بررسی روزنامه های صبح تهران؛ یکشنبه ۵ مهر

بررسی روزنامه های صبح تهران؛ یکشنبه ۵ مهر

تیترهای اول

"همراهی روسیه و چین با غرب" تیترهای اول آرمان و مردم سالاری است، "ادبیات تند ایران و آمریکا" عنوان اول اعتماد است و آفتاب یزد در صدر اخبار خود نوشته "در تلویزیون به احمدی نژاد تهمت زدند عذرخواهی کنند".

"غرب از این جنجال پشیمان می شود" به نقل از رییس دولت در صدر گزارش های خبری ایران آمده، جام جم از "پروژه تازه غرب علیه ایران" خبر داده، روزنامه جمهوری اسلامی " شکست قدرتهای غربی در جنجال آفرینی جدید هسته ای علیه ایران" را با اهمیت دیده، رسالت از "آمریکا، انگلیس و فرانسه خواسته در کار آژانس مداخله نکنند" و کیهان در تیتراصلی خود نوشته "تاسیسات غنی سازی برگ برنده ایران در مذاکرات اکتبر".

"بحران گاز در راه است" در صدر عنوان های حیات نو آمده، " فصل جد ی د در اقتصاد جهان " عنوان بزرگ دنیای اقتصاد است، سرمایه از پیشنهاد تازه دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشته "تشکیل کمیسیون ملی انتخابات برای منع دخالت دولت" و " خرید و فروش مدرک تحصیلی" عنوان ابتکار است.

کیهان در سرمقاله خود با اشاره به این که صد روز از انتخابات ریاست جمهوری گذشت نوشته تاریخ پس از این قطعاً به روال تاریخ 6، 5 ماه پیش (خوش بینی و تجاهل و تغافل قبل از انتخابات) پیش نخواهد رفت. به آنها که در کانون فتنه و با علم و اطلاع و اصرار نقش آفرینی کردند- فارغ از اینکه از نامداران باشند یا عناصر به ظاهر حاشیه نشین- با همان حسن ظن سابق نگریسته نخواهد شد. دست و قبای شریکان دزد، لای در مانده است .

کیهان مدعی شده که اردوگاه فتنه درهم کوبیده شده و اردوگاه مخالفان از هم پاشیده به ویژه در راهپیمایی بی سابقه و البته حاشیه دار روز جهانی قدس - پس واژه هایی نظیر لزوم وحدت و طرح دلسوزان نظام برای میانجی گری، آشتی ملی، مصالحه و... بسیار شنیده می شود. مصالحه و آشتی سر چه چیز؟! آیا اختلاف سر سود و زیان یک شراکت اقتصادی است که بتوان با کم و زیاد کردن سهم طرفین، بین آنها سازش برقرار کرد؟ !

ایران در گزارشی از قول دو نفر از نمایندگان هوادار دولت در مجلس نوشته کشور در وضعیت خاصی نیست که نیاز به طرح آشتی ملی داشته باشد.

به نوشته این روزنامه یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات اخیر هاشمی‌رفسنجانی و آنچه که وی آن را به نام طرح برون‌رفت از وضعیت فعلی کشور می‌نامد، گفت: این نوع اظهارات هاشمی رفسنجانی در شرایط کنونی با هدف زنده نگه داشتن بحران در کشور مطرح می‌شود .

روزنامه ایران از قول سیدحسین نقوی نوشته طرح‌هایی همچون طرح هاشمی رفسنجانی در شرایط فعلی محلی از اعراب ندارد چرا که رهبر معظم انقلاب فرمود بحران پایان یافته است.

