دونده آفریقای جنوبی؛ زن یا مرد؟

دونده آفریقای جنوبی؛ زن یا مرد؟

کستر سمنیا در ظرف نه ما، هفت ثانیه رکورد خود را ارتقاء داده است

قهرمانی کستر سمنیا، دونده اهل آفریقای جنوبی در فینال دو 800 متر زنان جهان، دنیای ورزش دو و میدانی را با بحران مواجه کرد.

این دونده 18 ساله مسافت مسابقه را در زمان یک دقیقه و 55.45 ثانیه و بیش از 2.5 ثانیه جلوتر از نزدیکترین رقیب خود به پایان برد تا شعله بحث ها درباره جنسیت او بالاتر برود.

کستر سمنیا که نامش یک ماه قبل با رکورد شکنی و قهرمانی در مسابقات جوانان آفریقا در رسانه های عمومی مطرح شد، اکنون به دستور فدراسیون جهانی دو و میدانی (IAAF) باید مورد آزمایش پزشگی قرار گیرد.

به جز ساختار فیزیکی کستر سمنیا، یکی از دلایل عمده ای که باعث شد این دونده مورد توجه همگان قرار گیرد این بود که او در کمتر از نه ماه موفق شد رکورد خود را هفت ثانیه ارتقاء دهد.

تصمیم فدراسیون جهانی خشم محافل مختلف در آفریقای جنوبی را برانگیخته، که از اهالی دهکده لیمپوپو، محل تولد او، تا احزاب سیاسی نارضایتی خود را به این تصمیم ابراز کرده اند.

فدراسیون دو و میدانی آفریقای جنوبی تاکید کرده "اطمینان کامل" دارد که این ورزشکار زن است.

وزارت زنان آفریقای جنوبی در بیانیه ای اراده این ورزشکار را "با وجود ظن و گمان منفی رسانه ها درباره جنسیت او" ستود.

حزب کنگره ملی، حزب حاکم در آفریقای جنوبی، مردم این کشور را فراخواند تا از "دختر طلایی" حمایت کنند.

واکنش ها به اندازه ای تند شد که یک تشکل کمونیستی در آفریقای جنوبی تصمیم گرفته شده را "با انگیزه های نژاد پرستانه" خواند.

نیک دیویس، سخنگوی فدراسیون جهانی دو و میدانی اعلام کرد این آزمایش ها "بسیار پیچیده و دشوار" هستند و نتیجه آنها تا چند هفته مشخص نخواهد شد.

این ورزرشکار پس از پیروزی خود در مسابقات جهانی، که بین روزهای 15 تا 23 اوت در استادیوم المپیک برلین برگزار می شود، حاضر به شرکت در کنفرانس خبری نشد و نماینده ای از فدراسیون جهانی به خبرنگاران گفت این مسئله به دلیل سن پایین این ورزشکار و ناتوانی از دادن پاسخ مناسب به سوال ها بوده است.

نیک دیویس تاکید کرد که در حال حاضر فدراسیون جهانی شواهدی در دست ندارد که این ورزشکار نباید در مسابقات زنان شرکت کند.

گروهی از پزشکان متشکل از یک متخصص غدد، یک متخصص دستگاه تناسلی، یک کارشناس داخلی، یک کارشناس جنسیت و یک روانشناس آزمایش های خود را آغاز کرده اند اما زمان انتشار نتایج مشخص نیست.

sha.pesar - قطر - دوحه
ظاهرا رییس فدراسیون خوشش نیومده چون دوست داشته به جاش یکی مثل هلو! برنده بشه. بیخیال بالاخره رییسه دیگه وهر چی باشه رییس هم یه جورای مثل خدا میمونه و اطاعت ازش واجب
شنبه 31 مرداد 1388

mehrab fallah - کانادا - تورنتو
این همه دکتر و پرستار واسه اینه که یه لحظه شلوارشو بکشن پایین ببینن دختره یا پسر؟!!. بنده خدا هیکلش مردونست ولی اگه خوب دقت کنید می بینید یه ناز و عشوه ی دخترونه تو چشاشه.
شنبه 31 مرداد 1388

keykhosro - ایران - شیراز
کدومیه اگه اون سیاه پوسته بجان خودم مرده
شنبه 31 مرداد 1388

