مرور روزنامه های صبح تهران؛ دوشنبه ۲۰ مهر

مرور روزنامه های صبح تهران؛ دوشنبه 20 مهر

تیترهای اول

"لایحه تحول اقتصادی؛ منجی اقتصاد یا فقیر کننده اقشار ضعیف" سئوالی است که آفتاب یزد آن را در صدر اخبار خود آورده، جام جم با تیتر "جراحی اقتصاد ایران کلید خورد" به همین موضوع پرداخته، ایران روزنامه دولت از "سه روز حساس برای اقتصاد کشور" خبر داده است.

دنیای اقتصاد با تیتر "تصویب خانه تکانی یارانه ای"، سرمایه با عنوان "صدهزار تومان یارانه نقدی برای هر خانواده پنج نفره" به همین موضوع پرداخته و روزنامه های جمهوری اسلامی، کیهان،خراسان و رسالت هم در عنوان اصلی خود از تصویب کلیات لایحه هدفمند کردن یارانه ها نوشته اند.

"به تهران امیدی نیست، مگر قم راهگشا شود" عنوان اصلی روزنامه ابتکار است، اعتماد این جمله محمد خاتمی را مهم دیده است "نسبت اغتشاش توهین به مردم است"، حیات نو از همین مقام نقل کرده "‌مانع‌سخن گفتن دلسوزان نظام‌مى‌شوند" و مردم سالاری در تیتر اول خود نوشته "حامیان دولت، مخالف طرح وحدت ملی".

گزیده مقالات

خاتمی جای اوباما

سیف الرضا شهابی در سرمقاله مردم سالاری نوشته وقتی شنیدم قراراست آقای باراک اوباما ریاست جمهور ده ماهه آمریکا برنده جایزه صلح نوبل سال 2009 شود خیلی تعجب نکردم، اما اگر قرار بود شخصیتی طرفدار صلح بر گزیده شود، خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران و مبتکر گفت وگوی تمدن ها سزاوارتر بود که حداقل طرح گفتگوی تمدن های او در سازمان ملل مطرح شده بود و توجه گروهی از سیاستمداران واندیشمندان جهان را به خود جلب کرده بود.

به نوشته این مقاله اوباما با شعار فریبنده تغییر در سیستم حکومتی آمریکا و نوید جهانی بهتر وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شد و توانست رقیب انتخاباتی خود را شکست بدهد و به کاخ سفید راه یابد، لیکن در 10 ماه گذشته کاری عملی و چشمگیر که جهان شمول باشد انجام نداد.

ضدیت با بوش

صادق زیباکلام در مقاله ای در اعتماد نوشته اعطای جایزه صلح نوبل به یک فرد یا دو نفر در این رویکرد به دلیل ایجاد فضایی است که در آن یک فرد تلاش کرده است بعد از یک دوره پرمناقشه و رادیکال، حالت دیگری به وجود آورد. به عبارت دیگر مقصود این نیست که در این گونه موارد فرد توانسته اقدامات موثر و سیاست های عملی موثری را در جهت مقابله با خشونت و گسترش صلح انجام دهد. بلکه به دلیل نیت صلح جویانه و مواضع اصولی و انسانگرایانه یی است که نامزد دریافت این جایزه شده است.

این استاد دانشگاه تاکید کرده در دوران نومحافظه کاران، کشورهایی که با بوش و امریکا همراهی و همکاری نداشتند همچون ایران، عراق و کره شمالی محور شرارت معرفی می شدند و کشورهایی که دنباله رو امریکا بودند صرف نظر از اینکه اهمیت به حقوق بشر را تا چه میزان در دستور کار قرار می دادند، دوست امریکا خوانده می شدند. فاصله گرفتن از سیاست های خودمحوری نومحافظه کاران را نیز می توان دلیل مهمی برای اعطای جایزه صلح نوبل به اوباما دانست.

مذاکره با آمریکا

مینا علی اسلام در گزارش اصلی ابتکار از قول وزیر خارجه ایران نوشته "ما چون یک ملت بازرگان پیشه هستیم، معلوم است که کاملا توجه داریم که گران نخریم و ضمنا کالاهای خود را هم ارزان نفروشیم." جمله ای که به نظر نویسنده این روزنامه در مورد روابط ایران و امریکا بیان شده است.

