بررسی روزنامه های صبح تهران؛ شنبه ۲۱ شهریور

بررسی روزنامه های صبح تهران؛ شنبه ۲۱ شهریور

تیترهای اول

"صد و پنجاه مدیر نفتی عوض می شوند" تیتر اول آرمان است و "اوضاع کس و کار در گزارش جدید" عنوان اصلی دنیای اقتصاد.

بیست روزنامه دیگر صبح عنوان های اصلی خود را از سخنان رهبر جمهوری اسلامی در نماز جمعه دیروز تهران برگزیده اند. چنان که آفتاب یزد نوشته "مردم به روش های گونه گون مردم را نصیحت کنند"، ابتکار و اعتماد نوشته اند " معارضه با اصول و امنیت مردم تحمل نخواهد شد . "

" نظام در دفاع از خود برخورد قاطع خواهد کرد" تیتر خبر است، ایران "معا رضه با اصول و امنیت مردم تحمل نخواهد شد" را برگزیده و روزنامه جمهوری اسلامی و جام جم "سیاست نظام دفع حداقلی و جذب حداکثری است" را با اهمیت دیده اند."

حیات نو در عنوان اصلی خود نوشته " وجود افراد و جریان هاى منتقد به نفع کشور است "، کیهان جمله ای را برگزیده که خبر از "برخورد قاطع با ضربه زنندگان به نظام" می دهد، جوان در تیتر اول خود را چنین برگزیده "اولین واکنش آیت الله آملی به قانون شکنان انتخاباتی" و خراسان در عنوان اول خود نوشته " اگر جریانی با مبانی نظام معارضه نکند کسی با او کاری نخواهد داشت."

رسالت از قول آیت الله خامنه ای نوشته "پرچم حمایت از فلسطین روز قدس به حرکت در می آید" و مردم سالاری نوشته " پرچمداری در عرصه حمایت از فلسطین تنها با یکپارچگی ملت امکان پذیر است ".

گزیده مقالات

آبدیدگی نظام

محمد مهاجری در تحلیلی در روزنامه خبر درباره خطبه های دیروز نماز جمعه تهران نوشته سی سال است جناح‌های سیاسی با هم دعوا دارند. یک جناح و یا شخص گمان می‌کند اگر او مجلس یا دولت را در اختیار داشته باشد، مملکت گلستان می‌شود و حالا که رقیبش قدرت دارد، همه چیز را خراب کرده و عنقریب است که کشور رو به نابودی بگذارد .


به نظر این روزنامه نگار این نزاع سیاسی - که کم و بیش با مشخصات مشابه - در همه جای دنیا وجود دارد، آستانه تحمل نظام را بالا می‌برد و با ارتقای این تحمل، انتقادها هرقدر تند باشند، از استواری حکومت نمی‌کاهند. سهل است، آن را آبدیده‌تر می‌کنند .


تلاش بی حاصل

رضا سماواتی در مقاله ای در حیات نو نوشته برخى چهره هاى سیاسى یا غیر آن تلاش مى کردند با هدف کسب منافع جناحى و گروهى هر گونه مخالفت با دولت یا رئیس آن را مخالفت با همه نظام وانمود کرده و مخالفت کننده را از هست و نیست ساقط کنند. این ترفندسیاسى اگر چه در مواردى عرصه رسانه اى را زیر سایه خود گرفت اما از کمترین قدرت متقاعد کنندگى نزد افکار عمومى و حداقل پذیرش نزد مقامات عالى نظام برخوردار شد.

به نوشته این مقاله چند روز قبل محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نوشته‌اى از زمینه‌هاى متعدد تعامل در سطوح عالى نظام بین کاندیداهاى معترض و برخى نهادها و مقامات خبر داده بود . زمینه‌هایى که در دقایق پایانى به دلایلى خاص با ناکامى روبرو شد . به نظر مى رسد گروهى که با تشبث به برخى نکات در صدد حذف جناح سیاسى مخالف خود –یعنى اصلاح طلبان- بودند با شنیدن خطبه هاى دیروز همه تلاش هاى خود را بى حاصل یافته باشند.

دغدغه های ریشه دار

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود ابراز تاسف کرده که کش و واکش های پس از انتخابات و سونامی های رفتاری و اخلاقی آن آنچنان در کشور عمیق و ادامه دار شده که دغدغه های بسیاری را درباره حفظ آرمانهای انقلاب و رسالتهای جهانی آن در داخل و خارج کشور در میان دلسوزان انقلاب ایجاد کرده است . صف آرایی نیروها و سرمایه های انقلاب در مقابل همدیگر خوف یک تنش فرسایشی را دامن زده و رفته رفته اختلاف ها را به شکاف های اجتماعی و سیاسی مشکل ساز تبدیل می کند .

