ششمین تساوی پیاپی استقلال و پرسپولیس : داربی با اتهام تبانی

ششمین تساوی پیاپی استقلال و پرسپولیس : داربی با اتهام تبانی

برای اولین بار در تاریخ 41 سال دیدارهای استقلال و پرسپولیس تماشاگران این دو تیم در جریان بازی شعارهایی مشترک سر دادند. هزاران هوادار آبی و قرمزی که دیروز به ورزشگاه آزادی رفته بودند در دقایق پایانی شصت و هفتمین داربی تهران هنگامی که متوجه شدند یک مساوی دیگر جلوی چشم آنها رقم خورده با سر دادن شعارهایی همچون «تبانی، تبانی» و «فوتبال با سیاست نمی خوایم نمی خوایم» اعتراض خود را به سریال تساوی های تکراری و خسته کننده دو تیم نشان دادند. مسوولان فوتبال ایران هرگز نتوانسته بودند طرفداران این دو رقیب سنتی را متحد کنند، اما ششمین تساوی پیاپی استقلال و پرسپولیس اتحادی چشمگیر و بی سابقه در سکوهای ورزشگاه آزادی به وجود آورد. از داربی شصت و یکم که در تاریخ 10 فروردین 1386 برگزار شد دیگر این دیدار سنتی که قرار است مسابقه یی پرهیجان باشد، برنده نداشته و جالب اینکه تمام این بازی ها با تساوی یک - یک به پایان رسیده است. تنها تفاوت این بازی با ملاقات های قبلی دو تیم این بود که این بار پرسپولیس از حریف پیش افتاد و کار به تساوی کشیده شد.

با اینکه در همان پنج دقیقه پایانی بازی، دو تیم فرصت های مناسبی برای گل زدن داشتند و اگر در آن زمان تیمی گل می زد حریف نمی توانست از شکست فرار کند، اما تساوی های متوالی موجب شده این تصور برای بخش عمده یی از تماشاگران این بازی به وجود بیاید که مساوی شدن این بازی یک دستور از بالاست و مسوولان تمایل ندارند طرفداران یکی از این دو تیم بازنده از ورزشگاه خارج شوند. حرکت عجیب میثاق معمارزاده در اواخر بازی هم نارضایتی و بدبینی تماشاگران دو تیم را بیشتر کرد، در شرایطی که بازی مساوی بود و دروازه بان پرسپولیس به اتلاف وقت پرداخت و از آن موقع بود که طرفداران دو تیم فریاد زدند؛ «تبانی، تبانی». فریاد تماشاگران آنقدر بلند بود که مزدک میرزایی گزارشگر بازی هم مجبور شد به آن اشاره کند. این اعتراض موجب شد پلیس از تماشاگران بخواهد بلافاصله پس از پایان بازی سکوها را ترک کنند. با این حال عده یی از تماشاگران در خارج از ورزشگاه هم شعارهای اعتراضی و غیرفوتبالی خود را ادامه دادند تا یک بار دیگر صدای اعتراض آنها به گوش بازیکنان دو تیم برسد. به هر حال باید قبول کرد اگر یکی از آن فرصت های آخر بازی تبدیل به گل می شد دیگر کسی نمی توانست «انگ» تبانی به بازیکنان دو تیم بزند. اما شش مساوی پیاپی و تلاش نکردن بازیکنان برای پیروز شدن در اواخر بازی باعث شد از سکوهای ورزشگاه شعارهایی با رنگ و بوی غیرفوتبالی شنیده شود. تماشاگران به خالی ماندن قسمتی از سکوها هم شدیداً معترض بودند. بی دلیل نیست که تمامی مسوولان فدراسیون و دست اندرکاران دو تیم پس از بازی به این شعارها واکنش نشان دادند و تاکید کردند متهم کردن دو تیم بی پایه و اساس است.

گفته بودیم بازی را ببرید

علی کفاشیان پیش از بازی پیش بینی کرده بود این بازی برنده خواهد داشت، اما رئیس فدراسیون هنگامی که پس از بازی مشاهده کرد بازی برنده نداشته طور دیگری صحبت کرد؛ «من به شوخی این اظهارنظر را کردم و عده یی از آن سوء استفاده کردند.»

