۶ تن عتیقه ایرانی در انبار سفارت آرژانتین ۱ - عکس

 6 تن عتیقه ایرانی در انبار سفارت آرژانتین 1

مسئولان گمرک کشور هر چند از کشف و ضبط حدود شش تن عتیقه که در حال خروج به کشور آرژانتین بود خبر دادند اما عنوان کردند پس از پنج ماه از ضبط این عتیقه‌ها، هنوز ارزش آن‌ها مشخص نشده و تاکنون هم بررسی نشده که توسط این دیپلمات‌ آرژانتینی قبل از این نیز کالایی از ایران خارج شده است یا نه.

به گزارش خبرنگار بازرگانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) امروز با حضور در انبار شماره هشت گمرک جنوب تهران می‌شد چیزهایی دید که شاید حتی در موزه‌های کشور هم وجود ندارند.

سکه‌های طلای قرون اولیه اسلامی (دوره سلجوقی)، سکه‌های نقره دوره‌های اشکانی و ساسانی، انواع سکه‌های قرون اولیه اسلامی (قرن دو تا شش هجری قمری)، قرآن خطی با جلد لاکی سال 1206 هجری قمری، کتاب‌های خطی اقلیت‌های مذهبی قرن 19 میلادی، قرآن خطی با قطع رحلی برای قرن 13 هجری قمری، کتاب بوستان خطی با جلد لاکی، رساله اخلاقیه با خط نستعلیق به خط رضاقلی شیرازی، رساله شمسیه، آرشیوهایی از تمبرهای دوره‌ای مختلف ایران و به همراه انبوهی از اشیاء تزیینی، انواع ظروف مسی و چدن، مرقع هندی با نقاشی مربوط به قرن نوزدهم میلادی، دو لنگه در چوبی منبت کاری شده، گلدان‌های مربوط به دوران قاجاریه، سنگ‌ کتیبه‌دار خاکستری رنگ دوره‌ قاجاریه، ظروف سفالی کاسه نیشابور مربوط به قرن پنجم هجری قمری و انواع تابلوهای خاک خورده ولی ارزشمند چون تقوم علمی سال 1337 همه همه از جمله شش تن عتیقه کشف و ضبط شده گمرک کشور است که امروز پس از پنج ماه از ضبط آن‌ها، در معرض دید نمایندگان رسانه‌های کشور قرار گرفت.

البته در یکی از انبارهای گمرک جنوب تهران که بوی نفتالین در مشام مدام بازی می‌کرد تا هر چه بیشتر مدعوین به درد آیند که چرا این گونه شش تن عتیقه به دست یک دیپلمات آرژانتین افتاده بود.

پوست‌های شیر، ببر و حیوانات دیگر، اسلحه‌های شکاری کالیبر 20 و انواع اسلحه‌های سرپر و شمشیرهای نظامی دوران مختلف نیز از جمله مهمانان چند ساعته دیگر انبار شماره هشت گمرک جنوب تهران بودند. مهمانانی که به صورت غیرقانونی قصد عزیمت به آرژانتین داشتند ولی از انباری در سفارتخانه آرژانتین به انباری به صورت موقت در گمرک جنوب تهران سر در آوردند تا در آینده نزدیک در معرض دید هموطنان خود قرار بگیرند.

«پس از گذشت پنج ماه از ضبط این پنج هزار و 800 کیلو عتیقه هنوز ارزش آن‌ها مشخص نشده است.» این جمله سخنگوی گمرک کشور است که در جمع خبرنگاران عنوان کرد.

محمد بهبود آهنی ادامه داد: این عتیقه‌ها از لحاظ مادی بسیار ارزشمند هستند و برای ارزشگذاری باید در زمینه‌های مختلف کارشناسی صورت بگیرد.

وی در ادامه در مورد نحوه ضبط این عتیقه‌ها نیز عنوان کرد: این کالاها توسط دیپلمات‌ آرژانتینی به عنوان لوازم شخصی و خانگی او در حال خروج از کشور بود که توسط گمرک جنوب تهران ضبط شده است.

