کانتینر ۱۸.۵ میلیارد دلاری در مثلث برمودا , اردوغان: خدا را شاکرم چنین سرمایه‌ای به چنگ آوردیم

کانتینر 18.5 میلیارد دلاری در مثلث برمودا , اردوغان:

 خدا را شاکرم چنین سرمایه‌ای به چنگ آوردیم

18 میلیارد و 500 میلیون دلار سرمایه ایرانیان، 10 ماه پیش از مرز بازرگان خارج شد و در حوادث پس از 22 خرداد به فراموشی سپرده شد. در حالی که رسانه‌های ترک بیش از خبرنگاران ایرانی به کنکاش پیرامون سرنوشت کانتینر 18.5 میلیارد دلاری پرداخته‌اند اما هنوز پرسش‌هایی چون، این سرمایه هنگفت از چه راهی به دست آمده بود؟ به چه دلیل از طریق مرز زمینی حمل شد؟ چرا به خاک ترکیه منتقل شد؟ و چرا در گمرک دو کشور به ثبت نرسید؟ بی پاسخ مانده است. مقامات دو کشور همسایه اما در این مدت وجود چنین کانتینری را تکذیب کرده‌اند. پس اسماعیل صفاریان‌نسب کیست؟ کسی که تصویر گذرنامه‌اش را تلویزیون D ترکیه به نمایش گذاشت؟


بازرگان گمنام یا صاحب ثروت ملی


20 تن شمس طلا به ارزش 11 میلیارد دلار به همراه 7 میلیارد و 500 میلیون دلار وجه نقد، در یک در کانتینر روز 15 مهر سال گذشته برابر با 7 اکتبر 2008 میلادی خاک ایران را از طریق مرز بازرگان ترک کرد. اسماعیل صفاریان نسب مدعی است که این محموله به وی تعلق دارد. کانتینری که ورودش به ترکیه سبب شد تا رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر اسلام‌گرای این کشور در یکی از کنگره‌های حزب عدالت و توسعه «خداوند» را شاکر شود که در شرایط بحران جهانی اقتصاد، چنین سرمایه‌ای در دامان کشورش نشسته است. اردوغان گفت خدا را شاکرم که در شرایط بحران جهانی چنین حجم سرمایه‌ای به دست آوردیم. صفاریان نسب که کانتینر را در اسارت ترک‌ها می‌بیند و با انکار عالی‌ترین مقامات این کشور بر سر وجود آن رو به روست با یاری وکیل ترک خود «شنول اوزن» در تلاش آزادسازی این سرمایه هنگفت است.
وکیل این بازرگان گمنام به رسانه‌های ترک گفته است سندی دارد که اثبات می‌کند این کانتینر در گمرک آنکارا به ثبت رسیده، حال آنکه نه‌تنها گمرک آنکارا بلکه گمرک جمهوری اسلامی نیز خروج چنین کانتینری را از مرز تکذیب می‌کند.
وکیل ترک اما به روزنامه‌های ترکیه گفته است که شمش‌ها و دلار‌ها در انباری متعلق به بازرسی گمرک این کشور و در نزدیکی فرودگاه آنکارا ضبط شده است. خبرها حاکی است که صفاریان نسب اکنون در ایران است. این در حالی است که افکار عمومی نسبت به وجود چنین شخصی خوش‌بین نیست. تلویزیون خصوصی D ترکیه اما گذرنامه چنین فردی را در برابر دوربین خود گرفته است.
سیاست چمدان، کانتینر را بلعید
در پی بروز بحران جهانی اقتصاد و در معرض آسیب قرار گرفتن کشورهای ضعیف‌تر اقتصادی چون ترکیه، این کشور تصمیم به اخذ سیاست درهای باز اقتصادی گرفت. با تغییر قوانین گمرکی و برداشتن موانع ورود و خروج سرمایه به ترکیه، اعلام شد که هر میزان سرمایه، به هر شکل و به هر شیوه و از هر کشور مجاز است که به دور از هر ممانعتی به این کشور وارد شود. اتخاذ این سیاست اقتصادی از سوی ترک‌ها سیاست چمدان نام گرفت. کانتینر 5/18 میلیارد دلاری پس از اعلام این سیاست اقتصادی بود که خاک ایران را به مقصد قونیه و سپس آنکارا ترک گفت. کانتینری که تنها وجوه نقد آن معادل 20 درصد درآمد سالانه ارزی حاصل از فروش نفت خام ایران است.
روزنامه‌های حریت و ملیت در کشور همسایه ایران بسیار کوشیده‌اند تا پرده از راز فقدان این کانتینر بردارند اما تا کنون بیش از آنچه در این گزارش آمده، خبری در دست نیست. تکذیب بانک مرکزی، گمرک و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در این باره بیش از پیش به ابهام‌های موجود دامن زده است.
شادمانی سال گذشته دبیرکل حزب عدالت و توسعه از ورود این سفیر مقاومت اقتصادی اما فیلم کوتاهی است که به همراه تصویر 20 تن شمش طلا در سایت مشهور و پر بیننده «یوتیوب» موجود است. رسانه‌های ترک خلاف تکذیب دولتی‌ها اما از کنکاش خبری خود نکاسته‌اند.


