تظاهرات مردم فلسطین برای دموکراسی در ایران

تظاهرات مردم فلسطین برای دموکراسی در ایران

درست ۳۰ سال پیش، آخرین جمعه ماه رمضان از سوی آیت‌الله خمینی رهبر وقت ایران، روز همبستگی با مردم فلسطین نامیده شد تا هر ساله ایرانیان برای حمایت از حقوق بر باد رفته آنان تظاهراتی نمادین داشته باشند؛ فارغ از این‌که در دنیای اعراب و بخصوص در خود فلسطین این روز تا حدود زیادی ناشناخته مانده است و علی‌رغم تلاش‌های دولت ایران در خصوص فلسطین، کودکان و جوانان فلسطینی این حرکت مردم ایران در حمایت از حقوق خود را نمی‌شناسند و آن را ترفندی سیاسی برای بقای رهبران ایران در منطفه می‌دانند.

جواد کرماوی، جوان ۲۱ ساله فلسطینی ساکن کمپ‌های اردن، تا به حال نام روز قدس را نشینده و با تعجب در خصوص راهپیمایی ایرانیان برای فلسطین می‌گوید: «چرا یک دولت عجم باید برای دولتی عربی دل بسوزاند؟»

جمال جوانک فلسطینی دیگری که در منطقه صبرا و شتیلا در لبنان ساکن است، اگر چه این روز را می‌شناسد، اما بر این باور است که دولت ایران تنها حمایت‌هایش از دولت فلسطین، نظامی است و هرگز در خصوص آموزش، فقر و بهداشت در کمپ‌ها و مناطق درگیری کاری نکرده و این نشان می‌دهد دولت ایران حسن نیت نداشته است.

وی می‌گوید: «ما بیشترین کمک را از سعودی‌ها دریافت می‌کنیم و بچه‌های فلسطینی، سعودی‌ها را بهترین دوست مردم فلسطین می‌دانند؛ نه ایرانیان را.»

سحر صالح زن ۵۰ ساله فلسطینی که اینک با گروه‌های حامی صلح در کشور امارات همکاری می‌کند، روز قدس را از سال‌های اولیه انقلاب ایران به یاد دارد و این را که مردم ایران در این روز راهپیمایی می‌کنند، حرکتی جالب توجه می‌داند و می‌گوید: «اگر مردم فلسطین زمین ندارند، مردم ایران آزادی ندارند. شاید باید مردم فلسطین برای آزادی مردم ایران تظاهرات کنند.»

ریم دختر ۱۷ ساله فلسطینی ساکن اردن نیز روز قدس را نمی‌شناسد؛ اما در اخبار ماه ژوئن گذشته در مورد ایران بسیار شنیده است. او متعجب است که مردمی در سرزمین خود و به دست رهبران خود کشته شده‌اند: «ما در فلسطین توسط اسراییلی‌ها کشته می‌شویم؛ اما نمی‌دانم چرا دولتی که رییس‌جمهورش می‌خواهد اسراییل را از روی زمین بردارد، مردم خود را می‌کشد؟»

ریم احمدی‌نژاد را قهرمان می‌دانسته و به او صفت «مردترین مرد» را می‌داده؛ اما بعد از انتخابات ماه ژوئن نظرش تغییر کرده است: «نمی‌توانم بفهمم کسی به خاطر این‌که بخشی از مردمش او را قبول ندارند، آدم بکشد و در همان حال از فلسطین و حقوق ما دفاع کند.»

ابوالفضل پسر ۲۳ ساله تهرانی روز قدس را نماد مبارزه با ظلم می‌داند و معتقد است فرقی نمی‌کند ظلم از کجاست؛ باید ریشه‌هایش را قطع کرد. مریم ۱۸ ساله اما هر نوع دخالت در امور کشورهای دیگر را واهی می‌داند و می‌گوید: «تا وقتی که در زندان‌های ایران به دختران تجاوز می‌شود و این همه جوان به خاطر تقلب در انتخابات کشته می‌شوند، حمایت از مردم فلسطین دروغی بزرگ است.»

این دومین بار ظرف سه ماه گذشته است که مردم ایران با استفاده از ابزارهای حکومتی چون نماز جمعه و راهپیمایی روز قدس به صحنه آمده‌اند و علیه دولت محمود احمدی‌نژاد شعار داده‌اند.