او درباره شعار تماشاگران هم گفت؛ «در فوتبال برد، باخت و تساوی وجود دارد، بنابراین نباید فوتبال را به سیاست ربط داد. همه بازیکنان و هواداران استقلال و پرسپولیس دوست دارند در داربی پیروز باشند و حالا هواداران ناراحت هستند که تیم شان سه امتیاز را کسب نکرده اما آنها باید بدانند بازیکنان با احتیاط بازی می کنند و همین عامل تساوی داربی ها است.» مهدی تاج (نایب رئیس فدراسیون)، امیر رضا واعظی آشتیانی (مدیرعامل استقلال)، مجید فرخزادی (عضو هیات مدیره پرسپولیس) و عزیز محمدی (رئیس سازمان لیگ) هم بازیکنان دو تیم را تبرئه کردند. محمدی اعتقاد دارد در جریان بازی هیچ نشانه یی از تبانی وجود نداشته؛ «به هیچ وجه تبانی در کار نبود. آیا احساس کسانی که این فوتبال را دیده اند این بوده که تبانی شده است؟ ما به هیچ وجه دنبال تبانی نیستیم و اصلاً در مرام ما در فدراسیون فوتبال و سازمان تربیت بدنی نیست که بخواهیم این بازی تبانی شود. فکر می کنم ترس از باخت باعث به وجود آمدن چنین نتیجه یی شد، حتی در برخی از جلسات به نمایندگان دو تیم می گفتم یکی از شما این بازی را ببرید تا چنین انگ هایی به ما نچسبد.» بازیکنان دو تیم هم به این شعارها واکنش نشان دادند. معمارزاده یکی از متهمان اصلی، درباره وقت کشی خود توضیح داد؛ «قبول دارم وقت کشی کردم، اما این کار را انجام دادم تا بازیکنان تیمم نفسی تازه کنند نه اینکه بازی مساوی شود.» امیر حسین صادقی مدافع استقلال هم عنوان کرد؛ «بازیکنی که پول حلال می گیرد هرگز تبانی نمی کند.» البته بودند کسانی که اظهار نظرهایی متفاوت داشتند، به عنوان مثال صمد مرفاوی مربی استقلال پذیرفت که دو تیم بازی خود را انجام ندادند؛ «ما و پرسپولیس هم دوست داریم پیروز شویم اما با توجه به تبلیغاتی که انجام شده بود، این حق را به بازیکنان بدهید که نتوانند نمایش همیشگی شان را ارائه کنند.»

کری پس از بازی

بازی دو تیم حواشی دیگری هم داشت. دو تیم در نیمه اول نمایش کسل کننده یی داشتند و از معدود موقعیت های خود استفاده نکردند، اما در نیمه دوم ابتدا پرسپولیس در دقیقه 51 توسط عادل کلاه کج به گل رسید و چهار دقیقه بعد حسین کاظمی کار را به تساوی کشاند. هر دو گل حرف و حدیث دار بود. گل اول پرسپولیس از روی یک ضربه پنالتی به دست آمد. محسن ترکی برخورد وحید طالب لو با هادی نوروزی را پنالتی تشخیص داد در حالی که هوشنگ نصیرزاده کارشناس داوری عنوان کرده این صحنه خطا نبوده، اما خود طالب لو پذیرفت که برخوردی بین او و مهاجم قرمزها صورت گرفت؛ «فکر می کنم در آن صحنه با نوروزی برخوردی داشتم اما او هم کمی شیطنت کرد.» این پنالتی را مهدی شیری به بدترین شکل ممکن نواخت، اما توپ برگشتی را عادل کلاه کج به گل تبدیل کرد. در آن سو قرمزها هم به گل حریف معترض بودند. آنها معتقد بودند استقلالی ها در صحنه گل خود بازی جوانمردانه را رعایت نکردند و خسرو حیدری باید به دلیل آسیب دیدگی آقازمانی توپ را به بیرون می زد، اما این کار را نکرد. میثم بائو در اعتراض به این حرکت حریف گفت؛ «روی صحنه یی که استقلال به گل تساوی رسید سامان آقازمانی به دلیل مصدومیت روی زمین افتاده بود اما مرفاوی از بازیکنانش خواست توجهی به وی نکنند. خودم شنیدم که به بازیکنانش گفت به بازی ادامه دهند در حالی که بازیکن تیم ما شرایط بدی داشت. آنها در این شرایط توپ ر ا سانتر کردند و به گل تساوی رسیدند. واقعاً من برای صمد مرفاوی متاسفم که اصلاً بازی جوانمردانه را رعایت نمی کند.» اما مرفاوی نظر دیگری دارد؛ «داور دستور بازی داد. وقتی داور می گوید بازی کنید، نمی توانیم موقعیت مان را از دست بدهیم.» حتی برخی بازیکنان پرسپولیس معتقد بودند داور باید یک پنالتی دیگر هم برای آنها می گرفت. به هر حال این حواشی باعث شد بازیکنان دو تیم پس از بازی کری های زیادی برای حریف بخوانند. شاید آنها می خواهند ثابت کنند رابطه دوستانه یی با هم ندارند و تبانی در کار نبوده. اگر آنها در میدان هم مثل مصاحبه هایشان کار می کردند نتیجه دیگری رقم می خورد. به هر حال با اینکه خیلی ها از این تساوی ناراحت شدند، اما این نتیجه باعث خواهد شد زلاتکو کرانچار همچنان در پرسپولیس بماند. او وعده داد پرسپولیس به زودی به رده های بالای جدول برسد. به نظر می رسد از امروز تغییرات مدیریتی در این تیم به وجود خواهد آمد.

