نگرانی نمایندگان مجلس ایران از حذف یارانه نان

نگرانی نمایندگان مجلس ایران از حذف یارانه نان

این نگرانی وجود دارد که با حذف یارانه ها، قیمت ها افزایش یابد و تورم دوباره سیرصعودی بگیرد

نمایندگان مجلس ایران که سرگرم بررسی حذف یارانه ها هستند، دارو را از فهرست کالاهایی که یارانه آنها طی پنج سال برداشته می شود، حذف کردند.

بررسی ماده چهار لایحه حذف یارانه ها موسوم به هدفمند کردن یارانه ها، با مخالفت های تندی از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس رو به رو شد.

بر اساس این ماده یارانه نه قلم کالای اساسی، گندم؛ برنج، روغن، شیر، شکر، خدمات پستی، خدمات ریلی، خدمات هوایی و نهاده های کشاورزی (بذر، کود و نهال) در مدت پنج سال حذف خواهد شد.

دارو نیز در این بخش قرار داشت که نمایندگان آن را حذف کردند اما تلاش نمایندگان برای حذف این ماده بی نتیجه ماند و با آنکه تعداد موافقان حذف بیشتر از مخالفان بود اما چون حذف آن نیاز به دوسوم آرا داشت این پیشنهاد رای نیاورد.

بعد از آن نمایندگان تلاش کردند تا گندم، شیر و دارو را از شمول قانون جدید برای حذف یارانه خارج کنند که تنها موفق شدند دارو را از فهرست بردارند.

در هنگام بررسی این بخش از لایحه حذف یارانه ها صدای اعتراض نمایندگان بلند شد، که معتقد بودند، دولت بهتر است برای مدتی حذف یارانه کالاهای اساسی را به عقب بیاندازد.

احمد توکلی نماینده تهران گفت که عمده ترین کالای اساسی نان است که مصرف مستضعفان بیشتر است و با حداقل دو برابر شدن کالاهای اساسی بیشتر از 19 درصد تورم اضافی حاصل می شود.

به گفته آقای توکلی، اگر تورم ناشی از آب را در نظر بگیریم با تورم فعلی 60 درصد تورم به اقتصاد تحمیل می شود.

این نماینده مجلس که پنج سال پیش یکی از نمایندگان تاثیر گذار در زمینه تصویب طرح "تثبیت قیمت ها" بود و مانع افزایش قیمت مواد سوختی شد اکنون معتقد است:"وقتی با زندگی اکثریت مصرف کنندگان و تمام تولید کنندگان سر وکار داریم، حزم و احتیاط باید بیشتر باشد."

قدرت الله علیخانی نماینده قزوین نیز نسبت به تبعات تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه ها هشدار داد و گفت:"فکر می کنم با تصویب این لایحه، آینده بسیار بدی داشته باشیم."

عواقب حذف یارانه ها

برخی نمایندگان مجلس می گویند نان کالایی حیاتی است و غذای اصلی فقرا و افراد کم درآمد است و نباید یارانه آن به این سرعت حذف شود

طرح حذف یارانه ها از سالها پیش مطرح بود اما به دلیل برخی نگرانی ها و احتمال بروز پیامدهای اجتماعی حذف یارانه ها به عقب افتاد ولی اکنون آقای علیخانی می گوید: "ممکن است یکی از تبعات تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه، بحران اجتماعی باشد چون بخش قابل توجهی از مردم ما زیر (خط) فقر زندگی می کنند."

بنابر لایحه ای که مجلس سرگرم بررسی آن است یارانه بنزین، گازوئیل، نفت کوره، نفت سفید، گاز، برق و آب و فاضلاب حذف می شود و کالاها و خدمات به قیمت بازارهای خلیج فارس در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد و آب نیز به قیمت تمام شده عرضه خواهد شد.

بنابر این لایحه "یارانه گندم، برنج، روغن، شیر، دارو، خدمات پستی، خدمات ریلی (مسافری) و نهاده های کشاورزی (بذر، کود و نهال)" نیز حذف می شود.

برای مقابله با افزایش تورم و کاهش فشار بر خانوارهای کم درآمد به دلیل افزایش قیمت ها، پیش بینی شده تا بخشی از درآمدهای حاصل از افزایش قیمت به صورت نقدی در اختیار خانوارهای کم درآمد (پنج دهک اول) توزیع شود.

با این حال برخی صاحب نظران اقتصادی معتقدند که نقدی کردن یارانه ها بدون تغییر در سایر بخش های اقتصادی زیانبار است و می تواند عواقب جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد و آتش تورم را شعله ور سازد.