اگر چه هر سال مردم ایران در حمایت از مردم فلسطین به خیابان‌ها آمده‌اند، بازتاب این حرکت مردم ایران در کشورهای عربی بسیار کم‌رنگ‌تر از چیزی بوده که استحقاق آن را داشته است.

این در حالی است که حمایت‌های مادی و معنوی دولت ایران از فلسطین و لبنان، نوعی انزجار داخلی را در ایران پدید آورده که نه به نفع ایران است و نه به نفع مردم منطقه. این انزجاز تا به حدی رشد یافته که در راهپیمایی امسال که حامیان اصلاح‌طلبان و جنبش سبز در آن حضوری فعال داشتند، شعار‌های «مرگ بر اسراییل» به «مرگ بر روسیه» مبدل شد.

در راهپیمایی روز قدس امسال، کمترین چیزی که مورد توجه قرار گرفت، فلسطین و اشغال آن توسط دولت اسراییل بود. شعارهای مردم در این راهپیمایی حکایت از این داشت که مردم در پیگیری خواسته‌های خود کوتاه نخواهند آمد و از هر فرصتی برای ابراز دیدگاه‌های خود بهره خواهند برد.

ترس شدید حاکمیت از حضور مردم منجر به استقرار نیروهای عظیم امنیتی درسرتاسر محل برگزاری راهپیمایی بود. هم‌چنین آیت‌الله خامنه‌ای در خطبه‌های نماز جمعه قبل بر مواجهه جدی با آشوب‌گران تأکید کرده بود.

همانند سازی دو جریان فلسطین اشغالی و ایران بعد از انتخابات میان مردم و جریان‌های اصلاح‌طلب، حاکمیت را دستپاچه کرده تا در این روز تاریخی چه طور با مردم برخورد کند. آیا هر برخورد حاکمیت با تظاهرکنندگان نمی‌تواند تلقی مشابهی از برخورد نظامیان اسراییلی با مردم فلسطین باشد؟

shekvegar - ایران - تهران
عزیزان حکایت همون دیوانه و فرزانه است . میگن دیوانه ای سنگیو داخل چاه میندازه هزار تا عاقل و فرزانه و مهندس نمیتونند سنگو از چاه در بیارند. حالا خمینی یه بار غلطی کرد گفت اسرائیل غده سرطانیست و باید از صحنه ی روزگار محو بشه . حالا اینا مگه ول میکنند.! باور کنید خیلی از همین جماعتی که هر سال تو راهپیماییه روز قدس شرکت میکنند خودشون هم میدونند دارند غلط بیجا میکنند و کارشون هیچ تاثیر مثبتی نداره. جز اینکه چهره ایران را در نظر بین الملل خراب میکنه. از دو هفته قبل از روز قدس صدا و سیما با تمام توان سعی میکنه با هجمه ی سنگین تبلیغات مردمو تحریک به راهپیمایی کنه. خوب همه ی این تبلیغات از بودجه ی منو تو داره صرف میشه. گذشته از این هزاران تصویر و فیلم مستند و فیلم سینمایی و تئاتر از کشتار فلسطین نشون میدهند اما در طول این 3 ماه گذشته دریغ از یک تصویر از اعتراضات چند صد هزار نفری تهران و دریغ از یک عکس از کشتار نیروی انتظامی و لباس شخصیها . مردم ایران به مراتب از فلسطینیها بیچاره ترند . دلمون به حال خودمون بسوزه. خسته ام اما امیدوار ..
جمعه 27 شهریور 1388

arya generation - انگلستان - لندن
سلام به همه .. اگر لینکهای تظاهرات در روز 27 شهریور و روز آزادی ایران را میخواهید در سایت بالاترین پیدا کنید. یک حرفی هم دارم امیدوارم کسی جبهه نگیره.ایران 30 تا استان داره من که فقط توانستم تظهارات در تهران و اصفهان و شیراز را پیدا کنم پس باقی استانها کجا بودند ؟ استانهای آذری و کرد نشین فقط و فقط ادعا دارند همین.تقریبا 30٪ایران آذری هستند اما اصلا به چشم نمیان که تاسف باره.جوانهای اهواز و یزد و اراک و کرمان و سمنان کجا قایم شدند ؟ متاسفم
جمعه 27 شهریور 1388

