پروفسور لطفی زاده برنده مدال بنجامین فرانکلین شد + ویدیو

پروفسور لطفی زاده برنده مدال بنجامین فرانکلین شد

لطفعلی عسکرزاده، مشهور به لطفی ع. زاده استاد دانشگاه برکلی در کالیفرنیا و بنیان‌گذار نظریهٔ منطق فازی (Fuzzy Logic) است. در بخش یادکرد منابع اکثر متون فنی مربوط به منطق فازی نام او به صورت «Zadeh» ذکر می‌شود. گرچه «زاده» تنها بخشی از نام خانوادگی اوست، او تمام مقالاتش را با نام Lotfi A. Zadeh چاپ کرده است و با نام Zadeh مشهور است.



وی در سال ۱۹۲۱ میلادی در شهر باکو در جمهوری آذربایجان متولد شد. پدرش روزنامه نگاری ترک و ایرانی و اهل اردبیل و مادرش اهل روسیه بود. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران (دبیرستان البرز) و تحصیلات عالی را در دانشگاه تهران انجام داد.

لطفی زاده در امتحانات دانشگاه تهران مقام دوم را کسب نمود در سال ۱۹۴۲ رشته الکترونیک را در این دانشگاه با موفقیت به پایان رساند و در طی جنگ دوم جهانی برای ادامه تحصیلات به دانشگاه فنی ماساچوست (ام.آی.تی) در آمریکا رفت و در سال ۱۹۴۶ بود که درجه کارشناسی ارشد را در مهندسی برق دریافت کرد. در ام.آی.تی و دانشگاه کلمبیا به تحصیل ادامه داد
.


پژوهش تخصصی


وی در دانشگاه کلمبیا با تدریس در زمینه «تئوری سیستم‌ها» کارش را آغاز کرد. سپس به تدریس در چند دانشگاه معتبر آمریکا پرداخت. در سال ۱۹۵۹ به برکلی رفت تا به تدریس الکتروتکنیک بپردازد. از سال ۱۹۶۳ ابتدا در رشته الکتروتکنیک و پس از آن در رشته علوم کامپیوتر کرسی استادی گرفت.



بازنشستگی


پروفسور لطفی زاده به طور رسمی از سال ۱۹۹۱ بازنشسته شده است، وی مقیم سانفرانسیسکو است و در آنجا به پروفسور «زاده» مشهور است. پروفسور لطفی‌ زاده به هنگام فراغت به سرگرمی محبوبش عکاسی می‌پردازد. او عاشق عکاسی است و تاکنون شخصیت‌های معروفی همچون رؤسای جمهور آمریکا، ترومن و نیکسون، رو به دوربین وی لبخند زده‌اند. سرگرمی دیگر پروفسور لطفی زاده HI FI است. او در اتاق نشیمن خود بیست و هشت بلندگوی حساس تعبیه نموده تا به موسیقی کلاسیک با کیفیت بالا گوش کند.

سوابق و افتخارات


پروفسور لطفی زاده دارای بیست و پنج دکترای افتخاری از دانشگاه‌های معتبر دنیاست، بیش از دویست مقاله علمی را به تنهایی در کارنامه علمی خود دارد و در هیأت تحریریه پنجاه مجله علمی دنیا مقام «مشاور» را داراست. وی یکی از پژوهشگرانی است که دارای بیشترین یادکرد (Highly-Cited) در مقالات علمی دنیا می‌باشد. با توجه به نقش منطق فازی در پیشرفت‌های نظری و عملی علم، نام پروفسور زاده در کنار فیلسوفان تاریخ علم ازجمله ارسطو (بنیانگذار منطق صفر و یک) و افلاطون ثبت شده است. او با فی زاده ازدواج کرده و دو فرزند از جمله نورم زاده دارد.
وی هفته پیش، مدال بنجامین فرانکلین 2009 را بخاطرتوسعه ماشین های خودکار و هوش مصنوعی دریافت نمود.


جهت نمایش ویدئو در یوتوب اینجا کلیک کنید.

جهت نمایش بدون فیلتر ویدئو در ایران اینجا کلیک کنید.

جهت دانلود مستقیم و بدون فیلتر ویدئو در ایران اینجا کلیک کنید.

لینک دانلود مستقیم تنها تا ساعاتی پس از انتشار فعال خواهد ماند

جهت دانلود برنامه پخش ویدئوهای دانلود شده اینجا کلیک نمایید.

