چهارمین جلسه محاکمه شخصیتهای سیاسی ایران برگزار شد

چهارمین جلسه محاکمه شخصیتهای سیاسی ایران برگزار شد

محور اصلی چهارمین جلسه محکومیت گروههای اصلی اصلاح طلب بوده است

چهارمین جلسه محاکمه شماری از شخصیت های معترض به نتیجه انتخابات همراه با قرائت اعترافنامه سعید حجاریان برگزار شده و دادستان درخواست انحلال حزب مشارکت را مطرح ساخته است.

صبح روز سه شنبه، 25 اوت (3 شهریور)، رادیو دولتی جمهوری اسلامی گزارش کرد که چهارمین جلسه دادگاه جمعی از شخصیت ها و فعالان سیاسی ایران که در ارتباط با اعتراضات عمومی به نتیجه مناقشه برانگیز انتخابات دوره دهم بازداشت شده بودند در شعبه 15 دادگاه عمومی و انقلاب تهران واقع در مجتمع قضایی امام خمینی آغاز شده است.

رادیو جمهوری اسلامی در خبر اولیه خود جزئیان بیشتری در این زمینه نداد اما خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - از مصطفی تاج زاده، بهزاد نبوی، محسن میردامادی، محسن امین زاده، عبدالله رمضان زاده و محسن صفایی فراهانی از اعضای ارشد حزب مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به عنوان برخی از متهمان حاضر در دادگاه نام برد.

این افراد پس از اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات دوره دهم در کنار چند صد تن دیگر از معترضان بازداشت شده اند.

مقامات قضایی جمهوری اسلامی بازداشت شدگان را به ارتباط با تجمع های گسترده پس از انتخابات در داخل و خارج ایران متهم کرده اند که در اعتراض به آنچه که تقلب وسیع در این انتخابات خوانده شده برگزار شد هر چند برخی از متهمان کوتاه مدتی پس از اعلام نتیجه رای گیری و قبل از اعتراضات خیابانی دستگیر شده اند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، در جلسه روز سه شنبه دادگاه، سعید حجاریان، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی هم به عنوان متهم با یک ساعت تاخیر حضور یافت.

جلسه دادگاه به قرائت کیفرخواست و اتهامات متهمان علیه خود اختصاص داشت

اعضای خانواده سعید حجاریان گفته بودند که از آنجا که آقای حجاریان از نظر سخن گفتن با دشواری مواجه است، اعترافاتی از زبان وی توسط فرد دیگری در جلسه دادگاه قرائت خواهد شد.

فارس اسامی برخی دیگر از متهمان این جلسه را گزارش کرده است که عبارتند از فیض الله عرب سرخی، سعید شریعتی، کیان تاجبخش، صادق نوروزی، شهاب طباطبائی، هدایت آقایی، مسعود باستانی، حمزه غالبی، سعید لیلاز، علی تاجرنیا، احمد زیدآبادی، محمد قوچانی و محمد رضا جلایی پور.

مصطفی تاج زاده زمانی معاون وزارت کشور، بهزاد نبوی، وزیر، محسن میردامادی، نماینده مجلس، محسن امین زاده، معاون وزارت امور خارجه و عبدالله رمضان زاده، سخنگوی دولت بوده اند که همگی به جناح اصلاح طلب در جمهوری اسلامی تعلق دارند.

کیفرخواست دادستان

در جلسه روز سه شنبه، کیفرخواست دستجمعی توسط شخصی که از او با نام سپهری، معاون دادستان تهران، یاد شده قرائت شد که در آن متهمان پرونده، حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به انجام "کودتای نرم" از طریق تحریک و طراحی تظاهرات مردم علیه تقلب در انتخابات متهم شده اند.

