مقراحی به عنوان عامل بمب گذاری لاکربی محاکمه و محکوم شده بود |
آمریکا و بریتانیا گردهمایی استقبال از عامل انفجار در هواپیمای مسافربری پان امریکن را محکوم کرده اند.
با انتشار گزارش های خبری و تصویری مراسم شادمانی شهروندان لیبی هنگام ورود عبدالباسط المقراحی به طرابلس، پایتخت این کشور، دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا، خوشامدگویی به او را باعث "تاسف عمیق" توصیف کرد و آن را قابل انتقاد دانست.
وزیر امور خارجه بریتانیا در مصاحبه با بی بی سی گفته است که "صحنه استقبال از مسئول قتل عام گروهی از افراد بی گناه به عنوان یک قهرمان در طرابلس عمیقا نگران کننده بوده است."
وی در عین حال تاکید ورزیده است که دولت بریتانیا در آزادی عبدالباسط المقراحی دخالتی نداشته و دولت محلی اسکاتلند به تشخیص خود در این زمینه تصمیم گیری کرده است.
عبدالباسط المقراحی، شهروند لیبی، به اتهام دست داشتن در بمب گذاری در یک فروند هواپیمای مسافربری آمریکایی در سال 1988 در دادگاهی در هلند محاکمه و به گذراندن دوره حبس ابد در اسکاتلند محکوم شده بود اما اخیرا مقامات دولت محلی اسکاتلند بر اساس ملاحظات بشردوستانه، تصمیم گرفتند او را از زندان آزاد کنند.
هواپیمای پان امریکن بر فراز شهرک لاکربی در اسکاتلند منفجر شد و در نتیجه آن، دویست و هفتاد نفر، که اکثر آنان شهروندان آمریکایی بودند، جان خود را از دست دادند.
دولت محلی اسکاتلند به دلیل ابتلای آقای مقراحی به بیماری سرطان، که درمان ناپذیر تشخیص داده شده، او را از زندان آزاد کرده است اما مقامات آمریکایی و برخی از سیاستمداران بریتانیایی این اقدام را مورد انتقاد شدید قرار داده اند.
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، گفته است که آزادی عامل قتل دستجمعی سرنشینان هواپیمای پان امریکن تنها هشت سال پس از آغاز دوره زندان او "اقدامی اشتباه" بوده است.
|
عبدالباسط المقراحی با استقبال پسر قذافی به طرابلس بازگشت |
آقای اوبا افزوده که دولت ایالات متحده به مقامات لیبی اطلاع داده است که نباید اجازه دهند از عبدالباسط المقراحی به صورت یک قهرمان استقبال شود بلکه لازم است دولت لیبی این شخص را تحت بازداشت خانگی قرار دهد.
همچنین، برخی از بازماندگان کشته شدگان حادثه لاکربی نسبت به آزادی عامل این انفجار ابراز خشم کرده و اقدام دولت اسکاتلند را ناشی از ساده لوحی آنان دانسته اند.
در مقابل، گروهی دیگر گفته اند که عامل اصلی و واقعی بمب گذاری لاکربی شخص عبدالباسط المقراحی نبوده و مقامات ارشد دولت لیبی را مجرمان اصلی این حادثه دانسته اند.
آقای مقراحی در جریان محاکمه، همواره بر بی گناهی خود تاکید داشت و هرگز مسئولیت دخالت در بمب گذاری را نپذیرفت.
استقبال در طرابلس
|
گروهی نیز با آزادی متهم بمب گذاری لاکربی مخالف بوده اند |
هواپیمای حامل عبدالباسط المقراحی روز گذشته در فرودگاه طرابلس به زمین نششت در حالیکه صدها نفر برای استقبال از او در طول مسیرهای منتهی به فرودگاه اجتماع کرده و به شادمانی پرداخته بودند.
هنگام ورود به فرودگاه، سیف الاسلام قذافی، پسر رهبر لیبی، از آقای مقراحی استقبال کرد و گفت که مایل است از دولت اسکاتلند به خاطر تصمیم شجاعانه و بشردوستانه مقامات اسکاتلندی ستایش کند.
سیف الاسلام گفت که شواهد بسیاری وجود دارد که ثابت می کند عبدالباسط المقراحی واقعا بی گناه است و مستحق آن نبوده که تمام عمر خود را در زندان بگذراند.
به گفته رسانه های گروهی لیبی، آقای مقراحی از فرودگاه عازم خانه شخصی خود شد و مورد استقبال گرم اعضای خانواده قرار گرفت.
وزیر دادگستری دولت محلی اسکاتلند در دفاع از تصمیم خود گفته است که احتمالا عبدالباسط المقراحی بیش از سه ماه دیگر زنده نخواهد بود و اگر چه این فرد نسبت به قربانیان خود ترحمی نشان نداد، اما بی رحمی او دلیل آن نمی شود که اسکاتلند نیز ملاحظات بشردوستانه را نادیده بگیرد.
