روزنامه ۸ صبح افغانستان :آقای سفیر! نسخه شفا بخش تان را به احمدی نژاد تجویز کنید

روزنامه 8 صبح افغانستان :
آقای سفیر! نسخه شفا بخش تان را به احمدی نژاد تجویز کنید

روزنامه 8 صبح افغانستان  دوشنبه 16 شهریور : مقام های جمهوری اسلامی ایران پس از سکوت معنادار و طولانی، سرانجام روز گذشته سکوت شان را شکستانده و در مورد انتخابات افغانستان به اظهار نظر پرداختند. فدا حسین مالکی، سفیر ایران در کابل، در یک نشست خبری گفت که بهترین گزینه برای اداره افغانستان تشکیل حکومت ایتلافی است. این اظهارات در حالی مطرح می شود که سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز برای نخستین بار از تخلف ها در انتخابات افغانستان سخن گفته است. مقام های ایرانی درحالی اظهار نظر می کنند که هنوز نتایج نهایی انتخابات از سوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام نشده است. بر اساس آخرین نتایج اعلام شده، از مجموع 75 درصد آرا حامد کرزی 49 درصد و عبدالله عبدالله 32 درصد را به دست آورده اند.


اظهارات بی ربط و پیش از وقت:
به نظر می رسد که مقام های ایرانی هنوز هم در فضای دهه ی هفتاد به سر می برند. در دهه هفتاد ایران، پاکستان، روسیه، هند و برخی کشورهای عربی، عملا افغانستان را به جزیره ی جداگانه بدل کرده و هر یک الگوها و مدل های حکومتی خود را از آدرس های عوامل شان اعلام می کردند. اکنون نیز به نظر می رسد ایرانی ها در صدد اند که بار دیگر در نقش برتر و مداخله جویانه ظاهر شوند. ایران پس از انزوای 8 ساله برای نخستین بار است که با این صراحت در مورد ساختار حکومت افغانستان سخن می گوید. ضعف حکومت افغانستان و ناتوانی جامعه جهانی در تامین امنیت سبب شده تا بار دیگر کشورهای منطقه در نقش قبلی شان ظاهر شوند.
جالب این جا است که سفیر ایران بدون در نظر داشت آرای مردم و سرنوشت انتخابات، نسخه ای بهترین خود را برای افغانستان تجویز می کند. اظهارات سفیر ایران چند پیام روشن را به همراه دارد. نخست این که ایرانی ها به آرای مردم و نتایج انتخابات باورمند نمی باشند. پیام دوم، نشان دادن حضور و جایگاه این کشور در نقش یک کشور تاثیر گذار و تصمیم گیرنده در افغانستان است. سفیر ایران در حالی اظهار نظر می کند که این کشور نیز دهمین انتخابات ریاست جمهوری خود را برگزار کرد. آقای مالکی خوب است که این نسخه ی شفابخش را به آقای احمدی نژاد تجویز می کرد تا حداقل نخبگان، نویسندگان و تیوریسین های این کشور در بند نبودند و از تجاوز سربازان گمنام به خواهران و برادران ایرانی نیز جلوگیری می شد. آقای مالکی خوب است که این پیام را به رییس جمهور ایران متذکر می شد که به جای به انزوا بردن چهره های که آبروی نظام ایران می باشند، آنان را در ساختار حکومت شریک کرده و حداقل 40 سفیر و نماینده را به جرم اظهار نظر در مورد انتخابات از کار برکنار نمی کرد. کشوری که مشروعیت انتخابات و نظام آن اکنون زیر سوال است، چگونه می تواند برای کشورهای دیگر مدل تعیین و پیشنهاد نماید. اکنون با توجه به این که ایران به نحوی با هر دو نامزد مطرح ارتباط نیک دارد، معلوم نیست که این پیام برای کدام یک خوشایند و برای کدام یک غیر منتظره است. به هر حال ایرانی ها هر چند در ظاهر سعی کردند که تماشاگر آرام روند انتخابات افغانستان باشند، اما نهادهای موثر این کشور سعی کردند با سیاست دو پهلو هر دو نامزد مطرح را راضی نگهدارند. برای نمونه برخی گروه های نزدیک و متاثر از ایران در کنار کرزی بودند و برخی دیگر هم در کنار عبدالله. در داخل ایران نیز رسانه های جمعی این کشور به نحوی عبدالله را بیشتر برجسته می کرد. در همین حال مرکز جهانی علوم اسلامی ایران امسال 2500 ملا از شیعه و سنی را با پرداخت معاش های دالری برای تبلیغ از حامد کرزی اعزام و استخدام کرده بود. حال باید دید که این اظهارات تا چه میزانی برای نامزدان مطرح دلچسب می باشد.