آقای سپهری گفت که انتخابات اخیر دستاوردی عظیم برای جمهوری اسلامی بوده و به همین دلیل هم "جریانات قدرت طلب و منحرف در صدد تقابل با آرای ملت" برآمدند و اظهار داشت که در این ماجرا، "رسانه های معاند و سفارتخانه های خارجی در تهران با سوء استفاده از احساسات طرفداران نامزدها، صحنه انتخابات را به آشوب کشیدند."

معاون دادستان تهران در مورد تظاهرات مردم، که بلافاصله پس از اعلام نتیجه اولیه انتخابات آغاز شد، گفت که ممکن است "برخی تصور کنند که این حوادث واکنشی طبیعی و احساسی بوده" اما افزود که گروه های محرک و طراحان حوادث، برای ایجاد رعب و وحشت از این اجتماعات سوء استفاده کردند.

آقای سپهری گفت که اگرچه جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین و حزب کارگزاران می دانستند امکان تقلب در انتخابات وجود ندارد، با ایجاد کمیته های صیانت از آرا، شایعه تقلب را ترویج کردند.

در حالیکه در اکثر کشورهای جهان، حضور ناظران بین المللی انتخابات متدوال است و دولت های غربی معمولا از حضور آنان استقبال می کنند، معاون دادستان تهران گروه های سیاسی را متهم کرد که از سخن گفتن از حضور ناظران خارجی "که مخدوش کننده حاکمیت ملی است ابایی نداشتند."

سپهری استفاده از رسانه ها و مطالعه منابع علمی خارجی را عامل انحراف دانسته است

معاون دادستان در ادامه کیفرخواست خود عمدتا مطالب مندرج در کیفرخواست های سه جلسه قبلی دادگاه، از جمله ارتباط متهمان با نهادها و موسسات فرهنگی خارجی، انتقاد از جنبه های غیر دموکراتیک نظام سیاسی ایران و اعلام مغایرت روند دو دهه اخیر با اهداف آیت الله خمینی را علیه این گروه از متهمان تکرار کرد و مواردی مانند فعالیت در ستادهای انتخاباتی و وعده صیانت از آرای مردم را از موارد زمینه سازی برای خرابکاری و انجام کودتای مخملی دانست.

وی به خصوص حزب مشارکت را متهم کرد به ایجاد گروه های ثبت نشده مبادرت کرده و در توضیحات خود اظهار داشت که چون این حزب فاقد پشتوانه مردمی بود، کوشید از ناخرسندی مردم از نتیجه انتخابات برای کشاندن آنان به صحنه بهره برداری کند و افزود که در جستجوی منازل متهمان، اسنادی "حاکی از انحرافات این حزب از ارزش های اسلامی و حتی مخالفت آنان با قوانین موضوعه کشور" به دست آمده که، به گفته وی "اعضای شورای مرکزی از این سند راهبردی ابراز ندامت و برائت کرده اند و می توان گفت که نود در صد اعضای شورای مرکزی محتوای آن را نمی دانند اما آن را امضا کرده اند."

آقای سپهری گفت که به اظهارات محسن صفایی فراهانی، استناد می کند که در تحلیل علل انحرافات حزب، گوش دادن به شبکه های تلویزیونی و رادیویی خارجی، بهره گیری از افراد مجعول، تماس با اساتید خارج از کشور، دریافت متون از دانشگاه های خارجی و مطالعه برخی کتاب ها را مقصر دانسته است.

آقای سپهری خواستار انحلال حزب مشارکت ایران اسلامی شد.

حجاریان: از مردم عذرخواهی و از حزب مشارکت استعفا می کنم

در این جلسه، مطابق روال قبلی، تعدادی از متهمان به اعتراف علیه خود پرداختند و به گزارش خبرگزاری فارس، اعترافات سعید حجاریان "تئوریسین برجسته اصلاح طلبان" توسط سعید شریعتی قرائت شد.

