اعلام عید فطر نزاع مذهبی یا سیاسی

اعلام عید فطر نزاع مذهبی یا سیاسی

هلال ماه شوال

اختلاف بر سر اعلام روز عید فطر از موضوعاتی است که هر ساله با پایان ماه رمضان به وجود می آید. اما امسال این اختلاف شکل دیگری را به خود گرفت که موجب اظهار نظرهای مختلفی شد.

آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی، روز یکشنبه را روز اول ماه شوال و عید فطر اعلام کرد. این در حالی است که اغلب مراجع شیعه و آیات عظام قم، مشهد و نجف یکشنبه را ۳۰ام ماه رمضان اعلام کردند.

به اعتقاد برخی کارشناسان این موضوع بیش از اینکه مسئله ای مذهبی و یا علمی باشد، موضوعی سیاسی است. حسن شریعتمداری، پژوهشگر علوم دینی می گوید " آقای خامنه ای و خمینی می خواستند به عنوان حاکم شرع نسبت به حلول ماه رمضان و عید فطر حکم حکومتی بدهند و حوزه علمیه تبعیت کند اما حوزه علمیه همیشه سعی کرده استقلالش را حفظ کند و آنها را به عنوان حاکم حکومت اسلامی نشناسد."

آقای شریعتمداری با اشاره به جنبه دیگر این مسئله گفت بسیاری از این مراجع، آقای خامنه ای را حاکم جائر (زورگو) می دانند واصولا شهاداتش را قبول ندارند.

در عین حال برخی از صاحبنظران اختلاف نظر بر سر اعلام عید فطر را یک مسئله تاریخی می دانند. حمید فرخنده، روزنامه نگار، در این خصوص توضیح می دهد "این مسئله تقویم ماه قمری است، نباید به این بعد سیاسی داد. شرایط جامعه ملتهب ایران تمام این مسائل را تحت شعاع قرار می دهد و فکر می کنم بحث حاشیه ای این موضوع از بحث اصلی مهم تر است."

آقای فرخنده با اشاره به اینکه چند سال پیش در روزنامه کیهان عنوان شده بود که روئت حلال ماه شوال به عهده ولایت فقیه است و بقیه باید از آن پیروی کنند، می گوید "این مسئله مضحکی است. اما به هر حال این احتمال وجود دارد که به دلیل اینکه تعداد زیادی از آیات اعظام در یک طرف و آیت الله خامنه ای در طرف دیگر قرا گرفته است به آیات عظامی که در حکومت دخالت نمی کنند، فشارهایی آورده شود. چون ظاهرا با ولی فقیه هم نظر نبودند."

برخی از کارشناسان بر این باورند که استفاده از چشم مسلح و فناوری های عصر حاضر برای روئت ماه می تواند به بسیاری از اختلاف نظرها پایان دهد، هرچند بخش مهمی از این اختلافات بر سر مسائلی جدای از مذهب است.

حسن شریعتمداری با عنوان این مسئله که به نظر او "بهترین ملاک اعتماد به رصد خانه های ملی و استعلام از آنها" است، افزود "من فکر نمی کنم اگر در زمان حضرت رسول تلسکوپ وجود داشت ایشان مخالفت می کرد. با روئت ماه به وسیله تلسکوپ، مسلمانان بی اختلاف می توانند به وظایف مذهبی خود عمل کنند."

اما در مجموع تعدادی از کارشناسان بر این باورند که اختلاف نظرها بر آغاز ماه رمضان و پایان آن و مسائل دیگر مذهبی بیش از اینکه موضوعی مذهبی باشد، بحث بر سر قدرت است و حوزه علمیه تلاش کرده تا جدای از قدرت مذهبی رهبران کشور به این مسائل رسیدگی کند اما در سالهای اخیر تلاش برای تاثیرگزاری بر حوزه علمیه افزایش یافته است.