90min - ایران - ابادان
این فلسطینیها هم از کله پوکهای بسیجی بیشتر سرشون میشه فهمیدن که دولت ایران فقط به منافع خودش فکر میکنه و ملتو سر کار گذاشته ولی این جمعه نمایش جدیدی از بیداری یک ملت سبز بود اییییییول
جمعه 27 شهریور 1388

Avayeh Edalat - ایران - تهران
وقتی کار به مبارزه .... همگانی رسید انوقت است که شدت نفرت مردم از این رژیم به روی خواهد امد. بسیجیان و سپاهیان و خانواده هایشان هدفهای ازادی خواهند بود برای عموم مردم که مهارت خود را در ....به رخ یکدیگر بکشند. ان روز بسیار نزدیک است.
جمعه 27 شهریور 1388

aria-aria-nl - هلند - روتردام
بیا اشغالهای رژیم اسهالی حالا خودتون برای عربها پاره کنید بخورید اینم عربها عربستان را بیشتر از شما قبول دارند خاک بر سرتون
جمعه 27 شهریور 1388

سنجاقک - انگلیس - امریکا
به اون جوان 21 ساله باید گفت آخه ما کاسه داغتر از آشیم. ای که ننگ بر شما مردان اسلام.... ای که ننگ بر شما که دین و ایمان ما را بردید .
جمعه 27 شهریور 1388

zolfaghar.ghar.ghar - ایران - طهران
درسته خمینی دروغ دونگ زیاد گفت، جنایت زیاد کرد، ولی از حق نگذریم؛ راست گفت: «هرچه داریم از محرم و صفر (اسلام) داریم». پس نابود باد استبداد اسلامی! فقط جمهوری ایرانی.
جمعه 27 شهریور 1388

black chador - امریکا - ولدن
یعنی میگید دوزاری فلستنی ها زودتر از طرفداران خمینی بچه باز و علی چکه ای افتاده؟ الله اکبر بابا.
جمعه 27 شهریور 1388

Ali_ Gerrard - انگلستان - شفیلد
به امید روزی که ایران اباد و ازاد بدون هیچ اخوند و دیکتاتوری داشته باشیم. مرگ بر طالبان چه تو کابل چه تهران . مرگ بر خامنه ای و محمود حروم زاده
جمعه 27 شهریور 1388

بابک - ایران - سبزوار
درود بر فلسطینی های عزیز که فهمیدند حکومت شیره ای ها در ایران دارد از انها سوئ استفاده می کند
جمعه 27 شهریور 1388

mojtaba177 - ایران - شیراز
مرگ بر خامنه ای مرگ بر مزدور مرگ بر بسیجی مرگ بر جمهوری سلامی مرگ بر احمدی کوتوله هر چی بی ریخته بد قیافست جزو گروه فشارن مرگ بر ملعون احمد خاتمی دست مال دستش گرفته تا خ... علی چلاق رو ب...تا بتونه خودشو واسه 4 سال دیگه اماده کنه اما کور خوندی!! من ایرانی هستم نفس میکشم و نمیزارم تو ریشه بزنی کثافت
جمعه 27 شهریور 1388

33pooles - المان - دورتموند
چقدر پر رو حالا بدکار هم شدیم که چرا فقر بهداشت و اموزش و... در فلسطین هست . از این به بعد از عر عرستان همون دوست واقعی کمک بخواهید و مثل تمام دنیا خودتان به فکر گشورتان باشید و دست از این ننه من غریبم بازیها بردارید . اسلامتان را هم از ایران اریای به جای اولش می اندازیم برای همیشه . نه غزه نه لبنان جججججانم فدائی ااایران.
جمعه 27 شهریور 1388

darva - مالزی - سایبرجایا
shekvegar - ایران - تهران: با احترام به تمامی کاربران عزیز ولی این بهترین کامنتی بوده که تا حالا تو این سایت خوندم//..امیدوار باشیم که پیروزی با ماست دوست عزیزم
جمعه 27 شهریور 1388

mehditm - ایران - تهران
مرگ بر خامنه ای افلیج و محمود عنتری حرومزاده و حرومخوار
جمعه 27 شهریور 1388

hana-shiraz - ایران - شیراز
اقایان دولتمردان ایران بیاید تحویل بگیرید این همه از شکم ملت می زنید انوقت این جوابتون هست. وی می‌گوید: «ما بیشترین کمک را از سعودی‌ها دریافت می‌کنیم و بچه‌های فلسطینی، سعودی‌ها را بهترین دوست مردم فلسطین می‌دانند؛ نه ایرانیان را.
جمعه 27 شهریور 1388

