ایران وجود تاسیسات دیگری برای غنی سازی اورانیوم را فاش کرد

ایران وجود تاسیسات دیگری برای غنی سازی اورانیوم را فاش کرد

پیش از این فقط نطنز به عنوان مرکز غنی سازی اعلام شده بود

گزارش ها حاکی از آن است که ایران وجود یک مرکز دیگری غنی سازی اورانیوم را فاش کرده است.

روز جمعه، 25 سپتامبر (3 مهر)، برخی خبرگزاری های بین المللی گزارش کردند که مقامات ایرانی در نامه ای به محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، اعلام داشته اند که علاوه بر تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز، تاسیسات دیگری را نیز برای این منظور در اختیار دارند.

خبرگزاری ها گفته اند این اطلاعات از دیپلمات ها و مقامات نزدیک به آژانس بین المللی انرژی اتمی "که خواسته اند نام آنان ذکر نشود" به دست آمده است، اما منابع رسمی آژانس یا مقامات دولتی ایران هنوز در این مورد اظهار نظری نکرده اند.

در این گزارش ها آمده است که ظاهرا نامه ایران در مورد وجود تاسیسات دیگری برای غنی سازی اورانیوم روز دوشنبه این هفته تسلیم مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی شد.

گزارش مربوط به اعلام وجود مرکز دوم غنی سازی اورانیوم در ایران در حالی انتشار می یابد که روز گذشته، یک عضو سازمان مجاهدین خلق ایران از وجود مراکزی در ایران خبر داد که، به گفته او، به طور محرمانه مشغول فعالیت در زمینه های مرتبط با تولید تسلیحات اتمی هستند.

همچنین، روز سه شنبه این هفته، علی اکبر صالحی، که به تازگی به سمت رئیس سازمان انرژی اتمی ایران منصوب شده، خبر داد که نسل جدیدی از سانتریفوژها در ایران در دست ساخت است که، به گفته وی، قدرت جداکنندگی به مراتب بالاتری را نسبت به سانتریفوژهای قبلی دارد.

آقای صالحی افزود که دستگاه های جدید در حال آزمایش است و ابراز امیدواری کرد که به زودی "اخبار مسرت بخشی" را در این مورد انتشار دهد.

معمولا دولت محمود احمدی نژاد خبر پیشرفت در زمینه غنی سازی اورانیوم را به عنوان مژده ای برای ملت ایران انتشار می دهد و مراسمی را هم به نشانه شادمانی برپا می کند.

انتشار گزارش وجود مرکز دیگری برای غنی سازی اورانیوم تنها چند روز پیش از آغاز مذاکرات ایران و گروه 1+5، متشکل از اعضای دایم شورای امنیت و آلمان، منتشر می شود که قرار است با حضور نمایندگان دو طرف از روز اول اکتبر در ژنو آغاز شود.

درخواست توقف غنی سازی

علت افشای وجود دومین مرکز غنی سازی اورانیوم مشخص نیست

گروه 1+5 خواستار تعلیق فعالیت غنی سازی اورانیوم در ایران است که به گفته مقامات ایرانی، در تاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز جریان داشته است.

شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامه هایی از ایران خواسته است فعالیت در زمینه غنی سازی اورانیوم را به حالت تعلیق در آورد و برای وادار ساختن جمهوری اسلامی به اجرای این قطعنامه ها، برخی تنبیه های بین المللی را نیز علیه این کشور به اجرا گذاشته است.

کشورهای غربی گفته اند که در صورتیکه جمهوری اسلامی به زودی با خواست جامعه جهانی موافقت نکند، تحریم های شدیدتری علیه ایران به تصویب شورای امنیت می رسد و برخی منابع غربی، از جمله تحریم صادرات بنزین به ایران را مطرح کرده اند.

جمهوری اسلامی قطعنامه های شورای امنیت را غیرقانونی اعلام کرده و با رد اتهام تلاش برای دستیابی به اسلحه اتمی، بر ادامه غنی سازی تاکید نهاده است.

در صورتیکه خبر وجود تاسیسات غنی سازی دیگری در ایران صحت داشته باشد، معلوم نیست آیا مقامات جمهوری اسلامی براساس تعهدات خود در چارچوب پیمان منع گسترش جنگ افزارهای اتمی، در زمان مقرر در صدد اطلاع رسانی به آژانس بر آمده اند و یا اینکه این تاسیسات از قبل فعال بوده و انتخاب زمان حاضر برای خبررسانی انگیزه دیگر داشته است.

