مرور روزنامه های صبح تهران؛ دوشنبه ۱۳ مهرماه

مرور روزنامه های صبح تهران؛ دوشنبه 13 مهرماه

تیترهای اول

روزنامه اعتماد: چند تن از استانداران در صف تغییر

روزنامه حیات نو: نگرانی از رشد شبه دولتی ها

روزنامه رسالت: مساله هسته ای ایران در مسیر عادی قرار گرفته است

روزنامه مردم سالاری: تقدم بر علما موجب گمراهی است (آیت الله صافی گلپایگانی)

روزنامه ایران: مساله هسته ای ایران در مسیر عادی قرار گرفت

روزنامه جمهوری اسلامی: البرادعی: اسراییل خطر اول منطقه است

روزنامه دنیای اقتصاد: رازگشایی از خریداری مخابرات

روزنامه کیهان: البرادعی : اسراییل خطر اول منطقه است

روزنامه ابتکار: ریاست لاریجانی حاصل توافق با احمدی نژاد بود

روزنامه جام جم: البرادعی: اسرائیل خطر اول منطقه است

گزارش ها و یادداشت ها

بیشتر روزنامه های صبح دوشنبه تهران مصاحبه سایت اینترنتی تازه راه اندازی شده پرچم با سعید مرتضوی دادستان سابق تهران را چاپ کرده اند که طی آن آقای مرتضوی کوشیده است در باره ماجرای بازداشتگاه کهریزک از خود دفاع کند. روزنامه ها از قول آقای مرتضوی نوشته اند:

«بازداشتگاه کهریزک مشکلی از لحاظ امکانات نداشته است. بر خلاف این سخنان چندین سرویس در انتهای هر قسمت با تجهیزات کامل وجود داشته است. اما دلیل انتقال بازداشتی های 18 تیر به کهریزک به دلیل نبود جا و اضطرار بود. حتی من به دادیار مربوطه دستور داده بودم که دانشجویان به این بازداشتگاه برده نشوند.وی درباره ارتباط خود با بازداشتگاه کهریزک گفت:اصلا کهریزک از لحاظ صلاحیت قضایی در حوزه قضایی شهر ری است و من دادستان شهر تهران هستم.»

روزنامه حیات نو نوشته ای از علی محمد حاضری دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها را چاپ کرده که در آن نویسنده زیر عنوان رنج های این سوی دیوار زندان اوین به شرح مشکلات خانواده های بازداشت شدگان در پشت دیوار های زندان اوین پرداخته است. در یادداشت روزنامه حیات نو آمده است:

«با خود اندیشیدم که آیا این همه زجر و ناراحتى خانواده بازداشت‌شدگان هم در مجموعه مجازات و محکومیت زندانیان منظور گردیده است؟ آیا واقعا اراده اى پشت این ماجرا است و کسانى تدبیر کرده‌اند که زندانیان و بستگان آنها این چنین زجر بکشند. ممکن است کسانى بخواهند چنین تعبیر کنند، اما من هنوز به چنین باورى نرسیده‌ام و بیشترمایلم چنین تصور کنم که اگر فشارهاى وارده بر زندانی، از اراده خاصى حکایت مى‌کند اما رنج‌هاى این سوى دیوار زندان که بر خانواده و بستگان وارد مى‌شود عمدتا از بى‌اعتنایی، غفلت و احتمالا بى‌اطلاعى دست‌اندرکاران رده‌هاى بالاتر ناشى مى‌شود، با این فرض است که گمان دارم با مکتوب کردن این مشاهدات زجرآور و انتشار آن احتمالا وجدان برخى از دست‌اندکاران کمى بیدار گردد و از بخشى از این آلام کاسته شود. امیدوارم دچار خوش‌بینى بى‌مبنا نشده باشم.»

روزنامه رسالت یادداشتی دارد به قلم مهدی اکبری با عنوان وزیر جدید و معاونانش و در نقد وزیر ارشاد نوشته است:

«اهالی فرهنگ و هنر از عملکرد وزیر ارشاد فعلی در مراکز دیگر اطلاع دقیقی ندارند. در واقع اگر با اهالی فرهنگ و هنر گفتگو شود، به طور تقریبی، اغلب ایشان از نحوه عملکرد وی در مراکزی همچون صدا و سیما، سروش و... اطلاع دقیقی ندارند، بنا بر این باید به قاطبه فرهنگ و هنر حق داد که در باره این وزیر و معاونینش نگران و چشم انتظار اتخاذ تدابیر راهگشا و تسهیل کننده آفرینش های فرهنگی هنری باشند.ضمن اینکه سید محمد حسینی نیز باید با توجه به دغدغه های متعدد هنرمندان، خود را مجاب بداند که مانع شایعه پراکنی و... شود و نادرست بودن گمان هایی را که ادعا کرده اند او فاقد برنامه و شناخت از وزارت گسترده فرهنگ و ارشاد اسلامی است، اثبات کند.»