blueberry64 - ایران - تهران
هر چه بگندد نمکش میزنند.. وای به روزی که بگندد نمک!!!
دوشنبه 30 شهریور 1388

sepehrsan - ایران - تهران
آقا متن رو درست کنین مراجع دوشنبه رو عید اعلام کردند نه یک شنبه
دوشنبه 30 شهریور 1388

taktazan - ایران - کرج
به نظر بنده این یک طرح سیاسی از قبل پیش بینی شده بوده چون همینطور که میدانید اینها به جای مصلی در اواسط ماه محل نماز را به دانشگاه تهران تغییر دادند و این بدان معناست که موضوعی در کار است و ان هم خامنه ای میخواست با قربانی کردن روزه مردم میزان محبویتش در بین مراجع قم را درک کند که این تبعیت به 10 درصد هم نرسید دوستانی که نظر بنده میخوانند بفرمایند تا چه حد نظرم میتواند درست باشد -- ممنونم
دوشنبه 30 شهریور 1388

taktazan - ایران - کرج
تو رو خدا این یک بام و دو هوا بودن مراجع حکومتی رو تا اصلاح نکردند در سایت منتشر کنید تاریخ سایت قسمت بالا نوشته دوشنبه یکم شوال(عید فطر ) ولی نظر آقا در پایین چیز دیگست -- اینم عاقبت دین حکومتی. https://www.noorihamedani.com/index.php?action=newskey=79
دوشنبه 30 شهریور 1388

pahlavichi - اتریش - سالزبورگ
هر سال همین مسخره بازیها و دوگانگیها/ دیگه ما ایرانیها هم به این اخوند بازیها عادت کردیم...
دوشنبه 30 شهریور 1388

kaveh52 - ایران - تهران
من دقیقاً نمی دونم که چه کسی چی گفته ولی می دونم که هر کس نظرش بر عکس ا.ن و خامنه ای هست درست میگه
دوشنبه 30 شهریور 1388

فضول میرزا - سوئد - استکهلم
مرده شور این دین را ببرد که در همه چیزش اختلاف هست!
دوشنبه 30 شهریور 1388

Ezhaq - ایران - تهران
سال هجری قمری هیچ منطقی برای زندگی کنونی در آن دیدهنمی شود٬ فقط موجب بی نظمی بیشتر در مدیریت می شود زیرا همیشه یک دو روز بالا پایین دارد که تمام روزهای کاری سال را زیر سوال می برد و نمی توان برای آینده درست برنامه ریزی نمود. نمی خواهم توهین کنم ولی این نوع سال شمار برای جامعه کنونی خیلی مسخرست و موجب احساس حماقت می شود خصوصا روزه ای که روزه دارها در جایی دیگر در روی زمین می گیرند. در مناطی از دنیا بیشتر از بیست ساعت روز و یا برعکس می باشد. (دوستانی که می خواهند جواب بدن توجه کنند من قطب شمال و جنوب را در نظر نگرفته ام فقط جایی که مردم زندگی می کنند که به مسلمانها در آن کشورها پناه دادن و آنها اعمالشان را در محدوده قانون به صورت آزاد انجام می دهند مثله فلاند و نوروژ در نظر گرفته شده)
دوشنبه 30 شهریور 1388

Ezhaq - ایران - تهران
ایرانیان انگلستان بعضیها خودشان را به کوچه فلان می زنند زیرا تحمل کوچکترین ایراد را نمی کنند به یقین این توضیحی که در مورد هجری قمری دادم را به شکل دیگر می گیرند مثلا در آن کشورها که مسلمان نیست و یا تعداد آنها بسیار کم می باشد و به چشم نمی آیند و یا اگر مسلمان هستند چرا آنجا رفته اند و به اصل مطلب توجه نمی کنند و یا تو که مسلمان نیستی چرا نظر می دی به توچه البته من با مسلمانها بزرگ شده ام. به نظرم آنها یکی از بی نظم ترین مردم در امور اجتماعی می دانم زیرا دین آنها نظم کذبی دارد که هر روز به شکلی بلای جان آنهاست.
دوشنبه 30 شهریور 1388

blueberry64 - ایران - تهران
دوست عزیز taktazan - ایران - کرج به نظر من میخواست بهشون بگه شماها هیچی نیستید و اول و آخر حرف منه و من تصمیم گیرنده هستم. یعنی هر چی من گفتم همون درسته. یعنی بشینید سر جاتون که این نمونه کوچیکشه و زرررشک اگه فکر کردین میتونین تو سیاست نظر بدین. یعنی پشت من باشید نه مردم. یعنی اگر هم قد الم کردید ( که کردند) میشونمتون سر جاتون... ایشون میدونه محبوبیتی نداره
دوشنبه 30 شهریور 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.