از نظر این گروه، اگر یارانه ها به صورت نقدی پرداخت شود، می تواند سبب نارضایتی در بین بخشی از جامعه از یک سو و افزایش تقاضا از سوی دیگر شود.

به گفته آقای توکلی، تورم جهشی حتمی است ولی بازپرداخت موثر برای جبران آثار منفی بر مصرف و اشتغال حتمی نیست"

این نماینده مجلس هشدار می دهد که "اگر (حذف یارانه ها) با حزم کافی همراه نباشد، فشارهای اقتصادی و اجتماعی قابل توجه در پی خواهد داشت و خدای ناخواسته به عقب نشینی مجلس و دولت و توقف امر مهم هدفمند کردن برای سالها، منجر خواهد شد."

Ali_ Gerrard - انگلستان - شفیلد
مرگ بر خامنه ای و احمدی و تمام ظالمان در ایران عزیزمون
سه‌شنبه 28 مهر 1388

zagros56 - یونان - آتن
یک مشت ادم دزد ودروغگو و منافق توی مجلس چه غم وغصه دارند که تورم باشدیا نباشد. اینها همشون مزدور رژیمند وپول خودشونرومیگیرند دیگه مردم میمیرند یانه به درک.خاکتو سرتون با این مجلسی که دارید.
سه‌شنبه 28 مهر 1388

mehr47 - ایران - تهران
بابا جمع کنین این بساطو!!!! پول شرف انسانیت و آبروی ما رو دزدیدن بعد اشک مصباح می ریزن!!! شما دلتون برای مردم می سوزه؟؟؟؟؟؟ غزه و لبنان پول کم آوردید کی بهتر از جیب این مردم.آ قایون نو کیسه توی کوچه ما هم عروسی می شه.
سه‌شنبه 28 مهر 1388

IRANEBARTAR - المان - برلن
کم کم به اخر خط نزدیک میشید شمارش معکوس برای سرنگونی///
سه‌شنبه 28 مهر 1388

msforugh - ایران - تهران
انشااله یک روزی هم خودشون از روی زمین حذف بشن
سه‌شنبه 28 مهر 1388

msforugh - ایران - تهران
انشااله یک روزی هم خودشون از روی زمین حذف بشن . منظورم از رهبر بگیر تا انتر
سه‌شنبه 28 مهر 1388

punisher - ایران - شیراز
باور / خاور / چرا تو این خبرها کامنت نمیذاری / مزدور.....؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!. این است اون اسلامی که هی ازش دم میزنی....!!!!!. دارن فقیر زدایی میکنن....
چهار‌شنبه 29 مهر 1388

pouriya - ایران - رودسر
نقل قول از یک راننده زحمتکش تاکسی: اگر بنزین تمام کردی، در باک را باز کن و ب..ش توش. کی به کیه، شاید راه افتاد. دیگه از چرخ مملکت که سنگین تر نیست که ر..ن توش و هنوز می چرخه!. مرگ بر این اوباش اشغالگر تازی...
چهار‌شنبه 29 مهر 1388

IQ SEFR - نروژ - اسلو
پوریا.ایران .رودسر.واقعا درست گفتی.مملکتی که با احمدی نژاد اینجوری می چرخه .هر خری دیگه هم می تونه بچرخونه .اصلا مهم نیست.
چهار‌شنبه 29 مهر 1388

bluestar - ایران - تهران
وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یعْجِبُکَ قَوْلُهُ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَیشْهِدُ اللَّهَ عَلَى مَا فِی قَلْبِهِ وَهُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِ 204 وَإِذَا تَوَلَّى سَعَى فِی الْأَرْضِ لِیفْسِدَ فِیهَا وَیهْلِکَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ وَاللَّهُ لَا یحِبُّ الْفَسَادَ 205 . و از مردم، کسانی هستند که با وعده زندگی و رفاه دنیا باعث مسرت تو می شوند؛ و خدا را بر آنچه در دل دارند گواه می‌گیرند در حالیکه آنان سرسخت‌ترین دشمنانند204 هنگامی که به حکومت رسیدند در راه فساد در زمین، کوشش می‌کنند، و زراعتها و چهارپایان را نابود می‌سازند.خدا فساد را دوست نمی‌دارد 205 (سوره بقره).
چهار‌شنبه 29 مهر 1388

IQ SEFR - نروژ - اسلوا
نگران مردم ایران نباشید .نگران مردم فلسطین باشید.اونا یدفع کم نیارن.
چهار‌شنبه 29 مهر 1388

