شیرین عبادی : می خواستند بگویند برنده انتخابات موسوی نبوده

شیرین عبادی : می خواستند بگویند برنده انتخابات موسوی نبوده

شیرین عبادی رییس کانون مدافعان حقوق در مصاحبه با روز ضمن غیرقانونی خواندن "محاکمه" دیروز و اخذ اعترافات اجباری از اصلاح طلبان زندانی گفت که" دادگاه برگزار شده برای متهمین نیست، بلکه برای انتخابات است که بگویند درست بوده است".

عبادی درخصوص ویژگی های حقوقی دادگاه روز شنبه گفت: "نحوه برگزاری دادگاه کاملا مغایر با موازین مندرج در قانون آیین دادرسی کیفری است. بسیاری از متهمان در طی مدت بازداشت حتی اجازه نداشتند که با خانواده خود ملاقات بکنند چه برسد به وکیل. وکلا برای اولین بار در دادگاه موکلین خود را دیدند و امیدوارم که وکلایی باشند که بازداشت شدگان با طیب خاطر انها را انتخاب کرده باشند و وکلای تحمیلی نباشند. وکیل می بایستی صدای مظلومیت موکلش را به مردم جهان برساند."

برنده جایزه صلح نوبل با اشاره به رفتاری صورت گرفته با زندانیان افزود: "درمورد افرادی که محاکمه می شوند طبق اطلاعاتی که از بازداشت گاه ها به دست ما رسیده است، متاسفانه نحوه برخورد با متهمین درست نبوده و حتی در بسیاری از موارد شکنجه واذیت جسمی وروحی هم گزارش شده است. بر منبای همین نوع رفتارها بود که دستور تعطیلی بازداشتگاه کهریزک صاد شد. درچنین شرایطی چگونه می توان عده ای را چهل روز در بازداشتگاه نگهداشت وبه اینها اجازه نداد که حتی خانواده شان را ببینند و بعد در یک مصاحبه نمایشی ودادگاه نمایشی بخواهند صحت انتخابات را به مردم ایران بقبولانند. هدف از این دادگاه نمایشی آن است که مردم باور کنند که برنده واقعی انتخابات آقای موسوی نبوده و به همین دلیل محور کلیه اقرارهایی که از متهمین گرفته شده و تماما نیز فاقد اعتبار است برهمین روال است."

عبادی با شرح تکنیک های به کار گرفته شده برای اعتراف گیری از زندانیان تصریح کرد: "یکی از شیوه هایی که برای گرفتن اعتراف به کار می رود قطع ارتباط کامل زندانی با دنیای خارج است. حتی ممکن است اطلاعات غلطی به آنها داده شود. به عنوان مثال در زندان روزنامه ای را که اخبار جعلی در آن چاپ شده به داخل زندان می آورند و در آن فرضا دستگیری ویا کشته شدن کسی را می دهند وبه این ترتیب سعی می کنند روحیه فرد را بشکنند و علیه خودش وادار به صحبت کنند. من نقل قول می کنم از یکی از افراد سیاسی معروف ایران که سالها زمان شاه مبارزه می کرد برای تاسیس جمهوری اسلامی. وی مدتی به علت مخالفت با ادامه جنگ پس از فتح خرمشهر در زندان بود. وی تعریف می کرد که بازجو بعد از آزارهای روانی فراوان به او اطلاع می دهد که مهندس بازرگان دستگیر شده واعترافاتی علیه دوستان خودش از جمله این فرد کرده است. او می گوید که باور نمی کند. یک روز او را به هوا خوری می برند واز پشت شیشه واز فاصله دور کسی را می بیند که شبیه مهندس بازرگان بود ولباس زندانی به تن داشت وقدم می زد. بعد چند شماره روزنامه را اوردند که در آن حرف های عجیب وغریبی از قول مهندس بازرگان علیه وی گفته شده بود. وی می گفت وقتی بعد از دوسال از قرنطینه بیرون آمدم دیدم اساسا مهندس بازرگان دستگیر نشده بود که بخواهد علیه کسی صحبت بکند واین بحث ها همه اش دروغ بوده است."