براساس این گزارش، آقای حجاریان گفت که حوادثی که در جریان انتخابات اخیر و پس از آن روی داد قلب همه دلسوزان سرنوشت کشور را به درد آورده و اعلام کرد که شعارهای وهن آلود، قانون شکنی و صدمه به اموال و حتی قتل و جرح در این روند "دشمنان این مرز و بوم را به طمع انداخت که شاید بتوانند از این آب گل آلود ماهی مراد صید کنند."

براساس این اعترافنامه، سعید حجاریان از "این همه جور و عدوان که بر مردم و نظام اسلامی" رفته ابراز انزجار کرده و گفته است که "مرتکب خطاهای سهمگین شده ام و از خطاها اظهار تبرئه و ندامت می کنم."

در این متن، آقای حجاریان خود را به ارائه تحلیل های ناصواب متهم می کند و با عذرخواهی از ملت ایران، می افزاید که به واکاوی علل موضعگیری های خود در خلال ده پانزده سال اخیر پرداخته که نتیجه این واکاوی را در این اعتراف نامه مطرح می سازد.

ظاهرا حجاریان نظریه های علمی را عامل اصلی انحراف در ایران دانسته است

براساس اعترافنامه قرائت شده در دادگاه، سعید حجاریان تدریس علوم انحرافی در دانشگاه ها، دسترسی دانشگاهیان به کتب و منابع علمی متنوع، استخدام اساتید تحصیل کرده به خصوص تحصیلکردگان در دانشگاه های خارج را از جمله دلایل آشنایی ایرانیان با دستاوردهای جدید در علوم انسانی می داند و آن را عامل رواج دیدگاه هایی توصیف می کند که با شرایط ایران سازگاری ندارد.

آقای حجاریان سپس به شرح سابقه فعالیت خود به عنوان یک نظریه پرداز سیاسی می پردازد و با انتقاد از نظریه های سیاسی ماکس وبر، آنها را بی ارتباط با شرایط ایران توصیف می کند و می افزاید که "نظام ولایت فقیه، مشروعیت خود را از ناحیه امام زمان (عج) می گیرد."

احتمالا انتخاب ماکس وبر برای انتقاد در این اعترافنامه به دلیل نظریه او در باب منشار اعتبار و مشروعیت نظام های سیاسی بوده که در ایران کاملا شناخته شده است.

در این اعترافنامه، از شورای انقلاب فرهنگی و مسئولان آموزش عالی جمهوری اسلامی نیز به دلیل جلوگیری نکردن از دسترسی دانشگاهیان به متون علمی خارجی و تدریس آنها انتقاد و نتیجه گیری شده است که تدریس نظریه های علوم انسانی در دانشگاه های ایران یکی از عوامل ضایعات و صدمات به اموال عمومی در جریان انتخابات اخیر بوده است.

سعید حجاریان در این متن اعلام می دارد که از مراجع فکری حزب مشارکت بوده که به انحراف حزب از "مشی حضرت امام و قانون اساسی و مرامنامه حزب" منجر شده و در نتیجه حزب را جایگاه مناسبی برای خود نمی داند و از آن استعفا می دهد.

براساس اعترافنامه قرائت شده در دادگاه، آقای حجاریان گفته "لازم می دانم التزام عملی خود را به قانون اساسی و فرمایشات مقام معظم رهبری" اعلام می دارد و می افزاید که "اگر از سر تقصیر یا قصور به ارکان نظام جسارتی روا داشته ام، حلالیت بطلبم."

محاکمات بی سابقه

پیش از این سه جلسه محاکمه دستجمعی، که پدیده ای بی سابقه در ایران بوده، برگزار شده و شماری از شخصیت های سیاسی و فرهنگی، همراه با تعدادی دیگر از شهروندانی که به اتهام اعتراض به نتیجه انتخابات بازداشت شده اند، در آنها حضور داشته اند.

این محاکمات در برابر دوربین های تلویزیونی اما بدون حضور خبرنگاران مستقل داخلی و خارجی برگزار شده و بخش اعظم جلسه به قرائت کیفرخواست دستجمعی و سپس اظهارات فردی برخی از متهمان اختصاص دارد.