$persian$ - ایران - تهران
تا دم در استادیوم رفتم ولی تو نرفتم بعد از 6سال بازی رو از تی وی نگاه کردم از این کارمم کاملا راضیم بیشتر شبیه عروسک بازی بود تا داربی
شنبه 11 مهر 1388

mohabbat2009 - بحرین - منامه
خسته شدیم همش مساوی مساوی
شنبه 11 مهر 1388

shahramareia - ایران - تهران
همینه دیگه وقتی میگیم دوستان تحریم کنید گوش نمیکنید میرید استادیوم باید بازی سیاسی ببینید وقتی میگیم رای تحریم میرید پای صندوق عاقبتش همین میشه راهکارش فقط تحریمه تحریم همه چیز ،سینما، مسجد، نمازجمعه ،رای و هر چیز دیگه ای که بشه تحریمش کرد
شنبه 11 مهر 1388

zaer79 - ایران - تهران
باید هم مساوی بشن . شما خارج هستید خبر ندارید وقتی یه تیم می بازه طرفداراش چه آشوبی به پا می کنند. چطوره که اینجا کسی از اون بنده خدا که توی یکی از همین بازی ها زیر دست و پا و فشار جمعیت مرد هیچی نمی گه؟ اون بنده خدا آدم نبود؟؟ به جهنم که برنده و بازنده نداره . به جهنم که بازی اش جذاب نیست. حداقلش اینه که اتوبوس و بقیه بیت المال آسیب نمی بینه و راه نمی افتن توخیابون بزنن به مردم و در برن. جالبه که شما خبر ندارید چندین نفر را توی همین بوق بوق کردن های بعد از برد تیم با ماشین زیر گرفتن و فرار کردن. مردم آسایش نمی خوان؟
شنبه 11 مهر 1388

mojtaba177 - ایران - شیراز
داربی این فوتبال بود واقعا!!!!!!!!؟؟؟؟؟ حیف چشم ادم باید به جای تو به بازیکنا اسلحه بدن تا تو زمین رژه برن اول برن فوتبال نگاه کنن بعد تصمیم بگیرن بعد اگه پولشو دارن بیان تیم بدن ایرانم مثل افغانستان تیم نمیخواد برن بشینن مسابقه منچ بزارن داورشم کولینا باشه پول خرج کنید گدا گشنه ها پا پتیهاااااا ابرو فوتبال رو میبرین فکر میکردم ما جهان 3 باشیم اما وقتی نگاه میکنم ما جهان 30 هم نیستیم
شنبه 11 مهر 1388

پریستوک - ایران - تهران
zaer79 - ایران - تهران . تو بهتره گم شی بری تو بنگلادش زندگی کنی بی تمدن نظرات فقط به درد خودت می خوره و سطل آشغال و علی یه دست ، اربابات عرضه ندارن آب بینیشونو بالا بکشن چه برسه به تامین امنیت تو یه ورزشگاه
شنبه 11 مهر 1388

sami_rad - انگلیس - لندن
zaer79 - ایران - تهران :میلیاردهایی که امسال تو جیره خور می دزدند بیت المال نیستش.جمع کن خودتو مزدور.
شنبه 11 مهر 1388

گروهبان قندلی - ایران - تهران
اینم از فرمایشات رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال : اگر قرار بر تبانی بود یکی از دو تیم پرسپولیس و استقلال برنده دربی می‌شدند. یکی نیست به این مردک بی سواد بگه اخه احمق مگر هر تبانی باید توش بردو باخت باشه . احمق کودن مساوی بهترین تبانی برای رژیمه. موقعی که مدیر عاملهای تو تیم جیره خواره رژیم هستند حتما مساوی بهترین نتیجه برای انهاست. والا من ندیدم یا نشنیدم تو یک داربی مدیر عاملهای دو تیم قبل از داربی با هم جلسه بزارن . تا جای که یاد دارم برای هم کری میخوانن.
شنبه 11 مهر 1388

poriyaye_vali - قطر - د
اگه این طرفدارای استقلال وپرسپولیس غیرت دارند دیگه نباید دربی برن ورزشگاه....اخه حماقتم حدی داره....دیگه تابلو بازی به این اندازه هیچ جای دنیا پیدا نمیشه.....زایر 79 ــ تهران ــ ببخشید میشه بپرسم شما مال کی هستید ؟؟؟؟؟؟؟
شنبه 11 مهر 1388

waxy - امریکا - سیاتل
کافی دم دفاع آخرها رو واسه تساوی دید
شنبه 11 مهر 1388

aria-aria-nl - هلند - روتردام
اتهام تبانی ها ها ها . تبانی به تمام معنا بود
شنبه 11 مهر 1388

zaer79 - ایران - تهران
پریستوک ایران . فعلا که معلومه کی بی تمدنه . اگه منم بی تمدن بودم مثل تو حرف میزدم. حالا موندم چرا بنگلادش؟‌ فکرکنم قبلا فرستادنت اونجا. در ضمن چشم ولی اگه خواستم برم حتما تورو هم می برم که باهات نمایش بدم
یکشنبه 12 مهر 1388

alireza-perspolisi - ایران - بندرعباس
خاکتوسرشون که همه جا همه رو بازیچه کردن فکر میکنن همه مثل خودشون درازگوشن از این تابلوتر دیگه امکان نداره . راستی اونهایی رفتن ورزشگاه این خانمهای پلیس کدوم تماشاچیها رو 3 بار بازدید کردن؟!
سه‌شنبه 14 مهر 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.