تغییرات مهم و تجدید ساختار: سپاه آماده می شود

تغییرات مهم و تجدید ساختار: سپاه آماده می شود

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران در گزارشی از تغییرات سازمانی در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نوشته است که معاونت اطلاعات این نهاد به "سازمان اطلاعات" تبدیل می شود.

خبرگزاری ایرنا در گزارش مفصل خود که روز چهارشنبه ۱۵ مهر (۷ اکتبر) منتشر شده است، می نویسد: "صبح روز یکشنبه هفته جاری (۱۲ مهر) حجت الاسلام حسین طائب به سمت معاون اطلاعات کل سپاه منصوب شد. با توجه به تمرکز دشمن بر جنگ نرم و ضرورت تقویت نهادهای اطلاعاتی – امنیتی در مواجهه با این مسئله، می توان در یافت که ارتقاء معاونت اطلاعات سپاه به سازمان اطلاعات و آشنایی طائب با انواع جنگ نرم و فعالیت اطلاعاتی... مأموریت های متناسب با این مسئله را برای این سازمان تعریف خواهد کرد".

"سازمان اطلاعات سپاه"

آنچه خبرگزاری رسمی دولت ایران به عنوان "آشنایی آقای طائب با فعالیت های اطلاعاتی" از آن نام برده است، احتمالا اشاره به دوره ای است که گفته می شود آقای طائب در دوران وزارت اطلاعات علی فلاحیان در این وزارتخانه فعالیت داشته و تا معاونت ضد جاسوسی وزارتخانه هم ارتقاء یافته است.

در مورد علت خروج آقای طائب از وزارت اطلاعات، اطلاع دقیقی در دست نیست، اما در برخی محافل و رسانه های اینترنتی گفته و نوشته می شود که او به دلیل تشکیل پرونده ای علیه یکی از فرزندان اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهوری وقت، از وزارت اطلاعات اخراج شده است.

آقای طائب مدتی معاون هماهنگ کننده دفتر آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران و همچنین شاگرد او در دروس حوزوی بوده است و معاونت فرهنگی ستاد مشترک سپاه و ریاست دانشگده فرهنگی دانشگاه امام حسین را هم در پرونده کاری خود دارد.

او از تیرماه سال ۱۳۸۷ به عنوان فرمانده نیروی مقاومت بسیج منصوب شد.

چند ماه بعد و در آستانه سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، سرلشگر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که آیت الله خامنه ای مقابله با تهدیدات نرم علیه نظام جمهوری اسلامی را به بسیج سپرده است.

پس از آن بود که نقش نیروهای بسیج در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران و حوادث پس از آن بسیار بحث انگیز شد.

فرمانده سپاه در جریان رقابت های انتخاباتی و هنگامی که با اعتراض نامزدهای جناح اصلاح طلب و هواداران آنها در مورد دخالت نیروهای بسیج در انتخابات روبرو شد، اعلام کرد که بخش غیرنظامی بسیج حق فعالیت سیاسی دارد.

پس از انتخابات هم وظیفه برخورد با اعتراضات گسترده مخالفان دولت به نتیجه اعلام شده انتخابات عمدتا به عهده سپاه و بسیج بود که در جریان این برخوردها تعدادی از معترضان کشته شدند.

مقامات ایران می گویند که تعدادی از نیروهای بسیجی هم در درگیری های پس از انتخابات جان خود را از دست داده اند.

ادغام بسیج و نیروی زمینی سپاه

نقشی که نیروهای بسیج در آینده ایران ایفاء خواهند کرد، موضوع تغییر مهم دیگری است که در ساختار سپاه پاسداران رخ داده است.

آیت الله خامنه ای روز یکشنبه ۱۲ مهر با صدور حکمی سرتیپ محمدرضا نقدی را که در دوران اصلاحات به عنوان فرمانده حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی فعالیت می کرد، به عنوان "رئیس سازمان بسیج مستضعفین" منصوب کرد.

این عنوان برای نخستین بار به کار می رفت و در این حکم اشاره ای به معنای آن نشده بود، اما گزارش خبرگزاری رسمی ایران این عنوان را چنین معنا کرده است: "اکنون در ساختار جدید و با ادغام بسیج در نیروی زمینی سپاه، سازمانی جدید در این نهاد ایجاد شده است که سازمان بسیج مستضعفین نامیده می شود".

به این ترتیب به نظر می رسد که نیروهای بسیج کم کم از حالت نیروهای داوطلبی که به صورت پاره وقت بیشتر به فعالیت های فرهنگی و مذهبی مشغول بودند، به نیروهای تمام وقت سیاسی - نظامی تبدیل می شوند که در یک شبکه وسیع سازمان داده شده اند و در صورت لزوم به شکل مسلح در محل زندگی خود عمل خواهند کرد.

آیت الله خامنه ای که به عنوان فرمانده کل قوا مجموعه این تغییرات را زیر نظر دارد، با این تغییرات کوشیده است موضع دفاعی حکومت خود را در برابر آن دسته از تهدیدهای داخلی استحکام بخشد که از آنها به عنوان "تهدید نرم" یا "جنگ نرم" یاد می کند و معتقد است که ریشه در دشمنی بیگانگان دارد.