برنده جایزه صلح نوبل خاطرنشان کرد: " متاسفانه این نوع اذیت وآزارهای روانی در زندان ها رواج دارد و چیز جدیدی نیست. به همین خاطر عده ای را آزاد کردند و عده کثیری را اجازه ندادند که حتی با اجازه مامور با خانواده های خود ملاقات کنند. زیرا می دانستند که در این زمان آنها در جریان قرار خواهند گرفت که وضعیت بیرون چگونه است و چگونه بایستی از خود دفاع کنند. تمامی اینها در علم حقوق شکنجه روانی محسوب می شود وافرادی که تحت چنین شرایطی صحبت کرده باشند از درجه اعتبار ساقط است."

وی درخصوص ویژگی های حقوقی چنین اعتراف هایی گفت: "کلیه تشریفات مربوط به دستگیری متهمین و شیوه برخورد با انها و نحوه بازجویی و تحقیق مفصلا در قانون آیین دادرسی کیفری پیش بینی شده است. متاسفانه از بای بسم الله تا تای تمت در مورد متهمین خلاف قانون رفتار شده است. هم دستگیری ها برخلاف قانون بوده است هم شیوه نگهداری و هم کیفیت رفتار با انها در بازداشتگاه و هم نحوه دادرسی. بنابراین هر حکمی که صادر بشود از درجه اعتبار ساقط است. خصوصا که مستند صحبت های دادستان شخصی است که حتی حاضر نیستند نام او را بیاورند وطبق حدسی که زده می شود مربوط است به فردی با ماموریت خاص که اساسا نه ماه قبل هم دستگیر شده است."

شیرین عبادی با اشاره به ادبیات به کار گرفته شده در اعتراف های مطرح شده افزود: "متاسفانه آنچه که به عنوان اتهام برای تعداد کثیری از سیاستمداران و دلسوزان رژیم مطرح می شود اساسا بر فرض تحقق جرم هم نیست. برای این گفتم متاسفانه چرا که به عنوان یک وکیل همواره نگران صحت عملکرد دادگستری هستم. بسیار متاسفم که چرا دادگستری به حال و روزی رسیده که ما شاهد این گونه محاکمات باشیم. محور کیفرخواست اطلاعات فردی است که حتی نامش اعلام نشده و مشخص است چرا اعلام نکرده اند. چرا که از ۹ ماه قبل در زندان بوده و نمی توانست اظهاراتش درست باشد."

این وکیل مدافع حقوق بشر اظهار داشت: " اساسا آنچه که  این روزها به عنوان کودتای مخملی نام برده می شود، به این معناست که کسی در انتخابات برنده بشود ویا اینکه مردم خواست خودشان را به صورتی مسالمت آمیز بیان کنند. گویا برد در انتخابات ویا بیان مسالمت آمیز خواست مردم ممنوع است ومردم وظیفه دارند برای همیشه از فردی که در حکومت است طرفداری کنند ونمی توانند به افراد دیگری تمایل پیدا کنند. به عنوان مثال آنچه می گویند در گرجستان پیش آمد مردم قیام کردند وسیستم دیگری را جایگزین کردند و موفق هم شدند. کجای این کار با ضوابط دموکراسی همخوانی ندارد؟ اگر گروهی بگویند که ما به روش دیگری مایل هستیم کشور اداره شود آیا نام این کودتای مخملی است؟ کودتای مخملی چه ویژگی هایی دارد؟‌ تنها چیزی که حکومت اعلام می کند آن است که عده ای در اعتراض به وضعیت موجود به خیابان آمده اند. مردم به صورت خودجوش آمده اند. اما دادستان عنوان می کند که اینها با تشویق اجانب آمده اند."

