آنها که قانع می‌شوند، آنها که قانع نمی‌شوند

آنها که قانع می‌شوند، آنها که قانع نمی‌شوند

آقای احمدی نژاد اولین کنفرانس خبری دولت جدید را در روز دوشنبه شانزدهم شهریور برگزار کرد

محمود احمدی نژاد در آغاز دوره دوم ریاست جمهوری اش بار دیگر در برابر خبرنگاران نشسته و به پرسش های آنها پاسخ داده است.

آقای احمدی نژاد نسبت به روسای جمهوری پیشین ایران علاقه بیشتری به حضور در رسانه ها از خود نشان داده است.

هرچند به گفته برخی از ناظران تعداد برگزاری کنفرانس های خبری توسط آقای احمدی نژاد بیش از محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین ایران نیست اما حاشیه کنفرانس های آقای احمدی نژاد، گاهی اصل آن را تحت تاثیر قرار می دهد.

از جمله آنچه که کنفرانس های خبری و مصاحبه های آقای احمدی نژاد را متفاوت می کند، مزاح های آقای احمدی نژاد با خبرنگاران و نحوه پاسخگویی اش به سئوال ها است، که گاهی تعجب ناظران و بینندگان این کنفرانس های خبری را برانگیخته است.

مصاحبه اخیر تلویوزیون دولتی ایران با آقای احمدی نژاد درباره اعضای کابینه جدید او یکی از این نمونه ها است که طی آن آقای احمدی نژاد وزیر سابق بهداشت ایران را به "هلو" یی تشبیه کرد که می خواهد آن را بخورد.

اما به جز علاقه آقای احمدی نژاد به حضور در رسانه ها، نحوه پاسخگویی او به سئوالات خبرنگاران هم تفاوت هایی با دیگر روسای جمهوری حتی روئسای جمهور پیشین ایران دارد.

مسعود بهنود، روزنامه نگار در لندن می گوید ادبیات آقای احمدی نژاد نه فقط با نحوه سخن گفتن روسای دولت های ایران طی 30 سال گذشته متفاوت است که حتی می توان گفت از زمان تشکیل دولت مدرن در ایران، بکار گیری چنین ادبیاتی بی سابقه است.

به گفته آقای بهنود، زبان و ادبیات دولتمردان در همه جای جهان ادبیاتی پاکیزه است که روئسای دولت تلاش می کنند به عنوان نماینده یک ملت، به نحوی دقیق از آن استفاده کنند.

کنفرانس هایی که خبرنگاران را اقناع نمی کند

به نظر می رسد پاسخ های آقای احمدی نژاد برخی از خبرنگاران رسانه های دولتی را نیز قانع نمی کند

یکی از مهمترین شعارهای سیاسی محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین ایران این بود که او ممکن است همه چیز را نتواند با مردم در میان بگذارد اما آنچه را که از طریق رسانه ها و سخنرانی ها می گوید، صحیح و دقیق است.

به نظر می رسد که روسای جمهوری پیشین ایران در مصاحبه های خبریشان بیش از این دوره در ارائه پاسخ خبرنگاران را اقناع می کردند. شاید دلیل این موضوع افزایش تعداد خبرنگاران حرفه ای و آموزش دیده و عمومیت یافتن روحیه پرسشگری و نقد در جامعه ایرانی باشد.

دلیل آن هر چه که باشد به نظر می رسد که گروهی از خبرنگاران حتی در رسانه های دولتی هم از پاسخ های آقای احمدی نژاد قانع نمی شوند.

در یکی از تازه ترین کنفرانس های خبری آقای احمدی نژاد درباره علت بازداشت جمعی از اصلاح طلبان پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران، این موضوع را به جریمه راننده متخلفی از سوی پلیس تشبیه کرد که بعد از مسابقه فوتبال به علت عصبانیت از چراغ قرمز راهنمایی رد شده است.

قانع نشدن خبرنگاران از پاسخ های آقای احمدی نژاد محدود به پرسش های سیاسی نیست. در کنفرانس خبری اخیر آقای احمدی نژاد او در پاسخ به سئوالی درباره خط فقر این اصطلاح را به گفته خودش یک موضوع "سرکاری" توصیف کرد و خطاب به خانم خبرنگاری که این پرسش را مطرح کرده بود، گفت:"خط فقر از این سرکاری هاست، خط فقر یک چیز نوسانی است، بستگی دارد شما خط فقر را چه چیزی تعریف کنید همان می شود خط فقر."

برخی از کارشناسان مسائل اقتصادی می گویند که پاسخ های آقای احمدی نژاد درباره مسائل دقیقی همچون موضوعات اقتصادی، کلی و به لحاظ علمی غیر قابل استناد است.