خروج سرمایه چون نوشیدن آب


کارشناسان اقتصاد بر این باورند که این میزان سرمایه نمی‌تواند از سیستم بانکی ایران خارج شده باشد چراکه برداشت 5/18 میلیارد دلار چه به صورت پشتوانه و چه در قالب وجه نقد، شوک مهیبی را به اقتصاد ایران وارد می‌کند. همچنین با توجه به روابط بانکی مطلوب میان دو کشور، نقل و انتقال سرمایه به صورت حواله خارجی راه معقول و عرف است و نیازی به استفاده از مرز زمینی نیست. با این همه برخی دیگر از کارشناسان ضمن تایید اینکه سرمایه خارج شده در سیستم بانکی کشور جریان نداشته است، نکته مهم دیگری را اشاره می‌کنند. این موضوع که 7 میلیارد و 500 میلیون دلار رقمی نیست که در بازار ارز توسط شخصی که خود را بازرگان می‌نامد قابل تهیه باشد همچنان افکار را به خود وا داشته است.
تلویزیون غیر دولتی D اگر چه بمب خبری خود را دیر به میدان آورد اما ایرانیان در اقصی نقاط جهان خواهان روشن شدن ماجرا هستند. حوادث سیاسی پس از 22 خرداد اگر یک طرف ترازوی اخبار جاری باشد به نظر می‌رسد مردم به کفه دیگر یعنی اقتصاد همچنان توجه نشان می‌دهند حتی اگر دو کشور همسایه، جا به جایی 18 میلیارد و 500 میلیون دلار را انکار کنند.
 منبع : روزنامه اعتماد ملی


سخنگوی وزارت خارجه:

 موضوع خروج محموله 18.5میلیارد دلاری را با دقت پیگیری می کنیم

قشقاوی اعلام کرد: مسئولان ذیربط در ترکیه تا کنون نسبت به خبر توقیف یک کانتینر ایرانی حامل طلا و ارز توسط گمرک ترکیه که در حد یک ادعا است، اظهار بی اطلاعی کرده اند با این حال ایران موضوع را در نهایت دقت و تیزبینی پیگیری می کند .

 

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه در خصوص خبر منتشر شده پیرامون توقیف یک کانتینر ایرانی حامل طلا و ارز توسط گمرک ترکیه گفت: متعاقب انتشار این خبر توسط بعضی از رسانه ها به نقل از یک وکیل دادگستری ترکیه، سفارت جمهوری اسلامی در آنکارا به صورت جدی پیگیر موضوع بوده و در ملاقات و رایزنی با مقامات ترکیه، در حال بررسی و روشن کردن صحت و سقم خبر می باشد.

وی افزود: مسئولان ذیربط در ترکیه تا کنون نسبت به این خبر که در حد یک ادعا است، اظهار بی اطلاعی کرده اند، با وجود این، وزارت امور خارجه به منظور شفاف سازی در سلسله اقدامات متعدد موضوع را همچنان در دست بررسی دارد، بدیهی است نهادها و مراجع داخلی نیز بررسی های مقتضی را انجام داده و اطلاع رسانی لازم را به عمل می آورند.

قشقاوی در ادامه آورد: حراست از منافع ملی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور از جمله اهداف وزارت امور خارجه است و این وزارتخانه به سهم خود در نهایت دقت و تیزبینی هر مسئله ای را دراین چارچوب مورد پیگیری قرار می دهد.

ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو
سید علی دزده و 40 دزد بغداد...که شد ترکیه. بدزدید بکشید همین کاری که در این 30 سال کردید.مرگ بر خودتان دینتان خدایتان. همین
چهار‌شنبه 14 مرداد 1388

sahba - ایران - ایران
وعده ما چهارشنبه خیابان بهارستان
چهار‌شنبه 14 مرداد 1388

kamia1 - المان - کلن
این سرمایه خون ملت ایران هستش!!!از بالا سرئ انقلاب ایران ترکیه محل توریستی شد و یه اسم و رسمئ در کرد, حالا که دیگه پول از خدا رسیده هم داره..بخورین همه دولها به لطف انقلاب اسلامئ دارن به تمدن و ثروت میرسن...مردم ایران هم هئ کشته میدن!! ائ خدا قربونه عدالتت. چرا چشماتو بروئ ما بستئ?
چهار‌شنبه 14 مرداد 1388

msforugh - ایران - تهران
به نظر من چون ایران واکنشی نسبت به کشتار مسلمانان در چین نشان نداد خواستند اینطوری تلافی کنند . شاید هم حدسم اشتباه باشد
چهار‌شنبه 14 مرداد 1388

Mobarez_29 - فرانسه - فرانسه
بپا خیزید....... قابل توجه دوستانى که در فکر مبارزه جدى تر و مقابله بمثل با نظام خونخوار اسلامیون در ایران هستند. به لینک زیرین مرجعه کنید:. همه لینک را کپى کرده و سپس انرا به براوزر خود الحاق کنید.....
چهار‌شنبه 14 مرداد 1388

sahba - ایران - ایران
نبه 14 مرداد - 9 صبح - بهارستان - مقابل مجلس ( از الان به شدت اطلاع رسانی کنید) . حرکت از میدان عشرت آباد (سپاه) ، پیچ شمیران ،میدان شهدا ، میدان شاه (قیام) ، سه راه امین حضور،سرچشمه و چهاراه مخبرالدوله به سمت مجلس همزمان با تحلیف رئیس دولت کودتا .
چهار‌شنبه 14 مرداد 1388
ضد ولایت وقیح - ایران - تهران
ایران.........ترکیه.........لبنان. من شک ندارم محموله میرفته لبنان. ضمنا هواپیمای کاسپین هم این مسیر رو داشته:. تهران-------ارمنستان--------ترکیه---------لبنان. حتما توش یه چیزی شبیه کلاهک هسته ای بوده که اینطور هواپیما رو پودر کرده
چهار‌شنبه 14 مرداد 1388

punisher - ایران - شیراز
شاه خدا بیامرز میدونست که کشورای همسایه / چه گدا گشنه هایی هستند / واسه همین سفر به اروپا و آمریکا رو جوری قیمت گذاری کرد که کسی به این کشورها سفر نکنه تا پول به جیب این الدنگ ها بریزه..... بعد از سال 57 کشورهایی مثل ترکیه / کویت و امارات / با پولهای این ملت / از خاک بلند شدند...... حالا هم این بابا تو کو ....ش عروسیه که یه همچین پول یامفتی گیرش اومده / ولی کور خوندی بزودی این خونخواران بدرک میروند و میایم سراغت......
چهار‌شنبه 14 مرداد 1388

makan-d - ایتالیا - سیسیل
پروژه کودتا از یک سال قبل برنامه ریزی شد و تدارکات زیر انجام شد- دستگیری و اعدام گروهی از کسانی که می توانستند در محلات مختلف نا آرامی ایجاد کنند تحت نام برخورد با ارا‌ذل و اوباش - برخورد خشن با اقشار مختلف مردم برای ایجاد رعب و وحشت و امنیتی کردن فضای جامعه تحت عنوان طرح امنیت اجتماعی- برخورد با فعالان سیاسی و کارگری و زنان و معلمان - تقویت نیروهای بسیج - خروج پول کافی برای تدارکات عملیات در صورتی که شورش های عمومی به مراحل حادتری کشیده شد ترجیحا در کشور امن و نزدیک
چهار‌شنبه 14 مرداد 1388

shahin 12 - انگلیس - یوکی
وزارت اطلاعات این خبر را تکذیب کرد. پس فکر کردید محصولیها چه جوری تو خونه 30 میلیارد تومانی میشینه؟تازه خیلی هم طلبکارند
چهار‌شنبه 14 مرداد 1388

parsaus - امریکا - هارزطظ
.الان دارن از ته دل به مردم و رهبر و دین و رعیس جمهور و......ما میخندند یک بیلاخ هم با شست برای ملت و دولت ما میفرستند حالا بزن تو سرت و حسین حسین کن .
چهار‌شنبه 14 مرداد 1388

paradisemail - ایران - کرمان
مجتبی خامنه ای هم یک ونیم ملیارد دلارش در انگلیتان بلوکه شده ایا این دزد رو هم میگیرند
چهار‌شنبه 14 مرداد 1388