علیرضا دادا - امارات - دبی
سفیره دیگه...شما جدی نگیرین..میخواسته خودی نشون بده.ولی واقعا جای تاسف داره که به جای اینکه به درد ملت خودمون گوش کنند و مظلوم نمایی رو کنار بذارند دارن دارند از مشکلات افغانستان و انتخاباتشون حرف میزنند.معنی این کار هیچی نیست جز اینکه ملت کیلو چند؟همین که سالی یک بار میان رای میدن بسشونه...
سه‌شنبه 17 شهریور 1388

kaveh52 - ایران - تهران
اره دولت کودتا تمام مشکلات ایران رو حل کرده نوبت به مشکلات بقیه جهان رسیده . فکر نمی کردیم روزی حسرت آزادی انتخاباتی افغانستان رو بخوریم
سه‌شنبه 17 شهریور 1388

sosol - ایران - نیشابور
اظهارات بی ربط بنویسید هوگو گاوز بخوانید هلو چاوز
سه‌شنبه 17 شهریور 1388

mehditm - ایران - تهران
دم افغانی های عزیز گرم که اونها هم خامنه ای و انتری نژاد کوتوله را شناخته اند که چه خبیث هایی هستند
سه‌شنبه 17 شهریور 1388

zionist - بلژیک - بووم
به زبان خودمانی یعنی خفه شو
سه‌شنبه 17 شهریور 1388

sherry_vancouver - کانادا - ونکوور
دیگ به دیگ میگه روت سیاه هه هه هه خندم میگیره....
سه‌شنبه 17 شهریور 1388

Alireza88 - ایران - تهران
دوستان گرامی در روز قدس با توجه به وجود انبوه خبرنگاران خارجی امکان برخورد برای آنها وجود ندارد و این تنها فرصت برای نهضت سبز ماست که مشارکت میلیونی داشته باشیم و گرنه سالها باید بنشینیم و برای فرصت از دست رفته افسوس بخوریم. لطفاْ اطلاع رسانی کنید.
سه‌شنبه 17 شهریور 1388

زندگی زیبا - ایران - آبادان
اگه سفیر ما بیل زن یکی در ....ن احمدی نژاد بزنه عیبی نداره دیگه سفیر ..و زیادی خورد
سه‌شنبه 17 شهریور 1388

bluestar - ایران - تهران
((سکوت شان را شکستانده)) لووول
چهار‌شنبه 18 شهریور 1388

movafeg - ایران - ایران
ببخشید بی ادبی نباشد کلمه ((تیوریسین ها))به نظر من صحیح نیست وغلط املایی دارد.
چهار‌شنبه 18 شهریور 1388

haghighatgo - آلمان - برلین
کشورهای جهان سوم که بیشتراز 87در صد آنها راکشورهای اسلام زده تشکیل میدهند بدرد تقلب در انتخابات دچارند-اصلا دین اسلام انتخابات را نمی شناسد و تمامی امامان اسلامی عربی هم در یک مورد کاملا توافق نظر داشتند که دین اسلام آخرین دین است و دین خدا است چون خدا عوض شدنی نیست پس دین هم عوض شدنی نیست ودر نتیجه دولت اسلامی نفت فروش هم عوض شدنی نیست . بدون تقلب – دزدی -دروغگوئی و جنایت روزمره چه ار نوع شخصی و چه از نوع حکومتی اینگونه جوامع نیروی تحرکه خود را از دست خواهند داد !. انتخابات برای کشورهای جهان سوم یک نوع دکوراسیون غربی هاست که در کشورهای اسارت زده اسلامی معنی و مفهومی ندارد همانطور که گرگ ها بعد از شکار برای دریدن طعمه نیاز به انتخابات ندارند.
چهار‌شنبه 18 شهریور 1388

khalije hamishe fars - ایران - خارگ
Alireza88 - ایران - تهران ...ممنون و تشکر که به خوبی فعالیت میکنید ولی ذکر این نکته که هموطنان عزیزمان بایستی حتما نشان سبز همراه داشته باشند ضروریست...موفق باشید
چهار‌شنبه 18 شهریور 1388

ashoor - ایران - تهران
جمعه ساعت چند قراره راهپیمایی بشه ؟ کسی میدونه ؟
چهار‌شنبه 18 شهریور 1388

کلاغ سیاه - ایران - تهران
مقامات ایرانی فکر میکنند افغانستان هم ایران هست که هنوز تکلیف انتخابات معلوم نشده پیام شادباش میفرستن.بابا شورای نگهبان انها با ما متفاوت است . شما فعلا به فکر تشکیل دولت اءتلافی در لبنان باشید بعد به سراغ افغانها بروید. در اداره مملکت خودمان مانده اید به دولت های دیگر چکار دارید ؟ زیاده خواهی تا کی؟
جمعه 20 شهریور 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.