شیرین عبادی در پایان تاکید کرد: " این حرف توهین به مردم است. این گونه محاکمات در حقیقت توهین به شعور ملتی است که بلوغ سیاسی خود را با راهپیمایی مسالمت آمیز میلیونی نشان داد."


ballotak - انگلیتان - لندن
shalizar - انگلستان - لندن . امروز رفتم سفارت روسیه - کنزینگتن پالاس گاردنز - ولی کسی اونجا نبود! به سفارت ایران هم رفتم اونجا هم کسی نبود! امیدوارم فردا همونطور که گفتید بین ساعت 4 تا 7 جلوی سفارت کسی بیاد.
یکشنبه 11 مرداد 1388

iran-azad - ایران - تهران
من هنوز نمی فهمم اون جوان ناشناس بیست ساله که اگه توی زندان کشته هم بشه کسی نمی فهمه باید از شکنجه و عواقب آن بترسه و هرچی بازجو خواسته توی دادگاه بگه این سران اصلاحات دیگه چرا، به خدا کتاب خاطرات زندان رو بخونید ببینید دختران هجده ساله ای که هفت هشت سال برای امضای یک ورقه توبه نامه تحت بدترین شکنجه ها بودند و آخرش یا اعدام شدند و یا بازجو رو از رو بردند و بالاخره آزاد شدند حالا طرف توی سی روز شکسته !؟ چی بگم والا شایدم تحت لیسانس کا گ ب قرصی چیزی دادند به این بیچاره ها
یکشنبه 11 مرداد 1388

fanta - فرانسه - استراسبورگ
ran-azad - ایران - تهران. آره دوست عزیز. دیگه هیچ چیز مثل سابق نیست. یه آخوند میره زندون، ظرف چند روز مغر میاد و اعتراف می‌کنه. لابد بعدشم به یکی از کشورهای دموکرات پناهنده سیاسی می‌شه و اسمشو می‌ذاره مباره با دیکتاتوری و کلی به طرفداراش اضافه می‌شه! واقعاً که مایه خجالته. مردم ساده‌ای هستیم ما. وقتی یه آخوند لبخند می‌زنه و حرفهای بامزه (و گاهی سکسی) می‌زنه می‌گیم این بابا خیلی باحاله، با همه فرق داره. خدا بهمون رحم کنه.
یکشنبه 11 مرداد 1388

bluestar - ایران - تهران
iran-azad - ایران - تهران . آقای ابطحی در دوران نوجوانی در زندان شاهنشاهی اسیر بود. اونجا از این اعترافها نکرد. دیگه خودت حسابش رو بکن چه خبره. اینها مردم عادی رو می کشند ولی سران رو انقدر شکنجه میکنند که وجود خودش رو هم انکار کنه
یکشنبه 11 مرداد 1388

bbayat - آلمان - اشتوتگارت
یک سوال : راستی وقتی دولت کودتا میتواند یک انتخابات نمایشی 40 میلیونی راه بندازه نمی تونه یک دادگاه نمایشی چند نفره رو برگزار کنه؟؟. این نمایش احمقانه فقط بدرد ابلهانی از جنس خودشان می خوره با یه عده مردم عوام و بی اطلاع که متاسفانه همیشه دستخوش بازی دیگران می شوند. جامعه ما زمانی اصلاح خواهد شد که خودمان هم اصلاح شویم و زمانی اصلاح می شویم که سطح آگاهی و اطلاعات در جامعه زیاد شود. امیدوارم این آگاهی و بیداری به امید خدا همه گیر شود تا ملت ایران از شر جهل و ظلمت خارج گردد.
یکشنبه 11 مرداد 1388

sascha - امریکا - سن هوزه
خطاب به همه دوستانی که میگویند اسلام واقعی این نیست که اخوندا بهش عمل میکنن میشه لطفا یکی بگه اسلام واقعی چه شکلیه؟تا اونجایی که من میدونم تو اسلام قتل اسمش شده جهاد. زنا شده صیغه و ........درود بر ایران و فرزندان باغیرت و اگاهش
یکشنبه 11 مرداد 1388