وی افزود که لازم است دولت لیبی بداند که افکار عمومی جهانیان نحوه رفتار با این فرد در خلال روزهای آینده را از نزدیک زیر نظر خواهد داشت و برخورد مقامات لیبیایی با مقراحی بر "روند بازگشت لیبی به جامعه متمدن جهانی تاثیر خواهد داشت."
به گفته ناظران، به نظر می رسد که دولت لیبی هم از حساسیت موضوع به خوبی آگاهی دارد و به همین دلیل هم از صدور بیانیه هایی حاوی ابراز شادمانی و پیروزی خودداری ورزیده است.
لیبی پس از سال ها رویارویی با تحریم بین المللی و موضعگیری خصمانه جامعه جهانی، با اعلام تصمیم به کنار گذاشتن برنامه دستیابی به تسلیحات کشتار جمعی در سال 2003، به تدریج زمینه بهبود مناسبات خود را با کشورهای غربی فراهم آورد.
از آن زمان تا کنون، روابط تجاری و سیاسی لیبی با جهان خارج رو به گسترش بوده است.
برخی از منتقدان آزادی عبدالباسط المقراحی دولت بریتانیا را به مشارکت در تصمیم دولت اسکاتلند متهم کرده و گفته اند که انگیزه این اقدام بهبود موقعیت شرکت های نفتی بریتانیایی در به دست آوردن قراردادهای نفت و گاز لیبی بوده است.
در هر حال، انتظار می رود که آقای مقراحی در چند صباح باقی مانده از عمر خود دست کم از حمایت غیرعلنی مقامات لیبیایی برخوردار باشد هر چند، به گفته یکی از بستگان قربانیان لاکربی، بازهم به عنوان یک قاتل شناخته شده حیات خود را به پایان خواهد رساند.
bij - المان - المان |
فرق *جامعه متمدن* که اعدام در ان ملغا شده است و حقوق انسانی را برای دشمن هم بکار می بندد و *جامعه مکتبی اسلامی* که از خون و تجاوز به خودی دیروز هم نمی گذرد! |
جمعه 30 مرداد 1388 |
|
amo danial - نروژ - اسلو |
رهبران جمهوری تازی اشغال گر بی ناموس ایران هم از ازادی این قاتل ناقص العقل ابراز خشنودی میکنند. مرگ و ننگ بر تازیان بی غیرت دجال. |
جمعه 30 مرداد 1388 |
|
*پسر شجاع* - ایران - تهران |
bij - المان - المان . زندان گوانتانامو و زندان ابو غریب و دهها زندان مخفی دیگر در سراسر جهان را که در آنها انسانهای بیگناه و گناهکار با غیر انسانی ترین روشها در این دنیای متمدن شکنجه میشوند را فراموش نکنید . |
شنبه 31 مرداد 1388 |
|
shahram khosh maram - ایران - تهران |
من شکی ندارم که یک معامله پشت پرده انجام گرفته وگرنه امکان نداشت کسی که به قول انها 270 نفر را کشته ازاد کنند. حقوق بشر بهانه هست. |
شنبه 31 مرداد 1388 |
|
bij - المان - المان |
*پسر شجاع* - ایران - تهران، در آمریکا روزنامه نگاران برای افشای فجایع زندان ابوغریب اعتبار میگیرند و در کشور اسلامی ایران روزنامه آیت الله کروبی رئیس مجلس و کاندیدای ریاست جمهوری بسته میشود و دفتر روزنامه مورد حمله قرار میگیرد. |
شنبه 31 مرداد 1388 |
|
tamara .s - انگلیس - لندن |
واقعا که شرم اوره ! 270 نفر انسان بیگناه رو کشتن شادیم میکنند |
شنبه 31 مرداد 1388 |
|
iliya behniyafar - ایران - اصفهان |
bij - المان - المان حرفت کاملا به جا و صحیح بود ( ولی کروبی آیت الله نیست ) همچنین می گن که فرق بین خبرنگار و جاسوس این هست که جاسوس سعی می کند که به اطلاعات محرمانه دسترسی پیدا کند برای ارائه به گروه و دولت خاصی خبرنگار همین کار را انجام می ده ولی برای انتشار در بین مردم سعی داره که به اطلاعات محرمانه دسترسی پیدا کند . |
شنبه 31 مرداد 1388 |
|
bij - المان - المان |
iliya behniyafar گرام، اینکه حجت یا ایت لقب بگیرد یا اسمش از جنس عقب افتاده ای مثل روح الله باشد به هیچوجه نقشی بازی نمیکند! اما اگر بنویسی کروبی برای ارضای شهوت قدرت، دست به این اعتراضات میزنه جواب میدهم: عمل نیکو و اثر ان در جهت استقرار حقوق بشر به نیت احتمالن زشت میچربد! در ضمن فرق باید نهاد بین امریکا و جزیره حقوق بشر = اروپای غربی! با احترام! |
شنبه 31 مرداد 1388 |
|
*پسر شجاع* - ایران - تهران |
