نیویورک تایمز: گزارش محرمانه آژانس درباره ایران

نیویورک تایمز: گزارش محرمانه آژانس درباره ایران

مرکز غنی سازی هسته ای در نزدیکی قم

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز خبر از وجود یک گزارش محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی داده که به گفته این روزنامه نتیجه گرفته که ایران اطلاعات کافی برای طراحی و تولید بمب اتمی را کسب کرده است.

نیویورک تایمز نوشته است که این گزارش نهایی نشده است و تدوینگران آن نیز در مقدمه اش تاکید کرده اند که نتایج گزارش آن ها قطعی نیست.

نیویورک تایمز می نویسد که گزارش مذکور "جوانب نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران" نام دارد.

نیویورک تایمز نوشته است که براساس این گزارش، ایران علاوه بر کسب اطلاعات اتمی از منابع خارجی، تحقیقات گسترده ای برای تولید قطعات و اجزای بمب اتمی و قرار دادن کلاهک هسته ای بر روی موشک بالستیک شهاب-3 انجام داده است.

ایران بر صلح آمیز بودن برنامه اتمی خود تاکید دارد.

دولت ایران بارها تاکید کرده که هیچگاه درصدد تولید بمب اتمی برنیامده است و سازمان های جاسوسی غربی اسناد کاذب و جعلی در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داده اند.

به گفته نیویورک تایمز، کارشناسان آژانس گزارش محرمانه یاد شده را بر اساس اطلاعاتی که از سازمان های جاسوسی کشورهای عضو این نهاد دریافت کرده اند و نیز بر مبنای تحقیقات مستقل آژانس، تدوین کرده اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس 17 ماه سپتامبر امسال از وجود گزارش محرمانه آژانس خبر داده بود.

به گزارش این خبرگزاری، گزارش مذکور همان سندیست که دولت های غربی از جمله فرانسه محمد البرادعی، مدیرکل آژانس را به پنهان کردن آن متهم کرده اند.

آقای البرادعی بارها تاکید کرده که آژانس دلایل موثق و محکمی که نشان دهد ایران در پی ساخت بمب هسته ای بوده است در دست ندارد، هرچند او بارها خواهان رفع ابهام ها و پاسخ ایران به سوال های آژانس در مورد اتهام های وارده به ایران شده است.

نیویورک تایمز نوشته است که در داخل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره علنی کردن گزارش "جوانب احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران" اختلاف وجود داشته است.

به گزارش نیویورک تایمز، محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، با انتشار این گزارش مخالف بوده است.

آقای البرادعی در حال حاضر برای گفت و گو با مقامات سازمان انرژی اتمی ایران در تهران سفر کرده است.

هم زمان با سفر او به ایران، موسسه علوم و امنیت بین المللی در واشنگتن، بخش هایی از گزارش "جوانب احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران" را منتشر کرده است.

موسسه علوم و امنیت بین المللی در واشنگتن، یک موسسه غیردولتی مستقر در واشنگتن پایتخت آمریکاست که توسط دیوید آلبرایت، کارشناس هسته ای، اداره می شود و تحولات مربوط به برنامه اتمی ایران را از نزدیک دنبال می کند.

نیویورک تایمز نوشته است که یک "مقام ارشد اروپایی" صحت گزیده های منتشر شده از گزارش محرمانه آژانس در وب سایت موسسه علوم و امنیت بین المللی را تایید کرده است.

البته خود این موسسه تاکید دارد که گزارش یاد شده هرچند توسط کارشناسان آژانس تدوین شده، هنوز قطعی و نهایی نیست و بنابراین نمی توان نتایج آن را موضع رسمی آژانس دانست.

نیویورک تایمز می نویسد نتیجه گیری گزارش محرمانه کارشناسان آژانس بسیاری جدی تری از نتیجه گیری سازمان های اطلاعاتی آمریکا در مورد برنامه اتمی ایران است.

16 سازمان اطلاعاتی آمریکا در اواخر سال 2007 میلادی با انتشار یک "برآورد اطلاعاتی" اعلام کردند که ایران کار طراحی سلاح های اتمی و بخش تسلیحاتی کردن برنامه اتمی اش را در سال 2003 متوقف کرد و به احتمال زیاد آن را از سر نگرفته است.

نیویورک تایمز نوشته است که سازمان های اطلاعاتی آمریکا هم اکنون در حال بررسی مجدد برآورد سال 2007 خود هستند.

dkdk - دانمارک - اسلیس
.اخه با این همه تجهیزات بسیار مجهز و مدرن که در اختیار اژانس هست براحتی میتوانند درصد غنی شده اورانیم را بفهمند.در ضمن گور پدر دولت ایران اما هیچ وطن پرست واقعی رازی نمیشود که بیگانگان به میهن کورش کبیر و رستم سهراب وکاوه اهنگر و حافظ و سعدی حمله کند.چرا که بیگاگان دلشان برای ملت ما نمیسوزه انها نگران خودشانند و اگر چنین حماقتی بکنند که حمله کنند همانطور که توی دهن صدام و عربها زدیم دوباره چنین خواهیم کرد..ما ائیم و نوای بینوائی..بسم لله اگر حریف مائید
یکشنبه 12 مهر 1388