سید کاظم اکرمی در مقاله ای در آرمان نوشته با حرف و شعار مسائل جامعه حل نمی‌شود. در زمینه انتخابات ریاست جمهوری دهم و حوادث پس از آن و رنج‌هایی که بر دل مردم مومن و علاقمند به انقلاب اسلامی و امام بزرگوار میهن عزیزمان ایران نشسته است، آن قدر سخن گفته اند که لزومی برای تازه کردن آن بحث‌ها نمی بینم. اکنون پس از بیانات اخیر مقام معظم رهبری همه سخن از وحدت و برادری می‌گویند، اما آیا واقعا مسئولان چنین عزم و اراده ای دارند؟

این استاد دانشگاه پرسیده آیا باز می‌خواهند با شعار وحدت و گذشت مسایل عمیق اجتماعی را حل کنند؟ امتحانش بسیار ساده است. خواهید پرسید عجب ، چطور ساده است؟ مثالی می آورم.

در ادامه مقاله آرمان آمده روزنامه کیهان چند روز پیش نوشت جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای سید محمد خاتمی رییس جمهور سابق دوبار با جرج سوروس ملاقات کرده و با او سخن گفته است. روز چهارشنبه اول مهر دفتر آقای خاتمی موضوع را تکذیب کرد، روز پنجشنبه دوم مهر جرج سوروس هم دیدار با آقای خاتمی را تکذیب کرد. صرف نظر از شکایت آقای خاتمی باید دید در مجلس وقوه قضاییه کسی هست که بخواهد این موضوع را بررسی کند و تهمت زنندگان را مطابق قانون مجازات کند؟

عماد برقعی در سرمقاله مردم سالاری نوشته هر انتخاباتی به دنبال خود تبلیغاتی داشته چنان که گرفتاری و آزادی ملوانان انگلیسی که ابتدا گفتند متجاوزند و باید اعدام شوند اما احمدی نژاد در مراسم رسمی متجاوزان را بدرقه کرد تا با لباس های نو و هدایایی که دولت به آنها داده بود به کشورشان بازگردند. مورد دیگر بحث درباره اسرائیل بود.دروغ بودن هولوکاست و حذف اسرائیل و آنگاه سخن از دوستی با مردم اسرائیل نمونه دیگری از عملکرد دولتمردان بود .

به نوشته این مقاله پنجمین سفر احمدی نژاد به کشوری که از نظر او متهم به دخالت در امور داخلی ایران است آن هم درست چند ماه پس از انتخابات نشانی از این کندروی هاست. سخنان رئیس دولت هم در این میان چنین معنایی داشت. چه لزومی دارد که دولت این همه در داخل کشور مواضع ضد خارجی بگیرد ولی در خارج از کشور با چنین مواضعی همراه باشد والبته چنین انتقادی حتی از سوی اصولگرایان طرفدار دولت هم مطرح می شود .

در ادامه مقاله مردم سالاری آمده تمام این سوالا ت باز هم ذهن را به این سمت می برد که گویا بسیاری از مواضع این روزها بیشتر مخاطب داخلی دارد تا خارجی !

حمید قزونی در سرمقاله حیات نو چند سوال مطرح کرده و نوشته اگر اکثریت روساى هیئت‌ها سالن اجلاس را ترک نمى‌کردند، اگر حاضران در سطح دیپلمات نمى‌بودند،اگر اوباما در سالن مى‌ماند و از سخنان احمدى‌نژاد استقبال مى‌کرد، اگر هنگام ورود به جایگاه، ویا آغاز سخنرانى و در پایان آن احمدى‌نژاد به شکلى باشکوه تشویق مى‌شد، اگر در حاشیه اجلاس علاوه بر مسئولان ترکیه، لبنان، سریلانکا، بولیوی، الجزایر و چند کشور نه چندان مهم با مقامات کشورهاى مهم دنیا نیز دیدارهاى جداگانه‌اى صورت مى‌گرفت،‌ اگر رزرو هتل محل اقامت احمدى‌نژاد چند بار کنسل نمى‌شد، اگر به جاى دیدار با دانشجویان مقطع کارشناسى دو ایالت آمریکا که گزینش شده بودند دیدارى عمومى‌ و به صورت آزاد برگزار مى‌شد، اگر پیشنهاد احمدى‌نژاد تصویب شده و سالى هم به نام آن تعیین مى شد، اگر... اگر ...

