مرور روزنامه های صبح تهران؛ دوشنبه ۶ مهر

مرور روزنامه های صبح تهران؛ دوشنبه 6 مهر

تیترهای اول

"حمله جواد لاریجانی به موسوی و سید حسن خمینی" تیتر اول آرمان است، "حذف اصول گرایان ناموافق" عنوان اصلی ابتکار، سرمایه "باهنر حذف شد، لاریجانی بر لبه تیغ" را در صدر عنوان های خود آورده و آفتاب یزد از بیان آیت الله ناصر مکارم شیرازی نوشته "برخی برای فرار از مسئولیت به نام امام زمان پناه می‌برند".

"هشدار نمایندگان درباره کسری بودجه دولت" تیتر اصلی اعتماد است، ایران از "گران ترین دادو ستد در تاریخ بورس ایران" خبر داده، دنیای اقتصاد با "سرنوشت معامله بزرگ رقم خورد" همین خبر را منعکس کرده، "دانشگاه ها افزایش طرفیت کاهش کمیت" پراهمیت ترین گزارش جام جم است.

"تلاش جمعی از اصولگرایان برای تقویت وحدت در جامعه" عنوان اول روزنامه جمهوری اسلامی است، "درخواست ‌اصولگرایان از ‌هاشمى ‌رفسنجانى" تیتر بزرگ‌‌ حیات نو است و مردم سالاری "فضای اتهام را به فضای وحدت تبدیل کنیم" در صدر عنوان های خود آورده است.

رسالت به نقل از صادق لاریجانی در تیتر اصلی خود نوشته "انقلاب محملی سوء استفاده غرب از دموکراسی است" و کیهان هم از قول همین مقام نوشته "انتساب خواص مانع اجرای عدالت نمی شود".

طرح اصولگراها

حیات نو در گزارش اصلی خود با اشاره به واکنش هواداران دولت به گفته های هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد طرحی برای خارج شدن کشور از بحران نوشته برخى افراد افراطى و حامى دولت حتى بدون اطلاع از جزئیات طرح به مخالفت با آن پرداخته و از اینکه هاشمى محور پیگیرى طرح است، از آن اظهار نگرانى کردند در حالی که این طرح اساسا متعلق به هاشمى نیست و شش چهره اصولگرا نسبت به تهیه و ارائه این طرح مصر هستند.

بر اساس نوشته حیات نو شش عضو اصولگرای عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام این ها هستند: حبیب‌الله عسگراولادی، مصطفى میرسلیم، محمدرضا باهنر، مرتضى نبوی، حسین مظفر و غلامعلى حدادعادل که همگى یا از حامیان احمدى نژاد بوده‌اند و یا مخالف اصلاح‌طلبان هستند.

نظر هاشمی

روزنامه جمهوری اسلامی در انعکاس همین خبر نوشته گروهی شش نفره طى دیدارى با هاشمى رفسنجانى که چند هفته قبل انجام شده از وى براى یافتن راه‌حلى پیرامون مشکلات موجود کشور نظرخواهى کرده‌اند و آیت الله هاشمی رفسنجانی ضمن استقبال از تلاش این جمع 6 نفره به آنها می گویند در عین حال که من در هیچ طرف ماجرا نیستم اما این اقدام را مفید میدانم و هر جا کمکی از من ساخته باشد دریغ نخواهم کرد اما بهتر است طرحتان را به اطلاع رهبر هم برسانید و نظر ایشان را هم داشته باشید.

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی این جمع 6 نفره نقطه نظرهای خود را برای رهبری ارسال مینمایند و نظر ایشان را میخواهند. رهبر نیز با چنین اقدامی مخالفت نمی کنند و می فرمایند منتظر نتیجه بررسی ها هستند.

توبه هم قبول نیست

کیهان در سرمقاله خود با هر نوع طرحی برای آشتی ملی مخالفت کرده و نوشته کسانی که امروزه ساز وحدت کوک کرده اند به گواهی اسناد و شواهد غیرقابل انکار با همکاری دشمنان بیرونی به مقابله اسلام، امام، مردم و نظام اسلامی آمده اند، خون بی گناهان را بر زمین ریخته اند، آشوب و بلوا به راه انداخته اند، برای مخدوش کردن انتخابات حماسی با شرکت 40 میلیونی و حضور 85 درصدی مردم شایعه تقلب در انتخابات را ساخته و منتشر کرده اند.

