بریتانیا اتهام تلاش برای تضعیف جمهوری اسلامی را رد کرد

بریتانیا اتهام تلاش برای تضعیف جمهوری اسلامی را رد کرد

بریتانیا اتهامات آقای رسام را بی پایه خوانده است

وزارت خارجه بریتانیا می گوید این کشور هیچ قصدی برای تحریک انقلاب در ایران یا هر گونه اقدام دیگری که آن کشور را تضعیف کند ندارد.

همزمان یک سخنگوی دولت بریتانیا گفت که محاکمه یک کارمند سفارت بریتانیا در تهران که به جاسوسی و تحریک ناآرامی ها متهم است ناشی از "سوء تعبیر فاحش" از وظایف کارمندان سفارتخانه های خارجی است.

دیوید میلیبند وزیر خارجه بریتانیا اتهامات علیه حسین رسام را غیرقابل توجیه خوانده است.

در پی بروز اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات در ایران، نه کارمند سفارت بریتانیا در تهران دستگیر شدند که هشت نفر آنها بعدا آزاد شدند.

وزارت خارجه بریتانیا گفت محاکمه آقای رسام بر "سوء تعبیری فاحش از آنچه دربرگیرنده فعالیت مشروع برای سفارتخانه ها و کارمندان خارجی و محلی آنها در هر کشوری در جهان است" استوار است.

این سخنگو گفت برای دیپلمات ها ضروری است که به طور کامل کشوری که در آن ماموریت دارند را درک کنند "و تنها راه این کار" ملاقات با سیاستمداران از همه جناح ها، روزنامه نگاران و سایر چهره های دولتی است.

وی گفت: "برای کمک به انجام این وظیفه، کاملا طبیعی است کارمندانی محلی داشته باشند که تجربه آنها به دیپلمات ها امکان می دهد حوادث را درک کنند و به آنها کمک کنند با افراد صاحب نفوذ ملاقات کنند."

وی افزود: "یک فرد می تواند یک ایرانی مفتخر و وطن پرست باشد و در این ظرفیت نیز برای یک سفارتخانه خارجی کار کند، و هیچ تناقضی میان این دو وجود ندارد."

سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا اضافه کرد: "بریتانیا در هیچ توطئه ای برای تضعیف جمهوری اسلامی ایران از طریق یک به اصطلاح انقلاب مخملی یا از هر طریق دیگر دست ندارد."

"اتهام نامه (کیفرخواست) هیچ شاهدی برای تایید این فرضیه ارائه نمی کند."

حکومت ایران بارها قدرت های خارجی - به خصوص بریتانیا و آمریکا - را به نقش داشتن در تشویق تظاهرات پس از انتخابات متهم کرده است.

میرحسین موسوی کاندیدای مخالفان گفته است که پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات ناشی از تقلب است.

خشم رای دهندگان نسبت به نتایج باعث بزرگترین تظاهرات در ایران از زمان انقلاب سال 57 شد.

hamesheh bahar - انگلستان - لندن
میدونید نه اینکه اخوندها دست پرورده همین انگلیسیها هستندمیدونند توسط همینها هم منقرض خواهند شد.
چهار‌شنبه 21 مرداد 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.