انتقاد شیرین عبادی از سیاست بریتانیا و غرب در قبال ایران

انتقاد شیرین عبادی از سیاست بریتانیا و غرب در قبال ایران

شیرین عبادی می گوید تا دو ماه دیگر به ایران بازمی گردد

روزنامه بریتانیایی تایمز در شماره امروز خود (24 سپتامبر)، چند گزارش درباره ایران منتشر کرده که از جمله آنها گفتگویی است با شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل.

در این گفتگو، خانم عبادی بریتانیا را متهم کرده است که چشم خود را بسته و سرکوب بی رحمانه مخالفان توسط حکومت درایران را نمی بیند چون می خواهد مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران با مشکل مواجه نشود.

شیرین عبادی به روزنامه تایمز گفت حضور سفیر بریتانیا در مراسم تحلیف محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، بدترین ترس های او را به واقعیت تبدیل کرد: "آن زمان بود که احساس کردم در مورد حقوق بشر قصور شده است."

او افزود: "من متاسفم که غرب به امنیت خود بیش از حقوق بشر اهمیت می دهد...کشورهایی که فاقد دموکراسی اند، از بمب هسته ای خطرناک ترند."

خانم عبادی معتقد است که حکومت ایران باید با تحریم روبرو می شده است چون به نتیجه انتخابات اخیر اعتراضات زیادی شده و در جریان اعتراضات شمار زیادی مخالف دولت کشته و زندانی شده اند.

او به روزنامه تایمز گفت به نظر او سفارتخانه های غربی در ایران باید فعالیت خود را محدود کنند، سفیران کشورهای غربی از ایران خارج شوند و دارایی های رهبران ایران مسدود شود.

مقام های بریتانیایی تقاضاهای خانم عبادی را رد کرده و آنها را مبتنی بر تصور غلط توصیف کرده اند.

یک منبع وزارت امور خارجه بریتانیا به روزنامه تایمز گفت: "تنها افراد دیگری که می خواهند سفارت بریتانیا تعطیل شود، مقام های دولت ایران هستند."

خانم عبادی می گوید دولت بریتانیا باید محکم تر با ایران برخورد می کرده است.

روزنامه تایمز در گزارش خود آورده است که تا روز تحلیف محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهوری ایران، حکومت ایران به طور پی در پی بریتانیا را متهم کرد که می خواسته است در ایران ناآرامی ایجاد کند؛ گزارشگر بی بی سی از ایران اخراج شد و تعدادی از کارمندان سفارت بریتانیا در تهران بازداشت شدند.

وزارت امور خارجه بریتانیا در این باره می گوید که دولت بریتانیا نارضایی خود را از در ارتباط با این وقایع نشان داده و بر خلاف آنچه مرسوم بوده است نامه تبریک پیروزی در انتخابات برای محمود احمدی نژاد ارسال نکرده است.

اما، وزرات امور خارجه بریتانیا افزود که "کانال های ارتباطی باید باز بماند."

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه بریتانیا گفت: "ما گفته ایم ایران باید در قبال نقض انزجار آمیز حقوق بشر که همه ما شاهد رخداد آنها در پی انتخابات ریاست جمهوری در این کشور بوده ایم، پاسخگو باشد. اما ما فکر نمی کنیم که بایکوت کردن یک مراسم رسمی به حفظ منافع مهم ما در این حوزه کمک کند."

شیرین عبادی به روزنامه تایمز گفت که قصد دارد به رغم خطرات و مشکلاتی که حکومت ایران برای او و خانواده اش ایجاد کرده است تا دو ماه دیگر به ایران بازگردد.

خانم عبادی هنگام برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران در ماه ژوئن، در کنفرانسی در اسپانیا شرکت داشته و از آن زمان به ایران بازنگشته است.

maliheh_uk - انگلستان - لندن
منم میگم متاسفم که خانم شیرین عبادی به منافع و امنیت خود بیش از حقوق بشر در ایران اهمیت می دهد.اگه راست میگی چرا نموندی توی ایرن از ترس جانت در رفتی حالا که اوضاع کمی مناسب تر شده میخواهی بر گردی
پنج‌شنبه 2 مهر 1388

ansuye tanhayee - ایران - اصفهان
شرین عبادی هم مثل بقیه مردم ایران فکر می کنه شعارهای دولتهای غربی برای دموکراسی از سر صدق و راستی داده میشه . نه عزیز من هیچ کشوری منافع خودش رو زیر پا نمیذاره تا مردم یه کشور دیگه به حقشون برسن. مگه این مردم کم مرگ بر انگلیس گفتن. اون زمان دولتهای غربی بد بودن الانم همونن.مگه روسیه برای منافع خودش به ایران کمک نکرد تا به انرژی هسته ای برسه. حالا چرا ساکته چون فعلا دخالت نفعی براش نداره این دولت هم تا خودش رو حکومت دینی معرفی می کنی خیلی راحت تر از اونچه که فکرش رو بکنین بر این مردم مسلط می مونه چون مردم فرق دینداری و سلطه دینی رو نمی دونن وقتی هشتاد درصد مردم این کشور نشستن تا یه امام دوازدهمی بیاد نجاتشون بده انتظار دارین بریتانیا از ازادی تو ایران حمایت کنه و به منافع خودش ژشت کنه؟
پنج‌شنبه 2 مهر 1388