به نوشته کیهان مخالفان به منظور کمک به آمریکا و اسرائیل در چالش هسته ای، تضعیف جمهوری اسلامی ایران را دنبال کرده اند، برای همراهی با صهیونیست ها - که اسناد آن موجود است- شایعه تجاوز به زندانیان، ربودن مخالفان و به قتل رساندن آنان! را در شیپور فریب رسانه های بیگانه دمیدند و... آیا هیچیک از این جنایات و اقدامات وطن فروشانه قابل انکار است؟ معلوم است که نیست، بنابراین سخن از وحدت با چه کسانی در میان است؟!

حسین شریعتمداری در سرمقاله کیهان نوشته زمزمه وحدت آنها در حالی است که تمامی تیرهای موجود در ترکش خیانت خود را به سوی مردم و نظام اسلامی پرتاب کرده اند و اکنون که برخلاف انتظار آنان، تیرهای خیانت به سوی خیانتکاران و حامیان بیرونی آنها کمانه کرده است، دم از وحدت می زنند! دقیقاً مانند نظامیان عراقی که بعد از تمام شدن خشاب هایشان فریاد «دخیل یا خمینی» سر می دادند.

سخت تر می شود

مصطفی درایتی در مقاله ای در آرمان خواستار آن شده توصیه‌های بزرگان برای بازگشت آرامش به فضای کشور جدی گرفته شود؛ زیرا هر چه زمان بیشتر بگذرد، سخت‌تر خواهد شد و وجود چنین فضایی در کشور با هیچ منطقی سازگاری ندارد و امیدوارم آن‌چه از این پس اتفاق می‌افتد در مسیر جبران باشد؛ گرچه بسیار بسیار سخت است؛ زیرا فضای تهمت تا حدی گسترش پیدا کرده که خانواده بنیان گذار جمهوری اسلامی هم از آن مصون نمانده‌اند.

به نوشته این مقاله عده ای از چهره های سیاسی کشور بر بازسازی و ترمیم فضای کشور و آغاز تلاش برای بازگشت آرامش تاکید دارند، اما متاسفانه در مقابل عده‌ای دیگر این امر را چندان جدی نمی‌گیرند و با وجود آن‌که هر چه بیشتر زمان می‌گذرد، بازگشت به آرامش سخت‌تر می‌شود، هنوز پیشنهادها در جای خود باقی‌مانده و گویی کسانی که باید عامل ترمیم باشند، چندان رغبتی از خود نشان نمی‌دهند.

بیانیه ها کار کیست

کیهان سه روز بعد از دستگیری یکی دیگر از معاونان جبهه مشارکت برای چندمین بار در ستون ویژه خود این سئوال را مطرح کرده که وقتی سران این حزب همگی دستگیر شده اند دیگر کیست که از طرف جبهه مشارکت بیانیه صادر می کند و از جمله در اول سال تحصیلی خطاب به دانشجویان بیانیه داده است.

به نوشته این روزنامه در بیانیه احزاب اصلاح طلب ضمن تحریک به ایجاد آشوب در دانشگاه ها، نظام اسلامی به ایجاد تحرکات رادیکال دانشجویی متهم شده و دانشجویان دعوت به خویشتن داری شده اند. در حالی که اعضای اصلی این حزب یا در زندان هستند و یا استعفا داده اند، حال سوال این است که چه کسی این بیانیه ها را می نویسد؟! پیدا کنید پرتقال فروش را!

ایران و آمریکا

مردم سالاری در سرمقاله خود نوشته جامعه مرجعی چون ایران که در تمامی تاریخ بر سنتهای مدنی خود تکیه داشته و احکام عمل خویش را از درون فرهنگ بومی با ملاحظه دیگر فرهنگها بیرون کشیده است برای حفظ نقش و وزن اقتدار خود نمی تواند به مثابه قدرت منطقه ای با بهره نجستن از خرد مذاکراتی چندین هزارساله خود فرصت گفت وگو را با کشورهای دیگر از دست بدهد. استواری هر باور به میزان داد و ستدها و تعاملات آن با بیرون بستگی دارد.

به نوشته امیرمدنی در این مقاله هرچند تحولات درونی اخیر ایران روابط ایران و آمریکا را برای مدتی همچنان در تعلیق نگه خواهد داشت و باید هنوز منتظر ماند تا شرایط و چارچوبی که رعایتگر وزن و نقش مرکزی ایران در منطقه باشد شکل بهتری بگیرد و آرایش سیاسی در تهران روشن تر شود.