در ادامه این گزارش آمده روابط مستقیم و غیر مستقیم میان ایران و امریکا به اعتقاد بسیاری از تحلیل گران مسیر سینوسی را به همراه تحولات پی در پی طی می کند، درست زمانی که دریچه ای برای مذاکره میان دو کشور باز می شود و اظهار نظر مقامی در تهران یا واشنگتن نوید نزدیکی مذاکره را می دهد، بلافاصله از بررسی تحریم بیشتر در مراکز تصمیم گیری امریکا در مورد ایران خبر می رسد یا نقد سیاست های یک طرف در میان سخنان مسئولین طرف دیگر خودنمایی می کند.

بگذارید از خود دفاع کنیم

"بگذارید از تلویزیون با مردم سخن بگویم" عنوان خبری است که سرمایه از دیدار میرحسین موسوی با مهدی کروبی انتخاب کرده و نوشته آن دو درباره اتفاقات روی داده پس از انتخابات با یکدیگر رایزنی و گفت و گو کردند و هر دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم با اشاره به تلاش های صدا و سیما برای تخریب جریان اصلاحات بر حق قانونی خود مبنی بر حضور در صدا و سیما و دفاع از خود، خواستار فرصتی برای حضور در یک برنامه تلویزیونی شدند تا به تخریب هایی که رسانه ملی علیه آنها راه انداخته است پاسخ دهند.

به نوشته سرمایه در ابتدای این دیدار کروبی، انتخابات اخیر ریاست جمهوری را یک فرصت بسیار خوب برای نظام و دولت دانست و گفت: "نظام می توانست از این فرصت به نحو خوبی برای اقتدار خود در جهان استفاده کند."

اجازه گرد هم آئی بدهید

علیرضا بهشتی شیرازی در مقاله ای در حیات نو در نقد امام جمعه تهران که در خطبه های این هفته خود به اصلاح طلبان تاخته بود نوشته ندا آقا سلطان جز صرف‌نظر کردن از حقوق خود چه کار باید مى‌کرد تا متهم به ارتباط با بیگانه نشود. او در کدام جلسه با خارجى‌ها صحبت کرد و کدام دادوستد را با آنان انجام داد؟

نویسنده مقاله اشاره کرده این معیار باید در مورد کسانى اعمال شود که در یک چرخش 180 درجه‌اى با آمریکایى‌ها پشت میز مذاکره نشستند. براساس معیار ساده شما درست‌تر این است که نسبت به تقدیر آمریکایى‌ها از پیروزى ایران در مذاکرات ژنو با سوءظن برخورد کنیم و بگوییم عاقلان دانند.

به نوشته این شخصیت اصلاح طلبان که از مشاوران میرحسین موسوی است ایرادات خطبه‌ها همین یک مورد نبود. وی دوبار خودش را به تقواى الهى سفارش کرد اما تنها پنج دقیقه بعد مدعى شد تعداد هواداران جنبش سبز در راهپیمایى روز قدس سه الى چهار هزار نفر بیشتر نبود؛ البته باید این خلاف واضح را حمل بر بى‌اطلاعى ایشان کرد.

در ادامه مقاله حیات نو خطاب به خطیب نماز جمعه تهران آمده اگر مخالفان شما به راستى سه چهار هزار نفرند چرا این قدر به خود زحمت مى‌دهید؟ یک مجوز گردهمایى در محلى خارج از شهر که امکانات لازم براى شمارش غیرقابل تردید داشته باشد – مثلا ورزشگاه آزادى – برایشان صادر کنید و بعد با شانزده دوربین، کمى جمعیتشان را به رخ تمامى جهان بکشید تا ماجرا تمام شود.

میانجی گری ها

ابراهیم بهشتی در مقاله ای در ابتکار نوشته اعلام خبر پذیرش میانجی گری توسط آیت الله مهدوی کنی، بارقه امیدی بود برای کاستن از تنش های سیاسی موجود. بحث میانجی گری بین گروه های سیاسی و موافقان و مخالفان نتیجه انتخابات ریاست جمهوری با محوریت دبیر کل جامعه روحانیت مبارز را برای اولین بار علی مطهری از نمایندگان اصول گرای مجلس مطرح کرد.

در ادامه این مقاله آمده هر چند این طرح مورد استقبال یک طیف سیاسی خاص مدافع نتیجه انتخابات، قرار نگرفت، اما روز جمعه اعلام شد که آیت الله مهدوی کنی به این پیشنهاد روی خوش نشان داده و بر همین اساس قرار است کمیته 7 نفره ای نیز در جامعه روحانیت مبارز تشکیل شود تا موضوع میانجی گری برای برقرای آرامش در کشور را دنبال کند. کمیته ای که حجت الاسلام حسین ابراهیمی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت تشکیل آن را حتمی دانسته ولی گفته است که هنوز تصویب نشده است.

