اکونومیست: دانشجویان ایران و ادامه اعتراضات

اکونومیست: دانشجویان ایران و ادامه اعتراضات

اکونومیست: بسیجیان مسئول شرارت علیه مخالفان دولت شناخته شده اند

هفته نامه اکونومیست، چاپ لندن، در شماره ۵ سپتامبر به بررسی شرایط دانشجویان ایران در آستانه بازگشایی دانشگاه های این کشور پرداخته است.

این گزارش با عنوان "دانشجویان معترض ایران - تلاش برای برانگیختن مخالفت" چاپ شده و با این پرسش آغاز می شود که: چرا آیت الله های حاکم بر ایران می خواهند دانشجویان را در مشت خود داشته باشند؟

اکونومیست یادآور می شود که در پائیز سال ۱۹۷۸، شاه ایران که در محاصره اعتراضات داخلی قرار داشت، برای چند ماه بازگشت دانشجویان ناراضی به دانشگاه ها را به تعویق انداخت اما این اقدام نتیجه ای نداشت و به محض بازگشایی موسسات آموزش عالی، هزاران دانشجو در مخالفت با رژیم وقت به خیابان ها ریختند تا اینکه شاه سرانجام در برابر اعتراضات رو به گسترش ناگزیر از ایران رفت و آیت الله روح الله خمینی جای او را گرفت. آیا در حال حاضر هم همین روند در شرف آغاز است؟

این هفته نامه می نویسد که حکومت امروز ایران نمی خواهد دست به مخاطره بزند و در حالیکه دانشجویان ایرانی در پی انتخابات مناقشه برانگیز ۱۲ ژوئن همچنان در التهاب هستند، مقامات دولتی از بازگشایی دانشگاه ها در موعد مقرر در ۲۳ سپتامبر اکراه دارند اما در عین حال، مایلند نشان دهند که با گذشت دوماه از این اتنخابات، اوضاع به حال عادی بازگشته و رژیم از آغاز سال تحصیلی نمی ترسد.

اکونومیست می نویسد که مقامات دولتی قطعا به اقداماتی برای مقابله با اعتراضات احتمالی دانشجویان دست زده اند و اخیرا در جریان نماز جمعه تهران، خیابان های آرام اطراف دانشگاه شاهد حضور جمعی از نمازگزاران طرفدار بنیادگرایان بود که بسیاری از آنان با پیراهن های روی شلوار در محل حاضر شده بودند که البته مشخصه نفرات بسیج است که مسئول شرارت هایی شناخته شده اند که در هفته های اخیر علیه مخالفان محمود احمدی نژاد در خیابان های تهران صورت گرفت.

به نوشته اکونومیست، بسیجی ها هم به منظور برخورد با ابراز نارضایی دانشجویان به حالت آماده باش در آمده اند و شورای عالی فرهنگی، که مسئول نظارت بر آموزش عالی است، اواخر ماه اوت اعلام کرد که ممکن است برای جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای خوکی، دانشگاه ها بازگشایی نشود، همانگونه که در پی انتخابات اخیر هم مقامات دانشگاهی به بهانه آلودگی هوای تهران، مانع از خروج دانشجویان شدند.

هراس از حرکتهای دانشجویی

اکونومیست: رهبر جمهوری اسلامی ظاهرا از چشم انداز حرکتهای دانشجویی به هراس افتاده است

این هفته نامه می افزاید که در برخی دانشگاه ها، ثبت نام برای سال جدید تحصیلی به تعویق افتاده و در شیراز، که دانشگاه کار خود را آغاز کرده، ماموران امنیتی به شدت دانشجویان را زیر نظر دارند و با صدور بخشنامه هایی به آنان هشدار داده اند که از تجمع های سیاسی بپرهیزند و در سایر نقاط هم، حتی اگر دانشگاه ها بازگشایی شوند، قطعا نفرات بسیجی، که احتمالا از سهمیه بیشتری هم برخوردار خواهند شد، در سر کلاس های درس حضور خواهند داشت.


اکونومیست: رهبر جمهوری اسلامی ظاهرا از چشم انداز حرکتهای دانشجویی به هراس افتاده است
اکونومیست می نویسد که برخی از دانشجویان گفته اند که نگران حمله بسیجی های نقاب پوش هستند، یعنی همان افرادی که در اواسط ماه ژوئن نیمه شب به خوابگاه دانشجویان یورش بردند، و به نقل از یکی از دانشجویان می نویسد که از آنجا که رژیم نمی تواند دانشجویان را به سادگی کنترل کند، آنان را تهدید کرده که هدف تهاجم بسیجی ها قرار خواهند گرفت.

