دشواری های تازه صادر کنندگان ایرانی در بازار بین المللی

دشواری های تازه صادر کنندگان ایرانی در بازار بین المللی

آقای عسگر اولادی می گوید سال گذشته گفته بودم که وضعیت نگران کننده در صادرات داریم

همزمان با انتشار گزارش هایی در باره کاهش صادرات غیرنفتی، یک عضو اتاق بازرگانی ایران بحران جهانی، تورم بالا و تولید کالاهای غیررقابتی را از جمله دلایل کاهش صادرات غیر نفتی معرفی کرده است.

اسدالله عسگر اولادی عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، از کاهش شدید صادرات کالاهای غیر نفتی ابراز نگرانی کرده و گفته است که باید التماس کنیم تا خارجی ها از ما کالا بخرند.

گزارشها نشان می دهد که در چهار ماه اول سال 1388 صادرات غیر نفتی نزدیک به بیست درصد کاهش یافته است و به شش میلیارد و 840 میلیون دلار رسیده است.

البته بخش عمده ای از این رقم محصولات و فرآورده های نفتی، نظیر پلی اتیلن، پروپان و محصولاتی نظیر آن است.

آقای عسگر اولادی یکی از تاجران بزرگ فراورده های کشاورزی از جمله پسته، زعفران و زیره است و ریاست اتاق های مشترک بازرگانی ایران با کشورهای استرالیا، روسیه و چین را بر عهده دارد.

آقای عسگراولادی می گوید زمستان سال گذشته گفتم که ما وضعیت نگران کننده ای در صادرات داریم و اکنون آن نگرانی ها خود را نشان داده است.

عمده کالاهای غیر نفتی ایران، محصولات کشاورزی نظیر پسته، فرش و خاویار تشکیل می دهد و به گفته آقای عسگراولادی، این کالاها نیازهای روزمره نیستند در حالی که "ما فروشنده هستیم و باید التماس کنیم تا از ما بخرند."

به گفته این عضو اتاق بازرگانی، بحران مالی جهانی، تورم بالا، غیرقابل رقابت بودن کالاهای تولیدی با مشابه خارجی و ثابت بودن نرخ ارز، از جمله دیگر دلایل کاهش صادرات غیر نفتی است.

در سال گذشته نرخ تورم به بیشتر از 25 درصد رسید و کارشناسان اقتصادی می گویند که این تورم باعث شده است تا قیمت کالای تولید شده افزایش پیدا کند و همین مسئله قدرت رقابت صادر کنندگان ایرانی را در بازارهای جهانی کاهش داده است.

تحریم های بین المللی نیز که با استناد به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل به اجرا گذاشته شده است، تجار ایرانی با محدودیت مواجه کرده و بازرگانان ایران خصوص برای نقل و انتقال پول با دشواریهایی رو به رو شده اند.

مبادلات تجاری ایران

واردات کالا از 22 میلیارد دلار در سال 1381 به 56 میلیارد دلار در پایان سال گذشته رسیده است

بنابر گزارش گمرک ایران، در چهار ماه اول سال جاری، عراق بزرگترین خریدار کالاهای ایرانی بود و بعد از این کشور به ترتیب چین، امارات، هند و افغانستان در رتبه های بعد قرار دارند.

سهم عراق از واردات کالاهای ایران در چهار ماه اول بیشتر از 880 میلیون دلار و سهم افغانستان بیشتر از 220 میلیون دلار بوده است.

در چهار ماه اول امسال، ایران بیشتر از 15 میلیارد دلار کالا از خارج وارد کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود سه میلیارد دلار کاهش نشان می دهد.

عمده کالاهای وارداتی ایران در این مدت، بنزین، آهن، فولاد و گندم بوده است.

در چهار ماه اول سال جاری ایران بیشتر از 875 میلیون دلار بنزین وارد کرده و میزان واردات آهن و فولاد 783 میلیون دلار و گندم 660 میلیون دلار بوده است.

در چند سال اخیر با افزایش درآمد نفتی ایران، واردات کالا به شدت افزایش یافته و بنابر گزارشهای رسمی از 22 میلیارد و 300 میلیون دلار در سال 1381 به حدود 56 میلیارد دلار در سال گذشته رسیده است.