در حالیکه شرایط سیاسی داخلی ایران در ماه های پس از انتخابات بحرانی و گرفتار بی ثباتی توصیف شده است، برخی منتقدان دولت گفته اند که مقامات جمهوری اسلامی ممکن است از تشدید اختلاف با جامعه جهانی بر سر مساله هسته ای استقبال کنند و بکوشند از فشارهای خارجی بر ایران به منظور فراخوانی مردم به وحدت و حتی به عنوان بهانه ای برای شدت عمل بیشتر در برابر مخالفان بهره برداری کنند.

در مقابل، این نظر هم مطرح شده است که شاید جمهوری اسلامی به منظور حل اختلاف خود با جامعه جهانی، در صدد ارائه اطلاعات شفاف تری در مورد برنامه های هسته ای خود برآمده باشد به خصوص اینکه به نظر می رسد که روسیه، که حامی اصلی دولت ایران محسوب می شده، اخیرا امکان توافق با قطعنامه جدیدی از سوی شورای امنیت را مردود ندانسته است.

این نظر نیز عنوان شده است که احتمال دارد منابع اطلاعاتی خارجی قبلا از وجود این مرکز آگاهی یافته بودند و دولت ایران نیز، با وقوف بر این موضوع، ناگزیر به تایید آن شده است.


سازمان مجاهدین خلق:
دو مرکز مخفی اتمی دیگر در ایران را شناسایی کرده ایم

آقای ابریشم چی گفت یک مرکز تحقیقی و دیگری تولیدی است

سازمان مجاهدین خلق، از گروه های مخالف جمهوری اسلامی در خارج از کشور روز پنجشنبه گفت که از وجود دو مرکز اتمی دیگر در ایران که تاکنون مخفی بوده، آگاه شده است.

این سازمان با انتشار عکس ها و آدرس هایی گفت که این دو مرکز در تحقیق و تولید مواد مربوط به سلاح های اتمی کاربرد دارد.

ایران قبلا اتهامات متعدد درباره نظامی بودن برنامه اتمی اش را رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه مهدی ابریشم چی عضو "شورای ملی مقاومت"، شاخه سیاسی مجاهدین خلق در پاریس به خبرنگاران گفت: "منابع 'مقاومت' موفق به کشف دو مرکزی شده اند که مستقیما روی تسلیحات اتمی کار می کنند و تا حالا مخفی نگاه داشته شده بودند."

او افزود: "اینها مکان هایی برای تحقیق و تولید سیستم های انفجاری (detonation) است."

وی گفت که سازمان او این اطلاعات را در اختیار سازمان بین المللی انرژی اتمی وابسته به سازمان ملل قرار داده است.

آقای ابریشم چی گفت که این تاسیسات مخفی به واحدی مرتبط با وزارت دفاع ایران موسوم به "مرکز تحقیقات برای فناوری انفجار" تعلق دارد.

او گفت که این مرکز دارای یک واحد تحقیقی، یک واحد تولیدی و یک واحد آزمایشی است و مرکز کنترل آن در ساختمانی در شرق تهران قرار دارد.

مهدی ابریشم چی گفت که مرکز دیگر که با دیوارهای بلند بتونی احاطه شده در نزدیکی روستای سنجریان در شرق پایتخت قرار دارد.

آقای ابریشم چی عکس هایی ماهواره ای از این دو مرکز را نشان داد و آدرس آنها را نیز اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس آژانس اتمی سازمان ملل گفته است که درحال تحقیق درباره ادعا است، اما سفارت ایران در فرانسه اظهار نظری در این باره نکرده است.

برنامه اتمی ایران ابتدا در سال 2002 توسط سازمان مجاهدین خلق فاش شد. این برنامه که به مدت حدود دو دهه ادامه داشت تا آن زمان مخفی مانده بود.

دولت های ایران و آمریکا سازمان مجاهدین خلق را یک گروه تروریستی می دانند.