آهنی با تصریح اینکه طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی نه‌تنها خارج کردن این اشیاء بلکه خرید و فروش آن‌ها در داخل کشور هم ممنوع است افزود: این اشیاء علاوه بر اینکه خلاف اظهار نامه سباستین زاوالا، دیپلمات آرژانتینی بود بلکه پنج هزار و 800 کیلو عتیقه محسوب می‌شوند.

وی در مورد این دیپلمات‌ آرژانتینی نیز اظهار کرد: پس از هشت سال حضور او در ایران، دیگر ماموریت او تمام شده بود که وی قصد داشت به بهانه لوازم شخصی خود این عتیقه‌ها‌ را خارج کند.

سخنگوی گمرک زمان تحویل این اشیاء به گمرک را 22 اردیبهشت ماه امسال و زمان اظهار آن را 24 اردیبهشت ماه اعلام کرد که به گفته او، پس از دریافت اخباری از این محموله و مشکوک شدن به آن و در نهایت بررسی آن مشخص شد این اشیاء، عتیقه‌های ایرانی هستند.

همچنین وی در مورد برخورد با این دیپلمات‌ آرژانتینی و این سوال یکی از خبرنگاران که وی اکنون بازداشت شده است یا نه؟ متذکر شد: این موضوع یک روند قانونی دارد که مربوط به دستگاه‌های امنیتی است اما در حال حاضر چون مصونیت دیپلماتیک دارد در زندان نیست.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال خبرنگار ایسنا که آیا اقلام یا مواردی دیگر توسط این دیپلمات‌ قبل از این، از کشور خارج نشده بود؟ ابراز کرد: هنوز این موضوع در حال بررسی است.

صادقی ـ مدیرکل حراست گمرک ایران ـ نیز در این مورد به خبرنگار ایسنا گفت: محل نگهداری این عتیقه‌ها زیر زمین سفارت آرژانتین و در تهران بود اما این عتیقه‌ها برای سایر شهرها و استان‌های کشور هستند.

وی تصریح کرد: انگار این دیپلمات آرژانتینی در طول هشت سال حضورش مشغول به این کار در ایران بود وگرنه یک شبه که نمی‌توان این همه عتیقه را جمع‌آوری کرد.

xosrov - انگلیس - منچستر
اقازاده های هاشمی رفسنجانی. این عتیقه ها دست خودتونو میبوسه.
یکشنبه 12 مهر 1388

lvlarkez - لبنان - بیروت
میشه یکی به من بگه تا حالا اینها کجا بودند؟؟ اگه قابل خریداری از مردم هست چرا دولت نمیخره و توی موزه هاش نگه نمیداره؟؟؟ . همون جوری که ارژانتینیها جمعشون کردن خوب دولت هم همین کارو بکنه جای دوری که نمیره
یکشنبه 12 مهر 1388

kio - نروژ - برگن
این مردم هستند که تا دیر نشده باید بجنبند تا یک مشت اشغال چاقو کش بقیه ثروت مردم را به تاراج نبرند و بیشتر جوانها را به خاک وخون نکشند!!
یکشنبه 12 مهر 1388

vandidad.iran - ایران - کرمانشاه
کاری ندارم پاپوش دوختن یا نه. خدا همه ی قاچاقچی هارو لعنت کنه
یکشنبه 12 مهر 1388

abiabi - انگلستان - لندن
حالا یعنی چی . یعنی احمد وحیدی را از لیست تروریست ها بیارن بیرون . خدای من اینها به هر کاری دست میزنند . این رژیم پست فطرت از اونها هستن که پستان مادر خود را گاز گرفتن . ولی با تمام این حرفها احمد وحیدی حرامزاده باید محاکمه شود مردک تروریست
یکشنبه 12 مهر 1388

vandidad.iran - ایران - کرمانشاه
. حدود 2 ماه پیش بقایای دروازها ی قصر خسرو پرویز رو در یکی از خیابانهای کرمانشاه از زیر خاک بیرون کشیدن. باورتون نمیشه . هنوز که هنوزه یه نگهبان یا حتی یه حصار نداره!!!!!. همینجوری کناره خیابون وله!!!!!!!!!!!!!. خدا لعنتشون کنه
یکشنبه 12 مهر 1388