قازقلنگ - ایران - تهران
این یارو کیه دیگه؟ اخه کدوم پدر نامردی با ته قابلمه زده تو صورت این یارو؟ الهی ننت برات بمیره مادر
یکشنبه 18 مرداد 1388

iran-azad - ایران - تهران
قازقلنگ - ایران - تهران - تازه این خوش تیپ شونه هنوز حبیب الله داداشش رو ندیدی قیافه و اخلاق هر دوشون بیشتر به حیوانات نزدیکه تا انسان البته بگذریم که توی ایران این حیوانات انسان نما ز گهواره تا گور مسوول هستند و بازنشستگی در کار نیست
یکشنبه 18 مرداد 1388

haghighatgo - آلمان - برلین
آصغر آقا ناراحت نباشید کاری به صادرات غیر نفتی و خیارشور نداشته باشید ایران اسلامی شما یکی بزرگترین صادر کننده اسکناس های میلیاردی دلاری و یوروئی و شمش های طلا ویکی از بزرگترین وارد کننده ارتجاعیون و خرافاتی های مفت خور اسلامی از تمام دنیاست . اصغر آقا سئوالی داشتم قیافه شما مرا به یاد لبو فروش میدان مولوی تهران می اندازد چه شباهت عجیبی -کار قبلی شما از کجا بوده؟
یکشنبه 18 مرداد 1388

Ezhaq - ایران - تهران
قازقلنگ - ایران - تهران . ‌آی گفتی دلم خونه من قبلا در کار امور صادرات بودم فعلا ماندم که شیپش صادر کنم .
یکشنبه 18 مرداد 1388

سلمک - ایران - تهران
این چرا قیافش مثل مگسای کارتونی میمونه
یکشنبه 18 مرداد 1388

SIAVASHOMA - انکلستان - منچستر
شانسی که همه سردمداران این رژیم خونخوار داره اینه که شناسائیشون واقعا سخته .حتی احمقی نژاد وخامنه ای اینقدر زشت و کریه هستن که با یک کمی گریم میتوند تو باغ وحش ویا گداهای عادی تو خیابون ویا غربتی های فالگیر ادامه زندگی بدن و کسی اونارو نشناسه فقط نباید طرف فرودگاه ها پیداشون بشه و بس.
یکشنبه 18 مرداد 1388

کلاغ سیاه - ایران - تهران
برای تو و اقوامت نگران کننده هست چون در زندگی افراد معمولی هیچ تفاوتی نمی کند و به نوعی بهتر هم هست چون ارز حاصله به حساب های شخصی شما در بانک های خارج واریز نمیشود.
یکشنبه 18 مرداد 1388

kamia1 - المان - کلن
قازقلنگ - ایران - تهران, این اقا قبلا وزیر امور خارجه بود.خوشگله نه? هههههههه کلن
یکشنبه 18 مرداد 1388

3.pehr - ایران - ایران
این یارو یک دزد پدر سگیه و همچنین پاچه خوارو دروغ گو. تو یکی از مصاحبهاش گفت به لطف دولت مردان ایران بحران اقتصادی کنترل شده اخه پدر.. کی کجا چی میگی؟
یکشنبه 18 مرداد 1388

golf persia - ایران - شیراز
از اصلی ترین مواردی که توی این سی سال به کمک جمهوری اسهالی اومده تا بتونه هر چه بیشتر مردم رو سرکوب کنه پول نفت و بانکها بودند که در تمام شرایط مکمل هم بودند .حالا که وضع نفت خراب شده بهترین موقع برای ضربه زدن به این بازوی ج.ا یعنی بانک هاهست. خالی کردن تمام حسابهای پس انداز و جاری در یک زمان موثرترین روش میتونه باشه. هر ایرانی اگر بطور متوسط در یک روز فقط 100.000 تومان از حسابش بکشه ،رقمی بدست میاد حدود هفت هزار میلیارد تومان یا هفت میلیون دلار .اگه قبوض آب و برق و تلفن و.. رو هم بهش اضافه کنیم ببینید چه رقمی میشه !!!حالا اگه این پول رو فقط دو ماه از چرخه بانکی که دست حکومت هست خارج بشه ضربه بزرگی خورده .این از موثر ترین و کم هزینه ترین راههای نافرمانی مدنی هست واونهایی که هم تا حالا می تونستند ولی نتونستند کاری بکنند میتونند بزرگترین ضربه رو به پیکره مفلوک رژیم بزنند. همکنون نیازمند یاری سبزتان هستیم .از همه اعضا خواهش میکنم به پاس گرامی داشت خون تمامی شهدای راه آزادی این کامنت رو توی سایتهای دیگه هم بگذارن و یک روز رو برای آغاز این حرکت تعیین کنند.
دوشنبه 19 مرداد 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.