A.salimi - ایران - کیش
حکومتی که برای حقوق انسانی مردم خودش پشیزی ارزش قائل نیست و قتل زن مصری و غزه ای و لبنانی براش مهمتره از قتل و تجاوز به پسر و دختر ایرانی، خوب باید هم دنبال سلاح اتمی باشه اگر نباشه باید تعجب کرد. این حکومت برای حفظ بقای خودش به هیچ چیزی رحم نمیکنه همینطور که الان بچه های خودش رو میکشه، زورش به بقیه کشورها برسه از هیتلر بدتر میکنه. اگه دنیا قبل از مساله هسته ای به حقوق بشر در ایران توجه کنه جلوی گسترش سلاح هسته ای هم در ایران گرفته میشه ولی برعکسش جواب نمیده.
جمعه 3 مهر 1388

bluestar - ایران - تهران
مجاهدین خلق خودشان بدترند
جمعه 3 مهر 1388

parzin - ایران - تهران
https://www.youtube.com/watch?v=NrPE1lD8oosfeature=related. این مرتیکه که با کلمات اینطوری جمله میسازه پس با انرژی اتمی میخاد چی بسازه. به لینک بالا توجه فرمایید
جمعه 3 مهر 1388

amir irani - انگلیس - بیرمنگام
ابریشمچی بی شرف وبیغیرت زنشو طلاق سیاسی داد تا همسفر رجوی شود حالا امده شده جاسوس .هم با صدام همکاری کردند و برروی سربازان وطن ا سلحه بر داشتن الان هم جاسوس. اینها از سران وعمال رژیم صد مرتبه بدترند اگر سر کار بودند خون همه را تو شیشه میکردند.مرگ بر اخوند و منافق هردو درود بر مردان ازاده سرزمین ایران .به امید پیروزی سبز باشید هموطنان
جمعه 3 مهر 1388

kek080702 - مالزی - کوالا لامپور
ما باید انرژی هسته داشته باشیم
جمعه 3 مهر 1388

kianoosh-uk - انگلیس - شفیلد
امیر ایرانی-انگلیس-بیرمنگام....موسوی که 8 سال جنگ و بدبختی و اعدام برای ایران ارمغان اورد پس اون هم بدتر از همه اینهاست..پس باید بیخیالش شد طبق منطق شما ها؟؟؟ مردم ازاده ایران کسانی هستند که با رژیم اخوندی میجنگند به هر طریقش....
جمعه 3 مهر 1388

tåfigh - آمریکا - کالیفرنیا
kek080702 - مالزی - کوالا لامپور. چرا باید؟ یک کمی‌ فکر کن قبل از اینکه چیزی مینویسی. اون کشورهایی که نیروگاه هسته‌یی دارن موندن که با زباله‌های اتمی‌ چکار کنن. ایرانی‌ که حتا آب مصرفی مردمش رو نمیتونه تصفیه کنه میخواد با این زباله‌ها چکار کنه؟ فکر نمیکنم فکر اونجاش رو کرده باشن.البته اگر از آقای احمقینژاد بپرسی‌ احتمالا میگه: خوب میدیم اشغالی جمع کنه!
جمعه 3 مهر 1388

black chador - امریکا - ولدن
مجاهدین خلق هم یه هست مثل رژیم اسهالی ایران. هر دو به ایران و ایرانی ها خیانت کردند. این حرفشون هم دروغه. برنامه اتمی ایران درست مثل برنامه اتمی اون گور به گورشده صدام هست.
جمعه 3 مهر 1388

silver - تانزانیا - اروشا
سگ زرد برادر شغال .... اینا بدتر از آخوندا هستن
جمعه 3 مهر 1388

dannni - سوئد - استکهلم
ای مجاهدهای کثافت الان وقتش بود اشخالها توجه کشورهای جهان از سرکوب مردم توسط رژیم منحرف بسوی نیروگاه جدید و قتی لقب خائنین خلق ایران روشون گذاشتن لایقشونه جون توجونشون کنند خائن پس فطرتن/ بنفع احمدی نژاد و خامنه ای شود
جمعه 3 مهر 1388

easy_busy - مالزی - کوالالامپور
مرگ بر ابریشم مرگ بر وطن فروش !‌این از سران جمهوری اسلامی عوضی ترو کثیف تر
جمعه 3 مهر 1388