به نوشته این مقاله کشوری که بنا دارد به سمت سند چشم انداز 20 ساله و افق های روشن منطقه ای و بین المللی حرکت کند همه ی فعالان سیاسی و مسئولان و دولتمردان آن باید در رقابت های سیاسی کاملا دور از تعصب های کور گروهی و جناحی حرکت کنند تا بتوانند موقعیت جهانی کشور و پاسداری از دستاوردهای آن را حفظ نمایند و از وارد شدن کمترین خدشه ای به آن در نگاه بین المللی جلوگیری کنند.

انقلاب بی تعریف

رسالت در سرمقاله خود نوشتهنفاق جدید در حوادث بعد از انتخابات سرمایه اجتماعی و پشتوانه مردمی انقلاب را نشانه گرفته بود که با درایت رهبر معظم انقلاب و پیروی از منطق امام خمینی این پروژه نه تنها ناکام ماند بلکه این دروغ بزرگ که اعتماد مردم از بین رفته است انگیزه ملت مسلمان ایران را برای دفاع از انقلاب و نظام بیشتر کرد .

نویسنده رسالت با تاکید بر این که الگوی نظام ولایی در ایران طی سی سال گذشته نشان داده است که مشارکت سیاسی به معنای اتم و اکمل کلمه تنها در یک نظام دینی ممکن است نوشته اساسا مهندسی حکومت دینی در ایران نقطه عزیمت یک تلقی جدید از حاکم در افکار عمومی است. جمهوری اسلامی به لحاظ مفهومی یک ترکیب غیر قابل انفکاک و برگرفته از فلسفه سیاسی اسلام است که نوع بدیعی از یک پارادایم و الگوی حکومتی را در عصر حاضر به نمایش گذاشته است.

در ادامه مقاله از قول یکی از مقامات ارشد سازمان سیا که نام وی برده نشده و سندی هم در مورد سخنش ارائه نشده نوشته انقلاب ایران برای ما یک “بی تعریف” است و ما از درک آن عاجز هستیم .

نامه های رییس دولت

آفتاب یزد در سرمقاله خود نوشته باور پذیر نیست که دستگاه عریض و طویل دولتی و دهها مشاور که به رئیس دولت برای انجام وظایف خود، مشاوره می‌دهند به صورت دسته جمعی از فرارسیدن شب‌های قدر غافل بوده‌اند و بدون توجه به این مسئله، مکاتبه رسمی با مجلس انجام داده‌اند. اما اگر چنین فرضی پذیرفته شود مفهوم آن، کم اهمیت دانستن بزرگترین قوه کشور و کوچک شمردن "معرفی وزیران" است؛ همان موضوعی که در چهار سال گذشته موجب اصطکاک دولت و مجلس شده و از سوی دیگر تغییرات مکرر مدیریتی در سطوح عالی و میانی دولت را به دنبال داشته است.

به نوشته سردبیر آفتاب یزد کسانی که ‌‌در چهار سال اخیر بارها گفته اند هیچ چیزی از مردم مخفی ندارند چگونه به خود حق می دهند در موضوعی که مسئولیت مشترک دولت و مجلس است، حقیقت ماجرا را از نمایندگان مجلس مخفی نگه‌دارند؟‌ البته تنها راه تبرئه مسئولان دولتی از اتهام مخفی کردن حقایق، آن است که قبول کنند در عالی ترین سـطـوح دولتی، مکاتبه ای مهم، سرنوشت ساز و قانونی انجام می شود در حالی که مکاتبه‌کنندگان حتی زحمت ورق زدن تقویم را به خود نمی دهند تا بدانند سه روز بعد، شب های قدر فرا می رسد.

در ادامه این مقاله آمده: تبرئه مسئولان دولتی از اتهام مخفی کاری و انتساب حادثه اخیر به غفلت از تقویم، یک پیامد دیگر به دنبال دارد. این پیامد،زیر سوال رفتن ادعاهایی است که در چهار سال گذشته توسط مسئولان دولتی مطرح شده است. آنها بارها ادعا کرده‌اند برای انجام وظایف خویش و رفع مشکلات مردم، شب و روز نمی‌شناسند. پس چگونه است که به نظر آنها، حتی سه روز پس از اتمام لیالی قدر، همچنان باید کار مردم تعطیل بماند و برنامه تنظیم شده مجلس برای تعیین تکلیف دو وزیر کلیدی ملغی گردد.

