ایران آموزش افغان‌ها در دانشگاه را مجاز اعلام کرد

ایران آموزش افغان‌ها در دانشگاه را مجاز اعلام کرد

در سال های اخیر دولت ایران فشار وارد کرد تا مهاجران افغان از این کشور بیرون شوند

دولت ایران آئین نامه ای را تصویب کرده است که بر اساس آن دانش آموزان و دانشجویان مهاجر افغان می توانند در مدارس و دانشگاههای این کشور آموزش ببینند.

چنین فرصتی مجددا پس از یک وقفه کوتاه برای مهاجران افغان در ایران میسر شده است.

فدا حسین مالکی، سفیر ایران در افغانستان در یک نشست خبری در کابل اعلام کرد که بر اساس این آئین نامه جوانان افغان می توانند از امکانات مدارس و دانشگاههای ایران استفاده کنند.

آقای مالکی گفت شورای انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی به دستور محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران تصمیم گرفته است که برای کودکان افغان کلاسهای درسی ایجاد شود.

سفیر ایران افزود: "نکته دوم که در همین شورا مصوب شد، این است که الآن دانشجویان مجاز (افغان) که در ایران هستند می توانند در کنکور سراسری شرکت کنند، بعد از این که محدودیت شرکت در کنکور برداشته شد، حدود ۱۵۰۰ نفر از دانشجویان (افغان) وارد دانشگاههای مختلف جمهوری اسلامی ایران شدند."

آقای مالکی گفت ایجاد مدارس غیرانتفاعی با همکاری هر دو کشور ایران و افغانستان در داخل ایران، از دیگر برنامه هایی است که اخیراً دولت ایران اجرای آن را تصویب کرده است.

او همچنین گفت که ایجاد مدارسی موسوم به "مدارس ایران-افغانستان" در داخل افغانستان هم از برنامه هایی است که با همکاری وزارت معارف/آموزش و پرورش افغانستان بزودی آغاز خواهد شد.

سفیر ایران در کابل در بخشی از سخنان خود برخی از رسانه هاى افغانى را متهم به "منفى پردازی" کرد و از آنها خواست که در برابر "اقدامات مثبت" ایران از خود حساسیت منفی نشان ندهند.

آقای مالکی گفت: "من خواهشم این است که این نگاهها را ما تغییر بدهیم. بخاطر هموطنان تان که در ایران هستند، نباید حساسیت ایجاد بشود. شما باید زمینه رغبت را بیشتر کنید."

او افزود: "اگر کارهای خوب را هم شما نقد کنید و منفی جلوه بدهید، آنها (ایرانیها) می گویند اگر کاری هم بکنیم، آن را منفی می گویند، اگر کاری هم نکنیم، منفی می گویند، پس چه بهتر که اصلاً کاری نکنیم."

پیش از این ایران از چاپ کتابهای درسی مدارس افغانستان در ایران خبر داده بود

به گفته آقای مالکی، در حال حاضر بیش از ۷۰ هزار کودک مهاجر قانونی و غیرقانونی افغان در ایران مشغول آموزش اند و گمان می رود که هزاران کودک دیگر پس از این تصمیم دولت ایران برای رفتن به مدارس ثبت نام خواهند کرد.

احتمالاً این اقدام دولت ایران، که در سالهای اخیر فشارهای زیادی را برای بیرون شدن آوارگان افغان از این کشور بر آنان وارد کرده است، با استقبال افغانها مواجه خواهد شد.

در سالهای جنگ در افغانستان، حدود دو میلیون افغان به ایران مهاجرت کردند و در حال حاضر هم شمار زیادی از این مهاجران در ایران به سر می برند.

دولت ایران در سالهای اخیر گفته است که بیش از یک میلیون مهاجر افغان در این کشور به گونه "غیرقانونی" به سر می برند و باید این کشور را ترک کنند.