منبع : سایت ایرانیان فنلاند

navid_uk - اسکاتلند - گلاسکو
درد و بلاش بخوره تو سر وزیر علوم دولت کودتا - مردک مزخرف
دوشنبه 13 مهر 1388

mr.king - بلژیک - انتورپن
خوب این داره واسه امریکا کار میکنه با اون قیافش عشق وحالش روهم توی امریکا میکنه به ملت درد دیده ایران چه که از سوی امریکا بیشتر تحریم بشن؟
دوشنبه 13 مهر 1388

mr.king - بلژیک - انتورپن
خوب این داره واسه امریکا کار میکنه با اون قیافش عشق وحالش روهم توی امریکا میکنه به ملت درد دیده ایران چه که از سوی امریکا بیشتر تحریم بشن؟
دوشنبه 13 مهر 1388

smehdi - ایران - ساری
پدر منطق فازی.. صفحه پرفسور زاده توی فیس بوک هم وجود داره. حدود 5 هزاز تا هم عضو داره. https://www.facebook.com/home.php#/pages/Lotfi-Zadeh/43108772237?ref=sgm
دوشنبه 13 مهر 1388

Hoja Verde - ایران - تهران
باعث افتخار هر ایرانی است.
دوشنبه 13 مهر 1388

saeed1 - کانادا - تورونتو
من به کسانی که سیاسی بودن و از ایران رفتند بیرون حق میدم چون حکومت اونها رو تحمل نمیکرده. ولی این دانشمندان واقعا سعی کردن یه کار کوچک در قبال سالهایی که در ایران تحصیل مجانی کردن انجام بدند برای ایران؟ . مثلا برند در دانشگاه تهران یک ترم درس بدند یا یک سمینار بگذارند .
دوشنبه 13 مهر 1388

Kaweh - آلمان - مونیخ
او باعث افتخار ماست. ننگ بر هر چی آدم ارتجاعیه. این رو باید یاد بگیریم که دین پیشرفت نمیکنه. navid_uk - اسکاتلند - گلاسکو جواب ابلهان خاموشیست و ما در مقابل شخص شما خاموش میمانیم اگر از وضعیت حال ایران ناراضی هستی به جنبش سبز پیوسته شو
دوشنبه 13 مهر 1388

kamia1 - المان - کلن
. saeed1 - کانادا - تورونتو ! بره چیکار, که بعد بعنوان جاسوس بگیرنش?
سه‌شنبه 14 مهر 1388

zebelkhan - آمریکا - سن خوزه
saeed1 - کانادا - تورونتو. دوست عزیز! ندیدید که به سر استادان دانشگاه و مبتکران و محترعان چه آوردند؟ چه تضمینی هست که ایران برود و ناپدید نشود؟ ربطی به سیاسی یا غیر سیاسی بودن فرد ندارد. این حکومت همه کارهایش و برخوردهایش سیاسی است. یک ترم درس دادن چه دردی را از این مملکتی که هیچ چیزش سر جایش نیست دوا میکند؟ برای ایشان همین بس که در خارج از ایران نام نیکی از ایرانیان بجا گذاشته است. خدمت به بشریت ایرانی و غیر ایرانی ندارد.
سه‌شنبه 14 مهر 1388

shahram khosh maram - ایران - تهران
saeed1 - کانادا - تورونتو دوست عزیز. من کاملا قبول دارم که اخر سر افرادی که در ایران میمانند بیشتر منشا خدمت میشوند و انها هستند که اینده ایران را تعیین میکنند. اما خود من مستقیما با چند مشکل مواجه شدم. اولا به علت نبود زیرساختها برگشت به ایران به معنی قطع نوار موفقیت علمی و بین المللی ادم هست. مشکلات پایه ای مثل نداشتن دسترسی اسان به سایتهای معتبر علمی و تخصصی ٬‌ بالا نبودن سرعت اینترنت٬‌ و کمبود کنفرانسهای در سطح بین المللی در ایران به نسبت غرب هست. مشکل دوم بسته بودن فضا هست که توسط دو گروه کاملا متضاد صورت میگیرد. یکی متخصصان وابسته به دولت که قدرت زیادی در دانشگاهها دارند و دوم گروه متخصصان به اصطلاح رایج دانشجوها٬‌ کراواتی ٬‌که سالها قبل از غرب امدند و توان علمی خوبی داشتند. اینها هنوز در دانشگاهها هستند ولی قدرت اصلیشان در شرکنهای خصوصی هست و هنوز در تصمیمگیری ها نقش اساسی دارند. این گروه هم مافیای خود را دارند و به اسانی هر کسی را راه نمیدهند.
سه‌شنبه 14 مهر 1388

