آخرین مصاحبه کاظم جلالی قبل از استعفا : نمایندگان اقلیت را به زندان راه ندادند

آخرین مصاحبه کاظم جلالی قبل از استعفا :

 نمایندگان اقلیت را به زندان راه ندادند

چنانچه خبر استعفای کاظم جلالی یکی از اعضای فعال کمیته پیگیری بازداشت شدگان صحت داشته باشد و به گفته دیگر عضو این کمیته علاالدین بروجردی این خبر کذب نباشد، این آخرین گفت وگوی انجام شده با کاظم جلالی پیش از زمزمه استعفای وی از کمیته تازه تشکیل شده پیگیری وضعیت بازداشت شدگان است. جلالی و بروجردی تنها اعضای کمیته بودند که توانستند از بند 209 زندان اوین بازدید و با چهار تن از فعالان سیاسی گفت وگو کنند. اگرچه این بازدید بدون حضور نمایندگان اقلیت عضو کمیته انجام شد ولی جلالی معتقد است این ماجرا کاملاً توجیه دارد و دلایلی را هم برای عدم حضور نمایندگان اقلیت عنوان می کند. وی همچنین در گفت وگو با روزنامه اعتماد گفت پرونده هیچ یک از چهره های برجسته سیاسی را که هم اکنون در زندان به سر می برند مطالعه نکرده ام.تنها چند ساعت بعد از انجام این گفت وگو شایعه استعفای وی از این کمیته در رسانه ها پخش شد و تلاش برای برقراری ارتباط با وی به هر شکل بی نتیجه ماند.

---

-به عنوان کسی که عضو کمیته بازرسی زندانیان بوده اید، نظرتان راجع به روند پیشرفت کار این کمیته چیست؟

ما در این خصوص تمام توجه و تلاش خودمان را انجام می دهیم. شما باید در نظر داشته باشید که کل عمر این کمیته چیزی نزدیک به یک هفته است. به نظر من کمیته در این مدت اقدامات خوب و جدی انجام داده است، برای مثال؛

- پیگیری بحث بازداشتگاه کهریزک که در نهایت منجر به فرمان مقام معظم رهبری درخصوص تعطیلی این بازداشتگاه شد.

- بحث ملاقات با زندانیان اوین که انجام شد.

- همچنین ما یک جلسه هم با جناب آقای مرتضوی دادستان کل کشور داشتیم که در این جلسه موارد خوبی مطرح شد.

- درخصوص تعداد و وضعیت زندانیان با دستگاه قضایی بحث هایی داشتیم.

- بحث آزادی برخی از زندانیان که منجر به آزادی حدود 140 تن از آنان شد.

- بازدید از بند 209 زندان اوین و ملاقات چهره های سیاسی چون آقایان قوچانی، آقایی، امام و... باید عرض کنم ارتباط رسانه یی که این کمیته توانسته با جراید و رسانه ها برقرار بکند، باعث شده است مردم به شکل شفاف در جریان فعالیت های این کمیته قرار بگیرند و همین طور ما به شبهات و اطلاعاتی که به دست مان درخصوص بعضی از افراد رسید هم رسیدگی کردیم. برای مثال هفته گذشته روز شنبه درخصوص آقای حجاریان گزارشی دریافت کردیم. خود بنده شخصاً با جناب دادستان تماس گرفتم و وضعیت ایشان را جویا شدم.

-در ادامه کمیته چه برنامه هایی دارد؟

در ادامه کار هم سعی خواهیم کرد ملاقاتی با دیگر زندانیان داشته باشیم و همچنین دو موضوع مهم دیگر را پیگیری کنیم. بخش اول حق عمومی ملت و مردم است که باید کاملاً از آن صیانت شود. یکی هم حق خصوصی مردم است.

هر متهم و مجرمی دارای یکسری حقوق است که این حقوق باید رعایت شود. باید طبق قانون با متهمان برخورد شود. البته این نکته را یادآور می شوم که کار محتوایی و اجرایی در دست ما نیست. ما ورود محتوایی به این موضوع نداریم چون براساس اصل تقسیم قوا ورود محتوایی به دست دستگاه قضایی است. ما به عنوان نمایندگان مجلس وظیفه نظارتی را برعهده داریم و سعی می کنیم این وظیفه نظارتی را به خوبی انجام بدهیم.