barbud_daneshmand - بلزیک - گنت
مگر مغز خر خورده بوده که 8سال اینا رو جمع کنه؟!!!اگر راست بود هربار که تو این8سال میرفت ارژانتین هر چی جمعکرده بود با خودش میبرد که انبار نشه؟؟؟خر خودتونین نه مردم دارن گرو کشی میکنن
یکشنبه 12 مهر 1388

rika - انگلیس - منچستر
این قطره ای از دریاست که فاش شده .حتما معامله شان نشده بوده(با اطلاعات).بیشتر اثار باستانی ایران در موزه های خارج است.اثاری به بزرگی شیر سنگی که داخل هیچ چمدانی جا نمی شود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!اا
یکشنبه 12 مهر 1388

matias1987 - فنلاند - ترنیو
چه معلوم که از دولت ایران نخریده باشند، به خاطر اینکه پرونده‌های تروریستی ایران در آرژانتین پیگیری نشه!!!اما در کلّ همش زیر سر دولت
یکشنبه 12 مهر 1388

nazanin28 - سوییس - برن
سلام دوستان میخواستم سوال کنم و کمکم کنید اسم پسر که تک باشه پیدا کنم مرسی از کمک عزیزان
یکشنبه 12 مهر 1388

sabze sabzam - بلژیک - بروکسل
الان همش میره تو جیب این مفت خورها!!!!!!!!!!!!!!!!
دوشنبه 13 مهر 1388

playboy972 - ایران - گرگان
این تصاویر برای من و هر ایرانی دیگریبسیار دردناک است. با دیدن کتابهایی که نشان از تمدن ماست اینگونه به حراج گذاشته و ابروی من ایرانی را برده اند که هموطن نمایم این گونه به من خیانت میکند اشک میریزم.
دوشنبه 13 مهر 1388

بابک - ایران - سبزوار
مسئولیت همه این غارت ها در تعهد سپاه پاسداران است
دوشنبه 13 مهر 1388

kamia1 - المان - کلن
nazanin28 - سوییس - برن, هیراد, یکئ از اسمهائ قدیمئ ایرانئ به معنئ لیدر یا در زبان بختیارئ به عزیزترین
دوشنبه 13 مهر 1388

mooooon21 - ایران - کرج
جند روز بعد در روزنامه ها... کتابهاى کفر اقلیتهاى مذهبى (زرتشت و غیره....) در حادثه اتصالى برق طعمه حریق شد.
دوشنبه 13 مهر 1388

manis - انگلیس - شفیلد
به در و دیوار این انبار دقت کردین؟؟نمیدونم خرابه هست یا انبار گمرک؟؟
دوشنبه 13 مهر 1388

headman - امارات - ابوظبی
سرنوشت این عتیقه ها به نظر بنده که تا آخرش هم مبهم می مونه.یعنی یه جوری سر و تهش یکی می کنند و معلوم نمیشه کجا رفتند. اگه واقعا پاپوش نباشه که احتمالا هم نیست باید محاکمه بشه. ولی خدا به داد این عتیقه ها برسه.
دوشنبه 13 مهر 1388

مانفرد - ایران - بندر
منتظر در افشانی افرادی مثل پسر کرد ایرانی هستیم
دوشنبه 13 مهر 1388

nazanin28 - سوییس - برن
kamia1 - المان - کلن . مرسی عزیزم اسم قشنگی هست
دوشنبه 13 مهر 1388

razmandeh - سوئد - استکهلم
ستونهای تخت جمشیدو بردند .چیزی نبود حالا ۴ تا اتا اشغال رو این بدبخت خریده بود که تو هر سمساری بری تو تهران پیدا می‌شه را کردن پیراهن عثمان. فانوس نفتی‌، قفل در ، قوری استیل ،عاج فیل تمبر جمهور اسلامی هم شد عتیقه و قاچاق!!!!!! جل خالق،. بابا تنها عتیقیه که می‌شه از ایران برد خامنه‌ای یکی‌ پیدا بشه بدزددش!!!!!!!!. دست به دست هم دهیم به مهر میهن خویش کنیم آزاد. .
سه‌شنبه 14 مهر 1388

zereshk2005 - کانادا - تورنتو
حدالاقل ماهیت اسلام جنایتکارو به مردم نشون دادن. اسلام یعنی همین.
سه‌شنبه 14 مهر 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.