به نوشته این هفته نامه، دانشجویان ایرانی نقشی اساسی در اعتراضات تهران ایفا کرده و در صف مقدم تظاهرات قرار داشتند، به سازماندهی اعتصابات کمک کردند و با انتشار گزارش های مختلف در سایت های اینترنتی، رژیم را به ستوه آوردند، در تبلیغات به نفع میر حسین موسوی و مهدی کروبی هم مشارکت داشتند و از طریق دفتر تحکیم وحدت، که نهادی پرنفوذ است، به تدوین برنامه های انتخاباتی این نامزدها کمک رساندند.

اکونومیست می نویسد که بسیاری از دانشجویان دانشگاه تهران از ساکنان شهرستان ها هستند که قبل از آغاز اعتراضات علیه نتیجه انتخابات، به محل اقامت خود رفته بودند و در بازگشت، در صدد برخواهند آمد تا نقش خود را در تحولات بعدی ایفا کنند، و به نقل از یکی از دانشجویان شهرستانی می افزاید که "این گروه از دانشجویان، که نظارت والدین فعالیت آنان را محدود نمی کند، آزادی عمل بیشتری دارند آنهم در حالی که فضای جامعه به شدت ملتهب است و دانشجویان می توانند اعتراضات خود را به شکلی موثر دنبال کنند."

به نوشته این هفته نامه، آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، ظاهرا از چشم انداز حرکت های دانشجویی به هراس افتاده و در سخنانی تهدید کرده است که ممکن است رژیم به پاکسازی استادان مظنون به داشتن گرایش های "غیراسلامی" دست بزند، و در سخنانی در روز ۳۰ اوت، گفت که مطالعه علوم اجتماعی تردید و دو دلی به بار می آورد و خطاب به گروهی از دانشجویان و معلمان هشدار داد که تحصیل در رشته های علوم انسانی مانع از اعتقاد به دانش الهی و اسلامی می شود.

اکونومیست می نویسد که شاید به نشانه تصمیم به سرکوب استادان و دانشجویان دانشگاه است که کامران دانشجو، یعنی شخصی که مسئول برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بوده، به سمت وزیر علوم منصوب شده است.

در پایان مقاله این هفته نامه آمده است که البته بعید به نظر می رسد که رژیم ایران دانشگاه ها را یکسره تعطیل کند و به زودی مشخص خواهد شدکه آیا دانشجویان می توانند به مخالفت با دولت، که از شدت آن کاسته شده، جانی تازه ببخشند ولی در هر حال، درگیری های پراکنده ادامه دارد و متضمن آن است که بحران سیاسی ایران به نقطه پایان نزدیک نشده است.

susan_65 - نیوزلند - اکلند
خرمنه ای از ترسش شب ادراری گرفته لوووووووول
جمعه 13 شهریور 1388

susan_65 - نیوزلند - اکلند
علی چلاق از ترسش شبها جاشو خیس میکنه. علی خره بمیری الهی
جمعه 13 شهریور 1388

SIAVASHOMA - انکلستان - منچستر
من که مطمئن هستم پس از بازگشائی دانشگاه اعتراضات پی در پی خواب راحت را از خامنه ای قاتل و مفت خوران دور و ورش خواهد گرفت و این حکومت ظالم و ولایت وقیح سرنگون خواهد شد. من خودم دانشجوی سال 1357 هستم و میدانم که تاریخ تکرار خواهد شد . جنایات این نظام بمراتب علنی تر و وقاحت و بی کلاسی شان خیلی بیشتر جگر دانشجویان ما را سوزانده. اگر یک مشت گوسفندان جیره خوار بظاهر دانشجو ادم فروشی و چاپلوسی نکنن این حکومت کودتا زودتر از انچه فکر می کنیم غزل خدا حافظی را خواهد خواند.
جمعه 13 شهریور 1388

biston - المان - برلین
درود دوستان!..این حکومت به اصطلاح اسلامی از بدو وجودش تا به حال، برای بقای خود از هیچ جنایتی کوتاهی نکرده است حال به هر شکل و فرم که بوده، همه را به زنجیر کشیده است، ولی این بار باید بداند که، دانشجویان آزاد اندیش ایران در دانشگاه‌های ایران اگاهتر از انند که، فعالیت‌های خود را فقط در محیط دانشگاه‌ها انجام دهند، دانشجویان میدانند که ایران و جنبش کنونی به آنها، که نهاد‌های روشن گرا هستند بیش از این نیاز دارد و آنها باید پرچم آزادی ایران را پیشا پیش سایر رزمندگان جنبش حمل کنند. برای به رسیدن آرمان‌های آزادی ملی‌ حتما نباید که دانشگاه‌ها باز باشند، آنها خود بهتر میدانید که برنامه کار چگونه و چطور باید اجرا شود. پیروز باشید!
جمعه 13 شهریور 1388

