بررسی روزنامه های صبح تهران؛ پنج‌شنبه ۱۶ مهر ماه

بررسی روزنامه های صبح تهران؛ پنج‌شنبه ۱۶ مهر ماه

عنوان هاى اصلى

روزنامه حیات نو: معناى دیگر جمهوریت نظام این است که در مسوولان نظام اثرى از دیکتاتورى نباشد

روزنامه رسالت: هراقدامى که دشمن را خوشحال کند، مسیرى غلط است ( رهبر انقلاب)

روزنامه مردم سالارى: نقش آمریکا در ناپدید شدن دانشمد هسته اى ایران

روزنامه خراسان: بصیرت اجازه نمى دهد غبار آلودگى فتنه کسى را گمراه کند (رهبر انقلاب)

روزنامه ایران: فتنه ها را با بصیرت خنثى کنید ( رهبر معظم انقلاب)

روزنامه جمهورى اسلامى:مسوولان نظام باید از مردم و با مردم باشند ( رهبرى معظم انقلاب)

روزنامه دنیاى اقتصاد: تصمیمات نیمه نهایى براى قیمت ها

روزنامه کیهان: نشانه یک حرکت انحرافى ذوق زدگى دشمنان انقلاب است

روزنامه ابتکار: روایت متفاوت از پشت پرده انتخابات فراکسیون اصول گرایان

روزنامه جام جم: روزهاى خوش بورس

گزارش ها و یادداشت ها:

روزنامه حیات نو در یادداشتى به نام "چالش رو به گسترش" به قلم مصطفى ایزدى مى نویسد: "دو سه روز پس از اینکه یکى از مراجع عظام تقلید، نسبت به هجمه علیه روحانیت هشدار داده بود، رئیس موسسه آموزشى و پژوهشى امام‌خمینى(ره) در یک موضع‌گیرى جدید علیه روحانیت اعلام کرد که ضرر برخى از روحانیون بیش از جاهلان است. تردیدى وجود ندارد که امروزه صنف روحانى در یک چالش چندجانبه، با گرفتارى‌هاىى از درون و برون روبروست که شاید پیش از این چنین نبوده است. این گرفتارى بیش از آن که به جایگاه و موقعیت آنان ربط داشته باشد به عملکرد آنان و نوع نگاهى که آنها به موضوعات سیاسى، فرهنگى و اجتماعى دارند برمى‌گردد. اگرچه جوامع متعلق به تحصیلکرده‌هاى حوزه‌هاى علمیه، همیشه و در حدى تقریبا نامحسوس از اختلافات درونى رنج مى‌برده، اما امروزه، به دلیل حضور بسیار پررنگ این قشر فرهنگى اجتماعى در حکومت و حواشى آن و گرفتارى‌هاى سیاسى و جناحى که در کشور پیش آمده، بیش از گذشته، دچار اختلافاتى شده‌اند که اباىى هم از بروز دادن علنى آن ندارند. روزى روزگارى، روحانیان حوزه‌هاى علمیه ایران، یک پارچه و متحد، رهبرى مبارزات مردم ایران علیه نظام شاهنشاهى را به عهده گرفتند و انقلاب عظیمى را با پشتیبانى همه‌جانبه مردم و همراهى جوامع دانشگاهى و فرهیختگان و روشنفکران این مرز و بوم به پیروزى رساندند. اما به مرور زمان آن یکپارچگى رنگ باخت . آقاى مصباح یزدى، چند سال قبل از تریبون نماز جمعه، بر دانشگاهیان چنان بتاخت که به او سفارش کردند، دیگر ضرورت ندارد قبل از خطبه‌هاى جمعه به موعظه بپردازید. وى همان موقع، بیش از ۹۰ درصد اساتید دانشگاه و دانشگاهیان را مورد لطف قرار داد! و آنان را بیگانه با دین و شریعت معرفى کرد، اقدامى که فرهیختگان و عالمان جامعه را به شدت رنجاند و به انتقاد از وى واداشت.

همین روحانى و مدرس حوزه علمیه قم در آغاز سال تحصیلى موسسه تحت امر خویش، گفته است: «کاش این افراد [ بخشى از روحانیون] که ضررشان براى اسلام، بیش از جاهلان است، روحانى نشده بودند.