amir irani - انگلیس - بیرمنگام
kianoosh-uk - انگلیس - شفیلد باید توجه به سند جنایت مجاهدین در خیانت به مردم در بیست سال گذشته رجوع کنی . بعدم شما مثل اینکه خبر داری صدام جنگ را شروع کرد. برادر و خواهران مجاهش هم کمکش کردند .هرکس به مردم وخاکش خیانت کند جایی در اینده ایران ندارد. چه اخوند چه به اصطلاح مجاهدین یا خائنین
جمعه 3 مهر 1388

behnam-behnam - ایران - تهران
kianoosh-uk - انگلیس - شفیلد. دشمن دشمن من دوست من نیست. مجاهدین همیشه ثابت کرده اند که خائن به ملت بوده اند. این نوع جاسوسی ها بیشتر از اینکه به نظام فعلی ضربه بزنه به آبروی ایرانیها و آیندشون ضربه میزنه. داشتن تکنولوژی هسته ای ممکنه الان برای نظام حیاتی باشه ولی در دراز مدت برای ایرانیها حیاتی تره. پس جاسوسی برای از کار انداختنش جز خیانت به ایران چیز دیگه ای نیست و فقط برای تثبیت قدرت نداشتشون داره صورت میگیره.
جمعه 3 مهر 1388

invincible - آمریکا - مینستا
سلام:. اون افرادی که به مجاهدین و یا افراد دیگه که با ملاها مبارزه می‌کنن توهین کنند بگل معروف یا جهلند و یا مزدور،یک کم زندنهرو نگاه کنید؟ ۱۲۰،۰۰۰ کشته و بیش از ۱۰۰،۰۰۰ زندانی سیاسی در زندانها از مجاهدین و گروهای مردمی هستن، از دبیرستان ما در شیراز تمام دانشجویان عالی‌ رو که بیشترشون هوادار مجاهدین بودن اعدام کردن،حالا هر کسی‌ سالی‌ در بااه مجاهدین داره بره و یاداشتهی رو که آیتلله تل گانی در مورد مجاهدین گفت بود بخونه،هیچ کشوری در دنیا به اندازهٔ ایران تحصیلکرده مثل ایران فدا نکرده،درود به تمامی آزادیخواهان مصدق،ارانی،جزنی،حنیف نژاد،گلسرخی،و همهٔ مردم ما،الان باید متحد باشیم وگرنه همین اوباما میره احمدی‌نژاد رو دعوت می‌کنه. پیروز باشید
جمعه 3 مهر 1388

amir irani - انگلیس - بیرمنگام
invincible - آمریکا - مینستا لطفا جزنی حنیف نژاد و مصدق وخسرو گلسرخی و رضائی ها را با فرقه رجویون جمع نبند .همه مردم میانند که کروه به اصطلاح مجا هدین خائن هستند . انها ابروی شهیدان سازمان را که قبل از انقلاب شهید شدند بردند. ضمنا من نه جاهلم نه مزدور از کامنتت معلومه که کی طرفدار خائن و مزدور رجوی هست شما هم سعی کن همبستگی هموطنان را پاگ و بدون ناق بگزاری.
جمعه 3 مهر 1388

ایران من - مالزی - سلانگور
kianoosh-uk - انگلیس - شفیلد. A.salimi - ایران - کیش. tåfigh - آمریکا - کالیفرنیا . nvincible - آمریکا - مینستا . amir irani - انگلیس - بیرمنگام . این افراد را بهتر بشناسیم . ضمناً amir irani - انگلیس - بیرمنگام . تو حنیف نژاد رو از کجا مشناسی؟ کمتر شنیدم کسی اسم اونو به زبون بیاره. اون هم مثل خیلی های دیگه فقط به مملکت من خیانت کرد ، با این وجود تمام بستگانش هنوز دارند از خیلی های دیگه تو ایران بهتر زندگی می کنند. دوستان به یاد داشته باشید که آخوندها برای بقای خودشون همیشه به دشمن نیاز دارند، این دفعه هم دشمن خودشون رو خبر کردند که ما الآن تو سازمان ملل هستیم ، میتونید تشریف یارین و به ما فحش بدید. بهترین راه حل برای فرار از مسائل موجود پس از انتخابات. مرگ بر منفق. مرگ بر حکومت آخوندی . زنده باد ایرا و ایرانی
شنبه 4 مهر 1388

