تکذیب دولت و مستندات روزنامه اعتماد ,درباره خبر پیدا کنید ۲۵ میلیارد دلار را

تکذیب دولت و مستندات روزنامه اعتماد
درباره خبر پیدا کنید 25 میلیارد دلار را

گزارش روزنامه اعتماد بر اساس گزارش های رسمی وزارت نفت و بانک مرکزی تنظیم شده بود و در این گزارش ها که مستندات آن مجدداً به چاپ رسیده است چنین تفاوتی دیده می شود

درج گزارشی در روزنامه «اعتماد» تحت عنوان پیدا کنید 25 میلیارد دلار را که به اختلاف فاحش درآمدهای نفتی از سوی دو منبع رسمی کشور اشاره داشت به مذاق دولتی ها چندان خوش نیامد و واکنش شدیدی را به همراه داشت، به گونه یی که وزارت نفت و بانک مرکزی در دو جوابیه جداگانه اعتماد را متهم به «ناآگاهی» کردند در حالی که گزارش روزنامه اعتماد بر اساس گزارش های رسمی این دو مرکز تنظیم شده است.جوابیه این دو منبع که به روزنامه ارسال شده به شرح زیر است. در جوابیه وزارت نفت آمده است؛تفاوت فاحش 25 میلیارد دلاری میان آمارهای ارائه شده درخصوص فروش چهارساله نفت خام از سوی دو منبع رسمی کشور یعنی وزارت نفت و بانک مرکزی به هیچ عنوان صحت ندارد و ادعایی دور از ذهن و باورنکردنی است.به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت نفت، حسب بررسی های به عمل آمده این وزارتخانه وجوه دریافتی حاصل از فروش نفت خام در سال های 1384 تا 1387 را به حساب بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز نموده و هیچ گونه تفاوت و تناقضی میان آمار و ارقام شرکت ملی نفت ایران و بانک مرکزی در این زمینه وجود ندارد.ادعای واهی روزنامه اعتماد مبنی بر مغایرت میان آمارهای منتشرشده از سوی شرکت ملی نفت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در این سال ها به هیچ عنوان صحت ندارد. وجوه دریافتی حاصل از فروش نفت خام طی سال های مذکور به شهادت تاییدیه های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به حساب این بانک واریز شده است.این نکته را باید در نظر داشت که طبق روال معمول، بین زمان صادرات یعنی فروش نفت خام به یک خریدار تا دریافت نقدی آن فاصله زمانی وجود دارد ولی با توجه به اینکه این فاصله زمانی برای فروش های فوب (تحویل در بندر) معمولاً یک ماه و فروش های سیف (هزینه کالا، بیمه و حمل) و سی اف آر (هزینه کالا و حمل) بین 10 تا 20 روز است، لذا ممکن است این سوءبرداشت ناشی از این موضوع باشد، که باز هم رقم اعلامی نمی تواند حتی در این راستا قرین به صحت باشد.از این رو شایسته است مسوولان و نویسندگان آن روزنامه در نگارش اخبار و گزارش های خود دقت بیشتری نمایند و با استفاده از آمار و ارقام غلط، غیرواقع و دور از ذهن موجبات تشویش اذهان عمومی را فراهم ننمایند. این وزارتخانه تهدید کرد؛ بدیهی است این وزارتخانه حق هرگونه پیگرد قانونی را برای خود محفوظ می دارد.در جوابیه بانک مرکزی نیز آمده است؛ احتراماً، بازگشت به مطلب مندرج در روزنامه اعتماد مورخ 1/7/1388 تحت عنوان «اختلاف فاحش آمار فروش نفت بین بانک مرکزی و وزارت نفت، پیدا کنید 25 میلیارد دلار را» به استحضار می رساند؛مرجع آمارهای ارائه شده توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با وضعیت بازرگانی خارجی کشور، گمرک جمهوری اسلامی ایران می باشد. همچنین مبنای گزارش درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت خام و فرآورده های نفتی که توسط این بانک ارائه می گردد، دریافت وجوه ارزی در حساب های معرفی شده بانک مرکزی نزد بانک های کارگزار بوده که حسب قوانین و مقررات بودجه سنواتی کل کشور، این بانک مکلف به واریز عین ارز دریافتی و یا هم ارز ریالی وصول های نفتی به حساب های تعیین شده می باشد.
ضمناً وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان خزانه دار کل کشور، ناظر بر گزارش عملکرد وزارت نفت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می باشد که در صورت مشاهده هرگونه مغایرت مراتب را از طریق مقامات و مسوولان ذی ربط پیگیری خواهد نمود.

لذا این بانک ضمن تکذیب اطلاعات و آمار منتشره در خبر مذکور، اعتقاد دارد ارائه هرگونه اخبار بی پایه و اساس که زمینه ایجاد نگرانی و تشویش اذهان عمومی را فراهم خواهد نمود خارج از عرف و رویه امور حرفه یی می باشد.

اعتماد؛مستندات اعتماد در جدول آمده است.

