آیا چندکاره بودن در دنیای امروز مضر است؟

آیا چندکاره بودن در دنیای امروز مضر است؟

چندکاره بودن در آینده مشکلات پیچیده تری را برای مردم ایجاد می کند از جمله آن کاهش بازدهی مغز است و نتیجه منطقی اش می تواند در زمانی مثل رانندگی به شدت بروز کند.

آیا تابحال خود را در این حالت یافته اید: در حال چت کردن در مسنجرید و همزمان ایمیل خود را چک می کند و در کنار آن وبگردی نیز انجام می دهید، اگر از اهالی همیشگی اینترنت باشید، این اتفاق برایتان افتاده است، اما بهتر است بخاطر این توانایی ها بخود نبالید!

مطالعاتی جدید نشان می دهد کسانی که چندین عملکرد را با هم انجام می دهند و به اصطلاح «مولتی تسک» هستند (مشغولیت همزمان به انواع مولتی مدیا: پیغام کوتاه، چت، ویدئوی آن لاین، تایپ متون، وبگردی و غیره) بدترین نتایج را در تست هایی دارند که در ان باید توجه و تمرکز خود را از یک عملکرد به کار دیگر تغییر دهند.

یکی از دلایل این است که مولتی تسک ها تمایل دارند تا اطلاعات بیهوده ای را در حافظه کوتاه مدت خود نگهداری کنند که بر توانایی تمرکز آنها در مقایسه با افراد دیگر که عادت به اینگونه کارها ندارند، تاثیر می گذارد.

چندکاره بودن در آینده مشکلات پیچیده تری را برای مردم ایجاد می کند از جمله آن کاهش بازدهی مغز است و نتیجه منطقی اش می تواند در زمانی مثل رانندگی به شدت بروز کند.

در آزمایشی که بر 262 دانشجو انجام شد از آنها خواسته شده بود که فعالیتهای همزمانی را که با انجام می دهند ذکر کنند و سپس از آنها آزمایشی گرفته شد. در این آزمایش آنها می بایست فعالیتهایی از قبیل طبقه بندی لغات، شمردن مثلث های قرمز برتر از آبی ها، دوباره برگشتن به لغات و طبقه بندی حروف و اعداد و یا فشار دادن یک کلید دیگر در حین طبقه بندی دو حرف مانند هم را انجام دهند.

نتیجه این شد که چندکاره های حرفه ای تر در مقایسه با بقیه دچار اشکال واقعی بودند. زمان پاسخگویی شان طولانی تر بود زیرا حواسشان به راحتی توسط اطلاعات نامربوط پرت شده و آنها را در حافظه کوتاه مدت خود نگه می داشتند.

به زبان ساده شخش در میان اطلاعات بسیاری شناور است و نمی تواند به سرعت اطلاعات مهم و غیر مهم را از هم فیلتر کند به همین شکل، تنها کسری از ثانیه لازم است تا شما چشم از جاده بردارید وشخصی را که در جاده وارد مسیرتان شده و دستش را بالا گرفته تشخیص دهید و اگر این اتفاق نیفتد چه خواهد شد؟ فاجعه ای به وقوع می پیوندد. پس ممکن است برای تبدیل شدن به یک مولتی تسک حرفه ای هزینه سنگینی را بپردازید.

چندکاره بودن آستانه حواسپرتی را پایین می آورد و شخص ممکن است توانایی هایش را برای امور که به تمرکز سریع نیازمند است مانند هنر، علم و نویسندگی از دست بدهد.

برای رهایی از این مشکل، به سادگی گوشی همراه پیشرفته خود را خاموش کنید تا وقتی ایمیل می خوانید یا چیزی می نویسید مدام ویبره نداشته باشد! برای چک کردن ایمیل برنامه داشته باشید، مثلا هر دو ساعت یکبار و عادت کنید تا ایمیل می رسد سریع برای چک کردن آن نروید. این نکته شاید به نظر ساده بیاید، ولی مشکلی است که نصیب خیلی از افراد نسل حاضر شده در حالیکه به سادگی قابل حل است!
منبع : مجله اینترنتی فریا

Kaweh - آلمان - مونیخ
ما این مشکلات را بجان میخریم . آخه پدر بیامرز دنیا تو حل کردن مشکل محمود کوتوله مونده اونوقت شما میگی ما مولتی تسک نباشیم
جمعه 13 شهریور 1388

علیرضا دادا - امارات - دبی
بابا این پژوهشگران هم خیلی خیلی بی کارنا...یه جورایی حسود هم هستند...نه اینکه خودشون چت نیمکنند یعنی وقتشو ندارند به همین خاطر یه چیزی میگن که ملت هم چت نکنند.....بابا شما که خیلی ایولا دارین.
جمعه 13 شهریور 1388

sosol - ایران - نیشابور
نمیدونم مضره یا نه اما واجبه
جمعه 13 شهریور 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.