iran-azad - ایران - تهران
کس نخوارد پشت من جز ناخن انگشت من - در سی سال گذشته همه سفارتخانه های ایران در اروپا فقط سه وظیفه داشته اند که به خوبی هم انجام داده اند 1 - شناسایی فعالان سیاسی 2 - ترور آنها 3 - زدوبند با مقامات محلی برای فراری دادن تروریستها - و نتیجه اینکه امروز هر چی به دور و بر خود نگاه می کنیم روشنفکری باقی نمانده و آن اندک هم که باقی مانده اند به حدی کوچکند که برخی از آنها در این تلویزیون ها مانند کفتار به جان هم افتاده اند - بعد می گویند چرا دیکتاتوری در ایران سی سال دوام آورده؟! هشتاد فعال سیاسی در اتحادیه اروپا ترور شده اند فقط دو نفر از تروریست های دسته دوم الان در زندان هستند
پنج‌شنبه 2 مهر 1388

iranesabz - هلند - هلند
maliheh_uk - انگلستان - لندن. ببخشید مثل اینکه جنابعالی وسط تظاهرات در تهران هستی. بیرون از گود نشستن و شکر زیادی خوردن کار سختی نیست.
پنج‌شنبه 2 مهر 1388

fredoparto - انگلستان - آکسفورد
خیلی جالب است که مقامات بریتانیا سخنان سیاستمدارانی مثل تونی بلر (غلام حلقه به دوش بوش دیوانه) را با مزخرافاتی از قبیل داشتن بمب اتمی، اما در اصل بخاطر چاههای نقتش، علم کردند و باعث سرنگونی صدام شدند اما گفته های شیرین عبادی را تصورات واهی می دانند. من صدام را مثال زدم تا بر این واقعیت تأکید کنم که این استعمارگر پیر چگونه اخبار و تصاویر زنده ارسالی از ایران را نادیده می گیرد و خیالبافی های خود را حقیقت می پندارد. این گفته ها توهینی به خانم عبادی و جایزه نوبلش تلقی می شود که بازیچه ای بیش نیست و باید در ویترین گذاشته شود و خاک بخورد.
پنج‌شنبه 2 مهر 1388

zayanderood - نروژ - برگن
خانم عبادی مثل اینکه یادش رفته اصلا آخوندیسم پدیده خود انگلیس هست و اینکه ۳۰ سال پیش همین آمریکا و انگلیس بودند که این نوکر‌های دست نشانده شونو رو کار آوردن حالا هم که انصافا حقو حساب ارباب‌ها بد نمیرسه اینا ظاهراً با هم دشمنند ولی‌ پشت پرده خوب با هم لاس میزنن !!!
پنج‌شنبه 2 مهر 1388

havoo - ایران - تهران
بابا تعطیل تر از همه اینه....
جمعه 3 مهر 1388

romano - ایران - تهران
خانم عبادی سعی در حفظ کاراکتر خود برای دنیا دارد و این کار صحیح است. بخاطر همین هم وزارت خارجه انگلستان هم مجبور شده تک تک جوابهای او را بدهد. فراموش نکنیم پاپ هم همین جایزه را گرفته است. ضمنا او زمانی این درگیریها را با دولت داشت که آقای کروبی ساکت بود پس او بعنوان یک زن دل دهتا شیر را دارد. یادمان یاشد که انصار حذب الله در تهران به خانه او حمله کردند و چند بار تهدید به مرگ شد. او در تهران پول جایزه خود را برای خرید دفتر کانون وکلای حقوق بشر هزینه کرد. متاسفانه ما از تمام مبارزان خود را چگوارا می خواهیم زیرا اصولا اسطوره پرستیم.می شود بجای انتقاد راهکار بفرمایید که بدرد یک کاراکتری در حد شیرین عبادی باشد یا باید جایزه صلح نوبل را به شما هم بدهتدو شیرین یک زن است از او چه توقعی در مقابل یک حکومت تا چنگ و دندان مسلح و مخوف داریم.
جمعه 3 مهر 1388

saeed85 - ایران - تهران
دوستان عزیز. بارها گفتهام و شنیدهای که کشورهای غربی فقط دنبل منافع خودشان و به فکر ازادی و دموکراسی ر کشور ما نیستند. انها این مسئله را بارا ثابتکردند. پس انتظار کمک از انها صحیح نیست. خصوصا اکر ای کشورها انگلستان و یا مریکا باشند.
جمعه 3 مهر 1388