خبرگزاری رسمی وزارت نفت یعنی شانا در 10 شهریور 88 روی خروجی خبرگزاری خود گزارشی را تحت این عنوان «میانگین 64 میلیارد دلاری نفتی ایران در چهار سال گذشته» درج کرد که بر اساس آن میانگین فروش نفت ایران از سال 84 تا 87 به طور متوسط 64 میلیارد دلار ذکر شده است. در این گزارش که به نقل از گزارش رسمی عملکرد وزارت نفت در چهار سال گذشته منتشرشده، آمده است؛ درآمد حاصل از فروش نفت خام در سال 1383، بیش از 30 میلیارد دلار بود که این درآمد در سال های 84 ، 85 ، 86 به ترتیب به 65 میلیارد و 600 میلیون دلار، 51 میلیارد و 300 میلیون دلار (اعتماد؛ که البته این آمار هم غلط است)، 66 میلیارد دلار و در سال 87 به بالاترین میزان خود یعنی 73 میلیارد دلار افزایش یافت. بر پایه این گزارش، میزان صادرات نفت خام در سال 1383 حدود دو میلیون و 421 هزار بشکه در روز بود که این میزان تحت شرایط بازار جهانی نفت خام در سال های 1384 و 1385 با کاهش روبه رو بوده، اما در سال 1386با افزایشی به میزان 5/86 هزار بشکه در روز رو به رو شده است. در سال 1387 مقدار صادرات نفت خام تحت تاثیر کاهش های تکلیفی اوپک برای تنظیم عرضه و تقاضای جهانی بازار نفت و تعمیرات اساسی شرکت های تولیدی قرار داشته که این موضوع صادرات نفت خام را روزانه به دو میلیون و 357 هزار بشکه رسانده است. صادرات نفت خام در سال 1384 حدود دو میلیون و 375 هزار بشکه، در سال 1385 بیش از دو میلیون و 415 هزار بشکه در روز، در سال 1386 حدود دو میلیون و 489 هزار بشکه در روز و در سال 1387 بیش از دو میلیون و 357 هزار بشکه در روز بوده است.

این آمار رسمی اما با آمار اعلام شده از سوی غلامحسین نوذری نیز کاملاً متفاوت است. غلامحسین نوذری در مراسم تودیع اش که با حضور محمود احمدی نژاد برگزار شد میزان درآمدهای نفتی از سال 1384 تاکنون را 220 تا 230 میلیارد دلار عنوان کرد یعنی اختلاف بیش از 10 میلیارد دلاری و این اختلافات زمانی پررنگ تر می شود که طبق گزارش دیگر وزارت نفت که توسط معاونت برنامه ریزی وزارت نفت به مجلس تقدیم شده و رسانه های نزدیک به دولت نیز موفقیت دولت نهم را در صنعت نفت با استناد به این گزارش می گویند درآمد نفتی دولت متفاوت از دو رقم فوق ذکر شده است. در این گزارش مکتوب که به مجلس ارسال شده، آمده است؛ درآمد ارزی حاصل از صادرات نفت خام در چهار سال اول برنامه چهارم توسعه، به تبع افزایش جهانی قیمت نفت خام، به ترتیب 43 میلیارد و 972 میلیون دلار، 51 میلیارد و 171 میلیون دلار و 68 میلیارد و 701 میلیون دلار بوده است که نسبت به ارقام برنامه شرکت ملی نفت ایران در دو سال اول دوره مذکور (1385- 1384)، تحققی به ترتیب معادل 6/99 و 102 درصد را نشان می دهد. در این گزارش اشاره شده است که اطلاعات سال 1387 این شاخص هنوز نهایی نشده است. اما در گزارش بانک مرکزی که به نقل از آمارهای مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی ایران ذکر شد ایران در سال های 84 تا 87 حدود 279 میلیارد دلار درآمد از محل فروش نفت و گاز به دست آورده در حالی که این رقم از سوی وزارت نفت نزدیک به 256 میلیارد دلار اعلام شده است. البته در محاسبات وزارت نفت آمار فروش گاز محاسبه نشده اما کیست که نداند فروش گاز در چهارساله گذشته در بهترین شرایط به دو میلیارد دلار می رسد زیرا حداکثر توانایی ایران در شرایط کنونی صادرات گاز به ارزش 500 میلیون دلار در سال است.

bizet - ایران - شیراز
به این میگن یه مچ گیری درست و حسابی که باعث دستپاچگی و اشتباهات و افتضاحات مکرر و تابلو کودتاگران میشه. با تشکر از روزنامه اعتماد
چهار‌شنبه 8 مهر 1388

Iranie Azade - آلمان - هامبورگ
ببین با پول و سرمایه این مملکت که در واقع حق من و تو هموطن هست، چه میکنند؟ وقتى آدم وضع مردم ایران را با وجود داشتن این همه سرمایه و منابع طبیعى و خداداى با اوضاع مردم کشورهاى پیش رفته مقایسه میکنه واقعاً تأسف میخوره!. مرگ بر علی سگ دست...
چهار‌شنبه 8 مهر 1388

vandidad.iran - ایران - کرمانشاه
فکر میکنید هزینه ی سرسام آور تبلیغات وسیع احمدی نژاد در انتخابات و پرداخت همینجوری پول به روستاییان از کجا تامین شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
چهار‌شنبه 8 مهر 1388

pireghorbat - کره - سئول
اینا خیلی رو دارن مگه سالها پیش نبود بخاطر اون 10 تن طلا که از مرز پاکستان این کوسه دزدید ژاندارمری هم فهمید بعد بیجاره ها خانوادهاشون هم تهدید کردن ...فرداش اون سرهنگ امد و گفت که اشتباه شده و انا مس بوده نه طلا....الان اون سرهنگ کجاست...بله مخفیانه اعدام شد..
چهار‌شنبه 8 مهر 1388

ali_esf - ایران - اصف
انتری نژاد سرامد همه دزد هاست. این همه سرملیه داره میره تو لبنان فلسطین ونزوئلا و ... بعدش میان به بهونه کمک به دانش اموزان بی سرپرست جشن برگزار میکنند که مردم کمک کنند.
چهار‌شنبه 8 مهر 1388

Masoud271 - امریکا - لوس انجلس
نگران نباشید پیدا میشه. اخوند ها این را ازطریق پاکستان و یا باز از ترکیه فرستادند.ولی روزی باید حساب پس بدهند. وای بحالشان انروز که........
چهار‌شنبه 8 مهر 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.