استقبال آمریکا از طرح اتمی البرادعی درباره ایران

استقبال آمریکا از طرح اتمی البرادعی درباره ایران

ایان کلی می گوید نظر نهایی دولت آمریکا روز جمعه اعلام خواهد شد

آمریکا از "تلاش های ماهرانه" و "زحمات" محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تدوین پیش نویس توافق نامه چگونگی تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران قدردانی کرده است.

دیپلمات ها به خبرگزاری های بین المللی گفته اند که در صورت توافق نهایی بر سر این پیش نویس، ایران تا پایان سال جاری میلادی (قبل از ۱۱ دی ماه) ۷۵ درصد ذخیره اورانیوم غنی شده خود را به خارج می فرستد تا بر غنای آن افزوده شود و به عنوان سوخت برای رآکتور تحقیقاتی تهران به این کشور باز گردد.

ایان کلی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه (21 اکتبر) پیش نویس تهیه شده توسط مدیرکل آژانس را گامی "بسیار مثبت" دانست و از "تلاش های ماهرانه" و "زحمات" وی قدردانی کرد.

محمد البرادعی این پیش نویس را برای بررسی نهایی در اختیار ایران، آمریکا، روسیه و فرانسه گذاشته است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به نقل از "منابع آگاه" در وین نوشته است که ایران هنوز توافق نامه را امضا نکرده است.

در واشنگتن، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت، ایالات متحده موضع نهایی اش در مورد پیش نویس مذکور را جمعه اعلام خواهد کرد.

ایان کلی ابراز امیدواری کرد که آمریکا این پیش نویس را بپذیرد.

به گفته او، نهادهای مختلف در داخل دولت آمریکا ابتدا باید پیش نویس ارائه شده را بررسی کنند.

مدیرکل آژانس در وین، پایتخت اتریش، به خبرنگاران گفت: "پیش نویس توافقی که ارائه کرده ام به عقیده من نشان دهنده رویکردی متعادل برای پیشرفت است."

هم زمان هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، بر مذاکرات چندجانبه و دو جانبه با ایران در چهارچوب زمانی مشخص تاکید کرد.

او روز چهارشنبه به پیش نویس توافق حاصل شده در وین اشاره ای نکرد، اما خواهان "اقدام های" سازنده ایران برای حل مناقشه اتمی شد.

تلاش های البرادعی

آقای برادعی به زودی جای خود را به دبیرکل جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد داد

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش نویس مذکور را در پی دو روز و نیم گفت و گوی نمایندگان ایران، آمریکا، روسیه و فرانسه در مقر این آژانس در وین ارائه کرد.

در صورت موافقت ایران با این پیشنهاد، نگرانی غرب از احتمال به کار رفتن ذخیره اورانیوم غنی شده ایران در یک برنامه تولید سلاح اتمی کاهش خواهد یافت.

آقای برادعی گفت: "همه می دانند که این توافق، گامی مهم در اعتمادسازی است و می تواند بحرانی را که چند سال ادامه داشته کاهش دهد و فضایی برای مذاکرات باز کند."

مذاکرات میان نمایندگان ایران و سه قدرت جهانی (آمریکا، روسیه و فرانسه) از روز دوشنبه در وین آغاز شده بود، اما روز سه شنبه که ایران با حضور فرانسه در مذاکرات مخالفت کرد، برای چند ساعت متوقف شد.

امیر پایور، خبرنگار اعزامی بی بی سی فارسی به وین می گوید که ظاهرا راه حل میانه ای برای حضور فرانسه در توافق پیدا شده است.

به گفته او علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی به خبرنگاران گفته است که بر اساس پیشنهاد آقای برادعی، ایران فقط با روسیه طرف خواهد بود.

اما آقای برادعی گفت که فرانسه هم در فرآیند پیشنهادی دخالت خواهد داشت.

منابع روس می گویند که بر اساس پیش نویس آقای برادعی، ایران اورانیوم خود را به آژانس تحویل می دهد و آژانس آن را به روسیه می فرستد.

ظاهرا روسیه خواهد توانست در صورت لزوم، اورانیوم ایران را برای غنی سازی بیشتر در اختیار فرانسه قرار دهند.

خبرنگار بی بی سی فارسی می گوید که میزان اورانیوم غنی شده ای که ایران در صورت پذیرش پیشنهاد آقای برادعی به خارج می فرستد حدود ۱۲۰۰ کیلوگرم خواهد بود و به این ترتیب ذخیره باقی مانده در ایران کمتر از مقداری می شود که برای ساخت بمب اتمی لازم است.

ایران همواره تأکید کرده است که برنامه اتمی اش صلح آمیز است و قصد تولید سلاح اتمی ندارد.

سران کشورهای آمریکا، بریتانیا و فرانسه اوایل مهر ماه در جریان اجلاس سران گروه ۲۰ در پیتزبورگ، ایران را به پنهانکاری در برنامه هسته ای اش متهم کردند و هشدار دادند که اگر این کشور تا ماه دسامبر به قطعنامه های شورای امنیت عمل نکند، با تحریم های سخت تر مواجه خواهد شد.

black chador - امریکا - ولدن
حلا اولش هست ببین اوباما و هلری چه بلایی سر این رژیم اسهالی بیارن.
پنج‌شنبه 30 مهر 1388

black chador - امریکا - ولدن
حلا اولش هست ببین اوباما و هلری چه بلایی سر این رژیم اسهالی بیارن.
پنج‌شنبه 30 مهر 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.