اما مهاجران افغان به دلیل جنگ، فقر و فراهم نبودن زمینه کار در افغانستان، میل چندانی به "بازگشت داوطلبانه" به کشور خود نداشته اند - چیزی که در توافقات سه جانبه ایران، افغانستان و سازمان ملل بر آن تاکید شده است.

darva - مالزی - سایبرجایا
سلام. من کاربر جدید هستم...لطفا بهم تبریک بگین
یکشنبه 19 مهر 1388

darva - مالزی - سایبرجایا
با جذب این دانشجویان بین المللی دانشگاههای ایران جای ماساچوست و هاروارد می گیرن و تو دنیا اول می شیم و دوره دیگه بدون دیدارهای مقدماتی مستقیم می ریم جام جهانی.. لول!!
یکشنبه 19 مهر 1388

مسلمان ایرانی - ایران - شیراز
با سفیر ژاپن در یکی از کشور ها صحبت میکردم پرسیدم که علت عقب ماندگی ایران در چیست؟ گفت آموزش و پرورش. گفتم یعنی چی؟ نظام خوبی نداریم؟ گفته نه نظام خوبی دارید ولی شما بیشتر از آنکه عملی کار بکنید تئوری کار میکنید. متاسفانه نظام آموزشی ما نظامی نیست که بتوان دانش آموزان خوبی رو تربیت کرد. البته پایه و اساس آن تقریبا خوب است ولی از طرف معلمان زیاد به آن توجه نمی شود. برای پیشرفت در آموزش و پرورش بایستی عمل را جایگزین تئوری کرد. /// حالا ما خودمون نظام آموزشی ای که داریم ر. خوب عملی نمی کنیم حالا میخوایم بریم به افغانی ها هم اینها رو منتقل کنیم. /// به امید داشتن آموزش و پرورشی پیشرفته در کشور..
یکشنبه 19 مهر 1388

chıya - ایران - ارومیه
کدوم نظام اموزشی؟! من یکی از دوستام لیسانس نرم افزار داره . زمانی که ترم 3 بود به من زنگ زد و گفت( من یک کارت اینترنتی گرفتم میخوام وارد اینترنت بشم کارتو باید تو کدوم قسمت فرو کنم) این دوست نابغه من اخیرا توسط یک شرکت خصوصی کشف و در یک دبیرستان دولتی در حل تدریس میباشد. البته علاوه بر دروس تخصصئ اش اخیرا تدریس زبان و ادبیات فارسی هم به او پیشنهاد شده.
یکشنبه 19 مهر 1388

black chador - امریکا - ولدن
البته اول باید قسم بسیج شدن بخورن. تقلبی نژاد کمبود بسیج داره.
یکشنبه 19 مهر 1388

بینوایان - ایران - تهران
darva - مالزی - سایبرجایا // من به نوبه خودم تبریک می گم . ولی فقط نمی دونم چرا چند وقتیه هر کاربر جدیدی که میاد همین جمله شما رو می نویسه و بعد سه تا نقطه میزاره !!
یکشنبه 19 مهر 1388

آنتی اسلام - ایران - اهواز
اول "اینکه جمهوری اسلامی" صحیح است و نه ایران. دوم اینکه فکر میکنید برای چه یک دفعه اینقدرررررر جمهوری اسلامی مهربان شده؟! برنامه داره تا: 1- دانشجوهای افغانی رو تربیت کنه 2- نخاله های اونها رو گلچین کنه 3- نمرهء کیلویی بهشون بده و اونها رو دکتر و فوق دکتر کنه ( در رشته های مختلف) 4- در مدت تحصیل؛ روشون از لحاظ ایدئولوژی جمهوری اسلامی ( نه اسلام 1400 سال پیش!) کار کنه 5- تا بعد از فارغ التحصیل شدن به افغانستان بفرسته شون 6- قسمت مهمش اینجاست : این آقایون افغانی وارد دولت افغانستان بشوند و برای جمهوری اسلامی جاسوسی کنند و پایگاهی برای این حضرات باشند. و یا حتی در آینده رئیس جمهور کشور جمهوری اسلامی افغانستان بشوند. ( تبصره: البته حق و حقوق شان از همان ابتدا محفوظ باقی خواهد ماند و میلیاردها تومان به آنها کمک هزینه و پول توی جیبی و.. داده خواهد شد.) این من/ این شما/ این خط/ این نشون. این حرفها رو بخاطر بسپارید.
دوشنبه 20 مهر 1388

bluestar - ایران - تهران
فاطمه هراتی بدو بیا لیسانست رو بگیر. darva - جنابعالی که چندین ماهه کامنت میگذارید
دوشنبه 20 مهر 1388

green_power - اتریش - وین
darva - مالزی - سایبرجایا. منظورت از این مزخرف چیه؟ این نظر از تو مربوظ به 23 فروردین 1388 (7 ماه پیش ) هست.کمتر اینجا چرند بگو و خودنمایی کن مسخره. https://www.iranianuk.com/article.php?id=36483. darva - مالزی - سایبرجایا. جانم فدای اسلام و بس
دوشنبه 20 مهر 1388

