رسوایی برنج ؛ تازه یادشان افتاده که مردم آرسنیک و سرب می خورند

رسوایی برنج ؛ تازه یادشان افتاده که مردم آرسنیک و سرب می خورند

عصرایران - روز گذشته اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان تهران اعلام کرد که 13 نوع برنج خارجی که هم اکنون بر سر سفره های مردم است، غیراستاندارد، مسموم و غیرقابل مصرف تشخیص داده شده اند.

این در حالی است که برخی از این برنج ها از مدت های پیش در بازار ایران به فروش می رسند و حتی انواعی از آن مانند برنج محسن، رکورددار تبلیغات تلویزیونی هم بوده اند به گونه ای که حتی کودکان خردسال نیز با این "برند" آشنا هستند.

حال این سوال مطرح است که چرا ابتدا این برنج ها وارد کشور می شوند، در شبکه توزیع قرار می گیرند، از تریبون های رسمی مانند صدا و سیما تبلیغ می شوند و پس از آنکه میلیون ها نفر از این محصولات خریداری کردند و خود و خانواده هایشان از جمله کودکان معصوم از این برنج  های آلوده خوردند، آقایان تازه به یادشان می افتد که ای داد بیداد! این برنج ها مسموم هستند و از جمله آلوده به ماده سمی آرسنیک و سرب اند؟!

در این باره نکات زیر متبادر به ذهن است:

1- مسوولان وزارت کشاورزی، بازرگانی و استاندارد و ... در خواب تشریف داشته اند و نمی دانسته اند که چنین برنج هایی از مبادی رسمی کشور وارد شده و به سفره های مردم راه پیدا کرده اند.
آنها اکنون از خواب زمستانی بیدار شده و ناگهان دیده اند که ای دل غافل! میلیون ها ایرانی در حال تزریق تدریجی آرسنیک و سرب به خود هستند. بنابراین، به فکر چاره افتاده اند که جلوی ضرر را از هر کجا بگیری منفعت است!

2- مسوولان مرتبط با واردات مواد غذایی به کشور و کنترل کیفی آنها، رسماً و بی تعارف ، "بی کفایت و بی عرضه" هستند که این حجم انبوه از برنج های آلوده و غیرقابل مصرف وارد کشور می شود و در بوق و کرنا برایش تبلیغات رسمی می شود ولی آقایان کک شان هم نمی گزد؛ شاید آنها هم قائل به این نظریه باشند که آنچه در این مملکت زیاد داریم، "آدم" است و چه اشکالی دارد تعدادی از آنها بر اثر عوارض ناشی از این برنج ها، سرطان بگیرند و بمیرند!
سالانه 5-24 هزار نفر در جاده های کشور کشته می شوند و آب از آب تکان نمی خورد؛ این چند نفر قربانی برنج های خارجی هم رویش!

3- اگر این برنج ها واقعا آلوده هستند و مسوولان تا همین دیروز درباره اش ساکت بودن، لابد ریگی به کفش شان هست والا چه دلیلی وجود داشته است که این همه مدت لام تا کام حرف نزنند و بناگهان این برنج ها را غیرقابل مصرف و غیراستاندارد معرفی کنند؟ همان برنج های قدبلندی که تا دیروز در تبلیغات رسمی، در سفره های ایرانی سربلند بودند به قول آن تیزر تلویزیونی "کارشان را خوب انجام می دادند" و یک و نیم سانت هم قد می کشیدند! و جالب اینجاست که چقدر هم روی سالم بودن شان تاکید می شد که این ها لکه های سیاه ندارند و چه و چه!

4- آیا مردم  حق ندارند شک کنند که وارد کنندگان این برنج ها چون برخی حق و حقوق ها را نداده اند، دچار غضب شده اند؟
البته کسی را متهم نمی کنیم ولی سوابق درخشانی در این باره در اذهان مردم وجود ندارد. چند سال پیش، چای های خارجی مانند چای احمد را هم مشمول چنین اتهاماتی کردند که" آی مردم! این چای ها غیربهداشی است و ... " و بعد از ان بوق و کرناها  هم طبیعتاً مردم انتظار داشتند از عرضه چای های مذکور جلوگیری شود اما پس از مدتی غائله ختم به خیر شد و بدون آنکه صدایی از مسوولان بلند شود، همان چای های خارجی که غیربهداشتی نامیده می شدند دوباره بر ویترین فروشگاه ها نشستند و روز ار نو روزی از نو و کسی هم متوجه نشد که آن پشت پرده چه اتفاقاتی افتاد که ورق برگشت!