Anti_diktator - ایران - گرگان
بیچاره دانشجوها...چه جوری می خوان درس بخونن؟؟؟. من به داداشم که امثال کنکور داشت و منتظر نتیجه هست گفتم نرو دانشگاه که کامی دانشجو همه رو می خواد از زیر تیغ رد کنه!!!!. اوضاع دانشگاهها الانشم همچین اوکی نیست...دیگه وای به حال روزی که این کامی ... بیباددد.... از همین الان فاتحه دانشگاهها خوندست!.
جمعه 13 شهریور 1388

shahadat - آلمان - فرانکفورت
خطاب من به آنهایی است که میخواهند کاریکاتوری از انقلاب 57 راه بیاندازند هیچ وجه شباهتی با مردان مرد انقلابی ندارید عرض خود میبرید و زحمت ما میدارین ژند تا ندای دیگر را میخواهید قوربانی کنید تا مظلوم نمایی شود ومکروا و مکروالله والله خیرالماکرین
جمعه 13 شهریور 1388

mardan - ایران - شیراز
خودکامگان و خفاشان شب پرست بدانند که دانشگاه بیدار است و همدل و همراه با مردم آگاه و با فرهنگ ایران زمین روزی به این شب سیاه پایان خواهد داد به قول استاد شفیعی کدکنی: . پیش از شما. به سان شما. بیشمارها. با تار عنکبوت. نوشتند روی باد. کین دولت خجستهٔ جاوید زنده باد.
شنبه 14 شهریور 1388

mgladiator - ایران - تهران
منتظریم تا ترم شروع شه. ادامه اعتراضات با ترم جدید
شنبه 14 شهریور 1388

لشگر فداییان رهبری - ایران - لیان
shahadat - آلمان - فرانکفورت . حرف حق رو زدی برادر
شنبه 14 شهریور 1388

alkap0n1990 - ایران - کرج
امسال 40٪ ظرفیت دانشگاه ها به برادران و خواهران بسیجی تعلق داره.به نظر من قبل از هر تحرکی و الکی نفله شدن یه انقلاب فرهنگی واسه مملکت نیازه.
شنبه 14 شهریور 1388

RajabRingo - سوپد - گوتنبرگ
شهادت- المان- فرانکفورت- دوست گرامی ومرد انقلابی زیاد خودشو ناراحت نکن هر چی خدا بخواد همون میشه در ضمن اونی که منظور شماست ارض هست نه عرض یعنی ابرو . شاعر میفرماید - گیرم اب رفته ز جوی باز گردد ... با ابروی رفته چه باید کرد .
شنبه 14 شهریور 1388

sarbaz007 - المان - المان
درود بر شرفتون ای مردان اریایی
شنبه 14 شهریور 1388

farid abbasi - ایران - تهران
shahadat - آلمان - فرانکفورت شما که سواد خواندن نوشتن ندارید چرا نظر می دهید (قربانی صحیح است نه قوربانی).در ضمن با کوچکترین تحرک دانشجویان تمام نظام پوشالی شما و طرفداران خونخوار رژیم به لرزه خواهند افتاد.
شنبه 14 شهریور 1388

nazanin 2009 - ایران - ارومیه
لشگر فداییان رهبری - ایران - لیان. نکنه برادر فدایی خودت هم برادر شهادتی ؟!. shahadat - آلمان - فرانکفورت . تو چی میگی این وسط رفتی اونجا درای واسه خودت حال میکنی حرفه .... حرف میزنی؟ ...
شنبه 14 شهریور 1388

kamia1 - المان - کلن
shahadat - آلمان - فرانکفورت! انقلاب 57 : کدوم انقلاب همونئ که پیمانش در گواتالوپ بسته شد؟ همونئ که سران دول غربئ با خمینئ در نوفل لوشاتو ملاقات داشتن ؟ اونئ که کارتر توئ کتابش نوشت ما بودیم که این انقلاب رو راه انداختیم؟ اونئ که خمینئ وعده داد اب و برق مجانئ میشه؟ . همون انقلابئ که از سال 60 تا الان بیش از نیم میلیون جوون کشته؟ حقا که مسلمونئ و کارمند سفارت!!
شنبه 14 شهریور 1388

