بررسی روزنامه های صبح تهران؛ شنبه ۱۴ شهریور

بررسی روزنامه های صبح تهران؛ شنبه ۱۴ شهریور

تیترهای اول

"اگر توصیه رهبری نبود نه‌ وزیر رای نمی‌آوردند" تیتر اول آفتاب یزد است، "مجلس انعطاف نشان داد" گزارش اصلی جام جم، رای اعتماد مجلس به هجده وزیر کابینه دهم" تیتر خراسان است و "دولت دهم رسما آغاز به کار کرد" عنوان اصلی کیهان و رسالت از قول علی لاریجانی در تیتر اول خود نوشته " مسوولان در دفاع از منافع ملی و اسلام همصدا هستند".

"مراسم امسال شب های احیا در حرم امام برگزار نمی شود" تیتر اول روزنامه های ابرار، سرمایه و مردم سالاری است، اعتماد هم با " لغو مراسم شب های قدردر مرقد امام بعد از 20سال" به همین مراسم پرداخته و حیات نو در تیتر اول خود از "لغو مراسم شب های قدر در حرم امام" خبر داده است.

"بسته پیشنهادی ایران در راه پایتخت‌های 1 + 5" تیتر روزنامه ایران است و "دلار کمتر با صادرات بیشتر" عنوان گزارش اصلی دنیای اقتصاد.

"نامه حجاریان درباره شرایط مساعدش در زندان" عنوان اصلی جوان است و ابتکار هم "گزارش حجاریان از دوران بازداشت" را در صدر اخبار خود آورده، همان خبری که به نوشته سرمایه زینب حجاریان دختر مدیر روزنامه توقیف شده صبح امروز آن را تکذیب کرده است.

آفتاب یزد در سرمقاله خود با این سئوال که ایا احمدی نژاد این ها را شنیده است به نقل بخشی از ایرادهائی پرداخته که در جریان رای اعتماد به وزیران پیشنهادی احمدی نژاد توسط نمایندگان مجلس بیان شد از جمله گفته های زاکانی نماینده اصولگرای تهران که درباره عملکرد بهبهانی وزیر راه به نکته هائی اشاره کرده بود که هر یک می توانست به سقوط دولتی منجر شود.

به نوشته سردبیر آفتاب یزد گرفتن حقوق از چند دستگاه علی‌رغم بند 7 میثاق نامه وزرا با رئیس خود، ارائه آمارهای متعدد کذب در خصوص عملکرد بهبهانی در 11 ماه گذشته، تغییر ساعت یک پرواز به خاطر رفتن آقای وزیر به چابهار و مشکل آفرینی برای مردم، انتساب اقدامات مدیران در 8 سال گذشته به عملکرد وزیر فعلی، افتتاح صوری و تعطیل پروژه‌های افتتاح شده پس از چند روز که منجر به تحمیل هزینه‌های اضافی به کشور شده است، مخفی نگه‌داشتن توافق با چینی‌ها برای دو برابر کردن رقم قرارداد بزرگراه شمال و مانور در خصوص کاهش ناچیز د‌ر همین قرارداد – در مقایسه با افزایش دو برابری – و در یک کلام آماردهی‌های غیرواقعی از جمله نسبت هائی است که به وزیر راه داده شد.

مجتی واحدی در این مقاله نوشته: این ها ادعاهایی بود که وزیر پیشنهادی راه به هیچ یک از آنها پاسخ نداد اما توانست را‌‌ی موافق167 نماینده مجلس را کسب کند در حالی که زا کانی از اختصاص رقم‌های یک و دو میلیارد تومانی به حوزه انتخابیه تعدادی از نمایندگان، هم گفت و از همکاران خود پرسید : < مگر کشور بودجه مصوب ندارد؟ این چه وضعی است که بعضی افراد با آوردن فشار، دستوراتی برای دریافت برخی وجوه خارج از اعتبارات مصوب ‌و از محل ردیف‌های دیگر اعتباری، دریافت کنند؟

ابتکار در گزارشی نوشته احمدی نژاد از هیچ کوششی به منظور بی اعتنایی به احزاب،گروهها و نخبگان فروگذار نکرد و این رویه در طول چهار سال گذشته همواره مورد گلایه بزرگان اصولگرا بود، وقتی در اسفند 87 رهبران اصولگرا به دیدار احمدی نژاد رفتند و در آن جلسه به صورت ضمنی از شرایط حمایت خود از ایشان گفتند اما در کمال ناباوری، با برخورد سرد و بی نیازی احمدی نژاد روبرو شدند و برغم حمایت اجباری در انتخابات 88 اما احمدی نژاد نه فقط سهمی برای آنها در پیروزی خود قایل نیست که بلکه آنها را به عنوان طرف مشورت خود نیز حذف کرده است.

