تبدیل بزرگترین کارخانه دولتی چای به آغل گوسفندان و شایعه فروش کارخانه چای لاهیجان به یک تانزانیایی

تبدیل بزرگترین کارخانه دولتی چای به آغل گوسفندان
و شایعه فروش کارخانه چای لاهیجان به یک تانزانیایی

رئیس هئیت مدیره اتحادیه چایکاران شمال گفت: بزرگترین کارخانه دولتی چای در منطقه کشت و صنعت سپید‌رود در رشت تبدیل به آغل گوسفندان در زمستان شده است.

ایرج هوسمی افزود: همان گونه که تجربه دولت در امور اجرایی کشاورزی ناموفق بوده، متاسفانه با تصمیم غلط در سال‌های گذشته یک کارخانه بزرگ چای توسط دولت در کشت و صنعت سپیدرود در منطقه رشت احداث شد که از دو برابر بزرگترین کارخانه چای‌سازی موجود کشور نیز بزرگتر است و میلیاردها تومان از بیت‌المال در آن هزینه شد.

رئیس هئیت مدیره اتحادیه چایکاران کشور افزود: ‌متاسفانه مدیریت نادرست باعث شده این کارخانه بزرگ چای در منطقه سپیدرود رشت که توان دریافت 50 تن برگ سبز در روز را دارد به جای تولید چای تبدیل به آغل گوسفندان در فصل زمستان شده و چوپان‌ها در زمستان برای نجات از برف و باران گوسفندان خود را در این کارخانه رها می‌‌کنند.

هوسمی افزود: تجربه دولت در امور تصدی گری که توسط مردم قابل انجام است شکست خورده و نباید بیش از این در کار کشاورزان دخالت کنند.

رئیس اتحادیه چایکاران کشور ‌در مورد خرید کارخانه فرآوری چای لاهیجان که متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی بود، گفت: شنیده‌ایم این کارخانه را قرار است به یک تانزانیایی بفروشند، در حالی که هیچ نیازی به فرد خارجی برای اداره یک کارخانه نیست، بلکه در داخل کشور افراد توانمند و با تجربه برای اداره کارخانه چای فراوان وجود دارد.

رئیس هئیت مدیره اتحادیه چایکاران شمال در مورد واردات 14 هزار قلمه نهال چای توسط نواب مولا تبعه تانزانیا که متقاضی خرید کارخانه فرآوری چای لاهیجان است،گفت: متاسفانه افرادی در سال‌های گذشته نیز قلمه‌هایی از چای بدون رعایت شرایط قرنطینه وارد کردند که این اقدام باعث ورود آفت زخم ریشه در باغ‌های چای شد و در منطقه املش باغ‌های چای را خشکاند.

وی افزود: واردات قلمه‌های چای باید با نظارت کامل قرنطینه حفظ نباتات انجام شود و بنده معتقدم هیچ نیازی به واردات قلمه‌های نهال چای خارجی نیست.

هوسمی افزود:‌در حالی که کاشف‌السلطنه بنیانگذار صنعت چای در کشور در ابتدا حدود 5 تا 6 هزار نهال چای آورد و آن را در 5 هزار متر مربع کاشت در اثر ازدیاد قلمه‌ها سطح باغ‌های چای شمال در حال حاضر به بیش از 34 هزار هکتار افزایش یافته و افراد خبره و با تجربه در صنعت چای و باغداری وجود دارند که به جای استفاده از توان آنها برخی از مسئولان دولتی متوسل به خارجی‌ها شده‌اند که صنعت چای را نجات دهند.

رئیس هئیت مدیره اتحادیه چایکاران شمال در مورد عدم استقبال کشاورزان چایکار از تسهیلات 12 میلیارد تومانی برای بهسازی باغ‌های چای گفت: در گذشته مساعده‌های یکساله و بدون سود در اختیار چایکاران قرار داده می‌شد و سپس از محل برداشت برگ سبز چای بازپرداخت آن انجام می‌شد، اما امروزه می‌گویند تسهیلات با نرخ 16 درصد به چایکار پرداخت می‌شود و سر او منت می‌گذارند، در حالی که اولا چایکاری آنقدر سود ندارد که بتوان 16 درصد را سود تسهیلات پرداخت کرد از طرف دیگر اگر کشاورز قادر باشد 2 کارمند رسمی برای ضمانت تسهیلات فراهم کند چه نیازی به منت دولت برای گرفتن تسهیلات بانکی است.

هوسمی افزود: کشور ایران از نظر داشتن نهال‌های مرغوب چای فقیر نیست و هیچ نیازی به واردات نهال‌های چای خارجی وجود ندارد و نباید اجازه دهند با واردات قلمه‌های خارجی آفات جدید وارد باغ‌های کشور شود.

هوسمی خاطر نشان کرد: همان گونه که با واردات پرتقال و مرکبات آفاتی وارد شمال شده که علاوه بر صدمه به محصول خود درخت را هم از بیخ خشک می‌کند اگر واردات قلمه‌های چای انجام شود، احتمالا خود باغ چای نیز خشک می‌شود.

 

baas - هلند - روتردام
انرژی هسته ای حق مسلم عربهاست.
شنبه 18 مهر 1388

razmandeh - سوئد - استکهلم
حالا نمی‌شه از این فرضیه استفاده بشه و یک چیزی وارد بشه به ایران که ریشه این اخوندهای جنایتکار خشک بشه؟؟؟؟. البته ۳۰ سال پیش همین کارو با ایران کردند یه آفت به اسم آخوند فرستادند ایران و ریشه آزادی را خشکش کردند . دست بدست هم دهیم به مهر میهن خویش کنیم آزاد. .
شنبه 18 مهر 1388

saeed-d - ایران - تهران
این است خودکفایی شعاری که از اول انقلاب به خورد این ملت دادنند .
شنبه 18 مهر 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.