صندوق ذخیره ارزی ٣ میلیارد دلار کم آورد

صندوق ذخیره ارزی ٣ میلیارد دلار کم آورد

بر اساس گزارش نشریه روند،از نشریات دوره ای بانک مرکزی،افزایش در مانده حساب ذخیره ارزی بالغ بر ۵ میلیارد دلار است که در کل باعث شد تا مانده حساب در تابستان سال گذشته به ٣/٢۵ میلیارد دلار برسد. این در حالی است که شماره قبلی نشریه مذکور(شماره‌های ۵٤ و ۵۵ پاییز و زمستان ١٣٨٧ )مانده حساب ذخیره ارزی در پایان سال ٨٦ را ١/٢٣ میلیارد دلار ذکر کرده است که با این حساب باید مانده حساب ذخیره ارزی در پایان تابستان گذشته بالغ بر ٢٨ میلیارد دلار باشد که با این حساب حدود سه میلیارد دلار اختلاف حساب به چشم می خورد.

میزان برداشت از حساب ذخیره ارزی تا نیمه دوم سال گذشته ٦/٢٣ میلیارد دلاری بوده است.
بر اساس گزارش مجله روند یکی از نشریات دوره ای بانک مرکزی، میزان واریزی به حساب ذخیره در پایان نیمه اول سال ٨٧ بالغ بر ٦٢/٢٨ میلیارد دلار به حساب ذخیره و ریز شده که از این میزان ٦/٢٣ میلیارد دلار برداشت شده است.

بر اساس گزارش نشریه مذکور، افزایش در مانده حساب ذخیره ارزی بالغ بر ۵ میلیارد دلار است که در کل باعث شد تا مانده حساب در تابستان سال گذشته به ٣/٢۵ میلیارد دلار برسد.

این در حالی است که شماره قبلی نشریه روند(شماره‌های ۵٤ و ۵۵ پاییز و زمستان ١٣٨٧ )مانده حساب ذخیره ارزی در پایان سال ٨٦ را ١/٢٣ میلیارد دلار ذکر کرده است که با این حساب باید مانده حساب ذخیره ارزی در پایان تابستان گذشته بالغ بر ٢٨ میلیارد دلار باشد که با این حساب حدود سه میلیارد دلار اختلاف حساب به چشم می خورد.

همچنین بر اساس شماره قبلی مجله مذکور در سال ٨٦ میزان واریزی به حساب ٣٨ میلیارد و برداشت از حساب بالغ بر ٢٨ میلیارد دلار بوده است.

در همین حال بنا بر یکی از گزارشهای اداره بررسی های بانک مرکزی درباره عملکرد بودجه دولت طی سالهای ٨١ تا ٨٦ پرداخته بود (که پس از مدتی از روی خروجی بانک مرکزی برداشته شد)در سال ٨٦ دولت حدود ١/١٧ میلیارد دلار برداشت بودجه ای داشته است.

تسهیلات به بخش خصوصی نیز در سال مذکور حدود ٢ میلیارد دلار است که بنابراین نحوه هزینه حدود ٩ میلیارد دلار باقی مانده از سوی بانک مرکزی گزارش نشده است.

بنابر این گزارش میزان برداشت از حساب ذخیره ارزی دولت طی یک سال و نیم ٨٦ تا پایان تابستان گذشته به طور رسمی بالغ بر ٦/۵٢ میلیارد دلار بوده است.

بر اساس قانون برداشت از حساب ذخیره باید تنها به هدف اعطای تسهیلات به بخش غیر دولتی و نیاز های بودجه ای انجام شود. گزارش های بانک مرکزی نشان می دهد طی چهار ساله اول برنامه چهارم تنها ٣/٧ میلیارد دلار به بخش خصوصی تسهیلات پرداخت شده است.

یعنی اگر فرض کنیم کل تسهیلات به بخش خصوصی در سال ٨٦ انجام شده باشد باز هم اختلاف حساب بین ٢٨ میلیارد دلار کل برداشتی از حساب و ١/١٧ میلیارد دلار برداشت بودجه ای(برای مخارج بودجه و پرداخت بدهی های خارجی کشور) قابل تسویه نیست.

همچنین اداره بررسی های بانک مرکزی در گزارش خود برداشت های بودجه ای دولت طی سال های ٨٤ و ٨۵ رابه ترتیب ٧/٩ و ٨/١٧ میلیارد دلار ذکر کرده است که میزان برداشت های دولت که رسمی گزارش شده تا پایان تابستان گذشته ١/٨٠ میلیارد دلار بالغ می شود.

منبع : سایت جوان فردا

iran-azad - ایران - تهران
صندوق ذخیره ارزی چه وقتی که 300 میلیارد دلار داشته باشه و چه وقتی که 300 میلیارد دلار کم داشته باشه فرقی به حال مردم ایران نمی کنه پس بیخود سر خودتان را با این آمارهای بی معنی درد نیاورید وقت مارو هم نگیرید
شنبه 17 مرداد 1388

kamia1 - المان - کلن
18 میلیارد ترکیه رو یادشون رفت ذکر کنن ! کلن
شنبه 17 مرداد 1388

سیاوش ایرانی - ایران - ایران
خوب باز هم خدا رو شکر که 3 میلیارد از 18 میلیاردی که دست ترکهاست معلوم شد از آمده اما خداییش اگر دست اونها بمونه جاش امن تره. بغد از نابودی اینها میشه از اونها پس گرفت
یکشنبه 18 مرداد 1388

mehrab_alborzi - ایران - تهران
یک ضرب المثل قدیمی میگه :. ادم دروغگو کم حافظه میشه .
یکشنبه 18 مرداد 1388

بابک - ایران - سبزوار
فکر کنم پیش هوگوچاوز قصاب و شیخ حسن قاتل نصراله و اسد ماسمال باشد
یکشنبه 18 مرداد 1388

IRAN ZAMEN - نروژ - روگنان
وقتی پولها و طلا ها سر از ترکیه در می اورد.دیگر چرا گریه می کنید.
یکشنبه 18 مرداد 1388

علیرضا دادا - امارات - دبی
سه میلیارد دلار پوله؟این همه مشکل حالا هی شما بگین سه میلیارد دلار چی شد؟بابا یه اشتباه محاسباتیه. همین..مگین نه.بیاین خودتون حساب کنین خیلی راحتهاااا..
یکشنبه 18 مرداد 1388

punisher - ایران - شیراز
وقتی که 18.5 میلیارد دلارش میره ترکیه / توقع داشتین که زیادی هم بیاره .....؟؟؟!!!!!!!!!!!!
یکشنبه 18 مرداد 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.