sosol - ایران - نیشابور
یک آخوند نمیخواند؟ زود تشخیص میده ها
شنبه 31 مرداد 1388

zorro.ir - ایران - تهران
اینهمه دنگو فنگ نداره که شش تا متخصص برای چی شلوارو بکشین پائین همه چی معلوم میشه .
شنبه 31 مرداد 1388

dannni - سوئد - استکهلم
باور کنید من هم جورای مشکوک شدم وقتی مسابقه فینال دیدم یکی عضلات زیاد شکمش ویکی رو شورتش قلمبه زده اش مورد مشکوک میزد
شنبه 31 مرداد 1388

sabze sabzam - بلژیک - بروکسل
محرب فلاح واقعا جالب گفتی!!!!!!!!س
شنبه 31 مرداد 1388

mohsen_raja - ایران - تهران
{ آزمایش ها ی"بسیار پیچیده و دشوار"}برای تشخیص دختر یا پسر بودن؟ خدا به دادمون برسه ،تو این مملکت که کلاغ رو رنگ میکنن بجا قناری میندازن به ادم ؛برا زن گرفتن تا امروز دغدغه وصله ای بودنش رو داشتیم، حالا دیگه به اصل جنس هم نمیشه اطمینان کرد!
شنبه 31 مرداد 1388

IranBozorgMehr - ایران - اهواز
شماها همونهایی هستید که میخاهید انقلاب سبز کنید؟. هتا اگر به شوخی هم این شلوار شایین کشیدن رو گفتید باید شرم و ننگ داشته باشید. از خود بپرسید که اگر این ورزشکار خاهر یا برادر شما بود، آیا کسی شلوارش را پایین می کشید خوب بود؟. ببینید که اسلام و تازی گری چه اندازه در تن و روانتون رخنه کرده. شرم بر شما باد
یکشنبه 1 شهریور 1388

nazi4353 - ایران - آبادان
ایران بزرگمهر خیلی دلم می خواد بدونم دوران مدرسه نمره دیکته چند می گرفتی آخه تو یه پاراگراف چند تا غلط (‌میخاهید . هتا . شایین . خاهر . )‌. یاد یه جوک افتادم طو را از سمیم غلب دوسط دارم چیه فکر کردی بی صوادا دل ندارن
یکشنبه 1 شهریور 1388

arash-eindhoven - هلند - ایندهوفن
ما تو کشورمون یه هلویی داریم که نگو ! دل و دین و ایمون هر چی میمونو برده .بایستی اول اون رو آزمایشش کرد ! کلمبیاجون صبر کن یه چیزایی داره یادم میاد !
یکشنبه 1 شهریور 1388

khanoom - کوىة - کوىة
به شخصیت انسانها توهین نکنید .سعی کنید به همه احترام بگذارید ..
یکشنبه 1 شهریور 1388

hossein244 - ایران - تهران
IranBozorgMehr - ایران - اهواز . حالا چرا به غیرتت برخورد؟ کسی نگفته که یک مرد اینکارو بکنه! یک زن هم میتونه اینکارو انجام بده. ضمنا از رو شلوار هم میشه با دست زدن به اونجاش فهمید که طرف مرده یا زن.
یکشنبه 1 شهریور 1388

IranBozorgMehr - ایران - اهواز
nazi4353 - ایران - آبادان. من در نوشتن واژکهای تازی رو بکار نمی برم. از سویی هم چرا واژه هایی مانند: میگویم را میگم مینویسید؟ . اکنون چرا میخواهم را میخاهم نباید نوشت استاد ادبیات؟؟؟ . hossein244 - ایران - تهران . باشه تو درست میگی. پس بزار از رو ...ر به ...ر و ب..ت دست درازی بشه، بزار یک تازی زاده این کار رو بکنه تا رستگار شوید. یک فاطی کماند و یا یک رادان باشه که خوشت بیاد. جون به جونتون کنند تازی پرست هستید مس...ی چرکین مغز.
یکشنبه 1 شهریور 1388

mehrab fallah - کانادا - تورنتو
IranBozorgMehr - ایران - اهواز . من توی زندگیم یادم نمیاد دعاهام تا حالا مستجاب شده باشن حتی دعا که میکنم به سقف خونه هم نمیرسه ولی واقعا دوست دارم برای تو دعا کنم چون تو شدیدا محتاج دعا هستی.خدا رو به همین کوههای زاگرس و مرداب گاوخونی قسم میدم که شفای عاجل نصیبت کنه تو هم بگو امین.
دوشنبه 2 شهریور 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.