shekvegar - ایران - تهران
darva - مالزی - سایبرجایا-- دوست عزیز هم اینک خبر رسیده که کامنت بنده در کتاب رکودهای گینس نیز به ثبت رسیده و احتمالا بخاطر فعالیتهای بشر دوستانه مفتخر به دریافت جایزه صلح نوبل خواهم شد . سودشو بعد از کسر خمس و زکات و سهم امام و فطریه و مالیات بر جوایز (البته اگر چیزی باقی بمونه) با شما بصورت منصفانه و برادرانه نصف خواهم کرد. اینجوری شاید امیدی بگیرم و خستگیم رفع بشه . اما فعلا تا اون موقع : . خسته ام اما امیدوار..
جمعه 27 شهریور 1388

SarayeAzadi - انگلیس - لندن
آفرین به مردم فلسطین که خوب حالیشون شده. خاک بر سر مزدوران و درنده خویان ولایت غاصب که هنوز نفهمیدن. البته من همیشه گفتم از ماست که بر ماست.
جمعه 27 شهریور 1388

سعیدعاشق - ایران - تهران
دوستان من امیدواربودم وهستم وامروز خوشحالم چون ما سبزیم وبیشماریم
جمعه 27 شهریور 1388

bluestar - ایران - تهران
امان از این جنایت غزه بیا حمایت
شنبه 28 شهریور 1388

bluestar - ایران - تهران
چه غزه - چه ایران - به پا خیزید دلیران
شنبه 28 شهریور 1388

bluestar - ایران - تهران
مرگ بر دیکتاتور - چه صهیونیست چه دکتر
شنبه 28 شهریور 1388

bluestar - ایران - تهران
آزادی برای ایران - صلح برای فلسطین
شنبه 28 شهریور 1388

bluestar - ایران - تهران
مقایسه تصویری جنبش ملتهای ایران و فلسطینhttps://sobhefardaa.wordpress.com/2009/09/18/iran_palestine_revolution
شنبه 28 شهریور 1388

bluestar - ایران - تهران
بسیجی! صهیونیست! پیوندتان مبارک
شنبه 28 شهریور 1388

Nedaye Melate Mazlum Iran - آلمان - دوسلدورف
فقط میتونم بگم که به ایران و ایرانی افتخار میکنم. فقط میتونم بگم سربلند و پرغرورم. فقط میتونم بگم از دیدن این صحنه ها مو به تنم سیخ شد و اشک از چشمام جاری ، این اشک ها از حسرت در کنار هموطنام نبودنه و همینطور از خوشحالیه دیدن این صحنه های افتخار آفرین. کاش ایران بودم. همیشه منتظر این روزها بودم و از انتظار نتیجه ای ندیدم. افسوس که این اتفاقات درست زمانی آغاز شدند که من دستم از ایران کوتاهه !. حسرت به دل موندم !! حسرت گره کردن مشت هام با هموطنام ، حسرت سر دادن شعار ، حسرت بستن پارچهء سبز ، حسرت فریاد زدن مرگ بر دیکتاتور و الله و اکبر ، حسرت سنگ پرت کردن ، کتک خوردن یا حتی شهید شدن!. گرچه اینجا با هر تظاهراتی مشت گره کردیم و شعار سر دادیم ، اما کتک نخوردیم ، باتوم نخوردیم ، سنگ پرت نکردیم ، اینجا دشمنی نبود که با شهامت جلوش وایسیم !. افسوس که سعادت نداشتم ...
شنبه 28 شهریور 1388

bahareiran - ایران - ایران
. ریم دختر ۱۷ ساله فلسطینی ساکن اردن نیز روز قدس را نمی‌شناسد؛ اما در اخبار ماه ژوئن گذشته در مورد ایران بسیار شنیده است. او متعجب است که مردمی در سرزمین خود و به دست رهبران خود کشته شده‌اند: «ما در فلسطین توسط اسراییلی‌ها کشته می‌شویم؛ اما نمی‌دانم چرا دولتی که رییس‌جمهورش می‌خواهد اسراییل را از روی زمین بردارد، مردم خود را می‌کشد؟». جالبه نه؟
شنبه 28 شهریور 1388