لشگر فداییان رهبری - ایران - لیان
nazanin 2009 - ایران - ارومیه . بله ما همه در این جهان برادر و خواهر هستیم فقط یک عده مثل شما باید هدایت بشین که اون هم وظیفه‌ش افتاده گردن من و امثال من. farid abbasi - ایران - تهران . سربازان ولایت فقط قصد راهنمایی داشتند وگرنه اگر بیگانگان بودند که.... اینم که شما عرض میکنید تحت تاثیر رسانه‌های خارجی هست نه بیشتر و ارزش خاصی نداره از دیدگاه ۷۰میلیون ایرانی مسلمان شیعه. kamia1 - المان - کلن . شما هم تحت تاثیر هستید که به راه راست هدایت میشوید. درضمن امام بزرگ هیچوقت وعده‌ی آب و برق مجانی ندادند این تبلیغات بیگانگان هست که صداسازی کردند
شنبه 14 شهریور 1388

elyas0121 - ایران - مازندران
shahadat - آلمان - فرانکفورت . مرگ بر ا سلام طالبانی(خامنه ای). درود بر اسلام دمکراتیک محمدی
شنبه 14 شهریور 1388

elyas0121 - ایران - مازندران
shahadat - آلمان - فرانکفورت . راستی تو الان تو المان چکار میکنی؟؟؟. نکنه داری اونجا ...گذاری میکنی؟؟؟. بابابب ر
شنبه 14 شهریور 1388

pahlavi100 - آمریکا - کالیفورنیا
صدو پنجاه هزار آفرین به هم وطن‌هایی‌ که حواسشون جمع هست و پاسخ دندان شکن به "شهادت" و " لشکر فدایی" دادند...از ترس ور افتادن بدبخت‌ها دست به دامن اینترنت شدند...آخه احمق‌ها قمه زدن کجا و شبکه اطلاع رسانی جهانی‌ کجا؟ به امر کورش پهلوی دوم تمام وزرا و نوچه‌هاشون بر میگردند تو مزارع برای شخم زدن با گاو آهن.!
شنبه 14 شهریور 1388

urmia1 - ایران - ارومیه
به خدا این بی شرف مرده و با پیوند قلب و دیگر اعضای این مردم بی گناه که هنوز مثل یه خر رو پاست
شنبه 14 شهریور 1388

urmia1 - ایران - ارومیه
shahadat - آلمان - فرانکفورت اخه تو که تو المان داری میچری از شهادت چی میدونی . باید به تو بگم بیا آدم شو ببین ما چی میکشیم
شنبه 14 شهریور 1388

tootoo - ایران - شیراز
از همه دانشجویان ایران و مردم خواهش میکنم ساکت ننشینیم .اگر یکبار دیگه تاریخ 1357 تکرار بشه انتقام همه مردم کشورمون رو از این خون اشامای مفت خور میگیریم
شنبه 14 شهریور 1388

mr. fair - انگلستان - منچستر
shahadat - آلمان - فرانکفورت! قابل توجه دوستان این اقا همون عوضی که با سه چار تا اسم کاربری وارد می شد حال اسمشو عوض کرده شهرو کشورشم همین طور لطفا آدم حسابش نکنید تا گورشو گم کنه بره چون اینارو سی ساله خدا هم ادم حساب نکرده و تشنه توجهند مرگ بر آدم کش از اسکندرو محمدو علی گرفته تا هیتلرو خمینیو خامنه ای یا به قولی خایه منی
شنبه 14 شهریور 1388

anita14 - هلند - دهانهاخ
شهادت اگه میخواهی تاشمارتواینجا بذارم
شنبه 14 شهریور 1388

kaveh52 - ایران - تهران
لشگر فداییان رهبری - ایران - لیان. shahadat - آلمان – فرانکفورت. امروز اومدید سر کارتون ؟ راست میگی مثل انقلاب 57 نیست . دیگه ملت ابله نیستند که هر چی که خواستید به اسم اسلام به خوردشون بدید . یک فرق دیگر اینکه حکومت شاه مثل شما بیرحم نبود . یکبار نشنیدیم که ساواک به یک مرد تجاوز کرده باشه . حتی فلسطینیها هیچوقت نگفتند که اسراییلیها بهشون تجاوز کردند . ولی هر چه شما بیرحمترید مردم با شعورترند . نتیجه این جنبش قطعا یک انقلاب اسلامی دیگر نخواهد بود . طول میکشه ولی قطعیه نگاه کنید به سرنوشت پینوشه و استالین.
شنبه 14 شهریور 1388

