تصمیم مجلس برای تاخیر یک ماهه بررسی حذف یارانه ها

تصمیم مجلس برای تاخیر یک ماهه بررسی حذف یارانه ها

کمیسیون ویژه مجلس با پرداخت یارانه نقدی موافقت کرده است

مجلس ایران با 157 رای موافق در مقابل 59 رای مخالف، بررسی لایحه حذف یارانه ها موسوم به هدفمند کردن یارانه ها را به مدت یک ماه به تاخیر انداخت.

نمایندگان مجلس به پیشنهاد کاظم دلخوش سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی لایحه حذف یارانه ها مجلس رای دادند که معتقد بود با در پیش بودن جلسات رای اعتماد به وزرا و تعطیلی آخر ماه مجلس، بررسی این لایحه یک ماه دیگر انجام شود.

از نظر این نماینده مجلس، این لایحه حساسیت زیادی دارد و لازم است نمایندگان وقت مناسبی را برای آن در نظر بگیرند.

یک فوریت این لایحه دهم دی ماه سال گذشته تصویب شده بود و دولت آن را در لایحه بودجه گنجانده بود اما نمایندگان مجلس به دلیل نگرانی از عواقب تورمی و غیر قابل پیش بینی اجرای آن، در اسفند ماه سال گذشته در هنگام بررسی لایحه بودجه آن را حذف کردند.

بنابر این لایحه، یارانه بنزین، گازوئیل، گاز و برق قطع می شود و مصرف کنندگان باید این مواد سوختی را به قیمت بازارهای بین المللی خریداری کنند.

در حال حاضر بنزین سهمیه ای با قیمت هر لیتر ۱۰۰ تومان و بنزین آزاد با قیمت ۴۰۰ تومان عرضه می شود اما پیش بینی می شود که با فرض ثابت بودن قیمت جهانی نفت، دست کم قیمت بنزین به لیتری 500 تا 600 تومان افزایش پیدا کند.

قیمت هر لیتر گازوئیل نیز در حال حاضر ۱۶ تومان است ولی پیش بینی می شود که این ماده سوختی به حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومان برسد.

قیمت برق هم دست کم چندین برابر خواهد شد. هم اکنون شرکت برق در فیش برق، در کنار هزینه ماهانه برق، رقم دیگری را با عنوان رقم یارانه های پرداختی دولت، قرار داده است که این رقم معمولا پنج تا شش برابر پولی است که شهروندان در حال حاضر به عنوان هزینه برق پرداخت می کنند. با تصویب این لایحه، شهروندان ایرانی باید این رقم را به عنوان هزینه برق پرداخت کنند.

قیمت هر لیتر گازوئیل در حال حاضر ۱۶ تومان است ولی پیش بینی می شود که این ماده سوختی به حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومان برسد

قرار است درآمدهای حاصل از افزایش قیمت مواد سوختی نیز بخشی به صورت نقدی در اختیار خانوارهای کم درآمد قرار بگیرد و بخشی از آن نیز در قالب بودجه عمرانی به دولت داده شود و مقداری نیز برای جبران خسارت های تولید به بنگاه های تولیدی داده شود.

دولت در لایحه بودجه سال جاری پیش بینی کرده بود که هشت میلیارد و پانصد میلیون دلار از محل افزایش مواد سوختی درآمد داشته باشد که با حذف آن دولت این بخش از درآمد را از دست داد و به جای آن ناچار شد تا بخشی از بودجه عمرانی را کسر کند.

تلاش برای حذف یارانه ها

در ماههای اخیر کمیسیون ویژه ای که در مجلس برای بررسی این لایحه تشکیل شده بود، به کار خود ادامه داد و آخرین گزارش خود را روز سه شنبه سوم شهریور منتشر کرد.

در این گزارش، کمیسیون ویژه مجلس اعلام کرده که آثار حذف یارانه را بر روی تولید، هزینه خانوارها و پیش بینی لازم برای مهار آثار نامطلوب اجرای این طرح نظیر رکود تولید، بیکاری، صادرات، واردات، تورم و افزایش قیمت ها بررسی کرده است.