zoroye iran - اتریش - وین
عربها چه براشون ب...ی چه بمیری براشون فرقی نمکنه این احمقها از ایرانیها کینه دارن چون میدونن ما از اونا سرتریم کینه دارن از ایرانیها خاک بر سر حکام ایران باج بدید به نصرالله گردن کلفت و حنیه .هیچکس تو دنیا شما رو به رسمیت نمی شناسه حتی این پاپتیهای گوسفند چرون
شنبه 28 شهریور 1388

shabnam anti mammad! - استرالیا - سیدنی
arya generation - انگلستان - لندن. دوست عزیز شرایط محیطی شهرستانهای کوچک به نحویه که حرکتهای اعتراضی در اونجا بزرگنمایی شده و در نتیجه با شدت بیشتری سرکوب میشه. همین افراد که در شهرستان زندگی میکنند اگر به شهرهای بزرگ بیان در رفتارهای اجتماعی شون با دیگران تفاوتی دیده نمیشه همونطور که بسیاری از کشته شده های اخیر در تهران از شهرستان ها بودند و برعکس اگر مردم تهران به یک شهرستان برن بسختی میتونند تهوری که در تهران از خودشون نشون میدن در اونجا به نمایش بذارن. این الزام های محیطیه که بر اشخاص اثر میذاره نه تفاوت در شخصیت آدمهای تهرانی و شهرستانی. بهترین نمونه این امر آشوبهای معروف در کوی دانشگاه تهران چه در سال 78 و چه در امساله که حرف منو ثابت میکنه. بدون شک نمیتونید بگید دانشجویان ساکن خوابگاه های دانشجویی کوی دانشگاه تهرانی بودند چون در اونصورت در خوابگاه زندگی نمیکردند و همین افراد بودن که در زمانی که هیچکس حتی گمانش رو هم نمیکرد که روزی امکان اعتراض علیه رژیم پیدا بشه این تابو رو شکستند و تاوان های سختی دادند.
شنبه 28 شهریور 1388

shabnam anti mammad! - استرالیا - سیدنی
منظورم اینه که در این مرحله این خط کشی ها بین جامعه ایران از روی خرد نیست و باید تا اونجا که میشه از تفرقه پرهیز کرد. زنده باشید.
شنبه 28 شهریور 1388

zebelkhan - آمریکا - سن خوزه
bluestar - ایران - تهران. اهه مارمولک بسیجی دوباره رنگ عوض کردی؟ تا همین دیروز کامنت میذاشتی که مردم در تظاهرات شعار مخالف ندن و از مخالفان عکس و فیلم تهیه کنند! عجب ذات .....ی داری تو! دستور جدید از بیت رهبری آمده که ضد بسیج موضع گیری کنی؟ مثل اینکه تظاهرات دیروز مردم لرزه بر اندام شما بسیجیها انداخته و فوری رنگ عوض کردی! نترس هنوز نیومدن سراغت! چقدر شما بسیجیهای مامور رژیم بد ذات و خبیث هستید!
شنبه 28 شهریور 1388

zebelkhan - آمریکا - سن خوزه
دوستان خردمند وب سایت!‌ مراقب این مامور اطلاعاتی رژیم (bluestar - ایران - تهران)‌ باشید. اگر به کامنتهای قبلی این بسیجی هفت خط مراجعه کنید متوجه نیات پلید این مزدور خواهید شد. این کاربر به دفعات از همه درخواست میکرد که در تظاهرات منطبق با آموزه های اسلامی شرکت کنند و از کسانی که شعار مخالف میدهند عکس و فیلم تهیه کنند و مرتب سنگ غزه و لبنان را به سینه میزد. این مامور رژیم هر روز رنگ عوض میکند و آدرس وب سایتهای حزب اللهی ها را در این وب سایت لینک میدهد! حالا شعار ضد بسیج و ضد صهیونیست میدهد و معلوم نیست چه فکری در سر دارد. مراقب باشید از هرگونه تماس و دادن اطلاعات به این مامور رژیم خودداری نمایید! کافیست کامنتهای قبلی این ملعون را بخوانید تا متوجه شوید!
شنبه 28 شهریور 1388

black chador - امریکا - ولدن
zebelkhan - آمریکا - سن خوزه. من هنوز منتظرم بلو اتار اسم دوتا زن قاضی را در هر حکومت اسهالی به من بده.
شنبه 28 شهریور 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.