siavashoma - انگلستان - منچستر
همین روزها ابروشون کاملا از بین میره و مجبورن یا خفه خون بگیرن و یا بگن داریم که داریم .اونوقته که با جون ملت ایران بازی میکنن که شاید حس میهن پرستی مردمو به بازی بگیرند و چند صبائی بیشتر عمر کنن. ولی ظلم همیشه نابود است و خواهد بود
یکشنبه 12 مهر 1388

pahlavichi - اتریش - سالزبورگ
وقتی که اقای البرادئی از ایران با جیب پر از پول برگرده خب معلومه نتیجه این بازدید چیه دیگه...
یکشنبه 12 مهر 1388

zaer79 - ایران - تهران
شما خارجی ها بهتره به جای اینکه نگران ایران باشید نگران این باشید تعطیلات آخر هفتتونو کجا بگذرونید که بیشتر خوش بگذره من نمیدونم شما با چه رویی اسم ایرانی روی خودتون میذارید. اگه ایرانی هستید پس چرا رفتید تو خارج زندگی میکنید نکنه همتون رجال سیاسی هستید؟؟؟ بیخیال بابا ایرانی کسی هست که هوای ایرانی رو تنفس می کنه و رو خاک ایران زندگی میکنه . شما ها بهتره ملیت خودتون رو با اسم کشوری که توش زندگی میکنید بیان کنید. بیشتر بهتون می آد.به کوری چشم شما و اربابانتان ما زنده ایم و ایران رو هم میسازیم. مهم نیست شما خوشتون میاد یا نه . ما ایران را همین جوری دوست داریم. با هزار تا ایرادش
یکشنبه 12 مهر 1388

2tia - ایران - تهران
خیلی ساده انگاریست که کسی فکر کند که این حکومت به دنبال صلاح اتمی نیست . « مرگ بردیکتاتور »
یکشنبه 12 مهر 1388

sayna_a_2006 - ایران - سربندر
متاسفانه کشوری که خود باعث قتل عام هزاران نفر با این بمب شده ادعای تامین امنیت جهان را می کند. ایران اسلامی نه دنبال کشت وکشتار است نه بمب اتم . ضمنا آژانس بین الملل هم اگر واقعا کاره ای است رژیم صهیونستی را که دارای تعداد بالایی کلاهک اتمی بعد از ایلات متحده می باشد را جای خود بنشاند. نه ایران ونه ایرانی از اینگونه تهدیدها هراسی ندارد و همیشه توکلش بر خداست . این مزر وبوم همیشه شاهد دلاورن مردان ژارس بوده وهمکنون هم خواهد بود .
یکشنبه 12 مهر 1388

امین آلمان فرانکفورت - آلمان - فرانکفورت
با سلام زن اقای البرادئی ایرانی هست و ما هم همگی از زنانمان کاملا حساب میبریم. بفکر خانواده زن اقای هم باشید- این رژیم غریب و اشنا سرش نمی شه. درود بر ایران وایرانی
یکشنبه 12 مهر 1388

vandidad.iran - ایران - کرمانشاه
dkdk - دانمارک - اسلیس . زنده باشی. حرف دل منو زدی
یکشنبه 12 مهر 1388

persian-girl - دانمارک - کپنهاگ
برو ...شو بسیجی قاتل مرگ بر تو و جمهوری اسلام جنایتکار تو غلط کردی عربزاده میندازیم شما دشمنان ایران رو امید اولین بمب تو سر تو و اربابانت ممود عنتر علی گداجمهوری اسهالی اسلام جانی
یکشنبه 12 مهر 1388

persian-girl - دانمارک - کپنهاگ
zaer79 - ایران - تهران....برو ..شو بسیجی قاتل مرگ بر تو و جمهوری اسلام جنایتکار تو غلط کردی عربزاده میندازیم شما دشمنان ایران رو امید اولین بمب تو سر تو و اربابانت ممود عنتر علی گداجمهوری اسهالی اسلام جانی
یکشنبه 12 مهر 1388

khodemanitar - اسکاتلند - ابدین
16 سازمان اطلاعاتی آمریکا در اواخر سال 2007 میلادی با انتشار یک "برآورد اطلاعاتی" اعلام کردند که ایران کار طراحی سلاح های اتمی و بخش تسلیحاتی کردن برنامه اتمی اش را در سال 2003 متوقف کرد و به احتمال زیاد آن را از سر نگرفته است. سال 2002 یادتون هست؟زلزله بم با قریب 90 هزار کشته؟ اولین هواپیماهای کمک رسانی هم از روسیه به زمین نشست. اولین ازمایش یه مشت بی سواد برای سوار کردن کلاهک هسته ای روی موشک شهاب 3 از خودش 90 هزار کشته به جا گذاشت!که به اسم زلزله طبیعی ماست مالی شد.چطور اخه ادم می تونه به یه مشت ادم که به امید امام زمون زندگی میکنن اینو حالی کنه؟
یکشنبه 12 مهر 1388

zaer79 - ایران - تهران
خانمی که از انگلستان فقط بلدی فحش بدی.این جا به دلیل رعایت برخی مسایل بنده از فحاشی عاجزم. اگه دوست داری جیگرتو حال بیارم ایمیل خودمو بهت بدم . بیا اونجا چنان چیزایی بهت بگم که تا عمر داری لب به فحش باز نکنی. بیا اونجا یادت بدم اگه خواستی فحش بدی چطوری بدی. کار باهات می کنم که از زن بودن خودت پشیمون بشی.بدم ایمیل؟
دوشنبه 13 مهر 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.