مقاله حیات نو بعد از این اگر ها نوشته: تصور کنید در آن صورت چه اتفاقى مى‌افتاد آیا امروز همه خیابان ها چراغانى نبود و چند روز مراسم شادى و پایکوبى برگزار نمى شد؟ ذهن خود را زیاد مشغول نکنید همه این اگرها یکبار در زمان خاتمى به وقوع پیوست. کسانى که امروز سفر احمدى‌نژاد را پیروزى مى‌دانند از سفر خاتمى دل خوشى ندارند و با تلخکامى از آن یاد مى‌کنند و اتفاقا خاتمى را پیروز هم نمى‌دانند .

در پایان این مقاله از زبان مدافعان دولت آمده: مگر این سفر چقدر هزینه داشته که نگران آن باشیم. هزینه پرواز، اقامت هیئت همراه، تشکیل جلسات حاشیه‌ای، پذیرایى میهمانان همه و همه مگر چقدر است؟ مگر به این چیزها هم باید فکر کرد؟مهم این است که در مجمع عمومى سازمان ملل حضور یابیم و سخنرانى کنیم و احتمالا رکوردى هم در این زمینه بر جاى گذاریم. مى‌توانید از این اگرها و مگرها بگویید. آنقدر بگویید تا «اگردان» و «مگردان» شما پاره شود .

طرح «مدیریت جهان» کو؟ عنوان مقاله اصلی آرمان است که در آن آمده یکی از مواردی که به کرات در زبان ریاست جمهوری در 4 سال گذشته تکرار شده، موضوع مشارکت کشور در رهبری جهان و تغییر الگوی اداره جهان و سخنانی از این دست است که بارها و بارها در زبان و کلام ریاست محترم جاری و ساری شده است.

به نوشته این روزنامه این حق ملت متمدن ایران است که بتواند در اداره جهان، نقشی بیشتر از آنچه اکنون دارد داشته باشد و ارزش های انسانی را بیش از حال حاضر در ادبیات مدیریت جهانی وارد کند . اما اینک سئوال این است که علی رغم تکرار 4 ساله این موضوع "که باید الگوی مدیریت جهان تغییر یابد" و یا "ایران برای مشارکت در تغییر الگوی رهبری جهان برنامه دارد" و... متاسفانه شاهد ارایه طرح و برنامه ای در این زمینه نبوده‌ایم .

سرمایه در گزارش اصلی خود با اشاره به این که میانگین پرداختی بانک ها طی چهار سال گذشته 16 درصد بیشتر از دریافتی بود نوشته 30 هزار میلیارد تومان وام بانکی بیش از سپرده ها .

این گزارش به نوشته راشل آرامیان با این جمله آغاز می شود: براساس آمارهای بانک مرکزی، مانده تسهیلات بانکی در پایان اسفندماه 1387 بالغ بر 181 هزار میلیارد تومان بوده که این رقم هفت هزار میلیارد تومان بیش از مانده سپرده های بانکی و 30 هزار میلیارد تومان بیش از سپرده های بانکی پس از کسر سپرده قانونی نزد بانک مرکزی بوده است .

در ادامه گزارش سرمایه آمده: به عقیده برخی کارشناسان بانکی، استانداردهای جهانی توصیه می کنند معادل 80 درصد سپرده های بانکی باید تسهیلات داده شود و در صورتی که قرار باشد توصیه ها و استانداردهای جهانی را رعایت کنیم رقم 181 هزار میلیارد تومانی مانده تسهیلات بانکی 60 هزار میلیارد تومان بیش از استانداردهای جهانی است .