kaveh52 - ایران - تهران
لشگر فداییان رهبری - ایران - لیان . shahadat - آلمان - فرانکفورت . امروز اومدید سر کارتون ؟ راست میگی مثل انقلاب 57 نیست . دیگه ملت ابله نیستند که هر چی که خواستید به اسم اسلام به خوردشون بدید . یک فرق دیگر اینکه حکومت شاه مثل شما بیرحم نبود . یکبار نشنیدیم که ساواک به یک مرد تجاوز کرده باشه . حتی فلسطینیها هیچوقت نگفتند که اسراییلیها بهشون تجاوز کردند . ولی هر چه شما بیرحمترید مردم با شعورترند . نتیجه این جنبش قطعا یک انقلاب اسلامی دیگر نخواهد بود . طول میکشه ولی قطعیه . نگاه کن به سرنوشت پینوشه و استالین
شنبه 14 شهریور 1388

nazanin 2009 - ایران - ارومیه
لشگر فداییان رهبری - ایران - لیان. متاسفانه ما برادران خونخوار احتیاجی نداریم ..بعدشم خودت فک میکنی خیلی تو راهه راستی..ببین چقد اربابت چشاتو کور کرده که راه کج و راستو از هم تشخیص نمیدی تو بروبرو کلتو تو راهه رهبره ضحاکت بده همون بهتره تورو سنه نه من کجای راهم؟
شنبه 14 شهریور 1388

khaneyeh parsian - ایران - شیراز
لشگر فداییان رهبری - ایران - لیان کدوم هفتاد ملیون شیعه.منظورت همون 4 تا شاخ شکسته ی بسیجیه که به ضرب و زور لباس ضد گلوله توپ و تانک ومسلسل و قمه و چوب افتادند به جون جوونایی که با دست خالی اومده بودند.اینجوری مردم هدایت میشند؟راه دوری نمیخواد بری یک بار همون قرانی رو که بهش اعتقاد داری بخون تا بفهمی که پیامبران هیچکدوم با توپ و تانک حکومت نکردند.من به سردمداران نظام جمهوری اسلامی حق میدم که این کارها رو میکنند.اونا در راس قدرتند وهیچکس حاضر نیست قدرت رو از دست بده.کی حاضره دلارهای نفتی رو از دست بده؟تنها راهش هم که جنایتهاشون رو توجیه کنند اینه که بگند ما از طرف خدا اومدیم مردم حق ندارید با ما مخالفت کنید.ولی از شما جوجه بسیجیا در عجبم که مگه چی به شماها میرسه؟دوزار سهمیه بسیج ارزش نداره که خودتون رو از چشم شصت و پنج میلیون ایرانی (من واقع بینم.مثل تو هفتاد میلیون رو به زور یدک نمیکشم.تعداد تو وامثال تو بیشتر از پنج میلیون نیست)بندازید.به خود بیاید به این فکر کنید که در کجای تاریخ قرار میگیرید و ایندگان چه قضاوتی راجع بهتون میکنند.
شنبه 14 شهریور 1388

masih - ایران - تهران
لشگر فداییان رهبری - ایران - لیان .یزیدابن معاویه هم امیرالمومنین بود خامنه ای هم امیرالمومنین .چه فرقی بین تو و لشگریان ابن زیاد هست اونها هم مثل تو امام حسین ویارانش رو راهنمایی میکردند تا از دین خارج نشوند وبا مولایشان یزید دست بدهند. آیا تاوان بیعت نکردن با یزید زمان تجاوز و کهریزک و اوین است. رهبر تو فرمان قتل زنان مردان این دیار را در روز جمعه امضا کرد.علی که علی بود 5 سال بیشتر حکومت نکرد .در تعجبم چطور یزید تو 20 سال حکومت کرده است.به خدا که اگر تمام دنیا بسیج میشد برای از بین بردن دین نمیتوانست کاری را کند که خامنه ای کرد.شما (خدا )را هم پای چوبه دار میبرید
شنبه 14 شهریور 1388

Mobarez_29 - ایران - تهران
به قیمت هر چیزی هم که شده چهار چنگولی تخت بیوفای قدرت را سفت و سخت بچسبید از پیر و جوان نگذرید از قتل و سوزاندن و تجاوز به ناموس جوانان وطن دریغ نکنید که مبادا از اسم مسلمان بودنتان چیزی کاسته شود. دل مادران داغ دیده را فراموش کنید. اشک کودکان صغیری را که دیگر پدری نیست دلداریشان بدهد و دم عیدی برایشان هدیه معجزه کند از یاد ببرید چرا که زیرکان وعده ی راه حسین و بهشت را به شما داده اند و روزی که جوابگوی اعمالتان خواهید بود از حکم حق هیچ تعجبی نکید . چرا که شما از قوم گمراهانید و چشم و گوش خود را گرفته اید و زور را بر کلام حق و عدالت ترجیح داده اید.
یکشنبه 15 شهریور 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.