نیروی هوافضا به جای نیروی هوایی

اما تهدیدهای موجود علیه حکومت جمهوری اسلامی به این تهدیدهای "نرم" منحصر نیست.

برنامه جنجال برانگیز هسته ای ایران، حمایت گسترده ای که ایران از حماس، جهاد اسلامی و حزب الله لبنان می کند و اظهارات ضد اسرائیلی رئیس جمهوری و مقامات ایران باعث شده است که دولت اسرائیل به جمهوری اسلامی ایران به چشم یک "تهدید علیه موجودیت خود" نگاه کند.

به همین دلیل است که مقامات اسرائیلی بارها اعلام کرده اند که یک ایران اتمی را تحمل نخواهند کرد و اگر اقدامات شورای امنیت سازمان ملل نتواند جلوی ادامه برنامه هسته ای ایران را –که به گفته آنها ماهیت نظامی دارد- بگیرد، آنها ممکن است به حملات نظامی محدود علیه تأسیسات ایران اقدام کنند.

پیش از آن هم حمله ارتش آمریکا به افغانستان و عراق که هر دو در همسایگی ایران هستند این نگرانی را در مقامات جمهوری اسلامی ایجاد کرده بود که هدف بعدی حملات ارتش آمریکا، ایران است.

این تهدیدها باعث شد که ایران به توسعه برنامه تولید موشک های میان برد و دوربرد خود که عمدتا توسط سپاه پاسداران اداره می شود، سرعتی بیشتر ببخشد.

اکنون نیروی هوایی سپاه پاسداران به "نیروی هوافضا" تغییر نام پیدا کرده و به نوشته خبرگزاری رسمی ایران، مأموریت های فضایی و موشکی سپاه را نیز در بر می گیرد.

به این ترتیب سپاه که در سال های اخیر نفوذ خود را در مجلس و دولت ایران افزایش داده و بر گستره فعالیت های اقتصادی خود افزوده بود، با این تجدید سازمان خود را برای ایفای نقشی به مراتب گسترده تر در حکومت جمهوری اسلامی آماده می کند.

arian1 - ایران - ابادان
رژیمی که پایگاه مردمی نداردهر چقدر که نیروی نظامی هم که داشته باشدان رژیم را نمی تواندازنابودی نجات دهد البته می تواند عمر ان رژیم را بیشتر کند همانطور که می بینیم رژیمی که اخوند حرامزاده خمینی بنا نهادو بعد علی خون اشام جنایتکار رهبری می کند30 سال است که با همه رقم نیروهای نظامی مانند سپاه وبسیج وارتش سعی بر ادامه حیات نحسش داشته اند. اما مثل تمام حکومت های ضدمردمی این رژیم ملایان حرامزاده هم به پایان عمر خود رسیده است.
پنج‌شنبه 16 مهر 1388

tamana - ایران - تهران
کثافت رذل لااقل اون لباسی رو که اسمشو خرقه روحانیت گذاشتین از تن متعفنت درار حیوان درنده.اگه دستم بهت برسه هر تیکه تنتو هزار بار اعدام میکنم
پنج‌شنبه 16 مهر 1388

sami_rad - انگلیس - لندن
ماندن در خیابانها کابوس وحشتناک رژیم است / بیایید این کابوس را برای این جنایتکاران تبدیل به واقعیت کنیم / ۱۳ آبان . دانشجویان در کنار مردم - دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف.پاینده ایران همیشه ازاد.
جمعه 17 مهر 1388

pahlavi100 - آمریکا - کالیفورنیا
زرشک...نیروی هوا فضا...لابد سپاه میخواد سفینه سرنشین دار به ماه و مریخ اعزام کنه...جالب می‌شه ببینیم نماز رو رو به کجا میخونن اونجا...لابد دراز میکشن رو به آسمون!
جمعه 17 مهر 1388

123esfand - ایران - تهران
راستی فضاپیمای امید چی شد ؟ زهره وضع حمل کرد یا نه ؟پس کی نا سا را تعطیل میکنند؟ جانمی جان 13 ابان یادت نره
جمعه 17 مهر 1388

haghighatgo - آلمان - برلین
بله بله موشک واقعی پاسداران شب ها در منزل بارها مورد استفاده پروازهای شبانه با برد نزدیک قرار می گیرد ولی موشک اسرائیل بزن پاسداران سوخت جامد حمل می کند و از خانواده موشک های شب چهارشنبه سوری است که آن هم اون چشم بادومی ها تو ایران می سازند و حاج آقا پولش رو میدهد و این نوع موشک هم برای خوشحال شدن و احساساتی کردن بچه دهاتی های خل و چل پاسدار شده می خورد که در تهران دچار مشکل روانی و کمبود میشوند
شنبه 18 مهر 1388

vahid22 - آلمان - هامبورگ
tamana - ایران - تهران. اون لباس خودش چاله فاضلابه!!
دوشنبه 20 مهر 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.