کجا بودند این ها

غلامعلی رجائی در مقاله ای در حیات نو ضمن دفاع از کسانی که جان و جوانی خود را بر سر شرکت در جنگ هشت ساله باختند از کسانی نام برده که تازه به دوران رسیده و قدر نشناس هستند و به امید چند روز کسب شئونات عاریتی! دنیا و مافیها! یا به حریم همسران سرداران شهیدشان مى‌تازند و یا بزرگان آنان را فقط مردان جنگ دانسته وآنان را مردانى ناتمام پنداشته و براى اداره کشور ناتوان مى‌دانند؛و یا براى یزرگ نمایى رفقاى کوچک خود به چهره مردان جنگ؛ چنگ مى‌زنند .

به نوشته حیات نو این افراد که تازه وارد بازار سیاست شده اند با نادیده گرفتن آن همه تعریف و تمجید و ستایش امام و ملت از جنگ آوران ؛ برحماسه هایشان دیده مى‌بندند واعلام مى‌کنند اگر رفقاى دولتمرد امروزشان بودند نمى‌گذاشتند امام جام زهر پذیرش قطعنامه را بنوشد!راستى اینان که اکنون چوب حراج بر گذشته و سابقه و خدمت و تلاش همه زده و مى‌زنند و شیفته خود شده‌اند دیروز؛ و در روزهاى آتش و خون؛ کجا بودند .

آفتاب یزد خبر داده که مشاور رییس جمهوری از یک روحانی که در تلویزیون از رئیس دولت انتقاد کرده بود گلایه کرده و سخنان وی را تهمت به رئیس جمهور خوانده و از وی خواسته عذرخواهی کند .

به نوشته این روزنامه اشاره جوانفکر مشاور احمدی نژاد به گفته های آقای طباطبائی معلم اخلاق است که در برنامه ای تلویزیونی از سخن احمدی نژاد که گفته بود دولت من در صدسال گذشته متشرع ترین دولت‌ها در ایران بوده است. برآشفته و گفته این حرف خیلی به من گران آمد. یعنی دولت شما از دوره امام (ره) هم دینی تر بوده است؟ معلوم است که هرگز چنین نبوده .‌

"اگر ملک شخصی خودتان بود" عنوان سرمقاله آفتاب یزد است که به سیستم های نظارتی و از جمله مجلس اشاره کرده و پرسیده آیا دستگاه‌های نظارتی همچون مجلس، بازرسی کل کشور و دیـوان محاسبات حق دارند به جای استفاده از اخـتـیـارات قـانـونـی خـود و الـزام مدیران به اجـرای قـانـون، وقـت خـویش را ‌ ‌برای توجیه قانون‌شکنان یا مشورت‌گریز‌ها صرف کنند؟ آیا به راستی در برخورد با آحاد جامعه به ویژه جوانان نیز تا این حد مسامحه به خرج می‌دهند و 7 ماه یا دو سال وقت صرف می‌کنند تا آنها را نسبت به قانون توجیه و آنگاه اجرای قانون را از آنها طلب نمایند؟

سردبیر آفتاب یزد سئوال دیگر خود را چنین مطرح کرده است: کدام‌یک از نــمـایـنـدگـان مجلس، مدیران و دستگاه‌های نظارتی و تریبون‌داران پرمخاطب، در مورد اموال و منافع شخصی یا حزبی خویش تا این حد مسامحه به خرج مـی‌دهـنـد کـه اکنون برای الزام مدیران دولتی به اجرای قانون، حسن خلق مفرط را سـرلـوحـه اقدامات خویش قرار داده‌اند؟ اگر یـک هـمـسـایـه بـه ملـک شخصی هر یک از این حضرات تعدی کرد آیا 7 ماه وقت خود را برای توجیه او صرف می‌کنند یا دوسال صبر می‌ کنند تا فـرد قانون گریز بداند .

ملک شخصی

عذرخواهی از رییس جمهوری

شصت هزار میلیارد کم

مدیریت جهان

اگر و مگر

تبلیغات انتخاباتی

با حرف و با شعار

بحران پایان یافته

میانجی گری برای چه؟

گزیده مقالات

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.