صف طولانی متقاضیان دریافت وام اشتغال در ایران

صف طولانی متقاضیان دریافت وام اشتغال در ایران

برنامه بنگاههای زود بازده که با پرداخت وام های کلان پیگیری شد، موفقیت آمیز نبوده است

فراخوان صندوق مهر رضا برای پرداخت وام ده میلیون تومان با استقبال گسترده ای رو به رو شده و تاکنون بیشتر از ۲۴۵ هزار نفر برای گرفتن این وام ثبت نام کرده اند.

این صندوق سه سال پیش به وسیله محمود احمدی نژاد با هدف ازدواج و کمک به خانه دار شدن افراد کم درآمد تشکیل شد اما اکنون فعالیت های خود را گسترش داده و بخشی از وام های خود را به بخش مسکن اختصاص می دهد.

بودجه امسال این صندوق که با کمک بانکهای دولتی فعالیت می کند، ۷۵۰ میلیارد تومان است و پیش بینی شده تا از این طریق ۱۵۰ هزار فرصت شغلی در سال جاری ایجاد کند.

با آنکه شرایط دشواری برای متقاضیان وام در نظر گرفته شده، اما بنابر گزارش صندوق مهر رضا در بسیاری از استانها ظرفیت ها تکمیل شده و برای همین ثبت نام اینترنتی متقاضیان برای بررسی پرونده متقاضیان ثبت نام شده، برای مدت دو هفته متوقف شده است.

بودجه ای که برای این کار اختصاص شده تنها برای ۷۵ هزار نفر کفایت می کند ولی تعداد کسانی که ثبت نام کرده اند بیشتر از سه برابر بودجه تعیین شده است.

بزرگترین مشکل اقتصادی

بیکاری یکی از مهمترین معضلات اقتصادی و اجتماعی ایران است و جمعیت بیکاران ایران بر اساس آمارهای رسمی بیشتر از سه میلیون نفر است ولی برخی کارشناسان تعداد بیکاران را بالاتر از چهار میلیون نفر برآورد کرده اند.

سالانه بیشتر از هشتصد هزار نفر وارد بازار کار می شوند و گزارشها نشان می دهد اقتصاد ایران توانایی لازم را برای پاسخگویی به متقاضیان جدید کار ندارد و هر ساله خیل تازه ای به جمع بیکاران اضافه می شود.

این مشکل همواره کم و بیش وجود داشته ولی در سالهای اخیر روز به روز بر تعداد متقاضیان کار افزوده شده چون برنامه های ایجاد شغل هیچگاه به هدف خود نرسید.

برای همین در هر دوره ای برنامه های متفاوتی برای مقابله با بیکاری در دستور کار قرار گرفته است.

تجربه پرداخت وامهای کم برای ایجاد یک یا چند شغل در دولت محمد خاتمی آزمایش شد اما گزارشها نشان می دهد که این تجربه چندان موفقیت آمیز نبود.

این وام ها به کسانی پرداخت می شد که بتوانند با توسعه فعالیت های تولیدی و صنعتی کارگران بیشتری جذب کنند.

دولت در مقابل جذب هر کارگر به بنگاه های صنعتی و تولیدی مبالغی وام پرداخت می کرد ولی این برنامه به سرعت کنار گذاشته شد و دولت تصمیم گرفت که به جای دخالت در بازار کار، زمینه سرمایه گذاری را فراهم کند.

طرح بنگاه های زوده بازده

طرح بنگاه های زود بازده که مقابله با بیکاری اجرا شد، با مشکلات زیادی رو به روست و با هدف پیش بینی شده فاصله دارد

دولت محمود احمدی نژاد، در سال ۱۳۸۴ طرحی تازه ای برای مقابله با بحران بیکاری در دستور کار قرار گرفت.

طرح بنگاه های زود بازده که مهمترین برنامه اقتصادی دولت اول آقای احمدی نژاد به حساب می آید، نیز به سرنوشت دیگر برنامه های ویژه دولتی برای مقابله با بیکاری دچار شد.

هدف از اجرای طرح بنگاههای زودبازده، ایجاد شغل برای بیکارانی است که در شرایط معمول امکان پیداکردن شغلی را ندارند.

بنابر آخرین گزارشها، در طول چهار سال حدود یک میلیون شغل از طریق بنگاههای زود بازده ایجاد شده است.

بنابر گزارشهای رسمی، تاکنون ۲۰ هزار میلیارد تومان (معادل ۲۰ میلیارد دلار) تسهیلات بابت اجرای طرح بنگاههای زود بازده اختصاص یافته است و ۶۰ هزارمیلیارد تومان (۶۰ میلیارد دلار) طرح زود بازده، نیز در نوبت دریافت تسهیلات بانکی قرار دارد.

طرح بنگاه های زود بازده از ابتدا مخالفانی داشت زیرا منتقدان معتقد بودند که توزیع گسترده تسهیلات ارزان به تنهایی نمی تواند به ایجاد فرصت های پایدار اشتغال منجر شود چون اغلب طرح ها، توجیه اقتصادی نداشته و کسانی هم که از آن استفاده می کنند، سابقه اداره چنین بنگاه هایی را ندارند.