به نوشته محمد علی وکیلی در سرمقاله ابتکار موفقیت احمدی نژاد در گرفتن رای اعتماد از مجلس هشتم نشان داد که رئیس جمهور از همان راهبردی با مجلس بهره برده است که در دوره انتخابات گذشته از آن در جلب رای توده مردم استفاده کرد.آن راهبرد عبارت بود از اینکه او نیک می دانست که رخدادهای اجتماعی همواره از منطق دودوتا چهارتا پیروی نمی کنند و متغیرهای گوناگونی در یک پدیده اجتماعی دخالت می کند رای دهندگان کنشگرانی واجد عقل و احساس و انتخاب اند که مقولاتی چون مناظره های تلویزیونی،فیلم های تبلیغاتی و سفرهای استانی می تواند رای آنها را جابجا کند و تاثیر احزاب و بزرگان را به حداقل برساند.

مردم سالاری در سرمقاله خود نوشته در حال حاضر رابطه دولت، ملت با شکاف و سو»تفاهم هایی مواجه و بدون آسیب شناسی دولت نهم، انتخاب راه درست اداره کشور غیرممکن است. خودشیفتگی و فرافکنی و خلق دشمن فرضی و امنیتی کردن فضای کسب و کار و فعالیت و فضای عمومی، جامعه نه تنها به سرانجامی نخواهد رسید، بلکه بر فاصله دولت، ملت خواهد افزود.

به نظر نویسنده این مقاله دردولت نهم، معنویت و اخلاق جامعه لطمه دید، بهره وری در کار به کمترین میزان خود رسید، صمیمیت بین مردم خدشه دار شد، از منابع و سرمایه های انسانی بهره گرفته نشد، سرخوردگی از کار و تلاش و افسردگی در جامعه افزایش یافت، دگرگونی و تحول در امور اجتماعی و فرهنگی دیده نشد، اعتماد مردم به یکدیگر صدمه جدی دید، مردم سالاری و بالندگی انسان ها مورد تردید واقع شد. فرهنگ سکوت توسعه پیدا کرد، آن هم نه از جانب مردم بلکه با ایجاد محدودیت های جدی توسط دولت، آگاهی ها با برخی اغراض آمیخته و غیر قابل اتکاشد و عدالت اجتماعی از یک امید به یک رویا تبدیل شد و..

در ادامه مقاله مردم سالاری آمده: در دولت گذشته نوآوری ها به اقل رسید وتقدیر گرایی ترویج شد، وابستگی به قدرت دولت به بهای کم قدرت شدن نهاد های مدنی افزایش یافت.برای توسعه مشارکت مردم برنامه ریزی خاصی صورت نگرفت، نظارت شهروندان و نخبگان اجتماعی بر نخبگان حکومتی جایگاه خود را از دست داد و... دولت دهم هم در کلان و هم در هر وزارتخانه ای در علت شناسی آسیب های ذکر شده باید صادقانه بیندیشد و دلمشغولی ها و دغدغه ها را نه با حرف و شعار بلکه با تدوین برنامه و نگاه فرآیندی پاسخ گوید.

مردم حال خوشی ندارند

علی میرباقری در مقاله ای در اعتماد نوشته مردم می گویند کار و تولید توسط مردم و آحاد جامعه انجام می شود نه دولت و جامعه یی توسعه می یابد و به عدالت نزدیک می شود که کار کردن و زحمت کشیدن در آن نهادینه شده باشد. دقت در کار، قانون پذیری و عمل در حوزه اختیارات، توجه به نظم و سازماندهی و مقدم شمردن اهداف ملی بر اهداف گروهی و شخصی از جمله انتظاراتی است که مردم از دولت دهم مطالبه خواهند کرد.