-در رابطه با جلسه یی که با دادستان کل کشور داشتید، توضیح بدهید.

این جلسه اولین جلسه بعد از تشکیل این کمیته بود. طی این جلسه ما در جریان گزارش هایی که اساساً به عنوان اغتشاشات در تهران تنظیم شده بود قرار گرفتیم.

ما در این جلسه در جریان آمار بازداشت شدگان آن هم به تفکیکی که قوه قضائیه قائل بود، قرار گرفتیم؛ افرادی که در سطح خیابان و طی تجمعات بازداشت شده بودند و کسانی که به زعم قوه قضائیه، عوامل مدیریتی پشت صحنه بودند. ما در خصوص تمام این افراد گفت وگو داشتیم. همچنین در خصوص کشته هایی که در ذهن مردم مساله ساز مانده بود مثل آقای روح الامینی، کامرانی و جوادی فر. در مورد این افراد خواستیم پرونده های بالینی شان در اختیار کمیته قرار گیرد. همین طور مسائل مربوط به بازداشت شدگان مورد بحث قرار گرفت و اینکه حقوق بازداشت شدگان به طور کامل رعایت شود و همچنین در خصوص روند دادرسی ها بحث کردیم.

-آیا بعد از این جلسه، جلسه دیگری نیز برگزار شد؟

خیر، اما به طور مرتب از طریق تماس تلفنی با جناب دادستان در جریان مسائل قرار گرفتیم.

-به تفکیک قوه قضائیه در خصوص بازداشت شدگان اشاره کردید. در جلسه یی که برای رسیدگی به جرائم متهمان برگزار شد شاهد بودیم طیف گسترده یی از دستگیرشدگان در جلسه حضور داشتند و متن کیفرخواست قرائت شده نیز جنبه کلی داشت. در بین متهمانی که در این دادگاه حضور داشتند کسانی بودند که به جرم حضور در اعتراضات خیابانی بازداشت شده بودند و افرادی که به جرم اقدام علیه امنیت ملی و انقلاب مخملی در ردیف متهمان قرار گرفته بودند، آیا اشخاصی که به جرم شرکت در اعتراضات در این دادگاه حضور داشتند نمی توانستند مانند آن 140 نفر آزادشده آزاد شوند، نظر و ارزیابی شما در این خصوص چیست؟

من مایلم نکته یی را عنوان کنم. تاکنون در خصوص اتفاقات اخیر اظهارنظری نکرده ام و بنا هم ندارم چنین کاری انجام دهم چرا که همان استدلالی را که شما دارید راجع به دیگرانی که ناظرند و نباید وارد برخی مقولات شوند و نباید از ابتدا در ماجرا قضاوت کنند،من نیز دارم پس اجازه بدهید ما هم چون درحال حاضر وظیفه نظارتی داریم وارد مقولات نشویم. بگذارید من به سوالات در خصوص کمیته پاسخ دهم.

-به جز 140 نفری که تا به حال آزاد شده اند اطلاعی از آزادی های دیگر دارید؟

تا به الان که من و شما در حال گفت وگو هستیم من خبری ندارم ولی تمام تلاش خود را برای آزادی کسانی که دارای جرائم سبک تر هستند به کار بسته ایم. البته این نکته را هم باید در نظر بگیریم که ما مرجع رسیدگی به جرائم یا آزادی این افراد نیستیم. در این بین دستگاه قضایی هم می گوید در خصوص این افراد اسناد و مدارک دارد؛ فیلم ها و عکس هایی که نشان می دهد این افراد در خیابان ها بودند.

-در خصوص کسانی هم که به جرم اقدام علیه امنیت ملی و براندازی نرم در زندان هستند اسناد و مستندات وجود دارد؟

در خصوص این افراد نه بنده و نه هیچ یک از اعضای کمیته در جریان محتوای مسائل قرار نداریم و هیچ پرونده یی را در خصوص این افراد مطالعه نکرده ایم.

اما دستگاه قضایی اعلام کرده است پرونده این افراد در مرحله پیگیری قرار دارد. به طور کلی من اطلاعی در خصوص محتوای این پرونده ها ندارم.