اما اشخاص حقوقی که باید پاسخگو باشند:

1- گمرک ایران

این برنج ها بر پشت اسب و قاطر و از پشت کوه های قاچاق وارد کشور نشده اند بکله از مبادی رسمی آمده اند. اگر کسی بخواهد وسیله ای کوچک وارد کشور کند و آن وسیله دفترچه راهنما داشته باشد که در آن دفترچه راهنما، یک سری عکس وجود داشته باشد، گمرک جنس را متوقف می کند تا صاحب کالا درباره آن عکس ها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کسب مجوز کند.

سوال اینجاست که وقتی برای چنین چیزهای کوچکی چنان سختگیری های بزرگی می شود، چگونه میلیون ها تن برنج وارد  می شود بدون آنکه استانداردهای لازم را به گمرک ارائه کرده باشد؟

2- وزارت بازرگانی

مسوول تهیه و توزیع اقلام اساسی در کشور، وزارت بازرگانی است و مسوولان این وزارتخانه باید پاسخگوی این حجم انبوه از واردات باشند که متاسفانه سالم و استاندارد هم نیستند.

3- وزارت کشاورزی

نظارت بر ورود محصولات کشاورزی و کیفیت آنها با این وزارتخانه هم هست. این وزارتخانه همچنین به عنوان حافظ منافع کشاورزان ایرانی نیز کوتاهی کرده است و در حالی که انبارها، آکنده از برنج های تولید کشاورزان ایرانی است، برنج های نامرغوب هندی و پاکستانی در بازار کشور رژه می روند.

4- صدا و سیما

صدا و سیمایی که مدعی است کالاهای غیراستاندارد را تبلیغ نمی کند، چه شده است که وقتی پای ارقام میلیونی به میان می آید، بی خیال استاندارد و سلامت مردم می شود  و اجازه می دهد سموم خارجی، به نام برنج دانه درشت، بر سر آنتن ها قد بکشد؟

5- موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی

همین که این موسسه بعد از مدت های مدیدی گزارش غیراستاندارد بودن برنج ها را داده است، نشانگر آن است که تاکنون در این عرصه کوتاهی داشته است.

6- ... .

*می خواستم این نوشته ها با سخنی در باب که چه کسی خسارت های وارد شده به مردم در خصوص این موضوع را جبران خواهد کرد که از آن منصرف شدم زیرا به خود گفتم: مرد حسابی! تا حالا کدام خسارت وارد شده به مردم را جبران کرده اند که این دومی باشد؟!
نظرات کاربران سایت عصر ایران
نظرات بینندگان:
تحلیل کاملا درست است ولی به تقصیر مدعی العموم که باید ازحقوق مردم دفاع کند اشاره نشده است به درستی ما ادم زیادداریم کاش مردم بفهمند ....
in harfe akher yani ke tabehal hichi.. amma hichi ham naboodeh, C130, Topolof, ghatare neyshaoor, roode ghom,... albatte albatte pas az peigirie sahebane hagh o hoghoogh! l
چیه باز می خواهید قیمت برنج ایرونی رو به 5- 6 هزارتومن برسونن اینطوری شلوغش می کنید. شماها چه مرگتونه!!
وقتی برنج گرون میشه میگید آی زمین آی زمان برنج نیست تو مملکت و قص علهذا... حالا هم که کمی ثبات یافته دوباره اره اوره شمسی کوره رو به کار گرفتین تا برنجای بنجل ایرونیتونو بفروش برسونید....
عجبم از شما
از کجا معلوم این حرف ها دروغ نباشد تا برنج ایرانی را نجات بدهند؟
حدوددو سال پیش یک گزارش فکش وار سریع در امریکا گزارش شد که عربستان دیگر از امریکا برنج نخواهد خرید چون در برنج های امریکائی سرب پیدا کرده اند و بعد دیر این خبر دنبال نشد که بدانیم که این تخریم را ادامه دادند و یا نه دلیل اینکه اینها سرب در برنح هائی که به کشور هائی مانند ما میریزند در درجه دوم برای سرطان است ثابت شده که سرب مردم و خصوصا کودکان را کند ذهن میکند و انها را نقریبا عقب افتاده وای کیوی انها را انچنان پائین می اورد و کند ذهن میکند و بهد هم که سرطان افرین است انها میخواهند فرزندان ایران را که همه اذعان دارند که از با هوش ترین مردم دنیا هستند انها را کند ذهن کنند یک سود دیگری هم دارد که سرب وزن برنج را سنگین میکند و پول بیشتری برای برنج کمتر بدست میاورند حالا این دشمنان ملت کی هستند که میخواهند جوانان هوشمند ما را عقب افتاده ذهنی بار بیاورند و بقیه را هم یه سرطان مبتلا کنند چرا با انها برخورد نمیشود وارد کنندگان که مشخص هستند چرا با انها برخورد نمبشود پی همه دشمن ملت هستند در ایران کردم ما گیر چه کسانی افتاده اند ...این چه مملکتی است که کسی بفکر مردم نیست و با اینها بر خورد نمیشود؟

