در بریتانیا دیوان عالی جایگزین مجلس اعیان شد

در بریتانیا دیوان عالی جایگزین مجلس اعیان شد

لرد فیلیپس ریاست اولین دیوان عالی بریتانیا بر عهده دارد

قدرت قضایی مجلس اعیان بریتانیا که در طی هفتصد سال شکل گرفته بوده، امروز (اول اکتبر) پایان یافت و در دست اولین دیوان عالی این کشور قرار گرفت.

دیوان عالی بریتانیا بالاترین دادگاه استیناف این کشور است و فقط به پرونده های مدنی رسیدگی می کند اما تقاضاهای فرجام برای پرونده های کیفری در اسکاتلند از طریق نظام قضایی دیگری انجام خواهد گرفت.

روز پنجشنبه دوازده قاضی پس از مراسمی در کلیسای وست مینستر در لندن، به عنوان اولین قضات دیوان عالی بریتانیا سوگند خوردند.

تا جنگ جهانی دوم دوازده قاضی که بالاترین دادگاه استیناف بریتانیا را تشکیل می دادند همگی نماینده مجلس اعیان بودند و حتی برای قضاوت در جایگاه لردها گرد می آمدند. اما بمب افکنی های رژیم نازی آلمان باعث شد به اتاق کمیته مجزایی در همان ساختمان پارلمان نقل مکان کنند.

دیوان عالی جدید بریتانیا (که خارج از ساختمان پارلمان برپا می شود)، به گونه ای طراحی شده که بر مستقل بودن دادگستری و افزایش شفافیت در عملکرد نظام قضایی این کشور تاکید کند.

محل این دیوان هرچند که در چند قدمی مجلس اعیان است اما به گفته کاترین آتلی، گزارشگر بی بی سی جا به جایی این قدرت برای این کشور امری بسیار نمادین است.

انگیزه دولت بریتانیا از ایجاد این دیوان، تفکیک روشن میان قانونگذاران و دادگستری بوده است.

دسترسی عمومی به این دادگاه راحت تر از اتاق هایی است که نمایندگان مجلس اعیان در آن می نشستند و به پرونده های استیناف رسیدگی می کردند. در دیوان جدید همچنین جلسات قضاوت برای رسانه ها قابل پخش خواهد بود.

اغلب قضات اولین دیوان عالی بریتانیا سابق بر این عضو مجلس اعیان بوده اند اما این احتمال وجود دارد که در آینده برخی از آنها لرد نباشند و به سمت قاضی دیوان عالی انتصاب شوند. حتی برای استخدام قاضی، آگهی منتشر خواهد شد.

iran-azad - ایران - تهران
ما هم حاضریم 86 عضو مجلس خبرگان رو به بالاترین پیشنهاد بفروشیم اگر به درد هیچ کاری نخورند به درد موزه تاریخ طبیعی لندن بخش دایناسورها می خورند
جمعه 10 مهر 1388

ALBORZ110 - ایران - تهران
سگان پیر به جای شغالهای پیر...
جمعه 10 مهر 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.