نتیجه گیری مردم سالاری این است که برای آنکه دیوار سی ساله بی اعتمادی در جهت منافع دو ملت ایران و آمریکا و به نفع ثبات و امنیت سراسری و اقتصاد جهانی فرو ریزد باید با رعایت ثبات ایران به زمان، باز هم فرصت لازم را داد.

شبه خصوصی سازی

حسین خوشپور در سرمقاله سرمایه درباره خرید سهام مخابرات توسط شرکت نزدیک به سپاه پاسداران نوشته به لحاظ تعریف حقوقی مخابرات دیگر دولتی نیست اما با این واگذاری حضور مکانیسم ها و ابزارهای دولتی در شرکت مخابرات کمرنگ نشده و مدیریت با ذهنیت دولتی تداوم می یابد به این ترتیب در شرکت مخابرات تنها مقررات زدایی صورت گرفته تا از شمول مقررات دولتی خارج شود، در حالی که آزادی استفاده از امتیازات بخش دولتی در آن تداوم می یابد.

به نوشته این کارشناس اقتصادی با واگذاری مخابرات به شبه دولتی ها، انتظار ارتقای کارایی در شرکت مخابرات از طریق کنش های بازار و نظام انگیزشی که در بازار وجود دارد، برآورده نمی شود و تنها مالکیت و مدیریت از بخش دولتی به شبه دولتی منتقل می شود. در حالی که تجربه سایر کشورهای در حال توسعه که شرایطی مشابه ایران دارند گواه آن است که مخابرات در این کشورها خصوصی اداره می شود در حالی که دولت از طریق سازمان حفظ مقررات بخشی، نظارت خود را اعمال می کند.

ننتیجه گیری سرمقاله سرمایه این است که پیش از این خطر جابه جایی انحصار دولتی با خصوصی نگرانی ما بود، در حالی که اکنون انحصار فضای شبه دولتی در حال جایگزینی با انحصار دولتی است.

برنج داخلی گران شد

دنیای اقتصاد در گزارشی پیرامون افزایش بهای برنج داخلی نوشته کمتر کارشناسی پیش‌بینی می‌کرد که سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با صدور اطلاعیه‌ای،‌ نتایج آزمایشات بدوی استان تهران خود را درباره آلودگی برنج های وارداتی نگران‌کننده بخواند و غیرواقعی بداند. این اتفاق افتاد اگرچه نتیجه این داستان در قیمت برنج ایرانی منعکس شد.

به گزارش این روزنامه قطع شدن تبلیغات برنج‌های خارجی و زیر سوال رفتن کیفیت این برنج‌ها، کاهش تقاضا و مصرف آنها را در پی داشته است؛ بازار برنج ایرانی رونق گرفته و قیمتش افزایش یافته از جمله برنج هاشمی که در یکی از شهرهای استان مازندران از کیلویی هزار و 800 تا دو هزار تومان به دو هزار و 600 تا دو هزار و 700 تومان و در یکی از شهرهای استان گیلان هم از کیلویی هزار و 700 تومان به دو هزار و 100 تومان افزایش یافته است.

معامله پرسود چاوز

مرتضی اصلاحچی در مقاله ای در آرمان نوشته آن زمان که هوگو چاوز طی هفتمین سفر خود به ایران پس از زیارت امام رضا و نشستن سر سفره افطار در کنار احمدی نژاد ایران را به مقصد کاراکاس ترک می‌کرد گمان نمی‌برد که 47 دانشگاه کشورش توسط وزارت علوم دولت دهم ایران معتبر شناخته شود تا سرفصل تازه‌ای در دفتر رفاقت او با احمدی نژاد گشوده شود.

نویسنده مقاله آرمان با این تاکید که چاوز اما از این رفاقت حداکثر بهره برداری را کرده است و بانک مشترکی با ایران تاسیس کرده که بیشتر سرمایه آنرا ایران می‌پردازد. چاوز به عنوان دستاورد آخرین سفرش قرار است بنزین خود را به قیمتی بسیار بالاتر از میانگین قیمت جهانی به ایران بفروشد و دست آخر هم مدارک 47 دانشگاه ونزوئلا از سوی دولت احمدی نژاد معتبر شناخته شد تا دانشجویان ایرانی برای تحصیل علم روانه ونزوئلا شوند. در حالی که بسیاری از دانشگاه‌های اروپایی و آسیایی که در رده بندی‌های جهانی از جایگاه بهتری به نسبت دانشگاه‌های ونزوئلا برخوردارند معتبر شناخته نمی‌شوند.