بازم دم عصر ایران گرم بقیه که خفقان گرفته اند تازه شما هم بیشتر میتوانید انجام دخید خبر را دنبال کنید و به سر انجام برسانید لاافل به مردم بگوئید که این نربج ها را نخورند تا بچه هاشون گند ذهن و عقب افتاده نشوند وظیفه شما بسیار خطیر است اطلاع رسانی بیشتر در این مورد بکنید اینها میخواهند بچه های ما با خوردن این برنج های که درش سرب است عقب افتاده کند خدا میداند چند سال است این کار را دارند با ما میکنند...مرگ بر وطن فروشانی که برای پول بیشتر ادم فروشی و ادم کشی و نسل ایرانی را خاضرند به نا بودی بکشند تف او صورتشان این بلا امیدوارم سر بچه های خودشان شود .
ما چندین سال هست این برنج هایی که نام می برید خوردیم
چه میشود گفت؟ چه کار میشود کار؟؟
اسمشون رو گذاشت مسئول
متاسفانه در کشور افراد زیادی داریم که واقعاً متوجه نیستند که پستی را که قبول کرده اند و ازآن طریق برای خانواده شان رزق و روزی در می آورند،چیست؟ چه مسئولیت هایی را قبول کرده اند؟
اجر تمام بیماران و ناراحتی های و مشکلات ناشی از کم کاری مسئولان به آنها و خانواده هایشان برگردد و خدا دشمنان این سرزمین را خار و ذلیل نماید. "آمین یا رب العالمین"
سلام علیکم،
بدون توجه به محتواى این خبر، یک لحظه فکر کردم اثر روزه است که باعث تخیلات برایم شده!
واقعاً در ایران هستیم، و یک سایت ایرانی، در مورد مسؤولین (محترم و معزز و ....) ایرانی اینگونه وقیحانه! حقائق را بیان نموده و دست آخر طلبکار هم باشد؟؟
پس تعارفات، التماس، لاپوشانى، احتیاط، دولا دولا رفتن، دشمن توطئه گر، و ادبیات مرسوم رسانه اى کجا رفت؟!
نکند خورشید پنجمی در کار است و ما به زمان هاى بسیار دور آینده منتقل شده ایم :)
آخر الزمان است و هر چیزى ممکن، شاید تعجب بنده جائى نداشته باشد.
توصیه بهداشتى/دینى: روزه داران محترم، طاعتتان قبول، لطفاً زکاة فطره را بر اساس غذاى متداول ایرانیان که برنج است محاسبه نفرمائید، اگر هم فرمودید، به گیرنده زکاة فطرة شدیداً توصیه نمائید که با آن برنج تهیه ننموده و از "جو"، گندم و سایر دانه ها و حبوبات خریدارى نماید.
مورد پنجمی هم باید به موارد چهارگانه بالا اضافه نمود. در گذشته نه چندان دور در روزنامه‌های وطنی خبرهایی مربوط به قرصهای اسپرین درج شده بود که در تبلیغات آن آمده بود که از سکته‌هاقبلی و تنگ شدن شریانهای بدن جلوگیری می‌کند بعد از مدتی خبر آمد که بله این قرصها سرطان‌زا هستند و خطرناک و چه و چه! البته همه این موارد در کشورهای غربی اتفاق افتاده بود. بعد از مدتی مشخص گردید که کارخانجات داروسازی خارجی در حقیقت بشدت در حال رقابت با یکدیگر هستند و به همین علت هر از چند گاهی با استخدام مشاوران و دانشمندان معروف و تزریق پولهای کلان، از زبان آنها اعلام می‌شد که فلان