متکی در واشنگتن اعلام کرد : اگر لازم باشد با اعضای کنگره امریکا گفت وگو می کنیم

متکی در واشنگتن اعلام کرد :
اگر لازم باشد با اعضای کنگره امریکا گفت وگو می کنیم

سفر چندساعته منوچهر متکی وزیر امور خارجه از نیویورک به واشنگتن حاشیه ساز شد. به رغم تکذیب های مکرر از سوی مقامات رسمی ایران، روز پنجشنبه خبرگزاری دولتی ایرنا از دیدار دو سناتور امریکایی با متکی خبر داد. روزنامه واشنگتن پست نیز به گونه یی این دیدار را تایید کرد. هرچند تاکنون سنای امریکا تمایلی به تایید یا تکذیب این خبر از خود نشان نداده است اما متکی گفت اگر لازم باشد با اعضای کنگره امریکا دیدار خواهد کرد. این رویداد یعنی سفر متکی از نیویورک به واشنگتن پس از 10 سال صورت گرفت. سال 1378 ایالات متحده امریکا جواز سفر به واشنگتن را برای حضور به دفتر حافظ منافع ایران که همان سفارت پاکستان است به کمال خرازی وزیر خارجه دولت اصلاحات صادر کرده بود که البته این دیدار نیز برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب به وقوع پیوسته بود. ظاهراً دیدار متکی از دفتر حافظ منافع ایران در پایتخت امریکا و صدور مجوز سریع از سوی مقامات این کشور بر حاشیه های سفر هیات ایرانی به ایالات متحده افزوده است به همین منظور منوچهر متکی برای اینکه به تمامی گمانه های ایجاد شده پایان بخشد گفت وگویی را با خبرنگار محرم دولت (ایرنا) ترتیب داد تا ضمن برشمردن اهداف خود از این سفر در پاسخ به رسانه های امریکایی که نوشته بودند صدور سریع مجوز، پیام حسن نیت واشنگتن به تهران است، اعلام کند ایران در عالم سیاست سعی می کند خیلی گران نخرد و خیلی ارزان نفروشد. متکی برای روشن شدن مفهوم این جمله افزود؛ ایران و امریکا حدود 30 سال است روابط سیاسی ندارند و دیپلمات ها و حتی خبرنگاران ایرانی که برای فعالیت در سازمان ملل راهی نیویورک می شوند، فقط حق تردد در محدوده 25 مایلی سازمان ملل را دارند. خروج از این منطقه 25 مایلی نیازمند کسب مجوزی از مقام های مسوول امریکایی است. وزیر امور خارجه در ادامه توضیح داد؛ صرف نظر از فضایی که سعی شد به وجود بیاید، قاعدتاً ایران و امریکا خارج از بحث روابط سیاسی و دیپلماتیک، حوزه های مختلفی از مسائل یا زمینه ها را دارند از جمله در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و در بخش موسسات مطالعاتی که طی 30 سال گذشته این گونه ارتباطات بین دو کشور وجود داشته است وافرادی خارج از مقامات رسمی، معمولاً در سمینارهای مشترک یکدیگر شرکت می کردند. متکی تصریح کرد؛ ما در دستگاه دیپلماسی منعی برای این گونه ارتباطات و تبادل نظرها نمی بینیم بنابراین حوزه همکاری های مطالعاتی و فرهنگی و اجتماعی و حتی حوزه مطالعات بین المللی امنیتی، مباحثی است که می تواند در آن قالب های شناخته شده یی که در دنیا وجود دارد، صورت گیرد.

وی افزود؛ «البته اینها اکنون ارتباطی به این سفر من ندارد. ما بیشترین ایرانیان خارج از کشور را در ایالات متحده امریکا داریم و بیشترین کار کنسولی در ارتباط با ایرانیان را در امریکا داریم و به همین دلیل دفتر حافظ منافع ما در واشنگتن به لحاظ تعداد کارکنان بزرگ ترین نمایندگی ما در خارج از کشور است و این به جهت مسوولیتی است که این دفتر برعهده دارد.»

با این همه او بر این نکته تاکید کرد که اگر روزی لازم باشد با شماری از اعضای کنگره امریکا گفت وگو خواهد کرد و این دیدار انجام خواهد شد ولی در این سفر چنین دیداری انجام نشده است. به رغم تکذیب های متکی اما محافل نزدیک به دولت اوباما از این سفر به عنوان امکانی برای شکستن یخ روابط بین تهران و واشنگتن یاد کرده اند.

در این راستا روز پنجشنبه دولت امریکا اعلام کرد منوچهر متکی وزیر خارجه ایران بعد از ترک مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک برای سفری کوتاه عازم واشنگتن شد. به گزارش ایلنا به نقل از بی بی سی متکی و همسرش در جریان سفر به واشنگتن اجازه داشتند از دفتر حافظ منافع ایران که در سفارت پاکستان قرار دارد، بازدید کنند.

به گفته فیلیپ کرولی سخنگوی وزارت خارجه امریکا این یک رویداد نامعمول است و اینکه نتیجه آن مثبت است یا نه در آینده مشخص خواهد شد. به گفته وی انتظار نمی رود این اقدام مقام های ایرانی تغییر جدی در روابط دو کشور به حساب آید با این حال می توان از آن به عنوان نشانه یی برای تغییرات آتی یاد کرد.دیگر اینکه همزمانی این سفر و نشست گروه 1«5 با هیات ایرانی به سرپرستی سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی در ژنو یکی دیگر از موضوعاتی بود که سخنگوی وزارت خارجه امریکا به آن پرداخت.