blueberry64 - ایران - تهران
darva - مالزی - سایبرجایا *** چون اصرار کردین بهتون تبریک میگم. (شوخی کردم). امیدوارم موفق و سربلند باشید
دوشنبه 20 مهر 1388

blueberry64 - ایران - تهران
مسلمان ایرانی - ایران - شیراز ***حرفتون درسته. کسی که فارق التحصیل میشه تا کار نکنه یعنی هیییییچ. خوب باید یه جوری بگیم سطحمون چقدره دیگه!!! وقتی اینترنتمون هم تراز با افغانستان باشه . میشه انتظار این چیزارو هم داشت. شاد باشی
دوشنبه 20 مهر 1388

ehsan_2nd_time - یوکی - لندن
مگه افغانها دلشون واسه طالبان تنگ شده باشه که بخوان بیان اراجیف شما رو بخونن
دوشنبه 20 مهر 1388

darva - مالزی - سایبرجایا
بینوایان - ایران - تهرانفکر کنم اینم سیاست انگلیسه که بچه های ما این کارو می کنندک-:) bluestar - ایران - تهران . آره من خیلی وقته هستم فقط شوخی کردم. منو عفو کنید
دوشنبه 20 مهر 1388

easy_busy - مالزی - کوالالامپور
جالبه ما از سر ناچاری میایم مالزی درس می خونیم این ها از افغان ها استقبال می کنن
دوشنبه 20 مهر 1388

kadkhoda saeid_uk - انگلیس - منجستر
ما اخر نفهمیدیم تبریک بگیم یا نگیم.به هر هال darva-جان منم به نوبه خودم تبریک میگم./فکر کنم تو کابل دانشگاه امریکایی باز شده.اگه اینجوری باشه مگه برادران افغان قاتی دارن که برن ایران./بیخودی شلوقش میکنن/
دوشنبه 20 مهر 1388

amidjan - ایران - تهران
درود. البته این طرح عنوانش هدفمند کردن افغانی هاست فکر کنم چند وقته دیگه لازم باشه 20 واحد زبان افغانی در دانشگاهها بگذرونیم تا بتونیم با عزیزان افغانی و احتمالا استادهای افغانی صحبت کنیم و ارتباط دوستانه و صمیمانه ای داشته باشیم البته این فکر فقط می تونه مال مموتی باشه . وای خدا از چند سال دیگه باید بین دانشجویان افغانی حاضر در ایران بگردی تا بتونی یک ایرانی پیدا کنی البته کار سختی نیست و از روی قیافه شایدبشه این کار رو انجام داد
دوشنبه 20 مهر 1388

IRAN ZAMEN - نروژ - روگنان
darva - مالزی - سایبرجایا . خوش امدی ولی چرا دیر امدی.در سایت اشفته بازار
دوشنبه 20 مهر 1388

IRAN ZAMEN - نروژ - روگنان
منظور دانشگاه سپاه است نه دانشگاه های دیگر.
دوشنبه 20 مهر 1388

مسلمان ایرانی - ایران - شیراز
blueberry64 - ایران - تهران . به نظر من دانشجویانی که فارغالتحصیل می شوند بایستی یکی دو سال سر کار بروند و سپس دوباره همان دروسی را که در دانشگاه خوانده اند را بخوانند. همینه که میگم تئوری داریم و عملی نداریم. وقتی یک مشت مسئول داریم که به فکر علم و آموزش نیستند و فقط به فکر حوزه هستند کشوری بهتر از این نخواهیم داشت. توی هر چیزی از آخر اول هستیم. پیروز باشید
دوشنبه 20 مهر 1388

darva - مالزی - سایبرجایا
green_power - اتریش - وین: درود بر شما. بزرگوار من منظوری نداشتم و فقط جهت تنوع این نظر را گذاشتم. و بعدش هم نظر دادم که شوخی کردم.ولی تایید نشد!!!. اگه مشکل با مسلمان بودن من داری که کاری از من بر نمی آید و به مسلمان بودنم مفتخر هستم و باز هم می گویم جانم فدای اسلام. و ننگ بر دیکتاتور چه شاه چه دکتر(ننگ بر احمدی نژراد و حامنه ای) درود بر آزادی به تمام معنا و دموکراسی. باز هم معذرت اگه باعث رنج شما شدم.
دوشنبه 20 مهر 1388