دیده عبرت بین

سردبیر آفتاب یزد نوشته به صفت یک روزنامه‌نگار، گسترش آزادی برای سایت‌ها و روزنامه‌ها را بسیار مفیدتر از برخی محدودسازی‌های رایج می‌دانم اما این فایده زمانی محقق می‌شود که "آزادی" به صورت گزینشی و متناسب با سوژه‌ها توزیع نگردد، اگر قرار است مدیران یک روزنامه به خاطر اظهارنظر در مورد ماموران متخلف کهریزک بارها به مراجع نظارتی فراخوانده شوند پس باید اتهام‌افکنان علیه مسئول عالی‌رتبه قضایی نیز از حصار آهنین بیرون کشیده شوند و پاسخگوی اتهام افکنی‌های متعدد خود – علیه اصلاح طلبان و غیراصلاح‌طلبان – باشند.

مجتبی واحدی در این مقاله تاکید کرده اگر عدم برخورد با اینگونه شایعه پراکنی‌ها با هدف پاسداری از آزادی خبررسانی باشد باید آن را ارج نهاد و این فرصت را به اصلاح طلبان نیز اعطا نمود. اما تا روزی که رسانه‌ها و شـخـصـیـت‌هـای اصـلاح طلب به خاطر اشاره به بعضی ناهنجاری‌ها – واقعی یا احتمالی –مورد سوال واقع می‌شوند شاید منصفانه نباشد که بعضی سایت‌های مدعی اصولگرایی، آزادانه علیه دیگران دروغ پردازی کنند و کسی هم با آنها کاری نداشته باشد.

به نظر سرمقاله آفتاب یزد اگر مدعیان اصولگرایی <دل و چشم عبرت بین> داشته باشند باید بدانند که دیر یا زود فریاد خود آنها نیز بلند خواهد شد اما معلوم نیست آن روز کسی برای آنها دل بسوزاند.

یارانه ها

مثلث تغییر برای هدفمند کردن یارانه ها عنوان سرمقاله روزنامه سرمایه است که جمشید انصاری نماینده مجلس در آن درباره سه تغییری توضیح داده که کمیسیون مجلس در لایحه دولت داده و بر اساس پیش بینی های کمیسیون، در سال اول حداکثر منابع حاصل از اجرای طرح 15 هزار میلیارد تومان است که در نسبت های پیش بینی شده، دراختیار دولت، صنعت و دهک های هدف قرار می گیرد.

به نوشته این مقاله بخشی از این تورم از طریق روش های جبرانی پوشش داده می شود و بخشی دیگر را نیز به ناگزیر باید تحمل کرد چرا که وقتی جراحی اقتصادی انجام می دهیم باید میزانی از هزینه را نیز بپذیریم.

در ادامه سرمقاله سرمایه آمده پیش بینی کمیسیون آن است که چنانچه طرح به درستی اجرا شود پیامدهای تورمی زیادی نخواهد داشت، منتها قانون هر چقدر هم که پیش بینی های لازم را درست و کامل انجام داده باشد، چنانچه مجری قانون به نفس قانون پایبند نباشد، طبعاً نمی توان به اهداف پیش بینی شده دست یافت و در واقع یکی از نگرانی های کمیسیون همین مساله است.

فهرست بلند تنگناها

پویا جبل عاملی در سرمقاله دنیای اقتصاد نوشته اگر تا دیروز مشکل اقتصاد بسته، عدم انباشت سرمایه مناسب، سرمایه‌گذاری خارجی و... وجود داشت، امروز دغدغه دیگری در طرف عرضه کل اقتصاد ایران پدید آمده است و آن مرتبط با عرضه نیروی کار است. نیروی کاری که برنامه‌های توسعه به دنبال افزون ساختن بهره‌وریش بودند، امروز حتی انگیزه لازم برای تحقق کارآیی سابق را ندارد.

به نظر این اقتصاددان بسیاری از چالش‌های پیش روی اقتصاد‌های در حال توسعه و از جمله ایران، تنگناهایی است که در بخش عرضه کل وجود دارد، تنگناهایی که در بلندمدت می‌توان امید به رفع شدنشان داشت؛ اما اینک به فهرست بلند تنگناها، عدم انگیزش نیروی کاریی را که سطح دانش و تخصص آن مورد نیاز اقتصاد است هم باید به آن اضافه کرد.

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.