parsaus - امریکا - لوس انجلس
واسه ایران و ایرانی چیکار کرده . از اینا مثل قارچ همه جا سبز میشن چرا وقتی ملت مظلوم ایران احتیاج به کمک بین المللی و حمایت بر علیه اخوندا دارن اینا تو هاوایی دارن کوکونات میخورن بی توجه از مردم میگذرن .اینها اینترنت ندارن .اینا اخبار گوش نمیدن . اینقدر ادمارو بزگ نکنید .بزرگ اون دانشجوی با غیرته که با جون کندن تو ایران با مشکلات درس میخونه ...من اینجا روزی روزی 4 تا ایرانی دانشمند میبینم اما یکیشون ککشم برا ایرانی نمینجمبه اصلن اسمشم عوض میکنه تا کسی نفهمه ایرانی هست ...ختم کلام اینقدر ادمارو برای خودتون بزرگ نکنید .فردا میشه مثل همینا که الان هستن اخوندی که میومد روزه میخوند برای 2 تومن الان شده رئیس و وزیر
سه‌شنبه 14 مهر 1388

shahram khosh maram - ایران - تهران
قسمت دوم:‌ اگر کسی بخواهد موفق شود و از همان حداقل امکانات استفاده کند باید به یکی از دو گروه بپیوندد مگر اینکه انقدر کارش درست باشد که به او نیاز داشته باشند. البته روابط خوب در سطوح بالای حرفه ای و دانشگاهی در همه جای دنیا بینهایت اهمیت دارد ولی در ایران اهمیتش بیشتر هست. من مدتهاست دارم فکر میکنم که یک ایرانی مقیم خارج چطور میتواند به کشورش کمک کند؟‌ چند مسئله را هم از اول در نظر گرفتم:‌ 1. دولتها و حکومتها معمولا مسائل سیاسی را به پیشرفت علمی ترجیح میدهند و دنبال دردسر نمیگردند. دوست دارند هموطنان متخصص از خارج بیایند تا قدرت سمینارها و دانشگاهها بالا برود به شرط اینکه با مسائل سیاسی اصطکاک نیابد و خودشان زیر سوال نروند.
سه‌شنبه 14 مهر 1388

shahram khosh maram - ایران - تهران
قسمت سوم:‌ 2. استادان و متخصصان مقیم خارج واقعا دوست دارند به ایران برای سمینار و تدریس بروند به شرط اینکه احترامشان در ایران حفظ شود و در خارج هم به همکاری با رژیم متهم نشوند. 3. گروههای رادیکال داخل کاملا مخالف امدن استادان خارجی هستندو همه گونه مانع تراشی میکنند. 4. گروههای رادیکال مقیم خارج مخالف هم کاملا مخالف رفتن استادان خارجی هستند و انرا تحکیم رژیم ارزیابی میکنند و سعی میکنند جوی بر ضد ان ایجاد کنند.
سه‌شنبه 14 مهر 1388

shahram khosh maram - ایران - تهران
قسمت چهارم:‌ در چنین فضایی رفتن به ایران یک ریسک دو طرفه هست. جمله معروفی هست که میگویند علم و ثروت خیلی نازنازی هستند و از دردسر و خطر و ریسک همیشه گریزان هستند. فعلا رادیکالها در ایران پیروز شده اند و افراد از خارج امده را تحت فشار قرار میدهند. ضربه را کشور و مردم میخورند. گروههای سیاسی افراطی دو طرف در باطن خوشحالند. گروههای تندرو مخالف میگویند به جهنم که 20 سال دانش عقب افتاد. در عوض مخالفان بیشتر میشوند و سقوط حکومت نزدیکتر میشود. گروههای رادیکال طرفدار حکومت هم از خروج استادان و متفکران بالقوه دردسرساز خوشحالند. معروف هست که وجود امریکا مانع انقلاب در انگلیس شد چون هرچه ادم مخالفیا متفکر خطرناک بود را به انجا فرستادند و انگلیس پابرجا ماند.
سه‌شنبه 14 مهر 1388

shahram khosh maram - ایران - تهران
قسمت پنجم:‌شرمنده که زیاد شد. حالا یک وطنپرست مقیم خارج باید توی این شرایط چه کار کند تا کاری برای کشورش کند؟‌ من چند الگوی مختلف را در نظر گرفتم. اول از همه یکی را بیرون انداختم ان هم روشنگری کردن بود. یعنی یکی بگوید من در خارج میمانم و با اینترنت و یوتیوب و .. روشنگری میکنم. روشی هست ناکارا و بیشتر رفع مسوولیت هست. روش قهرمانانه این هست که ادم به ایران برگردد و چیزی که یاد گرفته انجام دهد. در تاریخ ما چنین افرادی که اتفاقا بیشترین خدمات را هم کردند به سرنوشت بدی دچار شدند مثل مرحوم داور٬ و مصدق . گروهی هم مثل مرحوم دکتر حسابی اول تا دم مرگ رفتند و بعد کم کم جا گرفتند.
سه‌شنبه 14 مهر 1388