hamid-coventry - انگلیس - کاونتری
آنتی اسلام - ایران - اهواز :تو به گفتن معروف هستی اول فکر کن بعد.
دوشنبه 20 مهر 1388

hamid-coventry - انگلیس - کاونتری
amidjan - ایران - تهران- تو خودت رو ناراحت نکن. اونها نیازی به دانشگاههای الکی نیازی ندارند. به قدر کافی توئ کشورشون امریکا و بقیه کشورها دانشگاه زدن.هر سال هم کلی بورسیه میدن . تو برو فکر خودت باش که هیچی نداری.
دوشنبه 20 مهر 1388

botparast - ایتالیا - میلان
چه بهمون اجازه بدن یا ندن ما افغانها این دولت و رژیم را نامشروع میدانیم..
دوشنبه 20 مهر 1388

آنتی اسلام - ایران - اهواز
hamid-coventry - انگلیس - کاونتری. آنتی اسلام - ایران - اهواز :تو به گفتن معروف هستی اول فکر کن بعد}} این حرفی رو که من زدم؛ مستند است خیالت تخت باشه که من حرفهام رو با سند میزنم. 10 سال پیش مربی "بکس" من؛ کارمند دانشگاهی در قزوین بود و خودش هم از بچه های اطلاعات بود. ایشان این جریان رو اون زمان برای من تعریف کردند. و گفتند که دولت جمهوری اسلامی از همهء کشور های بدبخت اسلامی ( مثل جزایر کمور- سوریه -لیبی- یمن-مراکش و....) دانشجو میگیرد ( در همون دانشگاه؛ می تونی تحقیق کنی) و آنها را برای استفاده های جاسوسی در آینده؛ پرورش میدهد. دقیقاً همین کار را کشورهای پیشرفته و استعماری بر سر کشورهای جهان سوم انجام میدهند. و ایران تازه به این مسئله رسیده است. اون هم با یک مشت کشور بدبخت و بیچاره؛ چون با همین کشورها میتونه در دنیا نا امنی بوجود بیاره.
دوشنبه 20 مهر 1388

bluestar - ایران - تهران
مسلمان ایرانی - ممکنه بپرسم رشته دانشگاهی شما چیه و چه مقطعی؟
سه‌شنبه 21 مهر 1388

blueberry64 - ایران - تهران
مسلمان ایرانی - ایران - شیراز ** حرفتون قابل قبوله و درست. جالبه که مسئولین هم اینارو میدونن.. اما کو گوش شنوا و کسی که به این اصل عمل کنه
سه‌شنبه 21 مهر 1388

مسلمان ایرانی - ایران - شیراز
bluestar - ایران - تهران . کارشناسیم مدیریت برنامه ریزی آموزشی و درسی و کارشناسی ارشد هم مدیریت آموزشی. البته کارشناسی حقوق قبول شدم ولی نرفتم. چون خوشم نمی اومد از اینطور مسائل. قبول شده بودم ولی دو دل بودم که برم یا نه؟ یه بار همینطوری به دادگاهی که سر خیابانمان بود رفتم و برای اولین بار در عمرم سرم درد گرفت. یکی معتاد یکی آدمکش یکی وزنه به پا و... دیدم که با روح حساس من سازگار نیست واسه همین نخواندمش. شما چی؟ میتونم بپرسم؟ ( صنایع؟ )
سه‌شنبه 21 مهر 1388

midas - دانمارگ - گوپنهاگن
انچه ایرانی با افغانی کرد هیچ ستمکار نکرد. معلوم نیست باز احمدی پول کم اورده میخواد از افغانهای بیچاره همشهری من بگیره من که خدا رو شکر ایران نیستم از احمدی ایرانیها خیر ندیدن افغانها که اصلا نمیبیند معلوم نیست باز چه نقشه ای داره به امید پیروزی افغانستان در ضمن منظورم در اول جمله دولت ایران هست و بعضی از یرانیها نه همه شان..........
سه‌شنبه 21 مهر 1388

آنتی اسلام - ایران - اهواز
. midas - دانمارگ - گوپنهاگن : دوست عزیز البته یادت باشه که اون حامد کرزای شما نوکر همون احمدی است و مملکت شما یک جمهوری اسلامی نابود شده است. ( جمهوری اسلامی افغانستان!) امیدوارم هر دوکشور روزهای طلایی و خوبشون رو دوباره ببینند.
سه‌شنبه 21 مهر 1388

bluestar - ایران - تهران
مسلمان ایرانی - لیسانس معدن
چهار‌شنبه 22 مهر 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.