به گفته کارشناسان در سال های گذشته سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به عنوان یک نهاد کارشناسی، آمار و ارقام کلان مسائل اقتصادی را اعلام و منتشر می کرد اما با انحلال این سازمان به عنوان یک نهاد بی طرف، مقام های دولتی آماری را منتشر می کنند که با واقعیت های موجود متفاوت است.

در چنین شرایطی که برگزاری کنفرانس های مطبوعاتی رضایت خبرنگاران رسانه های مستقل را در پی ندارد و گاه دامنه انتقادها از دولت را افزایش می دهد.

مسعود بهنود، روزنامه نگار در لندن درباره هدف برگزای این کنفرانس های مطبوعاتی می گوید که آقای احمدی نژاد و هیات دولت اش از این طریق مکالمه ای با هوادارانشان دارند که "رسانه های زرد" را قانع می کند اما رضایت روزنامه نگاران بی طرف، رسانه ها و کارشناسان مستقل را در پی ندارد.

به اعتقاد کارشناسان، چگونگی پاسخ گویی، نحوه استفاده از کلمات، میزان اقناع خبرنگاران و ناظران کنفرانس های مطبوعاتی ارتباط مستقیمی با روحیات، دانسته ها و تجارب و راهنمایی های تیم مشاوران رسانه ای روسای جمهوری در دنیا دارد؛ موضوعی که به نظر می رسد هنوز در ایران به آن کمتر اهمیت داده می شود.

chkavak - ایران - تهران
واقعا این مرتیکه بی شرافت آدمکش کریه المنظر و زشت رو و دیو سیرت است. آدم از دیدن عکس این ملعون حرامزاده بالا میاره.
دوشنبه 16 شهریور 1388

msforugh - ایران - تهران
اخه جز یکسری حرف کلیشه ای چیز دیگه ای نمیدونه. اگه راجب تورم ازش سوال کنی از فوتبال بهت میگه..مغز کاملا پوک
دوشنبه 16 شهریور 1388

7-aseman - اتریش - وین
قیافه ی این بوزینرو میبینم .قلبم درد میگیره
دوشنبه 16 شهریور 1388

7-aseman - اتریش - وین
همه میدونند و قانع شدند که تو با دزدی و تقلب و پستیو نامردی رپیس جمهور شدی و کمتر از 3 میلیون رای اوردی اونم از طریق باج دادن این رقم را به دست اوردی. تنها کسی که قانع نیست و فکر میکنه و باورش شده 24 میلیون رای اورده خود بوزینت هستی
دوشنبه 16 شهریور 1388

siavash b - ایران - تهران
دوستان شما فهمیدید خط فقر یعنی چه نمیدونم اشکال از من است چون جمله رئیس جمهور محترم را چند بار خواندم چیزی عایدم نشد...
دوشنبه 16 شهریور 1388

roya123 - ایران - ایران
اوسکول دهاتی
سه‌شنبه 17 شهریور 1388

zorba - استرالیا - سیدنی
راستش از خدا که پنهان نیست از شما چه پنهان هر وقت یکی از دوستان یا همکارانم اسم ا.ن را جلوی من میاره از خجالت سرم رو پایین میندازم حالا باز تا قبل از این نمایش انتخابات لااقل لبنانی ها و ترکها و پاکستانیها یک جورایی ازش طرفداری میکردند اما حالا که دیگه همونها هم مسخره میکنن.
سه‌شنبه 17 شهریور 1388

joluse - انگلیس - منچستر
مردیکه خائن لعنت خدا بر تو ای نادان دیوانه زنجیری. عقده مطرح شدن تو ادم روانی یک ملت به خاک سیاه تشونده مردیکه دیوانه.
سه‌شنبه 17 شهریور 1388

sankari - فندلاند - تامپره
احمدی نژاد یعنی نقطه اوج رزالت دروغگویی بی شرفی و کراهت جمهوری اسلامی.
سه‌شنبه 17 شهریور 1388

$persian$ - ایران - تهران
نیش کثیفت و ببند حروم زاده
سه‌شنبه 17 شهریور 1388

*پسر شجاع* - ایران - تهران
7-aseman - اتریش - وین . خیلی حرص نخور .....
سه‌شنبه 17 شهریور 1388

wildpiony - هند - بمبیی
تو فیلیپین پارسال به مناسبت دهه ی زجر تو دانشگاه مراسم داشتیم .. بعد یه فیلمی در مورد ایران گذاشتن یهو یجاش احمقی نژاد اومد ما همه خیدیدم اونوقت فیلیپینیا میگفتن شما چقدر رییس جمهورتونو دوست دارید که از دیدنش انقدر خوشحال شدید!!!!!!!! لووووووول
سه‌شنبه 17 شهریور 1388

punisher - ایران - شیراز
بر اون ..ه ات که تو رو ..ید.....
سه‌شنبه 17 شهریور 1388

nazanin_fin - فنلاند - هلسینکی
بعضی ها ارزش فکر کردنو ندارن
چهار‌شنبه 18 شهریور 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.