چیپس چگونه اختراع شد

چیپس چگونه اختراع شد

چیپس در آمریکا متولد شد . اما پدری داشت به نام سیب زمینی سرخ شده که اولین بار دراواخر قرن 18 به وسیله شخصی به نام توماس جفرسون در آمریکا معرفی شد؛

در اوایل قرن 19 ، سیب زمینی سرخ شده به تدریج محبوبیت پیدا کرد تا جایی که وارد فهرست غذایی رستوران ها شد.


یکی از شبهای زمستان سال 1853 در رستوران دریاچه ماه در ساراتوگای ایالت نیویورک شخصی همراه شام، سیب زمینی سرخ شده سفارش داد. پس از دریافت غذا این شخص که ظاهراً کوریلیوس وندربیلت نام داشت؛ با اعتراض به این که سیب زمینی ها خوب سرخ نشده اند و چندان ترد نیستند آنها را به آشپزخانه پس فرستاد.


جورج کرام، سرآشپز رستوران که از این انتفاد حسابی عصبانی شده بود برای تمسخر ، سیب زمینی ها را به نازکی کاغذ برید به شدت به آنها نمک زده، دوباره سرخشان کرد و محصول را به این خیال که غیرقابل خوردن است سر میز وندربیلت برد؛ اما دستپخت کرام به جای یک غذای بی مصرف، یک شاهکار از آب درآمد و به همین راحتی، چیپس اختراع شد.

صاحب رستوران دریاچه ماه به زودی این خوراکی را وارد فهرست غذای خود کرد . چندی بعد کرام برای خود رستورانی باز کرد که سیب زمینی نازک سرخ شده را به شهرت رساند. کرام اسم این اختراع را به یاد رستوران اول چیپس ساراتوگا گذاشت( چیپس Chips جمع Chip به معنی ورقه و لایه نازک است) به این ترتیب نام چیپس به طور رسمی وارد ادبیات غذایی شد و به زودی رستوران های دیگر نیز شروع به عرضه آن کردند.


اما این ویلیام تاپندون از اهالی اوهایو بود که برای اولین بار چیپس سیب زمینی را از رستوران به مغازه های خواربار فروشی برد . در سال 1895 او فروش چیپس را به خواربار فروشی های محل شروع کرد و وقتی کارش گرفت، طویله اش را به اولین کارخانه چیپس سیب زمینی دنیا تبدیل کرد . کم کم مصرف چیپس آنقدر زیاد شد که در اولین سالهای قرن بیستم چند شرکت و کارخانه بزرگ، برای تولید انبوه آن بنا کردند. امروزه چیپس سیب زمینی در شکلها، مزه ها و مارکهای مختلفی تولید و عرضه می شود که بعضی از آنها به جای ورقه های سیب زمینی از قطعه های ریز به هم پیوسته آن استفاده می کنند.


راستی فکر می کنید اگر در آن شب سرد ، کورپلیوس وندربیلت مشکل پسند، هوس سیب زمینی سرخ کرده نمی کرد، یا جورج کرام آشپز انتقاد پذیری نبود، جهان چند سال دیگر در انتظار چیپس باقی می ماند؟!

bij - المان - المان
((هوس سیب زمینی سرخ کرده نمی کرد، یا جورج کرام آشپز انتقاد پذیری نبود، جهان چند سال دیگر در انتظار چیپس باقی می ماند؟)) بسیار سوال جالبیست! منتقد بودن و الترناتیو داشتن دو خصیصه مهم کار تخصصی!
پنج‌شنبه 19 شهریور 1388

mahnadi - هلند - هارلم
جالب بود با سپاس از مسءلین سایت
پنج‌شنبه 19 شهریور 1388

nahid amid - فرانسه - پاریس
امریکاییها باید از "جورج کرام" یک مجسمه طلا درست کنند و در شهر نیویورک نصبش کنند، که اختراعش!!! در تمام دنیا بی نظیر است.
پنج‌شنبه 19 شهریور 1388

arash-20 - ایران - تهران
حالا چیپس به چه درد می خوره؟ غیر ضرر و بیماری هیچی نداره
پنج‌شنبه 19 شهریور 1388

Ezhaq - ایران - تهران
جالب بود تشکر
پنج‌شنبه 19 شهریور 1388

siya48 - آلمان - کلن
حالا با چیپس کاری ندارم ولی‌ خاک بر سر اونی که چی‌ توز رو اختراع کرد
پنج‌شنبه 19 شهریور 1388

Ezhaq - ایران - تهران
siya48 - آلمان - کلن . دوست عزیز اون میمون چی توز چه گناه کرده که میمون نژاد ریس جمهور شده
پنج‌شنبه 19 شهریور 1388

bluestar - ایران - تهران
arash-20 - ایران - تهران . کاملا موافقم
جمعه 20 شهریور 1388

سید ابوالقاسم واعظ - اندونزی - جاکارتا
در ایران با چیپس جوری برخورد می شود انگار زهر حلاحال است و حتی در بوفه مدارس اجازه فروش ندارد. من نمی دانم چرا این فرنگی ها عقلشان نمیرسد چیز به این خطرناکی را نخورد و یا چرا تولید کنندگان چیپس عقلشان نمیرسد که زودتر سبیل وزارت بهداشت ایران را چرب کنند.
جمعه 20 شهریور 1388

amin7777 - انگلستان - منچستر
لطفا شجره نومچه یا تاریخچه کله پاچه رو هم بنویسید.
جمعه 20 شهریور 1388

bluestar - ایران - تهران
سید ابوالقاسم واعظ - اندونزی - جاکارتا . مشکل اینجاست که شما فرنگی ها را عقل کل میدانید و فکر میکنید هرچه آنها میخورند خوب است.
جمعه 20 شهریور 1388

delmorde - سوپد - یوتبوری
این کا را ایرانیها نه بصورت چیپس بلکه بصورت ته دیگ همراه برنج میکردند درست یادم است مادرم که هشتاد سالش بود تعری می کرد وقتی بچه بود پدرش که خیلی ته دیگ سیب زمینی دوست داشت با همسرش یعنی مادربزرگم سر اینکه یادش رفته بود ته دیگ سیب زمینی قرار ده ایراد میگیر و از خورن غذا کناره می گیرد مادر بزرگ فورا به اشپزخانه میرود و سیب زمینی ها را پر پر برش میدهد نمک میزند تا روغن کمتر مصرف کند و سرخ کرده و سرسفره میاورد و اقا را دعوت به غذا میکند.
جمعه 20 شهریور 1388

فراز_نروژ - نروژ - تونسبرگ
چیپس سرکه نمکی که مورد علاقه من است خوشبختانه چند ماهیست که به نروژ آمده و من از این بابت الحمدالله دیگه مشکلی ندارم!
شنبه 21 شهریور 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.