مرور روزنامه های صبح تهران؛ پنجشنبه ۱۹ شهریور

مرور روزنامه های صبح تهران؛ پنجشنبه 19 شهریور

تیترهای اول

"روایت تازه ای از ناارامی های تهران" عنوان اصلی اعتماد است، "نخستین سخنان رئیس قوه قضاییه درباره حوادث اخیر" تیتر یک ابتکار، "قبح قانون شکنی ریخته" به نقل از رییس قوه قضاییه عنوان اول جامجم است، رسالت از قول همین مقام نوشته "عده ای با شعار واهی تقلب می خواهند از مدار قانون بگریزند"، مردم سالاری در صدر گزارش های خبری خود نوشته "تخلفات در بازداشتگاه ها به حیثیت نظام لطمه وارد کرد" و حیات نو از "بازداشت علیرضا بهشتی و مرتضی الویری" گزارش داده است.

"ایران به اجلاس خزر دعوت نشد" تیتر اول آرمان است، سرمایه از قول منوچهر متکی در گزارش اصلی خود نوشته "اجلاس چهارعلیه منافع ایران است" و "ایران: غنی سازی را تعلیق نمی کنیم" گزارش اصلی روزنامه جمهوری اسلامی است.

"جدیدترین اظهار نظر مشائی در جلسه رسمی" عنوان اصلی آفتاب یزد است، "انتخاب وزیر زن سیاسی است" به نقل از وزیر پیشین آموزش و پرورش تیتر روزنامه خبر است و "بازگشت بورس به مدار تعادل" تیتر اصلی دنیای اقتصاد است.

"قدرت ها مردانگی کنند و شکست را بپذیرند" به نقل از محمود احمدی نژاد تیتر روزنامه ایران است و "دولت توصیه های رهبر را به طور کامل اجرا کند" از همین مقام در عنوان اصلی کیهان آمده است.

گزیده مقالات

تاخیر در واکنش

سرمایه در عنوان اصلی خود نوشته دستگاه دیپلماسی دولت ایران با تاخیر غیرقابل قبول سرانجام یک روز پیش از برگزاری نشست چهار کشور حاشیه دریای خزر با دستور کار تعیین رژیم حقوقی این دریا، آن هم در غیاب ایران تازه به فکر اعلام مخالفت و رایزنی درباره این نشست افتاد.

به نوشته این اعتراض دیرهنگام در حالی صورت گرفت که از ابتدای ماه جاری غیبت ایران در نشست بررسی تعیین رژیم حقوقی دریای خزر در قزاقستان مورد اعتراض نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفته بود و در آن زمان تازه دفتر رییس جمهور قزاقستان اعلام کرده بود که سران چهار کشور روسیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان قرارست پیرامون رژیم حقوقی دریای خزر گفت وگو می کنند.

دستگیری های تازه

حیات نو نوشته اگر روزگارى فکر دستگیرى گسترده فعالان سیاسى اصلاح طلب به یک منفى بافى تعبیر مى شد اضافه شدن نام مرتضى الویرى و به خصوص سید علیرضا بهشتى، پسر شهید آیت الله دکتر بهشتى به فهرست بلند بالاى مدیران باز داشت شده 30 سال گذشته نظام نشان داد که پس از انتخابات بروز هر اتفاقى محتمل خواهد بود.

به نوشته این روزنامه دو مسئول ارشد کمیته بررسى وضعیت آسیب دیدگان حوادث بعد از انتخابات که به طور مشترک از سوى میر حسین موسوى و مهدى کروبى پایه گذارى شده است در شرایطى به شکل غیر منتظره در شامگاه نخستین شب قدر از سوى ما موران باز داشت شدند که تاکنون فقط اسامى مصدومان و کشته شدگان را جمع آورى کرده است.

ناامنی های کامل

گزارش اعتماد حاکی است در تازه ترین اظهار نظرهای یک فرمانده نظامی سردار عراقی فرمانده سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ گفته است روز 25 خردادماه سنگین ترین راهپیمایی برگزار شد و عوامل آن توانستند هر کسی که با نظام حرف داشت را به خیابان بیاورند.

به نوشته اعتماد این سپاهی با بیان اینکه مجموعه سپاه و بسیج از روز انتخابات تا 25 مرداد به صورت پیوسته ماموریت داشت، اضافه کرده با توجه به اوضاع، سه وضعیت پیش بینی می شد؛ یکی اینکه کاندیدای اصولگرا رای بیاورد که آن طور هم شد و نتیجه را هم دیدیم و دیگر اینکه آقای موسوی و جبهه دوم خرداد رای بیاورد که در این زمینه جشن های پس از انتخابات پیش بینی شده بود و دیگر اینکه انتخابات به دور دوم بکشد.