دارو مفید یا احیانا خطرناک است و لذا بازار آن دارو یا رونق می‌گرفت یا از رونق می‌افتاد. مسئله برنجهای خارجی هم قطعا از این قاعده مستثنا نیست که بازار پر رونق برنج و مصرف زیاد آن در کشور ما و عدم اعتقاد به وجود قانون در باور بزرگان و دارندگان مجوز و پول باعث واردات بی‌رویه آن می‌گردد و با به خطر افتادن منافع دلالان و خریداران واسطه‌ای برنج داخلی باعث ایجاد شبه در برنجهای وارداتی شده است و اتهام آلوده بودن به آنها وارد می‌شود. متأسفانه با این روند دیگر نمی‌توان به متولیان بهداشت و سلامت مردم اعتماد کرد. و اعتبار کلام آنان دچار خدشه خواهد شد.
چه اشکالی داره !بابا نفت که نیامد سر سفره مردم حداقل مشتقات آن آمده ! چرا گیر میدین 1
ماهم همانند ازمابهترون دوست داریم برنج وطنی بخوریم اما قیمت بالاست یعنی گران است.
حال که مسئولین نگرانی سلامت ما مردم هستند قیمت برنج ایرانی راکاهش دهند وازسیاست بازی درخوردوخوراک ما دست بردارند.همه چیز خودبخوددرست خواهدشد.
خاک بر سرشان
اگر این اتفاق تو یک کشور آسیایی مثل چین یا کره هم می افتاد الان چند مسئول آن خود کشی کرده بودند ولی بابا ایران که نهایتش پست مسول خطا کار عوض می شودو جای بهتری هم می رود / بی خیال
جای دادستان عمومی در این میان کجاست؟
حتمآ مالیات نداده اند.وگرنه سلامتی مردم جامعه چه اهمیتی دارد؟؟؟ بیایید خودمان را گول نزنیم
گزینه 4 صحیح می باشد.
دچار غضب شده اند . . .
بدون تعارف میگم خاک بر سرتان کنند دست اندرکاران این کار
به نظرم برچسب آلوده بودن برنج خارجی فقط جهت نخریدن مردم است و واقعیت ندارد.طبق استاندارد حداقل باید حدود هزار نمونه آزمایش گرفته باشند و بعدا" اعلام کرده اند ولی آگر با یک آزمایش نسخه همه را پیچانده اند منصفانه نیست
لابد اینم تقصیر صهیونیستها و یا کاندیداهای اپوزیسیون مخالف هست که مستقیما این جنایت رو در حقه مردم کردن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
این هم روشی است برای کنترل جمعیت
ممانعت از واردات برنج سبب افزایش بسیار شدید قیمت آن می شود وغالب مردم از مصرف برنج محروم می شوند. نگران سرب و آرسنیک نباشید از طریق تنفس هوای آلوده و خروجی اگزوز خودروها سهمیه خود را دریافت می کنیم. تنها راه عدم واردات افزایش تولید و کاهش هزینه تولید و کنترل دقیق بازار است که به نظر می رسد بسادگی عملی نیست.
Sattar Ca - کانادا - اتاوا
سلام. هیچکدومشون خواب نیستند چرا چون خودشون دقیقا میدونند چی وارد میکنند حالا هم که میبینید اعتراف میکنند دلیلش اینه که اشخاصی از طیف مقابل مسئله را میخواهند به مجلس بکشند هنوز اینا رو نشناختین. مردم مهم نیست چی بر سفرشون هست مهم این که سر سفره اقازاده ها بهترین باشه. مرسی سایت زیبا
جمعه 27 شهریور 1388