bij - المان - المان . از زندانهایی که در این مدت در آمریکا و اروپا تعطیل شده معلوم است که این افشاگریها چقدر تاثیر مثبت داشته حتی پس از روی کار آمدن اوباما و در مورد این همه افشاگری که در باره جنایات و تقلب در انتخابات در ایران توسط روزنامه ها وسایتها شد دست کمی از افشاگریهای روزنامه های اروپایی ندارد و در مورد تعطیلی رونامه اعتماد ملی مردم ایران مسلمان هستند ولی این کار حکومت را تایید نمی کنند یعنی هم میشود مسلمان بود وهم از حق دفاع کرد چیزی که شما در قبول آن مشکل دارید .... |
شنبه 31 مرداد 1388 |
|
bij - المان - المان |
*پسر شجاع* - ایران - تهران، به کامنتهای من در لینکها مثل : https://www.iranianuk.com/article.php?id=40786 *** https://www.iranianuk.com/article.php?id=39782 **. ** https://www.iranianuk.com/article.php?id=39840 ***. رجوع کن! تو هنوز متوجه نشده ای مشکل اساسی مسلمان که هیچ، حتی مکتب اسلام نیست بل تقدسات است که ده بار از من شنیده ای! |
شنبه 31 مرداد 1388 |
|
*پسر شجاع* - ایران - تهران |
bij - المان - المان . من کاملا حرف شما را متوجه شدم و میدانم حتی مسلمانانی مانند من نیز آن تقدسی را که شما میگویید اعتقاد نداریم {تقدس = مجبور کردن دیگران به چیزی که خودمان اعتقاد به آن داریم} ولی متاسفانه آن چیزی که من متوجه شدم این است که شما که اینهمه از تقدس بیزار هستید خودتان گرفتار تقدس هستید و چون خودتان بیخدا هستید میخواهید دیگران را مجبور به بیخدایی کنید {تقدس بیخدایی=کسی که بیخدا است دیگران را مجبور به بیخدایی کند } و شاید شما ادعا کنید که من مخالف خشونت هستم ولی مطمن باشید اگر حکومت به دست همفکران شما بیفتد به علت همین تقدس بیخدایی در نهایت مجبور خواهید شد که خشونت بکار برید ...اتفاقا چون من کسی را مجبور به قبول اعتقادات خود نمی کنم پس آن تقدسی که شما میگویید ندارم و اکثر کسانی که من میشناسم مثل من هستند...ولی معتقدم این حکومت آن تقدس را دارد{یعنی دیگران را مجبور میکند} و برای همین مخالف این حکومت هستم .... |
یکشنبه 1 شهریور 1388 |
|
*پسر شجاع* - ایران - تهران |
bij - المان - المان . من کاملا حرف شما را متوجه شدم و میدانم حتی مسلمانانی مانند من نیز آن تقدسی را که شما میگویید اعتقاد نداریم {تقدس = مجبور کردن دیگران به چیزی که خودمان اعتقاد به آن داریم} ولی متاسفانه آن چیزی که من متوجه شدم این است که شما که اینهمه از تقدس بیزار هستید خودتان گرفتار تقدس هستید و چون خودتان بیخدا هستید میخواهید دیگران را مجبور به بیخدایی کنید {تقدس بیخدایی=کسی که بیخدا است دیگران را مجبور به بیخدایی کند } و شاید شما ادعا کنید که من مخالف خشونت هستم ولی مطمن باشید اگر حکومت به دست همفکران شما بیفتد به علت همین تقدس بیخدایی در نهایت مجبور خواهید شد که خشونت بکار برید ...اتفاقا چون من کسی را مجبور به قبول اعتقادات خود نمی کنم پس آن تقدسی که شما میگویید ندارم و اکثر کسانی که من میشناسم مثل من هستند...ولی معتقدم این حکومت آن تقدس را دارد{یعنی دیگران را مجبور میکند} و برای همین مخالف این حکومت هستم .... |
یکشنبه 1 شهریور 1388 |
|
bij - المان - المان |
*پسر شجاع* - ایران - تهران، خب پی به اشتباه اولت بردی اما برای اینکه حرف روی حرف بیاری مثل بحث قبلی مغلطه میکنی! اولن من از هیچ چیز متنفر نیستم جز خود تنفر. این حکومت مکتبیست که از غیرخودی متنفر است با توجه به مستندات تاریخی و شهود تجربی! دومن تقدس یعنی *عاری از شک و انتقاد*. ((اگر حکومت به دست همفکران شما بیفتد به علت همین تقدس بیخدایی در نهایت مجبور خواهید شد که خشونت بکار برید ..)) *در نهایت مجبور خواهید شد* در مرام توست! ما اجباری در قبول عقیده نمیبینیم. برای خاتمه رجوع کن به سیاستگذاری سکولار و واقعیاتی که دو سیستم متضاد، مکتبی و غیرمکتبی در مقابل هم جلوی دیدت قرار داده اند! |
یکشنبه 1 شهریور 1388 |
|