فرمانده سپاهی با بیان اینکه پس از آن وضعیت در تهران امنیتی و قرمز اعلام شد، گفته در روزهای بعد برخی از مناطق تهران چون نارمک، تهرانپارس و قیطریه شاهد درگیری های واقعاً سنگینی بود به طوری که شهر همچون شهر آشوب زده شده بود. اما حضور مقتدرانه بسیج به همراه سایر نیروهای عمل کننده مشکل را حل کرد.

براندازان صاحب قدرت

روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از یک سایت اینترنتی هوادار دولت بازداشت عاطفه امام دختر جواد امام را تلویحا کار جریان برانداز خوانده و با علامت استفهام نوشته این ادعا یک روز بعد از آن مطرح می شود که رییس دولت هم بازداشت در کهریزک را کار عوامل برانداز خوانده است!

به گزارش این روزنامه در سایت رجا آمده ابهامات جدی درخصوص ادعای بازداشت و نحوه آزادی عاطفه امام فرزند جواد امام عضو سازمان مجاهدین انقلاب وجود دارد و حاکی از سناریوسازی پیچیده برای ضربه زدن به آبروی نظام اسلامی است.

سایت رجا به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی با این اشاره که دختر جواد امام در طول 28 ساعت بازداشت 3 بار با منزل تماس گرفته است نوشته تماس ها از کیوسک های تلفن برقرار شده و هرگز چنین رویه ای وجود نداشته و باتوجه به اینکه هیچ دستگاه مسئولی این بازداشت را برعهده نداشته است ابهامات جدی پیرامون این بازداشت شکل گرفته است.

تفسیر نوحه خوان

به نوشته روزنامه خبر منصور ارضی نوحه خوان هوادار دولت در نوحه خوانی های چند روز اخیرش ادعا کرده صد نفر دختر و پسر را به استخری از مشروب برده اند و پس از تجاوز به آنها و مصرف مواد مخدر به میان جمعیت آمده اند و زده اند و کشته اند. با ورود ماهواره به خانه ها شرایط به گونه ای شده است که ادعای تجاوز هم برای عده ای افتخار شده است.

روزنامه خبر نوشته این نوحه خوان که مهدی کروبی را شیخ الخوارج خوانده از کسانی که در مراسم شب قدر در مسجد ارگ شرکت کرده بودند خواست تا برای پایان یافتن حوادث اخیر، مرگ عاملان اصلی جریانات مخالف را از خدا بخواهند.

آشتی ملی

صادق زیبا کلام در مقاله ای در آرمان نوشته یکی از مسائل مهم بعد از 22 خرداد، ضرورت برقراری آشتی ملی بوده است. معمرین، عقلا، پیشکسوتان، انسانهای دارای سعه صدر، دلسوزان نظام و انقلاب و آینده کشور جملگی از 22 خرداد به این طرف بر روی ایده آشتی ملی تاکید و اصرار ورزیده‌اند. طرفداران این نظر از هر دو جناح بوده‌اند و در عین برخی از چهره‌ها و شخصیت‌هایی که لزوما هم در هیچ یک از دو جناح به‌گونه‌ای پررنگ قرار نمی‌گیرند و مستقل‌تر هستند نیز به دنبال ایده آشتی ملی بوده‌اند.

به نوشته این استاد دانشگاه بالاخره قبل از رسیدگی کامل و جامع به اینکه کی مقصر بوده، کی چه کرده، کدام جناح چه برنامه ای داشته، جامعه و کشور نیاز به یک آرامش دارند، کمترین سود آشتی ملی اتفاقا در آن است که برای اصحاب این منازعه، لحظه‌ای و لختی آرامش پس از ماه‌ها تنش ایجاد می‌کند. باید پرسید آیا زمان آن نرسیده است که به خاطر آینده کشور تنش را به کناری گذارده و لختی دامن پرمهر و فروتنانه آشتی ملی را بگیریم؟

گفتگوی ملی

بهروز بهزادی در مقاله ای در اعتماد نوشته ایران نیز هیچ گاه از وسوسه دشمن در امان نبوده است. این دشمنان همیشه به جاسوسی درباره توان، همگرایی یا واگرایی مادی و معنوی کشور ما پرداخته اند و امروز نیز در اشکال مختلف به این جاسوسی برای گرفتن اطلاعات ادامه می دهند. مهم ترین بخش یافته های آنان به عقیده نگارنده همگرایی جامعه ما است. هرچقدر این همگرایی عمیق تر باشد، آنان ناامیدتر می شوند و اگر به واگرایی و اختلاف نزدیک شده باشد، آنان امیدوارتر می شوند.