در این گزارش هیچ اشاره ای به نحوه مقابله با آثار این طرح نشده است و فقط توصیه هایی نظیر "برقراری نظام تامین اجتماعی"، "حمایت از صنعت حمل و نقل"، "رعایت آستانه تحمل مردم در اصلاح قیمت ها" به دولت شده است.

برآوردها نشان می دهد که دولت سالانه حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان (معادل 90میلیارد دلار) به صورت یارانه پرداخت می کند که بخش عمده آن را یارانه مواد سوختی تشکیل می دهد.

با وجود پرداخت این مبلغ هنگفت بابت کالاها و خدمات، گزارشها نشان می دهد که این حجم عظیم نتوانسته تاثیر چندانی در وضعیت افراد کم درآمد بگذارد و اکنون دولت ایران درصدد است با حذف یارانه و عرضه کالاها با قیمت های تمام شده، خود را از زیر بار فشار پرداخت این هزینه کلان خلاص کند.

مجلس ایران اسفند ماه سال گذشته طرح هدفمند کردن یارانه ها را از لایحه بودجه حذف کرده بود
اما این نگرانی وجود دارد که حذف یارانه ها باعث افزایش شدید قیمت ها و تورم شود و فشار بر مردم به خصوص افراد کم درآمد زیاد شود.

برای همین، کمیسیون ویژه مجلس اصلاحاتی را در لایحه برای طرح آن در صحن علنی مجلس انجام داده است که یکی از آنها افزایش مدت اجرای آن از سه سال به پنج سال است.

به این ترتیب افزایش قیمت مواد سوختی به جای سه سال در طول پنج سال انجام خواهد گرفت؛ البته پیش بینی شده است که اگر دولت تشخیص دهد می تواند آن را در زمان کمتری اجرا کند.

دولت پیش بینی کرده بود که درآمد حاصل از افزایش قیمت ها در حسابی به نام "صندوق هدفمندسازی یارانه ها" واریز شود ولی مجلس این حساب را در خزانه داری کل پیش بینی کرده تا جلوی سوء استفاده احتمالی دولت از منابع این حساب در بخش های دیگر را بگیرد.

با این تصمیم تمام درآمدها به این حساب واریز می شود و دولت باید محل استفاده از این درآمد را در بودجه سالانه پیش بینی کرده تا بتواند از منابع این حساب استفاده کند.

تائید پرداخت نقدی

بنابر تصمیم کمیسیون ویژه مجلس، سهم خانوارهای کم درآمد از این بودجه 60 درصد، سهم بنگاه های تولیدی 15 درصد و سهم دولت 25 درصد در نظر گرفته شده است.

با آنکه انتقادهای زیادی به پرداخت یارانه نقدی وجود داشت اما کمیسیون ویژه با پرداخت یارانه نقدی به افراد کم درآمد موافقت کرده است.

غیر از اصلاحاتی که کمیسیون ویژه مجلس در متن لایحه انجام داده پیشنهاداتی را نیز مطرح کرده که باید همزمان با اجرای طرح حذف یارانه ها اجرا شود.

این که دولت باید در کاهش تلفات در تولید و توزیع آب و برق جلوگیری کند و در افزایش قیمت ها نیز آستانه تحمل مردم را در نظر بگیرد.

با وجود اصلاحاتی که در لایحه داده شده، راه حلی برای جلوگیری از تورم و رکود ناشی از حذف یارانه ها اندیشیده نشده است.

به عقیده برخی کارشناسان نقدی کردن یارانه ها بدون تغییر در سایر بخش های اقتصادی زیانبار است و می تواند عواقب جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد و آتش تورم را شعله ور سازد و جهش بزرگی در قیمت کالاها و خدمات ایجاد کند.