به نوشته این مقاله مردم این روزها حال خوشی از تورم و گرانی و بیکاری ندارند و خواهان تدوین سیاست های اقتصادی غالب و موثر در این زمینه هستند و به صورت مسکن و فوری، آنچه باید اتفاق بیفتد تصحیح عملکرد دولت در حوزه اقتصاد است و آن خروج این حوزه از حوزه های تصمیم گیری های سیاسی است.

خراسان در مخالفت با وزیران زن کابینه در سرمقاله خود نوشته وقتی کسی از وزارت بازرگانی می تواند وزیرنفت باشد نمی توان توجه بیشتر به مسائل تربیتی به جای ساختارها، توسط یک مدیر صورت گیرد و حتما باید کسی که در زندگی خانوادگی و شخصی خود بعنوان یک مادر در تربیت فرزندانش کوشا است، تغییر رویکرد مجموعه عظیم آموزش و پرورش با هزاران عائله را مدیریت کند؟ به فرض که مهمتراین است وزیرآموزش و پرورش به جای توان مدیریتی، تخصص تربیتی داشته باشد، آیا منحصر کردن این مساله به زنان به این معنا نیست که مردانی با تخصص مسائل تربیتی وجود ندارند؟

در ادامه سرمقاله خراسان آمده اگر این جمع بندی درست باشد که باید وزیر، متخصص در مسائل تربیتی باشد آقای رئیس جمهور به جای اصرار به زن بودن چند وزیر آیا بهتر نبود که لیستی از زنان و مردان متخصص در این امر را تهیه می کردند و سپس با توجه به دیگر ملاک ها بین این افراد گزینه ای را برای وزارت آموزش و پرورش انتخاب می کردند یا اکنون انتخاب کنند؟ یعنی فارغ از زن یا مرد بودن کار آمدی ملاک قرار می گرفت .

رسالت در سرمقاله خود با تاسف پذیرفته که کشور3 ماه قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و3 ماه هم بعد از آن تحت الشعاع حوادث مربوط به انتخابات بوده و کارهای مردم در برخی جاها قفل و چرخ دولت در برخی راه ها کند حرکت می کرده است .

بر اساس نوشته سردبیر این روزنامه هوادار دولت آمریکا و اروپا باید بدانند علی رغم شرارت هایی که در حین برگزاری انتخابات دهم ریاست جمهوری اسلامی کردند اکنون مشت نیرومند ملت در دولت دهم با پشتوانه40 میلیون رای شکل گرفته و دیگر نمی توانند با مداخلات خود خللی در حرکت شتابان نظام به سوی پیشرفت و ترقی ایجاد کنند. فوری ترین کار دولت اکنون برای تضمین همگرایی ملت تلاش برای زدودن کدورت های ناشی از بگو مگوهای انتخابات دهم است.

به نوشته ابراهیم یزدی در اعتماد حتی اگر آقای موسوی امروز به عنوان رئیس جمهور معرفی می شد باز هم نمی توانست بدون وجود پشتوانه مردمی که نیازمند همان ایجاد ارتباط مستقیم با مردم است کاری انجام دهد. همان مشکلاتی را که برای آقای خاتمی پیش آوردند به مراتب بدتر از آن را در مورد آقای موسوی به وجود می آوردند. به همین دلیل قبل از انتخابات نیز معتقد بودیم باید برای بعد از انتخابات برنامه ریزی داشت و این کار را انجام داد.

دبیرکل نهضت آزادی در این مقاله تاکید کرده در این شرایط خوشبختانه زمینه ذهنی و عینی مناسبی برای نزدیکی گروه ها به یکدیگر فراهم شده است. آقای خاتمی و آقای کروبی و میرحسین موسوی دارای این پتانسیل هستند که هر سه با یکدیگر این تشکل را ایجاد کنند تا مطالبات مردم را پیگیری کنند. این مطالبات دو دسته اند. بعضی از مطالبات باید به سرعت پیگیری شوند و حتی اهمیت بیشتری از برگزاری رفراندوم یا انتخابات آینده دارند.