برخلاف معمول، متهمان این دادگاه در اظهاراتی که می کنند به جای دفاع در برابر اتهامات، معمولا به ایراد شهادت علیه خود و متهم کردن دوستان و همفکرانشان به انواع تخلفات و ابراز رضامندی و قدردانی از مقامات قضایی، زندانبانان، بازجویان و سایر ماموران بازداشتگاه می پردازند.

قبل از اعترافات متهمان صلواتی به آنان گفت تنها حقیقت را بگویند

نمایش جلسات قبلی این دادگاه از شبکه تلویزیون دولتی ایران و انتشار جزئیات آن در رسانه ها با انتقاد گسترده و در مواردی استهزا در سطح داخلی و بین المللی مواجه بوده و حتی باعث صدور بیانیه های چند تن از مراجع تقلید در مذمت این نوع محاکمه و بی اعتباری دادگاه شد.

به همین دلیل، برخی از ناظران گفته بودند ممکن است مقامات قضایی به منظور جلوگیری از خدشه دار شدن اعتبار جمهوری اسلامی و قوه قضائیه از ادامه این محاکمات خودداری ورزند هر چند این نظر هم مطرح شده بود که هدف مقامات ارشد جمهوری اسلامی اجرای عدالت و حتی مجازات مخالفان خود نیست بلکه ارعاب معترضان و مخالفان است و در نتیجه، محاکمات ادامه خواهد داشت.

البته مقامات قضایی و دولتی و رسانه های وابسته به دولت از برگزاری این محاکمات حمایت کرده و محاکمه شوندگان را به آنچه که انقلاب نرم یا مخلمین خوانده اند متهم ساخته اند.

خبرگزاری ایرنا در گزارش خود از "چهارمین جلسه محاکمه برخی دستگیر شدگان در آشوب های اخیر" نوشته است که صلواتی، قاضی پرونده، در آغاز جلسه گفت که قاضی دادگاه در رسیدگی به اتهامات بی طرف است.

وی گفت که طبق ماده 188 قانون آیین دادرسی کشوری، دادگاه به طور علنی برگزار می شود و افزود که طبق ماده 192 همین قانون، متهمان باید در جریان محاکمه "خلاف حقیقت، وجدان، قوانین، ادب و نزاکت سخن نگویند و از بیان اسامی افراد و شخصیت هایی که در پرونده متهمین نیستند خودداری" کنند و افزود اینگونه مطالب باید در جلسه غیرعلنی دادگاه مطرح شود.

در حالیکه برخی از طرفداران دولت خواستار بازداشت و محاکمه برخی رهبران مخالف دولت بوده اند، اظهارات قاضی صلواتی باعث این نگرانی شده که ممکن است برای پیگرد این شخصیت ها، موضوع اعترافات متهمان در جلسات غیرعلنی مطرح شود.

در عین حال، در جلسه روز سه شنبه، برخی از متهمان در اعترافات خود بدون مداخله و ممانعت قاضی، اشخاص دیگری را به ارتکاب تخلفات گوناگون متهم ساختند.

پیش از این، برخی از شخصیت های اصلاح طلب هشدار داده بودند که حکومت در نظر دارد با از میان بردن تمامی گروه های منتقد، صحنه سیاسی ایران را، به گفته آنان، به تک صدایی مبتلا کند.

amirkabir - استرالیا - سیدنی
خامنه ای لجن روانی مرگ بر تو و تمامی کفتارهای دور و برت .
سه‌شنبه 3 شهریور 1388

کورش پارسی - امریکا - سانتاباربارا
ننگ بر دروغگوی بی شرف. واقعا مردم را چه فرض می کنند که این گونه دروغ میگویند و شامورتی بازی در می اورند. هیهات.....
سه‌شنبه 3 شهریور 1388