-سوالی در خصوص بازداشتگاه کهریزک داشتم. آیا بعد از تعطیلی این بازداشتگاه روند بررسی در خصوص آن منتفی شده است؟

خیر، به هیچ وجه این طور نیست. لازم است شما در جریان باشید که ما به طور جد در خصوص این بازداشتگاه در حال پیگیری هستیم.

خود مقام معظم رهبری که دستور تعطیلی این بازداشتگاه را صادر کرده اند، دستور داده اند به صورت جدی این مساله پیگیری شود. اگر مسوولی تخلفی انجام داده است باید شناسایی و مجازات شود. مساله بازداشتگاه کهریزک مساله یی نیست که بتوان در مورد آن غفلت کرد. ما عزم راسخ داریم که در خصوص این بازداشتگاه به جمع بندی کامل برسیم و امیدوارم بتوانیم با نوع نگاهی که باعث ایجاد این نوع بازداشتگاه ها شده است، در چارچوب قانونی برخورد کنیم.

- تا چه حد امیدوار هستید بتوانید جلوی این نوع تخلفات را بگیرید و نقش خود را در قالب این کمیته با موفقیت ایفا کنید؟

ما در این خصوص بسیار امیدواریم. مجلس و نمایندگان محترم کاملاً مصمم هستند. خود جناب آقای دکتر لاریجانی هم به طور مرتب گزارش های کمیته را مطالعه می کنند و هم به طور مستمر پیگیر پیشرفت های کمیته هستند و همه خواستار آنیم که اگر تخلفی صورت گرفته با آن برخورد کنیم. من شخصاً با اینکه بتوانیم تخلفات را در داخل و بدنه نظام پیگیری و با آنها مبارزه کنیم بسیار امیدوار هستم.

-شما می گویید نسبت به برخورد با متخلفان امیدوار هستید اما در این بین از سوی برخی از نمایندگان اقلیت گلایه یی مطرح شده است مبنی بر اینکه از بازدید شما و آقای بروجردی اطلاعی نداشته اند، چرا نمایندگان اقلیت در جریان این بازدید نبوده اند؟

ببینید در بازدیدی که ما اولین بار از اوین داشتیم از کسانی بازدید کردیم که در اغتشاشات خیابانی بازداشت شده بودند. این مربوط به زمانی است که هنوز نمایندگان اقلیت به عضویت کمیته درنیامده بودند. روز قبل از آن در جلسه یی که با اعضای کمیته داشتیم قرار شد پنج نفر از اعضای کمیته به نمایندگی از دیگران برای بازدید به زندان اوین بروند.

در همان زمانی که ما قصد رفتن به زندان اوین را داشتیم، جناب آقای دکتر علیخانی و دکتر امیدواررضایی هم به جمع ما اضافه شدند. البته خود ما مصر بودیم این دوستان عزیز هم در کنار ما باشند تا ما از تجربیات شان استفاده کنیم اما زمانی که برای هماهنگی تماس گرفتیم به ما گفته شد؛ «فقط برای کسانی که عضو کمیته بودند هماهنگی صورت گرفته و در حال حاضر زمان و فرصت برای هماهنگی به منظور افزایش تعداد نیست.» در خصوص بند 209 هم بنده و جناب بروجردی به اتفاق بازدید داشتیم و علت آن بازدید هم این بود که ما روز شنبه جلسه یی در وزارت اطلاعات داشتیم. در این جلسه آقای بروجردی اعتراض داشتند که چرا برنامه بازدید ما از زندان ها به تعویق افتاده است. در آنجا دوستان فضایی ایجاد کردند که ما همان روز بتوانیم برویم و بازدید را انجام دهیم و از آنجا که دسترسی به دوستان نبود بنابراین ما از همان جا برای بازدید راهی زندان اوین شدیم. ولی در حال حاضر مترصدیم هم از دیگر بازداشت شدگان بند 209 و هم دیگر بندهای اوین به اتفاق اعضای کمیته بازدید کنیم. مطمئن باشید هیچ تعمد خاصی در کار نبوده است و خود همکاران ما هم کاملاً نسبت به این مساله توجیه هستند.