در ادامه مقاله اعتماد آمده باید از این حقوق مردم دفاع شود. البته توقع عمومی مردم این بود که این تشکیلات جدید بلافاصله پس از انتخابات اعلام موجودیت می کرد. این افراد باید بلافاصله بعد از اعلام نتایج انتخابات این کار را انجام می دادند .

سهم ایران در بازار جهانی نفت

رضا غیبی در گزارش اصلی سرمایه نوشته صادرات نفت ایران از 67/5 میلیون بشکه در سال 1353 به 2/2 میلیون بشکه در سال 1388 رسیده که در نتیجه سهم ایران از 5/23 درصد صادرات نفت جهان به پنج درصد در سال 88 تنزل یافته است. با کاهش 5/18 درصدی سهم ایران از صادرات جهانی نفت خام طی 35 سال گذشته، به طور متوسط سالی نیم درصد از سهم خود را از صادرات جهانی نفت از دست داده ایم.

موید حسینی صدردر سرمقاله سرمایه در همین باره نوشته در 30 سال گذشته سهم ایران از صادرات جهانی نفت خام به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته که این کاهش صادرات نفت خام موجب کمرنگ تر شدن اثرگذاری ایران در معادلات جهانی انرژی شده است .

به نوشته منشی کمیسون انرژی مجلس کاهش اثرگذاری جهانی ایران در بخش نفت و گاز به جایی رسیده که برای پروژه عظیم و مهمی همچون «ناباکو» از ایران دعوت به عمل نمی آید و این کاهش کاهش به عواملی همچون سرمایه گذاری کم داخلی، عدم توانایی جذب سرمایه گذاری خارجی، محدودیت های بین المللی، جذاب نبودن سرمایه گذاری در صنعت نفت برای بخش خصوصی و در پاره ای از اوقات مدیریت ناکارآمد برمی گردد.

به نظر نویسنده سرمقاله سرمایه مدیران صنعت نفت در 30 سال گذشته هیچ گاه به دنبال ایجاد جذابیت سرمایه گذاری در این صنعت برای بخش خصوصی نبوده اند که در نهایت سرمایه گذاران داخلی، سرمایه گذاری در کشورهایی همچون امارات، ترکیه، جمهوری آذربایجان و برخی کشورهای اروپایی را ترجیح داده و سرمایه خود را از کشور خارج کرده اند. از طرفی وجود قوانین دست و پاگیر و بوروکراسی پیچیده در ایران مانع از جذب سرمایه گذاران خارجی بوده که در این رابطه اصلاح قوانین و تشکیل شرکت های چندملیتی می تواند مثمرثمر واقع شود.

کاهش ارزش صادرات

دنیای اقتصاد در گزارش اصلی خود با استناد به تازه‌ترین گزارش رسمی منتشر شده از سوی گمرک ایران خبر داده که ارزش صادرات غیرنفتی ایران در مسیر نزولی قرار گرفته؛ اگر چه حجم آن رو به افزایش است و این معادله به مفهوم دریافت «دلار کمتر» با «صادرات بیشتر» است.

بر اساس این گزارش، در پنج ماهه گذشته حجم صادرات ایران بالغ بر 8/20میلیون تن بود که این میزان حدود 3/19درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است؛ این در حالی است که ارزش دلاری این حجم از صادرات حدود 2/9میلیارد دلار بود که نشانگر کاهشی بالغ بر 6/17درصد است. بخش مهمی از کاهش ارزش صادرات ایران به کاهش قیمت میعانات گازی در بازار جهانی مربوط می‌شود که در سال‌های گذشته باعث بزرگنمایی صادرات غیرنفتی ایران می‌شد، البته بدون احتساب میعانات گازی نیز، گزارش گمرک نشان می‌دهد که ارزش دلاری صادرات غیرنفتی معادل 12درصد کاهش یافته است .

پشتوانه مردم کجاست

فوری ترین کار دولت

وزیران زن چرا؟

رابطه مردم و دولت دهم

بی اعتنائی به احزاب و گروه ها

آیا احمدی نژاد شنیده است؟

گزیده مقالات

ali moosavi - ایران - ایران
ایران و ایرانی برقرار باد .پرچم سه رنگ شیروخورشید همیشه برافراشته باد ماهستیم .
شنبه 14 شهریور 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.