تاسیسات هسته‌اى قم ۲۵ اکتبر بازرسى مى شود

تاسیسات هسته‌اى قم ۲۵ اکتبر بازرسى مى شود

آقای البرادعی تاکید کرد که سوابق نحوه تصمیم گیری آژانس در آستانه جنگ عراق نشان می دهد که این سازمان تحت فشار سیاسی قرار نمی گیرد

رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از دیدار با مقام های ایرانی، اعلام کرد بازرسان این سازمان در روز 25 اکتبر از تاسیسات غنی سازی قم بازدید خواهند کرد.

آقای البرادعی که همراه با علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در کنفرانسی خبری شرکت داشت، همچنین تایید کرد که در سفر اخیر خود به ایران درباره خواسته ایران جهت تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران با مقام های ایرانی گفتگو کرده است.

او تایید کرد که گزینه انتقال اورانیوم ایران به خارج جهت غنی سازی تا مرز 20 درصد و تبدیل آن به سوخت رآکتور تهران مورد بحث قرار دارد و گفت در روز 19 اکتبر جلسه ای توسط آژانس در شهر وین، پایتخت اتریش برگزار می شود که در آن نمایندگان ایران، روسیه، آمریکا و فرانسه برای گفتگو درباره امکان و چگونگی این فرایند دیدار خواهند کرد.

ایران اورانیوم 20 درصد غنی شده را برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی تهران نیاز دارد که پیش از انقلاب اسلامی در ایران ساخته شده و ایزوتوپ لازم برای پرتو-درمانی بیماران سرطانی را تولید می کند.

خبرگزاری رویترز در روزهای قبل اعلام کرده بود که ایران حدود هفت ماه پیش به آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داده بود که سوخت لازم برای فعالیت این رآکتور رو به پایان است و به گفته آژانس چند کشور برای تامین این سوخت اعلام آمادگی کرده اند.

منابع خبری اعلام کرده بودند در جریان گفتگوهای انجام شده در ژنو در هفته گذشته بر سر اینکه ایران مقداری از اورانیوم با غلظت پایین (LEU) خود را جهت غنی سازی بیشتر به خارج از این کشور انتقال دهد "توافق اصولی" میان طرفین حاصل شده بود، که این مسئله بطور بالقوه می توانست از تنش ایجاد شده میان ایران و غرب، به ویژه پس از برملا شدن وجود تاسیسات هسته ای قم بکاهد؛ زیرا غرب، با وجود تاکید ایران بر نیات صلح آمیز برنامه هسته ای خود، معتقد است ایران به ماده اولیه کافی برای ساخت یک بمب هسته ای دست یافته است.

"از رویارویی به همکاری"

رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از پاسخ به سوال خبرنگاران اذعان کرد که اکنون "در موقعیتی حساس قرار داریم" و گفت روند، از "رویارویی" به سمت "شفافیت و همکاری" تغییر کرده است.

آقای البرادعی همچنین به مسئله زمان برملا ساختن تاسیسات هسته ای قم اشاره کرد و تصریح کرد که "آژانس بر اساس تفسیر خود از قانون" معتقد است ایران می بایست به محض تصمیم گیری درباره ساخت تاسیسات هسته ای جدید، به آژانس اطلاع می داد، اما گفت ایران "تفسیر دیگری از قوانین دارد" و معتقد است می تواند تا شش ماه پیش از ورود مواد هسته ای به تاسیسات ساخت چنین تاسیساتی را اطلاع ندهد.

علی اکبر صالحی نیز تاکید کرد که مسئله زمان اعلام وجود تاسیسات جدید، اکنون مسئله اصلی نیست.

اظهارات آقای البرادعی کمتر از یک روز پس از آن مطرح شد که روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از وجود یک گزارش محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داد که به نوشته این روزنامه در آن نتیجه گرفته شده که ایران اطلاعات کافی برای طراحی و تولید بمب اتمی را کسب کرده است.

اما آقای البرادعی در این کنفرانس خبری تاکید کرد که سازمان تحت هدایت او "به اطلاعات متقنی که نشان از وجود یک برنامه تسلیحاتی هسته ای ادامه دار در ایران داشته باشد" دست نیافته است.

با این وجود آقای البرادعی گفت نگرانی هایی درباره برنامه هسته ای ایران وجود دارد.

مهرتابان - ایران - تهران
متعجبم از اینکه با و جود تغییر رییس آژانس باز هم این البرادعی عرب تبار رو برای بازرسی به ایران می فرستند که یکی به میخ بزنه و یکی به تخته معلومه که این عربا دوست دارن ایران به جای اونها به اسراییل چنگ و دندون نشون بده و باساختن بمب اتم از جماعت سرخوش عرب دفاع کنه.مطمینم هر بار میاد ایران کلی خشکبار و زعفران و قالی دستبافت ابریشم ایرانی بهش هدیه میدن سوغاتی ببره از حساب بانکی ایشون هم که خدا عالمه.
یکشنبه 12 مهر 1388

فضول میرزا - سوئد - استکهلم
خوشبختانه ایندفعه رو شانس آوردیم که امام زمان همون نزدیکاست و میتونه یه تک پا بر تا تاسیسات و وسایل غیر قانونی رو از دیدگاه کفار مخفی کنه!
یکشنبه 12 مهر 1388

black chador - امریکا - ولدن
اوباما خوب این موشهارا ترسونده. اوباما از خارج کشور و مردم شجاع ایران از داخل کشور دارن ریشه به تیشه این رژیم اسهالی میزنن.زنده باد اوباما و مردم شجاع ایان.
یکشنبه 12 مهر 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.