احمدی نژاد از تقویم بی خبر بود؟

سروش فرهادیان در اعتماد با اشاره به دلیلی که دولتمردان درباره پس گرفتن نامه معرفی دو وزیر آورده اند نوشته اگر دلیل همین باشد که اعلام شده دست کم یک علامت سوال مقابل ارسال و سپس ابطال این معرفی نامه قرار می گیرد؛ آیا احمدی نژاد پیش از نگارش و ارسال معرفی نامه آلیا و ذبیحی به مجلس از تاریخ شب های قدر مطلع نبوده است؟ و اگر معرفی این دو وزیر را در این زمان مناسب نمی دانسته چرا این نامه را به مجلس شورای اسلامی فرستاده تا تنها چند ساعت پس از اعلام وصول بخواهد آن را پس بگیرد .

به نظر نویسنده مقاله اعتماد ارسال نامه معرفی دو نفر برای ترمیم کابینه توسط احمدی نژاد و چسباندن نان ترمیم کابینه به تنور مجلس و سپس پس گرفتن این نامه به بهانه شب های قدر نشان از هرچه داشته باشد، نشانی از رعایت عرف و تشریفات سیاسی نخواهد داشت. جالب آن است که افکار عمومی دیگر واکنشی به این رفتارهای منحصر به فرد احمدی نژاد نشان نمی دهد. مردم با مسائل مهم تری خود را مواجه می بینند که روند و آیند غیرمتعارف نامه معرفی دو نفر برای بررسی صلاحیت شان توسط مجلس و رسیدن به اینکه آیا برای وزارت لیاقت دارند یا نه اهمیتی نداشته باشد.

شکست سیاست اروپائی

محمد صدر قائم مقام سابق وزارت خارجه در مصاحبه ای با روزنامه خبر گفته است احمدی نژاد در پی دیپلماسی بدون دیپلمات است.

به نوشته خبر آقای صدر را می‌توان در زمره منتقدان سیاست خارجی دولت به حساب آورد چرا که او از آنچه «رفتار دیپلماتیک بدون دیپلمات» می‌خواند و از اینکه این سال‌ها دیپلمات‌های وزارت خارجه نادیده گرفته شده‌اند، انتقاد دارد و معتقدست در این چهار سال یکی از حوزه هایی که سیاست خارجی در آن به بن‌بست رسید اروپا است که موجب شد هیچ ارتباط سیاسی سطح بالایی شکل نگیرد و هیچ کدام از رؤسای کشورهای اروپایی به ایران سفر نکنند.

خبرنگار روزنامه خبر به سفر ولادیمیر پوتین به ایران اشاره کرده و مشاور سابق رییس جمهور گفته نخست وزیر فعلی روسیه برای روشن کردن تکلیف رژیم حقوقی خزر به تهران آمد و در مورد چگونگی انزوای ایران در برابر کشورهای اروپایی گفته است این انزوا بهخاطر خط مشی سیاسی آقای احمدی نژاد. ایشان یک سیاست خارجی جنجالی را پیاده کرد. نمونه آن سخنرانی ژنو درباره ‌نژادپرستی. موضع گیری‌های ایشان در آنجا به ضرر ایران و به نفع رژیم صهیونیستی بود. موضع گیری‌هایی که در داخل کشور داشت هم به تخریب این رابطه کمک کرد و باعث شد یک شخصیت جنجالی غیرقابل‌پیش‌بینی از رئیس‌جمهور به همه دنیا معرفی شود .

فشار از کالا به خدمات

" انتقال فشار هزینه ها از کالا به خدمات " عنوان سرمقاله سرمایه است کهفرهاد محمودی در آن نوشته افزایش هزینه خدمات در سرجمع هزینه های سبد مصرفی خانوار شهری هم از لحاظ سهم و هم ارزش، طی سال های اخیر حامل پیام های اساسی برای سیاستگذاران اقتصادی کشور است . به عبارت دیگر، طی این سال ها هزینه خرید خدمات از هزینه خرید کالا در سبد خانوار پیشی گرفته است .


رسیدن به چشم انداز غیرممکن

دنیای اقتصاد از گزارشی جهانی خبر داده که بر اساس آن وضعیت کسب و کار در ایران بهتر شده است اما همین روزنامه در سرمقاله خود نوشته گرچه گزارش نشان می دهد وضعیت فضای کسب و کار در ایران نسبت به سال گذشته از رتبه 142 به رتبه 137 بهبود یافته است، اما اگر بدانیم که رتبه ایران دو سال پیش از این، برابر با 138 بوده است، می‌بینیم که با این بهبود هم اکنون در جایگاهی قرار داریم که دو سال پیش قرار داشتیم .

به نوشته این روزنامه این وضعیت برای کشوری که در افق 1404 می‌خواهد به شکوفاترین و قدرتمندترین کشور منطقه خاورمیانه تبدیل شود، بسیار ناکافی است. این امر بیش از هر چیز دیگر، نشان از این دارد که متاسفانه رسیدن به اهداف عالیه‌ای که در سند چشم‌انداز کشور ترسیم و طراحی شده‌اند، با روند پیش روی نه تنها ناممکن است، بلکه حتی حفظ جایگاه موجود نیز چندان راحت نخواهد بود.