سردبیر اعتماد بر همین اساس نتیجه گیری کرده شاید روزنامه نگاران بتوانند منادی گفت وگوی ملی برای رسیدن به همگرایی ملی باشند و از صاحبان قدرت و خرد و اندیشه خواسته با تامل در آن نخستین گام ها را برای دعوت عام به همگرایی یا اتحاد ملی بردارند، چرا که هر خردمندی می داند نخستین گام اضمحلال و فروپاشی تمدن ها و کشورها، اختلاف بوده و آنچه مایه ترقی و توسعه جوامع نام گرفته اتحاد و اتفاق بوده است.

پاسخ مردم به تبلیغات دولتی

"رفتار مصرف‌کنندگان و تبلیغات برای توپولف" عنوان سرمقاله دنیای اقتصاد است که در آن آمده ساده کردن مسائل پیچیده اقتصادی و ساده پنداشتن شهروندان و مصرف‌کنندگان، یکی از گرفتاری‌های مدیران و مسوولان بنگاه‌های دولتی و خصوصی ایران است.

محمد صادق جنان صفت در این مقاله تاکید کرده این گروه از مدیران تصوری غیردقیق از نحوه تصمیم‌گیری و ترجیحات مصرف‌کنندگان دارند و به همین دلیل است که بنگاه تحت مدیریتشان توانایی ماندن در بازار را جز با کمک‌های دولتی پیدا نمی‌کنند. چنان تازگی معلوم شده سفر با هواپیما به طور عام و سفر با توپولف به طور خاص کاهش یافته است. اما مدیر یک شرکت هواپیمائی برای این که مردم را تشویق به تقاضای موثر کند هفته پیش گفته بود هواپیماهای توپولف به لحاظ ایمنی هیچ تفاوتی با هواپیماهای غربی ندارند

به نوشته این کارشناس اقتصادی رویگردانی مصرف‌کنندگان از تقاضا برای سفر با توپولف را می‌توان نمونه‌ای از رفتار آنها درباره انواع کالاها و خدمات دیگر تلقی کرد و برای ایجاد انگیزه در میان آنها برنامه و طرح نو درانداخت. اگر مصرف‌کنندگان ایرانی در شرایطی قرار گیرند که آزادی انتخاب داشته باشند، شاید سازمان تولید و عرضه در ایران با تغییرات بنیادین مواجه شود.

خط فقر واقعی است

یک روز بعد از آن که رییس دولت در یک سخنرانی گفت "خط فقر واقعی نیست و سرکاری است" مردم سالاری یادآوری کرده که بر اساس اعلام وزارت رفاه، نزدیک سه میلیون نفر نیز زیر خط فقر شدید قرار دارند که روزانه کمتر از یک دلار درآمد دارند.

این روزنامه به نقل از مصری وزیر رفاه نوشته دولت به افراد شناسایی شده ماهانه کمتر از 25 هزار تومان نمی پردازد. براساس تعاریف سازمان ملل خط فقر شدید افراد با درآمد زیر دو دلار را شامل می شود.

مردم سالاری با تیتر "خط فقر واقعیت دارد آقای رییس جمهور" به یاد آورده که بر اساس آمارهای بانک مرکزی طی سالهای اخیر فاصله طبقاتی افزایش یافته و این به معنای افزایش فقر در دهکهای کم درآمد جامعه است و ضریب جینی طی این سالها روند روبه رشد داشته است.

سرمایه نقد

اسحاق جهانگیری در مقاله ای در آرمان نوشته نقد سرمایه بزرگی است که بدون پرداخت هزینه از سوی منتقدان در اختیار دولت قرار می‌گیرد و بدین ترتیب سیاست‌های دولت از دید کارشناسان و صاحبنظران مورد بررسی قرار می‌گیرد و ضمن بررسی نقاط ضعف، راه‌حل‌ها نیز ارائه می‌شود.‏

به نوشته این وزیر سابق صنایع و معادن: دولت نهم علی‌رغم هشدارهای مکرر کارشناسان، خود را کارشناس‌تر و دلسوزتر از کل کارشناس‌های کشور می‌داند و علت تمام این مشکلات این است که یک فرد حس می‌کند که می‌تواند در مورد تمام مسائل نظر کارشناسی بدهد و به نظر کارشناسان توجه نکند و آن را تخریب دولت خود ارزیابی.‏

ali moosavi - ایران - ایران
جمهوری اسلامی باید برود و حکومتی ایرانی برقرار شود.ایران و ایرانی برقرار باد پرچم سه رنگ شیروخورشید نشان همیشه برافراشته باد .ماهستیم درود بر شهرام همایون
پنج‌شنبه 19 شهریور 1388

Alireza88 - ایران - تهران
روز قدس را با وجود پوشش خبرنگاران خارجی با آرامش شرکت کنید. از دادن شعارهای تحریک آمیز بپرهیزید.
پنج‌شنبه 19 شهریور 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.