«فیلیپ کرولی» سخنگوی وزارت خارجه امریکا در این باره گفت؛ «تلاقی زمانی سفر متکی و نشست ژنو کاملاً تصادفی است ولی چنانچه در مسیری سازنده هدایت شود، از آن استقبال می کنیم.»

در همین حال حسن قشقاوی تاکید کرد؛ سفر متکی برای دیدار با اعضای دفتر حافظ منافع ایران و همکاران پرسنلی ما در پاکستان بوده است و در واشنگتن و نیویورک هیچ ملاقاتی با هیچ مقام امریکایی نداشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت وگو با ایسنا گفت؛ در سفر متکی به واشنگتن با دو تن از اعضای شورای روابط خارجی گفت وگو و ملاقاتی صورت گرفت، اما باید در نظر داشت اعضای شورای روابط خارجی، عضو کنگره نیستند و مقام رسمی نیز محسوب نمی شوند و معمولاً از افراد صاحب سرمایه، روزنامه نگار یا شخصیت ها و مسوولان سابق در این شورا عضو هستند. قشقاوی تاکید کرد؛ شورای روابط خارجی حالت NGO دارد و غیررسمی و غیردولتی است و افراد از شخصیت های مختلف در آن عضو هستند و هیچ کدام از مقامات و شخصیت های فعلی چه در دولت و چه در کنگره امریکا عضو آن نیستند. رئیس جمهور نیز چنین دیداری سال گذشته داشته است. شورای روابط خارجی ارتباطی با کنگره امریکا ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه هدف از سفر وزیر امور خارجه به واشنگتن را بررسی و منظم کردن برخی مسائل کنسولی مرتبط با دفتر حافظ منافع ایران اعلام کرد.

kamia1 - المان - کلن
افتادن به ....خورئ
شنبه 11 مهر 1388

bluestar - ایران - تهران
مذاکره فقط برای خاتمی بد بود؟ آمریکا فقط سال 76 شیطان بزرگ بود؟
یکشنبه 12 مهر 1388

IQ SEFR - نروژ - اسلو
اون پدر احمقتون که می گفت امریکا شیطان است .پس چی شد.مرگ بر خامنه ای
یکشنبه 12 مهر 1388

adib - ایران - ایران
وقتی دولتی مشروعیت داخلی ندارد ناچار به قدرتهای بزرگ باج میدهد.
یکشنبه 12 مهر 1388

amidjan - ایران - تهران
درود. بچه ها اون اقتدار ملت ایرانی که ا.ن ازش صحبت می کرد همینه؟ افتادن به .. خوری مگه نمی گفت ما یقه غربی ها رو می گیریم و سرشون رو به سقف می زنیم مگه نمی گفت ملت ایران در قله های عظمت ایستاده مگه نمی گفت که آمریکا باید دست از لشکر کشی هاش برداره مگه آمریکا برداشته . به تمام معنا به گوه خوری افتاده. یک پیشنهاد دارم برای روز 13آبان شعارهایی در این زمینه آماده کنید و اینجا کامنت بگذارید تا در اون روز ازش استفاده کنیم . مثل مجلس خفتگان- مایه ننگ ایران. هاشمی -دیکتاتور پیوندتان مبارک. ابوغریب ایران -کهریزک در تهران. ممنون می شم در راستای گوه خوری ایران هم شعار بسازید مرسی
یکشنبه 12 مهر 1388

zaer79 - ایران - تهران
شما خارجی ها بهتره به جای اینکه نگران ایران باشید نگران این باشید تعطیلات آخر هفتتونو کجا بگذرونید که بیشتر خوش بگذره من نمیدونم شما با چه رویی اسم ایرانی روی خودتون میذارید. اگه ایرانی هستید پس چرا رفتید تو خارج زندگی میکنید نکنه همتون رجال سیاسی هستید؟؟؟ بیخیال بابا ایرانی کسی هست که هوای ایرانی رو تنفس می کنه و رو خاک ایران زندگی میکنه . شما ها بهتره ملیت خودتون رو با اسم کشوری که توش زندگی میکنید بیان کنید. بیشتر بهتون می آد.به کوری چشم شما و اربابانتان ما زنده ایم و ایران رو هم میسازیم. مهم نیست شما خوشتون میاد یا نه . ما ایران را همین جوری دوست داریم. با هزار تا ایرادش
یکشنبه 12 مهر 1388

Kili_patilaki - قطر - دوحه
میگویند ایران به احتمال قریب به یقین میخواد با آمریکا "خوب" بشه..و دشمنی ها رو بذاره کنار ..اگه اینطوری بشه ..من فکر میکنم که اوضاع ایران بهتر از حالا خواهد شد.
یکشنبه 12 مهر 1388

baham valjtanha - سو ئد - گوتنبرگ
zaer79 - ایران - تهران خیلی وزوز میکنی
یکشنبه 12 مهر 1388

zaer79 - ایران - تهران
فعلا که وزوز یا غیر وزوز عمرا بزاریم پاتون به ایران برسه باید ارزوی ایران رو به گور ببرید. بنده سوهان روح شما خارجی های ایرانی نما هستم
دوشنبه 13 مهر 1388

silas - ایران - بندر
تو اگه لازم بشه مذاکره که هیچ مادرت رو هم ..میدی
دوشنبه 13 مهر 1388

vahid22 - آلمان - هامبورگ
اگه لازم باشه اونجای خر رو هم ماچ میکنه این ماست و ارباب انترش واسه باقی موندن نظام اسهالی!!!
سه‌شنبه 14 مهر 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.