Negah* - المان - فرانکفورت
می بخشید نماینده ها غلط کردند نگران شدند اونها که نماینده مردم نیستند یک مشت بیسواد مزدور دزد ومتقلب و اراذل واوباش نشستند اونجا ومزخرفهای دولت و دزدی ها وتجاوز ها به ناموس مردم را می بینند ومثل الاغ سر ر ا پایین انداخته وهمه را تایید میکنند ای نمایندهای بیغیرت خمینی گفت اب را مجانی میکنم برق را مجانی میکنم احمقی نژاد گفت نفت را بر سر سفره ها میاورم .............خوب همه را دیدیم نان را هم از سر سفره ها پروندین . نابود باد چنین رژیمی با شما نمایندگانش.
چهار‌شنبه 29 مهر 1388

blueberry64 - ایران - تهران
pouriya - ایران - رودسر ** خیلی خندیدم. باحال گفته بود...خندیدم اما.. خنده تلخ من از گریه غم انگیزتر است
چهار‌شنبه 29 مهر 1388

IranBozorgMehr - ایران - اهواز
. pouriya - ایران - رودسر. نقل قول از یک راننده زحمتکش تاکسی: اگر بنزین تمام کردی، در باک را باز کن و ب..ش توش. کی به کیه، شاید راه افتاد. دیگه از چرخ مملکت که سنگین تر نیست که ر..ن توش و هنوز می چرخه!. مرگ بر این اوباش اشغالگر تازی... دم اون راننده تاکسی گرم که همه ی این نمایندگان فلستین و لبنان بیشتر میفهمه. مرگ بر تازی و تازی زاده هاااااااا
چهار‌شنبه 29 مهر 1388

vahid22 - آلمان - هامبورگ
bluestar - ایران - تهران-این اراجیف عربی رو بلغور نکن عامل بدبختی ما همین هاست!
چهار‌شنبه 29 مهر 1388

Kavkaz - ایران - تهران
با این وصف دیگر هیچکس در فلسطین و لبنان وسوریه و عراق و افغانستان و...گرسنه نخواهد ماند با حذف یارانه ها دولت با فراغ بال میتواند همه آنها را سیر کند.
چهار‌شنبه 29 مهر 1388

saeed-d - ایران - تهران
مگه نماینده هاهم نگران میشن
چهار‌شنبه 29 مهر 1388

amidjan - ایران - تهران
درود. عزیزانی که به مموتی رای دادن تحویل بگیرن از چند وقت دیگه که 3/2 حقوقهاتون رو پول آب و برق دادید اون موقع یاد مموتی می افتید و همون جا دست به دعا بردارید و مموتی رو دعا کنید و از خدا بخواهید که مموتی رپیس جمهور مادام العمر بشه تا بتونه همین جوری به مهرورزیهاش نسبت به بندگان ادامه بده
چهار‌شنبه 29 مهر 1388

haghighatgo - آلمان - برلین
چی نون- نون ارزون بدیم اینها بخورن که چی بشه ؟. زیادی زندن این الدنگ ها ! کمتر بخورن یا اصلا نخورن ! اون کار و کردارشون اون رای دادنشون این لباس رنگی پوشیدنشون و قلدری کردنشون ! آقا اگر گاو شیرم باشه که لگد ول کنه بهش علف نمیدن و می کشنش ! جناب رهبرهمشون که نبودن بمام که رای دادند چند تا الاغی ! بنزین و آب وبرق هم گرون کردیم جناب رهبر! لوس نکن احمد کوتوله تا حالام که دادیم خوردن زیادی بوده از این به بعد گلوله داغ و سیلی آبکشیده و چماق ویا مال الاغ س که بخورن اونم نه مجانی نلکه باید پولشو بدن ! اگر مال ارزون مخوان دخترشون رو بفرستن دوبی ! جناب رهبر منتظری گفته .. خفه شو پیر سگ آخر پیری کبکش خروس میخونه بگو بهش خمینی بو گندو مرد - مرتیکه چ ..و..سو یا آدم میشی یا باید با بقیه علف بخوری مال ارزون مرد !!! .
چهار‌شنبه 29 مهر 1388

pouriya - ایران - رودسر
bluestar - ایران - تهران. قابل بحث نیستی چرا که دیگر برای همه ما ثابت شده که از اساس خشت اول ات را کج گذاشته اند... تا یادم نرفته - ننگ و نفرت بر این اسلام متعفن تازی
چهار‌شنبه 29 مهر 1388

bluestar - ایران - تهران
pouriya - اگر بلد بودی بحث کنی توهین نمیکردی. قرار به توهین کردن باشه خودت میدونی که چقدر راجع به هم ولایتی هات جوک ساختند. البته حدس میزنم چرا انقدر به اسلام توهین میکنی. حتما بدجوری مزاحم کار و کاسبی..
پنج‌شنبه 30 مهر 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.