هم اکنون نزدیک به ۹۸ درصد کل واحدهای تولیدی ایران را بنگاه های کوچک تشکیل می دهند که کمتر از پنجاه نفر در آن کار می کنند بنابر این به عقیده برخی کارشناسان، کوچک بودن بنگاه ها راه حل مشکل اشتغال نیست.

گسترش بنگاه های کوچک اقتصادی البته یکی از راه حل های کوتاه مدت برای مقابله با بیکاری فزاینده است اما به نظر کارشناسان، ایجاد شغل های پایدار نیازمند برطرف کردن مسائل مهم تری است که منجر به کاهش سرمایه گذاری شده است.

دولت آقای احمدی نژاد در چهار سال اول ریاست جمهوری اش سعی کرده با وادار کردن بانکها به پرداخت وام، برای بیکاران شغل ایجاد کند اما مشکل این است که اکنون بازار ایران با رکود گسترده ای رو به روست و تعداد زیادی از واحدهای تولید و صنعتی به دلیل شرایط بد اقتصادی در معرض ورشکستگی قرار دارند و اگر دولت نتواند رکود فعلی در بازار را برطرف کند و وضعیت اقتصادی به همین شکل ادامه یابد، به سرعت بر تعداد بیکاران افزوده خواهد شد.

گزارشها نشان می دهد که شرکت های بزرگ صنعتی نظیر ایران خودرو، صنایع آلومینیوم اراک و صدرا با مشکلات مالی گسترده ای رو به رو شده اند و در معرض ورشکستگی قرار دارند.

نگرانی اصلی این است که فشار بیشتر به شرکت ها باعث بیکاری گسترده شود و برای همین دولت سعی دارد تا با تهمیداتی مانع از ورشکستگی آنها شود ولی در موفقیت این طرحها تردید وجود دارد.

در چنین شرایطی برخی کارشناسان بر این باورند که با توجه به آهنگ کند رشد اقتصادی و کاهش سرمایه گذاری در ایران، این کشور در سالهای آینده نیز با مشکل بیکاری مواجه خواهد بود.

کاوه امیدوار

mahmood2009 - ایران - یزد
شرمنده...دیر رسیدین....یکی به نام صادق محصولی اومد 400 میلیارد تومان وام گرفت رفت!!! اگه هر وام 10 میلیون تومان باشه یعنی اینکه سهم 40000 نفر رو خورد.... تف تو روح این رژیم آشغال...
چهار‌شنبه 21 مرداد 1388

punisher - ایران - شیراز
این بنگاه های زود بازده باعث افزایش سرسام آور قیمنت ملک و املاک و مواد غذایی شد.......
چهار‌شنبه 21 مرداد 1388

jigili - ایران - تهران
اونایی که به انتری جونشون رای دادند الان براشون کار پیدا شد؟ وامشونو گرفتند ؟ حقوقشون زیاد شد؟ حالا بخورید حقتونه
چهار‌شنبه 21 مرداد 1388

garfild - ایران - تهران
کاش شرایط وامشونم مینوشتین /چک فقط کارمندی درست درمون بی برگشتی 2 فقره - نداشتن هیچ وام دیگری در هیچ کجای ایران - عدم سو پیشینه / سند معتبر به ارزش 50 میلیون تومان/ شناسنامه/ کارت ملی/ گواهینامه/دفترچه بسیج / سر کوپن / 5 کیلو پر مگس /لیس زدن کف کفش آبدارچی بانک طی هر مراجعه / 2 جنازه اغتشاشگر آخرشم نمیدن و سود دریافتی وام تا آخر عمر منجر به پاره شدن وام گیرنده می شه / مسخره بازیه بخدا نگیرین اینارووووووووووووووووووووووووووووووووووو بابا
چهار‌شنبه 21 مرداد 1388

man iraniam1 - هندوستان - بنگلور
ای خدا کی این قسطا تموم میشن . کی میشه که دیگه منتظر اول برج نباشیم . کی میشه 8 ساعت کارکنیم 8 ساعت به خانواده برسیم 8 ساعت بخوابیم . کی میشه پس انداز داشته باشیم .کی میشه بخاطر حقوق بیشتر ازاین شهر به اون شهر ازاین کشور به اون کشور پاسمون ندن . کی میشه مثل پدرم ساعت 5 با دست پر بیام خونه پیش زنو بچه و خانم خونه هم ازقسط تیرو تخته و ترافیکو گرونی و وام و ...حرف نزنه . کی درد پشت شونه و معده و کمر و چسم و .. خوب میشه . کی کابوس بازنشستگی تموم میشه ... کی چی میشه .....اخه ما چه گناهی کردیم .اینم زندگیه .
چهار‌شنبه 21 مرداد 1388

IRAN ZAMEN - نروژ - روگنان
man iraniam1 - هندوستان - بنگلور . دوست عزیز این مشگلات زمانی درست می شود که ما از این زندگی برای همیشه رخت برکنیم تازه اگر ان دنیای دیگر دهان ما را مورد عنایت قرار ندهد. بهر حال این هم سهم خدای عادل برای ما انسانهاست.همیشه شاد باشی
پنج‌شنبه 22 مرداد 1388

man iraniam1 - هندوستان - بنگلور
IRAN ZAMEN - نروژ - روگنان . حالا خداکنه اون دنیایی باشه . اگرنباشه و همین یکبارو زندگیمونم اینقدرسگی باشه خیلی نامردیه .
پنج‌شنبه 22 مرداد 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.