-در خصوص برخی از بازداشت شدگان اطلاعی در دست نیست، مثل آقای تاج زاده. شما در خصوص ایشان خبر یا گزارشی دارید؟

این آقایان در یک بند دیگر هستند. من خودم در خصوص حال ایشان با دادستان تهران صحبت کردم و ایشان اعلام کردند حالشان خوب است و من مجدداً از ایشان خواستم هر چه سریع تر بتوانیم با کسانی که ملاقات نکرده ایم هم دیدار داشته باشیم.

garfild - ایران - تهران
مجریان این نمایش‌ها خود نیز قربانی این تبهکاری خواهند شد
چهار‌شنبه 14 مرداد 1388

parviz1 - انگلستان - کترینگ
این چرندیات دیگه کار ساز نیست.احمق و نفهم و بیشعور و نادان و..خودتان هستسد.بهتر است گداعلی و انترش با بقیه مزدوران فکری برای اون دنیای خودشون بکنند.آیا میشه 30 سال سر خدا را هم شیره بمالن؟البته نه از این نوع شیره ای که کداعلی مصرق میکنه!!! این دنیا که دیگه روزهای آخر را ملا ها و مزدوران سر میکنند و بزودی جشن ملی ایرانیان در ایران و سراسر جهان بمناسبت سرنگونی رژیم منفور اسهال و انگلها برگذاره.آخ دیدنیست ریخت کریح گداعلی و انترش با مزدوران (مجلسیها و سپاهیون و بسیجیها ولباس شخصیهای بیناموس و....)تو همین زندانها که جنایتها و تجاوزها و .. گردن و اونوقت چه جوابی میخوان بملت بدن.پس تا دیر نشده بملت پیوسته هم این دنیا و هم دنیای آخرت خود را نچات داده و دستتان را به خون ملت هم آلوده نکرده و خدا را هم از عمل خویش خرسند کردید.کمی فکر کنید و سپس خود و خالق خود و خانواده و ملت و وطن را پیدا میکنید.انشاالله
چهار‌شنبه 14 مرداد 1388

afshin7174 - هند - بنگالور
فکر نکنم بتونین ماست بمالین رو قضیه. لباس شخصی ها که از مریخ نیومدن ؟!! مردمی هم که کشته شدن همه ایرانی بودن. اونی هم که تهدید کرد و کشت هم که معلومه کیه. حالا میمونه که تکلیف شعار مرگ بر دیکتاتور رو روشن کنیم. راستی دیکتاتور کیه؟؟؟؟ اسمشو نبر جیززززه.....
چهار‌شنبه 14 مرداد 1388

punisher - ایران - شیراز
اینا همش سیاه بازیه / کدوم پیگیری ..... برو بابا حالت خوشه ها.....!!!!!!!!!!!!!
چهار‌شنبه 14 مرداد 1388

masooleh - ایران - تهران
سلام مردم عزیزم-. دنیامی ترسید محموداحمدنژاد حکم رئیس جمهوری ایران شد دنیاخیلی نامرد.. انشالله مردم ایران کوشش وتلاش کنیدیک میلیون نفرراهبیمائی کنیدوهم محکم مردم به بسیج وغیره میزند و تا مردم حمله به خامنه ای گردن میگیردمردم وطن ما ایران هستید دنیاتوجه نکنیدمرگ بر دولت سیاسی آخوندهاوبسیج هاورهبر حزب الله. متشکرم.
چهار‌شنبه 14 مرداد 1388

سربلند ایران - ایران - تهران
خدایا به داد ما برس !!!!تا کی باید برای آ زادی ُاولین حق یه انسان بجنگیم.
چهار‌شنبه 14 مرداد 1388

سیاوش ایرانی - ایران - ایران
فقط ببینید اطلاع رسانی مردم ما چطور میتونه کمر اینها رو بشکون وگرنه کیه که ندونه رهبر شیره ای کاملا در جریان کهریزک بوده و خودش شخطا یا مجتبی(بمیری رهبری رو نبینی) دستور توع برخورد با ملت و شکنجه اونها رو صادر میکرده. اگر مردم اطلاع رسانی کنن اینها مثل سگ کتک خورده میترسن و عقب نشینی میکنن. اما نباید خام بشیم عقب نشینی این ولدزناها تاکتیکی هست و بعد از مدتی با شدت بیشتری حمله میکنن. ما پیروزیم چون حق پیروزه
پنج‌شنبه 15 مرداد 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.