فوران تنفر

ایران روزنامه دولت متن سئوال و جواب مکتوبی را با سعید حجاریان عضو زندانی جبهه مشارکت چاپ کرده که در بخشی از آن سئوال کننده پرسیده بسیاری از دوستان شما معتقدند که پس از آزادی اظهارات فعلی خود را انکار خواهید کرد. نظر شما در این باره چیست و چه توصیه‌ای به دوستانتان دارید؟

به نوشته این روزنامه حجاریان جواب داده مگر من می‌توانم وقایع بعد از 22 خرداد و فوران تنفر مردم را فراموش کنم. این وقایع پس از انقلاب سابقه نداشته و تحلیل جدی می‌طلبد که اگر آن دوستان فرضی من هم به فکر فرو روند، به نتایجی کمابیش مانند نتایج من خواهند رسید. اگر کسی ذره‌ای بویی از انسان‌دوستی و حتی ملی‌گرایی (نمی‌گویم مسلمانی) برده باشد، از این همه کینه که یک مرتبه به خیابان ریخت، احساس وحشت کرده و برای آینده کشور و توسعه آن و رفاه مردم نگران می‌شود.

بر اساس این سئوال و جواب که روزنامه ایران آن را منعکس کرده اند مدیر روزنامه توقیف شده صبح امروز گفته توصیه من به این دوستان آن است که ابتدا مصالح و منافع ملی را تعریف کرده و سپس با در نظر گرفتن آن، هر نظریه‌ای را می‌خواهند بپذیرند. به شرط آن که با اصول بنیادی مغایرت نداشته باشد. به قول معروف ثبت الارض ثم انقش یعنی باید در کل این دوستان به مبانی پایبند باشند آن گاه درباره موارد فرعی مناقشه کنند.

دفاع از محمود دعائی

یک هفته بعد از آن که روزنامه های هوادار دولت برای چندمین بار نوشتند که محمود دعائی مدیر موسسه اطلاعات بعد از سی سال که در این مقام قرار دارد جای خود را به یکی از همفکران دولت خواهد داد اعتماد در مقاله ای به تجلیل از مدیر اطلاعات پرداخته و نوشته آیا می توان مدیر روزنامه یی را یافت که طی 29 سال حتی از درج دیدگاه های شخصی خود با این اعتقاد که روزنامه متعلق به عموم مردم است، صرف نظر کرده باشد؟ و حتی نطق ها و سخنرانی های خود طی شش دوره نمایندگی مجلس را در روزنامه تحت مدیریت خود منتشر نکرده باشد؟ آیا می توان مدیر روزنامه یی را یافت که در درج میلیون ها مطلب طی 39 سال به معنی واقعی کلمه فراجناحی و ملی رفتار کرده باشد؟

نادر حقیقت بین در مقاله اعتماد نوشته شگفتا که برخی به جای اینکه برای مردی که در اتاقی کوچک، سکان هدایت بزرگ ترین موسسه مطبوعاتی و فرهنگی کشور را در دست دارد و کارنامه اش نشان از لیاقتش دارد، مردی که برای خود جز گمنامی نمی خواهد و برای انقلاب و نظام اسلامی از هیچ تلاش و ایثاری مضایقه نکرده است، «نشان درجه یک لیاقت» بخواهند، شایعه کناره گیری یا بازنشستگی می سازند و در بوق می کنند. شایعه سازان اقتدارطلبی که فکر تسخیر همه ارگان ها وسوسه شان کرده است.

گزیده مقالات

tohid - -
سرزمینی که حاکمش شریک دزد است چه سرنوشتی دارد جز اینکه به تاراج برود . سالهاست بوی این تکه گوشت گندیده فضای خانه را آلوده است . ماردم هوای خانه را به چه عطری معطر خواهی کرد . خون ایران زمین در شیشه دیوان است بشکند آن دست که بر حلقوم این مردمان چه وقیحانه می فشارد .
--------------------
کاربر گرامی
لطفا نام شهر و کشور محل زندگی خود را بنویسید , در غیر این صورت از درج نظرات شما در آینده معذور خواهیم بود.
با تشکر
سه‌شنبه 7 مهر 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.