اى کاش این روحانى سرشناس، پاسخ این پرسش را مى‌داد که خودش در میانه سال‌هاى بین ۴۵ تا ۵۶ که روحانیون، سخت‌ترین دوران را سپرى مى‌کردند و چهره‌هاى شناخته‌اى از آنان در زندان و تبعید و زیر شکنجه روز مى‌گذراندند، چرا در سکوت بود و در تاریخ انقلاب اسلامى، هیچ نشانى از فریاد و حرکت و آزادیخواهى او نیست."

روزنامه رسالت در یادداشتى از محمد کاظم انبارلویى مى نویسد: "امروز قرار است خانه احزاب با پایان چهارمین دوره فعالیت خود مجمع عمومى عادى سالیانه برگزار کند.

برگزارى این اجلاس فرصتى است براى طرح موضوعات کلیدى که حیات احزاب در ایران به آن مرتبط است.

خانه احزاب در مجمع عمومى فوق العاده خود در مورخ۸۳/۴/۲۵ منشور وفاق احزاب ، تشکلها و گروههاى سیاسى جمهورى اسلامى ایران را تصویب کرده بود. در این مصوبه تصریح شده بود که احزاب با التزام عملى به قانون اساسى ، ولایت فقیه و پذیرش راى اکثریت والتزام به نتایج انتخابات در رقابت هاى سیاسى زمینه دخالت بیگانگان را فراهم نکنند و متکى به حمایت عوامل خارجى نباشند. به نظر مى رسد اولین موضوعى که باید در این نشست مطرح شود این است ، تکلیف احزابى که با زیرپا گذاشتن «منشور وفاق» در این انتخابات به منافع و امنیت ملى آسیب زدند روشن شود.

خانه احزاب باید بار دیگر وفادارى خود را به «منشور وفاق» اعلام کند و از دو سه حزبى که در این انتخابات دشمنان نظام را ذوق زده کردند و زمینه مداخلات آنها را فراهم کردند تبرى جوید."

روزنامه مردمسالارى در گزارشى با عنوان "متون علوم انسانى در جاهاى دیگر خوب پخت و پز نمى شود" مى نویسد: "معاون پژوهشى وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از کم کارى حوزه و دانشگاه در تولید و تهیه متون علوم انسانى براى این رشته در دوران دبیرستان گفت

ضعف کنونى رشته علوم انسانى این است که آموزش و پرورش هم نقش محقق متون علمى را بازى مى کند و هم تامین کننده کتاب آموزشى است. در حالیکه متون علمى باید در جاى دیگر تولید شود و ما آن را به زبان آموزشى برگردانیم و به دانش آموز عرضه کنیم که هم اکنون این چنین نیست.معاون پژوهشى وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه متون علوم انسانى در جاهاى دیگر خوب پخت و پز نمى شود، ادامه داد: تاکید ما این است که تولید متون علمى وظیفه دانشگاه و حوزه است"

روزنامه ایران در خبرى گفته که "حمید سوریان تهدید به مرگ شد" مى نویسد: "حمید سوریان که پرافتخار ترین کشتى‌گیر فرنگى کار ایران به شمار مى‌‌رود با اهداى مدال طلاى خود به دکتر احمدى‌نژاد مورد حملات تندى قرار گرفته است. مخالفان این اقدام علاوه بر اقداماتى نظیر هو کردن برنامه‌ریزى شده در ورود وى به سالن‌هاى ورزشى، با ارسال پیام‌هایى وى را تهدید کرده‌اند که خانه وى و خانواده‌اش را به آتش کشیده و نیز با شماره‌هاى مختلف وى تهدید به مرگ شده است."

روزنامه کیهان در یادداشتى به قلم مهدى محمدى با اشاره به نظریات گروه هاى معترض پس از انتخابات مى نویسد: "مهم ترین فاز از این تئورى به طور خاص و مشخص اقتدار نظام جمهورى اسلامى در دو محیط داخلى و خارجى را هدف گرفته بود. در داخل ایران هیچ هدفى بالاتر از «تجزیه اقتدار رهبرى» وجود نداشت. دشمنان ایران مدت هاست دریافته اند تا زمانى که اقتدار و اعتبار رهبرى در ایران محفوظ باشد، مطلقا هیچ پروژه براندازانه اى قابلیت طرح و اجرا نخواهد داشت چرا که دیده اند در گذشته چگونه رهبر انقلاب در زمانى اندک و بى آنکه از همه ابزارهاى خود استفاده کند پیچیده ترین طراحى هاى آنها را خنثى کرده است.