Neda-ye-Iran - انگلستان - لندن
عکس رئیس دادگاه رو دیدین؟ منو یاد یه جک انداخت...اگه جمجمه شو کالبد شکافی کنن می بینن جای مغز یه سیم از توش رد میشه که در صورت چیدن جفت گوشاش می افته!!!! خدایا چه آفریدی؟! ...تا قدر عافیت بدانیم!!!!!
سه‌شنبه 3 شهریور 1388

kamia1 - المان - کلن
قیافه قاضئ رو باش -ادم از ترس سکته میکنه!! دستگاه قصابئ!!!
سه‌شنبه 3 شهریور 1388

dkdk - دانمارک - اسلیش
عجب خیمه شب بازی راه انداختند و بیچاره مردم تاوان پرداختند . نه موسوی که صداش دیگه در نمیاد نه احمدی.نه کروبی هیچ هزینه ای پرداخت نکردند.در صورتیکه عاملان قتل عام و بازداشت و شکنجه و تجاوز انان بودند.اما مردم پاک و زود باورمان هزینه سنگینی را با خونهای سهرابها و نداها و تعدادی دیگر پرداختند.دل ادم میسوزه که انان ارزش پشتیبانی مردم را نداشتند.هرگز نداشتند.مهندس تنها به دید بازدید میره و مردم عزیز را .....کرد.شرم ننگ بر افرادیکه ملت را فریب دادند.حال هر کسی باشه.
سه‌شنبه 3 شهریور 1388

علیرضا دادا - امارات - دبی
پس با این حساب هیچی دیگه..آدم خوبها که از اول برنده بودند حالا بیشتر برنده هستند دیگه.و لابد آدم بدها هم با رفعت و رافت آدم خوبها مواجه میشند و بخشیده و همه چیز تمام..والبته آدم بدها هم قدر آدم خوبها رو میدونند و با اونا همکاری میکنند که آدم بدهای بیشتری رو شناسایی کنند. لابد چند روز دیگه هم نوبت آدم بدترها میرسه که بیان تو دادگاه اعترافات شاعرانه ایی بکنند و همه چیز با یه صلوات تموم میشه...عجب قصه ایی شداا.....
سه‌شنبه 3 شهریور 1388

satelite - ‫امارات - ابوظبی
‫این جماعت با مقاله ها و سخنرانیهایی که داشتن چقدر جوونامونو گول زدن نمیخوام بگم دلاوران ما به خاطر این عوضیها رفتن و کتک خوردن ولی تا قبل از این چنان با حرارت حرف میزدن که هرکسی گول میخورد این مسلمونای به اصطلاح دو اتیشه اندازه گلسرخی بی دین و ایمون جرات و شهامت نداشتن بقول خودشون تو بیدادگاه رزیم شاه اینقدر جرات داشت که بلند شه بگه چه شکنجه ای شده ولی این بزدلها مثل سگ ترسیدن و علیه افکار خودشون صحبت میکنن لعنت به همتون که حزب مشارکتتون فقط بنگاه کاریاببی برای اشناهاتون بود این اوضاع برای مجاهدین انقلاب هم هست بی پدرها تمام شعارها و مخالفتاشون برای پست و مقامشون بود اعمال همینها بود که باعث سربراوردن امثال احمدی نزاد و مجلس هفتم شد خاک بر سرتون تازه از رو هم نمیرن میگن با قرص و دارو این بلارو سرشون اوردن بدبختها اگه همچین دارویی وجود داشت که به خورد مردم مخالف میدادن تا طرفدار اینها بشن روراست بگین همه چیز برای جیبمون بود و خلاص هم میهنان عزیز دلاوران باغیرت لطفا گول اینهارو نخورید و بیخود از اینها طرفداری نکنید اینها مطمین باشید تو زندان بهشون خوش میگذره شما به فکر خودتون باشید
سه‌شنبه 3 شهریور 1388