در بخش آخر مقاله دنیای اقتصاد آمده عدم توجه به فضای کسب و کار، به پاشنه آشیل سایر اصلاحات مورد نیاز اقتصادی، نظیر خصوصی‌سازی تبدیل خواهد شد که هدف سیاست‌گذاران را از انجام این گونه اصلاحات برآورده نخواهد ساخت. بنابراین، برای رسیدن به اهداف عالیه اقتصادی، بیش از هر اصلاح دیگری باید نسبت به اعطای آزادی‌های اقتصادی و تسهیل فرآیند کسب و کار آحاد مردم اهتمام ورزیده شود و در عین حال با خصوصی‌سازی، به تصدی‌گری‌های دولتی پایان داده شود.

یک طرفه شدن خیابان ها

سرمایه گزارشی دارد درباره یک طرفه شدن خیابان آفریقا تهران که بعد از یک طرفه شدن ولیعصر دومین تصمیم مهم در این زمینه در پایتخت است که در آن آمده: سرانجام طرح یکطرفه شدن خیابان آفریقا از محدوده بلوار اسفندیاری تا بلوار میرداماد که مسوولان شهرداری و ترافیک پایتخت آن را قابل بررسی، اما اجرای آن را تقریباً غیرممکن می دانستند، اجرا شد.

گزارش سرمایه نشان می دهد سردار احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی در حاشیه مراسم تودیع و معارفه معاون اجتماعی ناجا تاکید کرد طرح یکطرفه شدن خیابان آفریقا می تواند راه حل مناسبی در بهبود وضعیت ترافیکی باشد اما باید این موضوع را در نظر داشت در خیابان های آفریقا و ولیعصر بیشتر، افرادی تردد دارند که اقدام به پرسه زنی می کنند و پلیس باید این موضوع را کنترل کند. همچنین شهرداری هم باید برای برطرف کردن مشکلات موجود در این رابطه اقدام کند.

گزارشگر سرمایه با اشاره به این که کارشناسان معتقدند پرسه زنی جرم نیست، از قول آن ها نوشته نگاه امنیتی به مسائل اجرایی و فرهنگ کشور آفتی است که دستگاه های اجرایی کشور بدان مبتلا شده اند . چنان که سعید مدنی پژوهشگر مسائل اجتماعی گفته است احمدی مقدم یک مساله صرفاً ترافیکی را باز تبدیل به مساله امنیتی کرده است و این مساله ای است که نیروی انتظامی سال هاست با آن دست به گریبان است.

به نوشته این کارشناس اقتصادی این مساله به معنای آن است که دولت بخش عمده تلاش ها و برنامه های خود را صرف کنترل تورم کالا کرده، به همین خاطر اگرچه در این بخش چندان موفق نبوده و رشد 103 درصدی قیمت را می بینیم اما به نسبت افزایش قیمت خدمات به میزان 180 درصد به نظر موفق تر بوده است . به زبان دیگرجابه جایی تورم از بخش کالا به خدمات، باعث شده مثلاً هزینه های بهداشتی و آموزشی رشد چشمگیر پیدا کند اما مثلاً قیمت شیر یا نان رشد کمتری را در پی داشته باشد .

siavashoma - انگلستان - منچستر
با تمام وجودم . از صمیم قلبم کار مبارزاتی تمامی جوونهای داخل ایران رو ارج مینهم و دلم میخواست ذره ا ی درمبارزات داخلی شرکت داشتم. هر کاری در اینجا انجام میدم منو قانع نمی کنه جون شما ایرانیهای تو ایران هستید که واقعا با این جلادان دست و پنجه نرم می کنید . من مخلص تک تکتون هستم و بخدا قسم چاره ای ندارم ولی بعنوان یک هموطن برایتان در روز قدس ارزوی بت شکنی و موفقیت در بی ابرو کردن این نظام متجاوز قاتل را دارم. امیدوارم اذری ها و جنوبی ها و تمامی شهرستانها هم ذر این روز بپا خیزند..موفق و پایدار و اهنین باشید. نابودی تک تک حامیان در خارج با ما
شنبه 21 شهریور 1388

neda85 - ایران - تهران
siavashoma - انگلستان - منچستر مرسی از کامنت قشنگت. بعضی از بچه هایی که خارج از ایران سکونت دارند طوری می نویسند انگار دیگه ایرانی نیستند و همیشه در حال انتقاد از به قول خودشون ایرانیها...بهتره این افراد بدونند و بفهمند که جامعه غرب اونها رو همیشه تحت عنوان کله سیاههای خاورمیانه می شناسه
شنبه 21 شهریور 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.