کشور بی میوه ، در صدر صادرکنندگان میوه به ایران

کشور بی میوه ، در صدر صادرکنندگان میوه به ایران

در 5 ماه اول سال 1388 ، واردات میوه ایران از کشورهای مختلف جهان از نظر ارزشی 17 درصد و از نظر وزنی 66 درصد رشد نشان می دهد .

این حجم از  واردات میوه در حالی کمر باغداران داخلی را زیر فشارهای مختلف بازار شکسته است ، که انتقادات 4 سال گذشته باغداران و اقتصاددانان کشور در این زمینه نه تنها مثمر ثمر نبوده بلکه افزایش آمار واردات میوه در 5 ماه گذشته نشان می دهد که ظاهرا وزارت بازرگانی خواسته یا ناخواسته سیاست به نابودی کشاندن صنعت باغداری را در پیش گرفته است .

بر اساس آماری که وب سایت " FRESH PLAZA " به نقل از مقامات گمرک ایران منتشر کرده است ،ایران در 5 ماه گذشته 397 هزار تن میوه به ارزش بیش از  195  میلیون دلار وارد بازار ایران کرده است . این میزان در مدت مشابه سال گذشته 339 هزار تن و به ارزش 117 میلیون و 451 هزار و 846 دلار بود.

بر اساس این گزارش 3 کشور امارات متحده عربی ، فیلیبپین و ترکیه بیشترین آمار صادرات میوه به ایران را داشته اند که در این میان امارات با صادرات بیش از 215 هزار تن در جایگاه اول و فیلیپین و ترکیه به ترتیب با صادرات 57 و 55 هزار تن در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

لازم به ذکر است که بیشتر میوه های وارداتی به ایران از امارات وارد ایران می شود . این در حالی است که امارات خود میوه ای برای تولید ندارد و به عنوان پایانه ای برای صادرات مجدد میوه به بازار ایران عمل می کند .

علاوه بر این 3 کشور ، در لیست بلند بالای کشورهایی که ایران از آنجا میوه وارد می کند می توان نام کشورهایی چون : چین ، پاکستان ، ویتنام ، هند ، مصر ، مالزی ، کانادا ، فرانسه ، شیلی ، سری لانکا ، سوریه ، تایلند ، بحرین ، ایتالیا ، اندونزی ، افغانستان ، اسپانیا ، ازبکستان و آفریقای جنوبی را  دید .

بر اساس این گزارش در 5 ماه گذشته بیش از 265 هزار تن " موز " ، بیش از 92 هزار تن پرتقال و بیش از 9200 تن گلابی و به تازه   وارد کشور شده است .

از سوی دیگر  واردات چند نوع میوه خاص که پیش از این وارد کشور نمی شد در 5 ماهه نخست سال جاری به لیست واردات افزوده شده اند که از این میان می توان به  میوه آلو و گوجه تازه، هلو و شلیل، زردآلو، سایر انگور خشک کرده، گردوی معمولی و فندق اشاره کرد .

میوه‌های دیگر وارداتی در 5 ماه نخست سال جاری عبارتند از :  نارگیل، بادام هندی، انجیر، آناناس، گلابی هندی، نارنگی، گریپ‌فروت، لیمو و لیموترش، انگور تازه، مویز و سیب تازه.

bluestar - ایران - تهران
مساحت زیادی از شالیزارهای آستانه اشرفیه متعلق به یک شیخ اماراتیه
پنج‌شنبه 23 مهر 1388

Parastoo06 - استرالیا - سیدنی
عجب بخور بخوریه تو ایران، ولی چرا از چین!! مواد خوراکی چین تضمین نداره!
پنج‌شنبه 23 مهر 1388

بابک خرم دین - آلمان - هامبورگ
خاک بر سر این دولت . مگر ایران در مورد میوه هم تحریم است که از دبی میخرند ودوبی اینجا شده دلال .خاک بر سر اون خامنه ای قاتل چلاغ
پنج‌شنبه 23 مهر 1388

Hoja Verde - ایران - تهران
ما که یه سری هلو داریم برای کل مملکت کافیه.
پنج‌شنبه 23 مهر 1388

farzande_iran - سوئد - یوته بوری
شرم بر شما باد.
پنج‌شنبه 23 مهر 1388

iranbanou - فرانسه - پاریس
عربها چی دارند که میوه داشته باشند.اونا باید برن همون سوسماراشون را بخورند.
پنج‌شنبه 23 مهر 1388

آنتی اسلام - ایران - اهواز
یه خبرررررررررر خوشحال کننده ه ه ه . خامنه ای به درک واصل شد ( ترتیبش رو دادند) جشن بگیرید. آبجو و شامپاین بخورید. خامنه ای مردددددددددد
پنج‌شنبه 23 مهر 1388

OCARINA - ایران - تهران
خاک بر سر دولت جمهوری اسلامی ایران ...
پنج‌شنبه 23 مهر 1388

IQ SEFR - نروژ - اسلو
نابود کنید ایران را .تا زنده باشد اسلام .ای لعنت بر تو خمینی یه دنده که اسلام را برای همیشه در ایران نابود کردی.البته چه بهتر
پنج‌شنبه 23 مهر 1388

بابک - ایران - سبزوار
این مغول ها همه چیز این مملکت را از بین بردند
پنج‌شنبه 23 مهر 1388

adam-bade - ایران - اردکان
در میان میوه های خوشمزه --------- شاه انگور است سلطان خربزه
پنج‌شنبه 23 مهر 1388

bluestar - ایران - تهران
آنتی اسلام - حتما قبل از کامنت گذاشتن هم یه بشکه شامپاین میخوری؟
جمعه 24 مهر 1388

kadkhoda saeid_uk - انگلیس - منجستر
تو ایران باغها رو اب نمیدن خشک بشه که بتونن اپارتمان جاش بسازن. اینم یکی دیگه از برکات نظام کثیف اخوندی
جمعه 24 مهر 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.