invincible - آمریکا - مینستا
امیر ایرانی‌ حتما شما ۳۰ سال با رژیم مبارزه کردید!!! ممکن هست اگر اینجری بگو تا من بیام و نوت ور دارم،همین چند روز پیش رژیم چند نفر از زندا نین دههٔ شصت رو گرفت که در بازار خیلی‌ خوش نام بودن بیسم دکم چی‌ و جواد لاری که طرفداران مجاهدین بودن! جنابعالی باید بری با رژیم همکاری کنی‌ چون مبارزین رو جاسوس میدونی‌،پس مرگ بر خامنه‌ای و مرگ بر احمدی‌نژاد! درود بر مبارزین
شنبه 4 مهر 1388

kianoosh-uk - انگلیس - شفیلد
من هم دوست دارم کشورم به قدرت هسته ای و تکنولوژی برسه ولی در دست ادم عاقل نه دیوانه و ظالم که حتی به مردم خودش رحم نمیکند..تاریخ 30 ساله رژیم اخوندی نشان داده از اینها وطن فروش تر و خائن تر به مردم و خاک ایران ما نداشته ایم..رجوی را من قبول ندارم ولی بچه های پاک مجاهدی که خون و زندگی شان را در راه مبارزه دادند را فراموش نمیکنم(موقعی که همه ماها داشتیم حال میکردم)با این حرفها اب به اسیاب این رژیم ضد ایرانی نریزید لطفا.
شنبه 4 مهر 1388

kianoosh-uk - انگلیس - شفیلد
ایران من-مالزی-سلانگور....مملکت من؟؟؟؟مال تو تنها نیست.مال ما هم هست..حق نظر هم داریم..کسی که تحمل عقیده دیگران را ندارد خودش پایه استبداد است..اطلاعات خودتو قوی کن بعدش بیا کامنت بذار..از ماست که بر ماست که اخوندها بر ما حکومت میکنند30 سال دیگه هم خواهند کرد با این طرز فکرها..
شنبه 4 مهر 1388

amir irani - انگلیس - بیرمنگام
invincible - آمریکا - مینستا . هرکس با رجوی همکاری کنه خائن به ایرانه .من سی سال پیش مبارزمو کردم و هنوز دارم انجام میدم .رجوی و عمالش در ایران و اینده ایران جائی ندارتد.خودم عمالشونو که مامدند به کمپهای پناهندگی در اروپا دیدم که هوادار جمع کنند و هر کس قبول نمیکرد بهش تهمت مزدور رژیم میبستند.هفده سال هم توی کانادا دیدم کارهای خائنانه عمال رجوی را.تو هم از نظرات معلومه که پول میگیری که انقدر سنگ مرتیکه خائن زنباره رو میکیری.درود بر مردم ازاده وطن. سبز باد مبازره علیه اخوند وخائن
شنبه 4 مهر 1388

amir irani - انگلیس - بیرمنگام
ایران من - مالزی - سلانگور من 16ساله بودم و انقلاب شد. هر روز میرفتم تظاهرات شهیدان مجاهدین بسیار مبارزان بزرگی بودند تا انقلاب شد و رجوی تمام هواداران ان سازمان را به بیراهه کشید وتام انانرا بدست جلادان خمینی سپرد و خود شد برادر صدام. من نه طرفدار گروهی هستم نه اخوند من میخواهم وطنم ازاد شود .زنده باد رنگ سبز مرگ بر اخوند ومنافق وخائن درود بر مردمان ازاده
شنبه 4 مهر 1388

invincible - آمریکا - مینستا
سلام:. ببینید آمریکا وقتی مجاهدین رو خل سلاح میکرد خوب میدونست چکار می‌کنه،اگر مجاهدین و گروههای مبارزه دیگر داشتن امروز آخوندها نمیتونستن مردم اینجوری درو کنن،ولیکن هفته پیش رئیس بزرگ یعنی‌ نتنیهو اینجا بود و یک تشری به اوباما بی‌ عرضه زد بعد از اون موضوع و افشا گری مجاهدین در باره محل ساختن چشنی بمب اتم حالا اوباما به تکاپو افتاده که فشار روی ایران بگذاره پس مرگ بر احمدی‌نژاد و خامنه‌ای،و درود بر مردم!
دوشنبه 6 مهر 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.