IRAN ZAMEN - نروژ - روگنان
درود بر تمامی ایرانی های مبارزه.نابود باد این حکومت اسهالی با هر نوع لباس.
چهار‌شنبه 14 مرداد 1388

Ezhaq - ایران - تهران
ترک ها زدن رو دست هر چه دوزده شاید من جای آنها بودم همین کار را می کردم چه مدرکی میشه پیدا کرد٬ یک مثال می زنم خیلی از هواپیماهای عراقی در زمان جنگ بین عراق و کویت به ایران منتقل شدند که بعد از جنگ عراق مدعی آنها شد ولی ایران آنها را پس نداد و تعداد آنها را کمتر از مقدار مدعا نشان داد زیرا به آنها نیاز داشتند و نمی خواست کشور عراق قوی تر بشه. حال تا حدودی این پولها به این ماجرا شباهت داره.
چهار‌شنبه 14 مرداد 1388

hossein329 - ایران - تهرون
احمق ها ارزش 20 تن طلا میشه 0.5 میلیارد نه 18.5 میلیارد
چهار‌شنبه 14 مرداد 1388

طاطا - ایران - ایران
ازخوان گسترده و پربرکت ایران هر کس وناکس بهره برد غیر از مردم سرزمین خودمان . خدایا تاریخ هرگز مانند این قوم را نخواهد دید
چهار‌شنبه 14 مرداد 1388

IranBozorgMehr - ایران - اهواز
به سبب کم رسایی و بد فرهنگی در ایران ما ایرانیان از هر آیین و تباری کمبود هایی داریم، ولی سبب بزرگ ما این است که تا در ایران تازی و تازی پرست داریم، همینگونه بوده و خاهد بود. هرچه میکشیم از دست این مسلمانهای مرده پرست است. مرگ بر تازی و تازی پرستان و مرده پرستان
چهار‌شنبه 14 مرداد 1388

lvlarkez - لبنان - بیروت
هر کسی که یه ذره عقل سلیم داره میفهمه که این مال مردم رو اقا مجتبی کش رفته > در ضمن فکر میکنید تورم از کجا اومده ؟؟؟ از همین کم شدن نقدینگی در ایران
چهار‌شنبه 14 مرداد 1388

گزنه - انگلستان - لندن
دوستان عزیز این هم مثل شمش های وزیر کشور که بیست سال پیش از ایران خارج کرد است خامنه ای و دیگر دزدان ایران میداند که باید از ایران فرارکنند بس تمامی موجودی را از این طریق خارج میکنند چون از طریق بانکها امکان دارد دیگر کشورها جلوی این نقل و انتقال رابگیرند
چهار‌شنبه 14 مرداد 1388

غریب بن غریب - ایران - تهران
یه کشور درست حسابی همسایه ما نیست.. از شرق که افغانستان و پاکستان هست از غرب هم عربای بیشرف یا مثل این ترکیه گدا گشنه هست... اگه ما با عربا همسایه نبودیم الان وضعمون بهتر از این بود . از هیچ ملتی مثل عرب بدم نمیاد خدا رو شکر ما عرب نیستیم ولی نمی دونم اگه ما عرب بودیم با این ننگ باید چیکار میکردم
چهار‌شنبه 14 مرداد 1388

zahra115 - دنمارک - کوپنهاگن
غریب بن غریب - ایران - تهران .تعجب میکنم که شما هروز با چند ایدی وارد این سایت می شی واقعا ادمهای مزخرف وبیکار زیاد هستند تایپک تو فقط منحصر به فحش به عربها خفه خون بگیر بچه جان داری زیاده روی می کنی اخ دار م استفراغ می کنم
پنج‌شنبه 15 مرداد 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.