mahmood2009 - ایران - یزد
با سلام به دوستان. در این چند روز دیدم که نامهای کاربری آسودگی و نیم رخ و قوزفیش و .. که متعلق به حداکثر 2 نفر بوده از طرف سایت مسدود شده....خیلی جالبه این مزدورها که ادعا میکنند رییس جمهور شون 24 میلیون رای داره و قاعدتا باید طرفداران میلیونی داشته باشه با اسمهای مختلف وارد این سایت می شدند و نظر میدادند تا خلا کمبود طرفدار رو پر کنند و با ایجاد آمار دروغ از طرفداران عنترک بگن که ما هم هستیم!!!این موضوع اوج حقارت و بدبختی اونها رو نشون داد..اگه شما 24 میلیون نفر هستید که احتیاج به این کارها ندارید!!! . همه ما میدونیم که شبیه این اتفاق در انتخابات افتاد و خدا میدونه که با چند میلیون رای تکراری و با چه شیوه هایی عنترک رو به ریاست جمهوری رسوندند... واقعا برای این مزدورها و جیره خوارها متاسفم با اینکه دستشون برای همه رو شده هنوز هم به تقلب(حتی در این محیط مجازی)ادامه میدن!!! طرفداران 24 میلیونی عنترک کجا هستند که ما ببینیمشون؟؟؟؟
چهار‌شنبه 4 شهریور 1388

Alireza88 - ایران - تهران
سیصد میلیارد بهمراه پولهای صندوق ذخیره ارزی برباد داد. حال می خواهد از کیسه ملت خرج کند
چهار‌شنبه 4 شهریور 1388

izad - تاجیکستان - دوشنبه
عرضم به حضور دوستان که میگن دولت ترکمنستان همین همسایه شمال شرقی ما...اب برق گاز برای مردمش رایگانه...در ماه هم 100 لیتر بنزین به هر کس که ماشین داره مجانی میده... ..این در حالیکه درامد عمده دولتش از فروش گازه...حالا جالب اینجاست که اون دسته ازمردمش که مشین ندارن اعتراض دارن که باید دولت به ما بهای بنزین رو بده تا عدالت برقرار بشه.. حالاشما عزیزان کشور خودمون رو مقایسه کنین با اینا..با توجه به امکانات و منابع
چهار‌شنبه 4 شهریور 1388

rozaneh - ایران - تهران
اهههه بابا ایول که تا حالا از جیبتون برای ما خرج کردید ولله ما راضی نیستیم تعارف نکنید خودمون حساب میکنیم نگران آستانه تحمل ما هم نباشید هممون مار خوردیم افعی شدیم مارو مدیون نکنید خدا قهرش میگیره ها منتها یه چیزی برام جا نیافتاده!!!!چرا تو پول یامفت دادن به این حروم خورها با خارجیا مقایسه میشیم و چیزای دیگمون مثل خارجیا نیست؟؟؟؟؟؟
چهار‌شنبه 4 شهریور 1388

delmorde - سوپد - یوتبوری
مرگ بر جمهوری اسلامی و ننگ و مرگ برهرچه اخوند مرتجع مانند خامنه ای وطرفداران بی وطن و خائنش . هموطن بپاخیز دیگر وقت شعار دادن نیست از ایرانیان غیور و سلحشور و دوستدار میهن تقاضا داری برای محکوم کردن این جانیان بالفطره و خائنان همراهشان به سایت ....مراجعه و پتیشن دات کام را امضا کنند باشد که شما هم در محکوم کردنشن در دادگاه بین المللی سهمی ایفا کنید درصورتی که تعداد امضاها به صدهزار برسد دوستان از طریق دولت کانادا موضوع را تا محکوم کردن این جنایتکاران پیگیری خواهند کرد و راه ورودی انها و اموال دزدیشان را به کشورهای دنیا خواهن بست. برقار باد پرچم ازادی در ایران.
چهار‌شنبه 4 شهریور 1388

آنتی اسلام - ایران - اهواز
دیدین کم اوردین؟ دیدین مال این حرفها نبودین و نیستین؟ دیدین کله پا شدنتون نزدیکه؟ دیدین خودکفا نیستین و نبودین؟ این حرکت شما نشانهء ورشکستگی است. دولت جمهوری اسهالی در حال ورشکستگی و نابودی است و در ضمن؛ خاک توی سر احمدی نژاد.
چهار‌شنبه 4 شهریور 1388

ugh2008 - ایران - تهران
یارانه نان رو برای مردم خودمون حذف میکنند در عوض چند میلیون چند میلیون یارانه خودرو میدند به سوریه ونزوءلا سنگال..
پنج‌شنبه 5 شهریور 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.