روزنامه مردم سالاری در یادداشتی به قلم عماد برقعی در باره ترکیب جدید هیات منصفه می نویسد:

« این روزها با تغییر ترکیب هیات منصفه مطبوعات و کنار گذاشتن 11 نفر از 22 عضو این هیات نگرانی های زیادی در جامعه مطبوعات ایجاد شده است. به خصوص این که این تغییرات رنگ و بوی سیاسی هم به خود گرفته است. کنار گذاشتن چند عضو منتقد دولت این هیات از جمله حجت الاسلام دعاگو، انصاری، مهاجری و فاطمه کروبی ترکیبی یک دست از حامیان دولت را در این گروه قرار داده است. در شرایط فعلی تغییر ترکیب این هیات و دست کم بازگرداندن افراد حذف شده می تواند بخشی از نگرانی های جامعه مطبوعات نسبت به احتمال برخورد جناحی با مطبوعات را کم کند.»

در روزنامه های صبح دوشنبه بحث در باره طرح آشتی و میانجیگری برای حل اختلافات پس از انتخابات ادامه دارد و روزنامه کیهان در یادداشتی به قلم محمد ایمانی به نقد کسانی پرداخته که ازآشتی با معترضان می گویند روزنامه کیهان در باره معترضان می نویسد، «جریانی با این مختصات در «ایران جدید» (ایران انقلابی) نه می تواند هویت سبز دینی برای خود دست و پا کند، نه اعتبار و مشروعیتی ملی، برای خویش بسازد و نه از رأس و رهبری توأم با وجاهت برخوردار شود. به تعبیر یکی از همین رسانه های گروهکی و ضدانقلاب «این جنبش بی پدر است» و اگر پدری برای آن باید جست، در آن سوی مرزهاست»

یادداشت نویس روزنامه کیهان در پایان چنین نتیجه می گیرد:

«خیانت بزرگی شد و جنایت های بزرگی رخ داد. حرمت هایی شکست و حیثیت های والایی هتک شد. به یک ملت بلکه به یک امت و نگاه نگران و منتظر تاریخ خیانت شد. آنها که خیانت کردند به هر خدعه و دستاویزی متوسل شدند تا کار را تمام کنند. از هیچ دستاویزی دریغ نکردند. فریبکاری با ملت، و نیرنگ با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و خبرگان و علما و مراجع و دانشگاهیان. سرشان به سنگ خورد و با این همه برخی از آنها بازنگشتند. آیا هیچ راهی نباید پیش پای آنها گذاشت؟ چرا. راه توبه باز است. اما شرط توبه، ندامت است و نشان دادن اراده برای بازنگشتن به همان مسیر انحرافی سابق. اول شرط توبه، برائت از گذشته است. اینجا، موضع مسالمت و مداهنه و آشتی نیست.»

بحث در باره ماجرای خرید نیمی از سهام شرکت مخابرات توسط شرکت هایی که گفته شده است وابسته به سپاه پاسداران هستند همچنان در روزنامه های صبح دوشنبه هم ادامه دارد.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی می نویسد که مدیران کنسرسیوم «توسعه اعتماد مبین» اعلام کرده اند که آماده اند تا سقف 25 درصد از سهام را به خارجی ها یا تا سقف 23 در صد را به خریداران داخلی واگذار کنند.

روزنامه ابتکار در بخشی به نام تیترهای پنهان که نوعی طنز در باره تیتر های مطبوعاتی است و بخش دومی را به شوخی به تیتر ها افزوده است . مانند این دو نمونه:

- مذاکره با آمریکا خوب است اگر... (مذاکره کننده از بچه های خودمون باشه)

- به زودی ابطحی و عطریانفر آزاد می شوند (به شرطی که قول بدن مثل گذشته بچه های خوبی باشن)

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.