parviz1 - انگلستان - کترینگ
عزیزان این هم یک چرند دیگریست.خود بیناموسشان هر نوع چیزی که میخوان وارد میکنند و وقتیکه به تجار و مغازه دارو غیره فروختن و پولهارا تو حشابهاشون ریختن با این چرندیات قیمت کالا را پاىین میارن و در حقیقت کاری میکنند که ملت طرف اون برنج و چای و....نره.بعد که آبها از آسیاب افتاد میرن سراغ یک نوع دیگرش و اونو وارد میکنن. این رژیم اسهالی همه جور درس بیناموسی و دزدی و جنایت و پدرسوخوته بازی و.. را خونده و همه دکترای دزدی و بیشرفی و ........دارن .روز قدس و قیام ملت و موج سبز آزادی و .......جه ربطی به برنج و چای داشت!!!!!!!!نمیشد چند روز بعد یا چند روز پیش این موضوع را رسانه ای میکردن!!!!!!!!!
جمعه 27 شهریور 1388

delmorde - سوپد - یوتبوری
ما ادم زیاد داریم اما متاسفانه خرها مسئول جان ادمها شده اند.
جمعه 27 شهریور 1388

jamsil - کره - سئول
باور کنید غیر برنج همه چیز .
جمعه 27 شهریور 1388

iran-azad - ایران - تهران
ساعت 8 از خواب بیدار شدم یک لیوان آب از شیر خوردم ساعت 9 تو روزنامه خوندم توی آب جنازه پیدا شده ساعت 10 تشنه ام شد رفتم آب معدنی خریدم ساعت 11 توی تلویزیون دیدم یک شرکت با آب لوله کشی بطری ها رو پر می کنه ساعت 12 گرسنه ام شد رفتم برنج درست کردم ساعت یک دیدم تو اینترنت نوشته برنج وارداتی پر آرسنیک و سرب است ساعت دو تصمیم گرفتم خودکشی کنم رفتم مرگ موش خریدم خوردم هر چی منتظر شدم دیدم خبری نشد حوصله ام سر رفت تلویزیون رو روشن کردم دیدم می گه سازندگان مرگ موش قلاب دستگیر شدند
جمعه 27 شهریور 1388

Ezhaq - ایران - تهران
من بیست کیلو برنج محسن تازه خریده بود کثفتهای آشغال بی ناموس ها خرید برنج مرا زیاد ناراحت نکرد٬ فقط از این ناراحتم که برای آنها مهم نیست چه بلایی سر مردم می یاد. مرگ بر جمهوری (اسلامی)
جمعه 27 شهریور 1388

Parastoo06 - استرالیا - سیدنی
وقتی با امثال چاوز(سرکرده مافیای مخدر امریکای لاتین) ویا پوتین( رئیس مافیای اسلحه وحامی کودتاگران) نشست برخاست میکنیم چه اشکال دارد که برنج آلوده و مسموم هم مصرف کنیم ؛ "جان شیخ نصرالله سلامت باد ایران و بی خیالش"
جمعه 27 شهریور 1388

ugh2008 - ایران - تهران
شاید هم یکی از اقایون مقداری بنج شمالی خریده میخواد اب کنه
جمعه 27 شهریور 1388

dariush09 - رو سیه - مسکو
مردم رو مثل حیوون فرض کردند.مالیاتشو گرفتن حالا غیراستاندارد، مسموم و غیرقابل مصرف تشخیص داده شده. .
جمعه 27 شهریور 1388

khonnas - امارات - ابوظبى
مرگ بر برنج سربى زنده باد عدس!
شنبه 28 شهریور 1388

bluestar - ایران - تهران
iran-azad - ایران - تهران - لووول. خیلی باحال بود.
شنبه 28 شهریور 1388

بابک - ایران - سبزوار
این ها را مافیای سپاه وارد می کند این ها به صدام اعتراض کرده بودند که روی مردم سیانور و گاز خردل می ریزد حالا خودشان بی سر و صدا همین مواد را توی معده مردم می ریزند.
شنبه 28 شهریور 1388

tiam1983 - ایران - اصفهان
این کلک ها دیگه قدیمی شده انبار یکی از آقازاده ها پر از برنج ایرانی میخواد آبشون کنه.
شنبه 28 شهریور 1388

marjanedarya - ایران - تهران
به جان خودم اینها همش حرف مفته . احتمال خیلی زیاد صاحب امتیاز واردات این برنجها حق و حساب آقایانرا به موقع پرداخت نکرده دارن بازار برنجشو خراب میکنند تازه ما توی این مملکت اینقدر سرب سرد وگرم به خوردمان دادند که اگر درصدش یه کم پایین بیاد سرطان میگیریم تازه به فرض اینکه از این برنجها نخریم پس بریم مرض بخوریم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شنبه 28 شهریور 1388

vahid22 - آلمان - هامبورگ
آقا بالاخره بخوریم یا نخوریم؟سرطان نگیریم؟؟
شنبه 28 شهریور 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.