hamed-irooni - ایران - زابل
دادگاه بسیار خنده داری بود؛ دست خط متن اعترافات حجاریان را اصلا نمی شد خوند، خودشم عین یه جنازه نشسته بود رو صندلی و دستاشم می لرزید(این دیگه آخر اعتراف گیریه!) جالبه هر کسی که در این دادگاهها حرف میزنه اول از همه باید بگه تقلبی صورت نگرفته! و بعد هم ضد خودش شروع به صحبت کنه، به نظر من اگر فقط یک سند معتبر برای اثبات تقلب در انتخابات وجود داشته باشه، همین دادگاههای نمایشیه که توش همه با استدلالهای کاملا شبیه به هم و تکراری(که پاسخ به آنها را میتوانید در سخنان چند روز قبل دکتر علیرضا بهشتی پیدا کنید) تقلب در انتخابات رو رد می کنند. و یکی دیگر از اهداف کودتاچیان برای برگزاری و کشدار کردن جلسات دادگاه ایجاد ترس و رعب و وحشت در جامعه است.( به نظر شما تاخیر یک هفته ای جلسه چهارم دادگاه برای مطالعه بیشتر وکلا روی پرونده بود؟)
سه‌شنبه 3 شهریور 1388

katrina - اسکاتلند - گلاسکو
لعنت به روحت خمینی لعنت به .....................خامنه ای مرگت رو هرچه زودترازخدامیخوام
سه‌شنبه 3 شهریور 1388

alisam - ایران - تهران
فقط عکس این یارو رییس دادگاه برای اعتراف کردن کافیه چه به رسه که جلوش بخوای اعتراف دروغ کنی!!! وقتی نگاه می کنه انگاری ازراییل می خواد ماچت کنه.ولی خدایی این آدم هارو از کجا میارن رییس دادگاه و رییس جمهور و بقیه کارهای مهم مملکتو به اینا میدن؟! من هر چی تو سطح شهر می گردم یه دونه ازاین آدمها با این ریخت وقیافه نمیبینم!!! شاید هم چشمهام عادت کرده به این جور آدمها اصلآ نگاه نکنم!
سه‌شنبه 3 شهریور 1388

IranBozorgMehr - ایران - اهواز
تازی و تازی زاده ها، ها تازی پرستان را هم محاکمه میکنند تا ایران را از بیخ و بن عرب کنند. ای مسلمان! دادگاههای عربی(اسلامی) تازی و تازی زاده ها بر شما دم درازهای تازی پرست مبارک باد!. آیا هنوز هم مسلمان خاهید ماند؟ اگر آری پس کو غیرت و شرف اسلامی که از آن دم میزنید؟ تا ۴ تا از شما را به تجاوزخانه های اسلام کشاندن، چرا از ترس .... شدن برای اسلام سکوت کرده اید. بدانید که اسلام از شما، ترسوترین و بزدل ترین آدمها را ساخته است. پیوندتان با اربابان تازی و تازی زاده ها مبارک باد!
سه‌شنبه 3 شهریور 1388

katrina - اسکاتلند - گلاسکو
satelite -امارات-انقدرادعاهستی حرف مفت میزنی خودت برو زندان ببینم دوام میاری بهتره برای اخوندها هم تبلیغ نکنی چون چیزی بهت نمی ماسه . .
سه‌شنبه 3 شهریور 1388

manenarenji - المان - اسن
اخر این دادگاهها چی میشه یعنی همه اعتراف میکنندو میگن اشتباه کردند پس تکلیف این همه خون بیگناهها که ریخته شده چی میشه الهی بمیرم واسه اون ندا یعنی نداها مردنن مفتی مفتی ای خدا تو چرا دیگه ساکتی.
سه‌شنبه 3 شهریور 1388

babrmazandaran1 - ایران - مازندران
این دادگاه ها مساوی هستند با مرگ ایران. تمام کسانی که برا ایران زحمت کشیدند حالا دارن دونه دونه سلاخی می‌شن و مورد افترا قرار میگیرن. ایران داره میمیره بچه ها
سه‌شنبه 3 شهریور 1388