PIROZII MEHAN - انگلستان - لندن
maliheh_uk - انگلستان - لندن ـ مگه خودت چه کاری برای . ایران میکونئ. یه کم مطالعه کن بعد حرف بزن.
جمعه 3 مهر 1388

Neda02 - کانادا - تورونتو
maliheh_uk - انگلستان - لندن . منم متاسفم ولی به خاطر این باور شما که خانم شیرین عبادی به منافع و امنیت خود بیش از حقوق بشر در ایران اهمیت می‌ده. اگه مونده بود مگه توی خفقان آخوندی ایران کاری از دستش بر‌می‌آمد؟ در رفتن چیه و کی گفته اوضاع کمی مناسب‌تر شده؟ شما خودتون کجا هستید مگه؟ چرا برخی هم‌وطنای خارج از کشور را ترسو می‌دانند؟ خود من این هرگز آدم شجاعی نبوده‌ام و نیستم ولی این زن ایرانی هر چه در چنته داشته رو کرده و کار دیگری نیست که در توانش باشه و دریغ کرده باشه. چه انتظاری ازش دارید؟
جمعه 3 مهر 1388

youme - ایران - اصفهان
فعال بودن سفارت خانه ها به بهانه باز ماندن کانالهای ارتباطی وقتی با ارزش است که دولتهای غربی از آن برای تحت فشار گذاشتن دولت کودتا استفاده کنند. دوستان عزیز درست است که کشورهای غربی منافع خود را مد نظر قرار می دهند اما احتمالا متوجه شده اند ایرانیان با همه مردمان خاورمیانه متفاوت هستند. ما غیور هستیم و نجیب و با شهامت. اگر سالهاست با مشکل روبرو هستیم به واسطه یکتاپرستی و احترامیست که برای مذهب و معنویت قایلیم. اما اکنون به آرامی مذهب از مقام وسیله استعمارگران و زرمداران و زورمداران و تزویرگرایان خارج می شود. اکنون مقاومت مدنی بدون خشونت بزرگترین دستاورد سی ساله اخیر ملت ماست. ملتی که از انقلاب خسته است اما طاقت ظلم و حکومت طاغوتیان را ندارد. از ارزش دستاوردهای خود غافل نشویم. صبر داشته باشیم و تلاش فعال. سحر نزدیک است.
جمعه 3 مهر 1388

IRAN ZAMEN - نروژ - روگنان
برای اولین بار این خانم حرف حسابی زده باید سفارتخانه را تعطیل کنند و حسابهای بانگی این دوزدان را ببندند. youme - ایران - اصفهان . منظور از طاقت ظلم و حکومت طاغوتیان را ندارد.شما مرا یاد خمینی می اندازید که گفت شاه قبرستانها را اباد کرد و عیره .ایا در زمان گذشته شما زیر ظلم طاغوت بودید یا در زمان حال که حکومت اسلامی است.
جمعه 3 مهر 1388

youme - ایران - اصفهان
IRAN ZAMEN - نروژ - روگنان. من همانطور که شما گفتی باور دارم. مگر طاغوت لقب اختصاصی شاه بوده است. اینها هم همان طاغوت هستند که خلاف سنت های انسانی طغیان کرده اند. عرض من این بود که ملت ما انقلاب کرد و حالا قصد انقلاب ندارد اما طاقت ظلم و جور حکومت فعلی که مصداق طاغوت زمانه است هم ندارد. چاره کار مقاومت جدی و پیگیر مدنی است. باید جلوی به خشونت کشیده شدن را گرفت اما با رفتارهای مدنی و اعتصابات حکومت را فلج کرد. همیشه پول راهگشای ثروتمندان نیست. داشتن درآمدهای نفتی به تنهایی این حکومت را سرپا نگه نخواهد داشت. فقط زمان لازم است. باید همه تلاش فعال داشته باشیم. باید بدون ناامید شدن هر روز افراد بیشتری را به مقاومت بخوانیم. ما پیروزیم دوستان من. ===. آنانکه با قلم و گفتار در تایید و توجیه ظالمین می کوشند در ظلم آنها و خون بیگناهان شریکند.
جمعه 3 مهر 1388

farnooshee - انگلستان - لندن
خانم عزیز شما که یکی از اولین های سازمان ملل هستی باید بدونی تا اینها نخواند هیچی رو عوض نمی کنند حالا اگه تمام مردم ایران کشته بشند .
جمعه 3 مهر 1388

arad2010 - ایران - تهران
شیرین عبادی انگار تا ایران رو با انگلیس وارد جنگ نکنه ول کن ماجرا نیس
جمعه 3 مهر 1388

nikiniki12 - المان - فرانکفورت
متاسفم که راجب خانم عبادی که با وجود اینهمه تهدید شب و روزبا شجاعت از حقوق هموطنان شجاعانه دفاع میکنه اینطور مورد انتقادقرار میگیره مخصوصا از طرف جناب عالی که خودتون در هلند زندگی میکنید واقعا عجیبه.
شنبه 4 مهر 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.