shahram khosh maram - ایران - تهران
قسمت ششم:‌ روش بعدی روش مرحوم جمالزاده هست که دهها سال به ایران نرفت ولی همیشه راهنما و پایگاهی برای ایرانیانی بود که به اروپا می امدند. مثلا مرحوم بهار را برای معالجه سل به سویس اورد یا منبع اطلاعاتو کتاب برای مرحوم سعید نفیسی بود. تقریبا همه از او به نیکی یاد میکنند. همیشه هم مشوق ادیبان و دانشجویان باقی ماند. روش بعدی کار برادران خیامی بود که علی رغم همه بلاهایی که سرشان امد که بینهایت بیشتر از بسیاری از مدعیان بود٬ شروع به مدرسه سازی در خراسان کردند و وطنپرستی خود را نشان دادند.
سه‌شنبه 14 مهر 1388

shahram khosh maram - ایران - تهران
قسمت هفتم:‌ من فکر میکنم ایرانیان مقیم خارج حتی در فضای بسته سیاسی ایران هم میتوانند نقش اساسی در پیشرفت کشور داشته باشند انهم در هر موقعیتی که باشند. هر از گاهی تلفن و ایمیل به جوانانی که کار میکنند یا درس میخوانند بزنند و مجله و روزنامه ای بفرستند تا تشویق شوند. برای شاگرد اولهای خانواده یا بچه هایی که در ورزش مقامی در مدرسه میاورند جایزه ای بفرستند. کمک مالی به خانواده های ضعیف هم بینهایت موثر هست. این کارها با اینکه ممکن هست مسخره و کوچک به نظر برسد ولی عملی هست و تاثیرگذار و بدون ریسک. و یک محیط اماده شکوفایی برای استعدادها ایجاد میکند که باز بهتر از هیچی هست.
سه‌شنبه 14 مهر 1388

shahram khosh maram - ایران - تهران
قسمت هشتم:‌ دیگه واقعا زیاد شد. من خیلی ممنون میشوم اگر کسی راه عملی برای کمک ایرانیان خارج به ایرانیان داخل به ذهنش میرسد بنویسد تا من بتوانم به دوستانم که در خارجند و از صمیم قلب میخواهند کاری برای مردم و کشورشان انجام دهند ارائه دهم. ممنون.
سه‌شنبه 14 مهر 1388

msforugh - ایران - تهران
درد و بلاش بخوره تو سر پروفسور سبورچیان
سه‌شنبه 14 مهر 1388

poriyaye_vali - قطر - ام صلال
مستر کینگ --- بلژیک ــ انتورین ــــ تویکی اگه ساز مخالف نزنی میمیری مگه نه؟؟؟؟؟؟
سه‌شنبه 14 مهر 1388

aydak - سوئد - مالمو
به عنوان کسی که در ایران هم مدت زیادی زندگی و کار کرده و از نزدیک نمونه های بسیاری دیده ام خدمت دوستان عزیزی که با اطلاعات ناقص در حق محققان بیرون از ایران کم لطفی می کنند عرض میکنم: بیشتر این عزیزان زحمتکش بسیار هم خواسته اند که به پیشرفت دانشکاههای ایران هم کمک کنند اما نظام اداری بیمار ایران نه تنها با اینها همکاری نمیکند بلکه چنان سنگ اندازی میکند که این افراد هم نهاىتاً خسته و ناامید میشوند.. حتی متاسفانه شاهد سنگ اندازیهای برخی اساتید کم سواد و حسود دارای پست و مقام که شاید نگران از دست دادن موقعیت خودند، نیز بوده ام.
سه‌شنبه 14 مهر 1388

kamia1 - المان - کلن
msforugh - ایران - تهران , لووووول
سه‌شنبه 14 مهر 1388

navid_uk - اسکاتلند - گلاسکو
Kaweh - آلمان - مونیخ . بالاخره فامیل عروسی یا داماد یا اومدی تو که تا دیروز جیره خور ا.ن بودی باید هم الان سنگ یه ادم دزدی مثل دانشجو رو به سینه بزنی. خاموش باشی برا همه بهتره. یادت نره .خاموش باش.
سه‌شنبه 14 مهر 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.