ایران در روزنامه تایمز

ایران در روزنامه تایمز

روزنامه تایمز در شماره روز دوشنبه پنجم اکتبر (سیزدهم مهر ماه) نوشته است که ایران اکنون به دانش فنی ساخت بمب هسته ای دست یافته است.

روزنامه تایمز به نقل از "اسناد محرمانه" می نویسد که ایران اطلاعات کافی برای طراحی و تولید یک دستگاه انفجاری هسته ای (بمب اتمی) در اختیار دارد.

تایمز می نویسد این اسناد که به صورت ضمیمه محرمانه گزارش سال جاری آژانس بین المللی انرژی اتمی منتشر شده اند ممکن است بر مذاکرات ایران و شش کشور قدرتمند جهان بر سر مسئله تحقیقات اتمی ایران، تاثیر بگذارند.

با این حال روزنامه تایمز اضافه می کند که یافته های این گزارش محرمانه قطعی نیستند و مورد تایید رییس آژانس بین المللی انرژی اتمی هم نیستند.

محمد البرادعی چندی پیش گفته بود که آژانس هیچ سند محکمی از وجود یک بعد نظامی در برنامه غنی سازی اورانیوم ایران ندارد.

با این که آژانس های اطلاعاتی آمریکا دو سال پیش گفته بودند که ایران تحقیقات خود در خصوص امکان تولید سلاح هسته ای را در سال 2003 تعطیل کرده بود، روزنامه تایمز به نقل از یک "مقام اروپایی" بی نام می نویسد که برخی از اروپایی ها متقاعد نیستند که تحقیقات ایران جنبه نظامی ندارد.

این مقام بی نام اروپایی به تایمز گفته است که "ما معتقدیم آنها اطلاعات لازم را در اختیار دارند. مسئله این است که آیا تصمیم سیاسی برای تولید بمب را خواهند گرفت یا نه."

این روزنامه در ادامه می نویسد که قرار است بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در روز 25 اکتبر (سوم آبان) از مرکز جدید غنی سازی اورانیوم ایران در اطراف قم بازدید کنند.

به نوشته تایمز، دوره هفت ساله ریاست دکتر برادعی بر آژانس بین المللی انرژی اتمی ماه آینده (نوامبر) پایان خواهد یافت و پایان ماموریت او سبب خشنودی تندروهایی چون جان بولتون، از نو محافظه کاران آمریکایی، و سفیر پیشین آن کشور در سازمان ملل متحد خواهد شد.

تایمز می نویسد که دیدار بعدی مقامات ایرانی با نمایندگان کشورهای قدرتمند جهان در خصوص انتقال اورانیوم غنی شده ایران به خارج، روز 19 اکتبر (27 مهر ماه) انجام خواهد شد.

این روزنامه در سرمقاله خود مدعی شده است که ایران در باره برنامه تحقیقات اتمی خود "دروغ خواهد گفت و دروغ خواهد گفت" تا زمانی که دستش رو شود.

بدین ترتیب، تایمز می نویسد که غرب باید با افزایش فشار بر ایران و "نگه داشتن پاهای ایران در مقابل آتش" برنامه اتمی آن کشور را متوقف یا دست کم، کند کند.

rohi - ایران - مشهد
خب به تو چی میرسه الاغ
دوشنبه 13 مهر 1388

IRAN ZAMEN - نروژ - روگنان
در زمان عمر . با زور شمشیر مناطق بسیاری را گرفتند.و اکنون همان راه را با اتم می خواهند ادامه دهند.
دوشنبه 13 مهر 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.