دشمنان ملت ایران تا آخر خط رفته اند. جلوتر راهى براى رفتن نمانده. پیش پاى جلوتر رفتن ایران هم خود مى دانند که مانعى نمى توانند گذاشت. پس باید بایستند و تماشا کنند که ما هم تا آخر خط برویم."

روزنامه ابتکار در گزارشى در باره گزارش کمیته ویژه مجلس براى رسیدگى به وضعیت بازداشت شدگان پس از انتخابات مى نویسد: "عضو کمیته ویژه مجلس در پیگیرى وضعیت بازداشتگاهها گفت: قرار است گزارش این کمیته پس از دیدار با کمیته سه نفره قوه قضائیه در پیگیرى حوادث پس از انتخابات ارائه شود.به گزارش مهر، فرهاد تجرى عضو کمیته ویژه پیگیرى وضعیت بازداشتگاهها در مجلس درباره دلایل عدم ارائه گزارش این کمیته که قرار بود امروز در صحن علنى مجلس ارائه شود، اظهار داشت: جوانب و زوایاى گزارش تا حدودى آماده است ولى مقدارى از ابعاد حقوقى، امنیتى، اجتماعى و روانى آن که باید تامین کننده خواست عمومى باشد تکمیل شود.وى افزود: البته اصحاب رسانه براى آگاه سازى افکار عمومى وضعیت ارائه گزارش کمیته ویژه را با حساسیت خاصى پیگیرى مى کنند اما این گزارش در حد یک سند ملى است و باید جداى از اینکه داراى ایراد و نقص نباشد."

روزنامه ابتکار همچنین در پیامى از قول مهتاب کرامتى سفیر حسن نیت یونیسف مى نویسد: "مهتاب کرامتى -کودکان در کنار ما بزرگ مى شوند، مى خندند، مى گریند، بازى مى کنند و یاد مى گیرند. همه بزرگترها خوب مى دانند مسئولند به بچه ها یاد بدهند. اما در حین یاد دادن گاهى اوقات فراموش مى شود که کودکان منفعل نیستند. کودکان نیز فکر مى کنند، احساس دارند و مى خواهند نظر بدهند... همه این موارد ارزش این را دارند که شنیده شوند، در مورد آنها اندیشیده شود و در رابطه هرروزه با کودکان جدى گرفته شوند. یونیسف ایران امسال شعار "به کودکان گوش دهیم" را انتخاب کرده که به ما یادآورى کند کودکانمان باید درباره آنچه زندگى آنها را تحت تاثیر قرار مى دهد، نظر بدهند و مشارکت کنند. مسئله فقط نظر دادن نیست، ایده هاى کودکان باید موثر باشد. کودکان باید بتوانند در روند تصمیم سازى براى زندگیشان، به تناسب سنشان سهیم باشند.چنین کارى نیازمند تغییر است. این تغییر نیازمند یک تغییر بزرگتر در نگرش بزرگترها در خانه، مدرسه و هر محیط دیگر مربوط به کودکان است. همگى ما باید تمرین کنیم تا فقط با کودکان حرف نزنیم بلکه به حرف هاى آنها هم گوش بدهیم. گرچه قدم هاى اولیه ممکن است سخت باشد اما مطمئنا متضمن نتیجه اى است که نه تنها به نفع کودکان بلکه به نفع همه افراد جامعه است. از همین امروز مى شود شروع کرد. وقتى نوجوانان "غر" مى زنند و "ناراضى"اند، در واقع مى خواهند با ما صحبت کنند. مى خواهند آرزوها، امیدها و احساساتشان را به ما منتقل کنند. آنها حق دارند که در مورد زندگى خودشان حساس باشند، نظر بدهند و بخواهند نظر آنها جدى گرفته شود. لحظه اى تامل کنیم و... به کودکان گوش دهیم."

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.