vahid964 - ایران - تهران
شعارهای وهن آلود، قانون شکنی و صدمه به اموال و حتی قتل و جرح در این روند "دشمنان این مرز و بوم را به طمع انداخت که شاید بتوانند از این آب گل آلود ماهی مراد صید کنند. حجاریان که فردا انتخابات دستگیر شد از کجا میدونه که مردم کشتند اینا تو بازداشت اخبار وارونه می گیرن یا اصلا بی خبرن به اینا روزی هزار بار میکن که ملت نتیجه انتخابات رو قبول کردن کسی اگه می تونه منو توجیه کنه
سه‌شنبه 3 شهریور 1388

زندگی زیبا - ایران - آبادان
لعنت بر همه ظالمین مرگ بر خامنه ای ابلیس به که امیدوارم هرچه زودتر در دادگاه عدل الهی محاکمه شوداونجا دیگه میفهمه نباید این ...ها میخورد
سه‌شنبه 3 شهریور 1388

satelite - ‫امارات - ابوظبی
katrina - اسکاتلند - گلاسکو. ... کجای نوشته من دفاع از اخوندا بود؟؟؟ کسی که دایعه مبارزه داره با چند روز زندان بر علیه افکار خودش حرف نمیزنه، ایا خون اینها رنگبنتر از دسته گلهایی مثل ندا، اعرابی و صدها و بلکه هزاران شهید راه سبز بود؟ اینها حتی جرات دفاع از افکار خودشون هم نداشتن، تا ا... مثل تو هستن این جنایات هم ادامه داره.
چهار‌شنبه 4 شهریور 1388

siavash b - ایران - تهران
من طرفدار هیچ کس نیستم فقط ایران. اما یه سوال دارم کسی جوابش رو میدونه متهمان در دادگاه فقط احساس ندامت و تقاضایی بخشش و از طرفی به تمجید و تعریف از بازجویان و این که زندان چه جای با صفایی است اخ که دلم میخواد با این تعریف ها یه بار برم زندان و نکته اخر مقصر دانست خود شان است . ؟ اما چیزی که عجیب است حتی یک کلمه دریغ از یک کلمه در دفاع خود نمیگویند مگر میشود دور از جون حتی ادم قاتل هم میگه من بیگناهم؟
چهار‌شنبه 4 شهریور 1388

دیااکو - ایران - تهران
dkdk - دانمارک - اسلیش اگه این طرز فکرو همه داشتندچه حالی می کردنددیکتاتورا. اونایی که کشته شدنداطمینان داشته باش که ازجنس من وتونبودند.اونااین براشون مهم بوده که ظلموقبول نکنن حالا نتیجه هر چی می خواد باشه. پس ما حداقل کاری که می تونیم انجام بدیم اینه که ساکت باشیم وبانظرات عجیبمون دیگران رو از راهشون ورهبراشون نا امید نکنیم.
چهار‌شنبه 4 شهریور 1388

سکوت - ایران - تهران
hamed-irooni - ایران - زابل عزیز کاملاْ با شما موافقم. اما تاخیر یکهفته‌ای بابت بررسی بهتر و بیشتر پرونده نبود بلکه حضرات کثیف و حی..ان صفت می‌خواستند نورپردازی صحنه رو تنظیم کنند و گرنه که این سناریو از سالهای نخست انقلاب نوشته شده بود. ای داد بیداد درود به روح خسته و تن بی‌حال سعید حجاریان که خواب شب رو از من ربود که اون همه دروغ و دغل خوانده شده بدجوری روحم رو آشفت. زنده باد به شرافتش و شرافت تمام جان باختگان و عزیزان دربندی که صدای ناله‌های شریفشون به گوش دلمون می‌رسه و داغ به عمق جانمون می‌زنه.
چهار‌شنبه 4 شهریور 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.