پسر کرد ایران زمین - ایران - تهران
نگا کنید رنگ عوض کردن افراد را. هر هری مذهب بودن آنها را و بوقلمون صفت بودنشان را . این شیرین عبادی همانی است که بعد از دریافت جایزه نوبل خاتمی درباره اش گفت جایزه نوبل یک جایزه سیاسی است نه جایزه ای که گیرندگان آن واقعا مستحق دریافت آن باشند و اشاره کرد به مناخیم بگین که این جایزه را دریافت کرده بود و بعد از آن روزنامه های اصلاح طلب هم از اظهاراتش حمایت کردند. این شیرین عبادی همان است که در دور قبلی انتخابات ریاست جمهوری فرموند من از بین 8 کاندیدای موجود فقط احمدی نژاد را فردی صادق می دانم که گفتارش با اعمال وفق دارد. حالا ببیند سگ و شغال در یک گروه قرار گرفته اند.
یکشنبه 11 مرداد 1388

hawe - ایران - سرپل
ایول
یکشنبه 11 مرداد 1388

رضا 206 - ایران - سبزوار
درود به شیرین عبادی عزیز......خیلی ها قصد دارند این شیر زن رو خراب کنند ولی کور خوندند..قابل توجه این دوستانی که مخالف این خانوم هستند باید بگم این شخص اعتبارشو گرو ایران گذاشته...و شاید تا مدت ها نتونه برگرده ایران....درود به خانوم عبادی و تمام ازادیخواهان
یکشنبه 11 مرداد 1388

رضا 206 - ایران - سبزوار
درود به شیرین عبادی عزیز......خیلی ها قصد دارند این شیر زن رو خراب کنند ولی کور خوندند..قابل توجه این دوستانی که مخالف این خانوم هستند باید بگم این شخص اعتبارشو گرو ایران گذاشته...و شاید تا مدت ها نتونه برگرده ایران....درود به خانوم عبادی و تمام ازادیخواهان
یکشنبه 11 مرداد 1388

garfild - ایران - تهران
دیشب با دوستام شو اینها رو نگاه می کردیم و همه هم نظر بودیم که اینها هر حرفی هم که بزنن باز برگردن رکب خوردن چون هم کاری که اونا خواستنو کردن براشون هم ر..دن به خودشون و اذهان مردم و حالا حالا در خدمت اونا هستن /// خدا به ما ملت رحم کنه با این خط و نشونای مموتی و این دولت نادان بی سواد
یکشنبه 11 مرداد 1388

alisia - رومانی - بخاریست
این از خودشون باترسید از ش
یکشنبه 11 مرداد 1388

شاندل - ایران - تهران
sascha - امریکا - سن هوزه. تو کدوم دین آیین یا مکتب رو میشناسی که پس از دوره اوج و خلوصش بدست نااهلان نیفتاد و معانیش قلب نشد؟از مسیحیت و یهود و زرتشتی و بودایی تا مارکسیسم و کمونیسم و...من میگم خوبه یا تعصب مثبت و منفی نسبت به چیزی نشون ندیم یا اگه میخوایم متعصبانه قضاوت کنیم قبلش بریم در مورد اصل اون فکر یا شخص یا نظریه تحقیق کنیم و بعد یه تعصب آگاهانه داشته باشیم.مطمئنم تو اگه ابوذرو بشناسی که چطور بخاطر بیان حقیقت همه مصلحتها رو نادیده میگرفت شیفته ش میشی.و خود علی گفته زمانی فرا میرسه که اسلام مانند ظرفی میشه که برگشته و تمام محتویاتش ریخته.تعصب قبل از مطالعه باعث میشه ذهنمون بسته بشه و قدرت تحلیل واقع بینانه نداشته باشیم
یکشنبه 11 مرداد 1388

manenarenji - المان - اسن
زنده باد شیرین عبادی. مرگ نابودی سهم شماست مزدوران کثیف .
یکشنبه 11 مرداد 1388

mmansooji - ایران - تهران
آخه یکی نیست به این زنیکه بگه توی بر اندازی نیاز نیست اکثریت اعتراض مسالمت آمیز (همراه با خون و خونریزی) داشته باشند. بلکه دو میلیون تهرانی هم میتونند انقلاب مخملی کنند. این دو ملیون اکثریت 70 میلیون ایرانی نیستند. آخه چرا هر بیسوادی این روزها ادعاش میشه؟!
یکشنبه 11 مرداد 1388

آسید مهدی - ایران - تهران
شیرین خانم تو یکی برو جلوی اجنبی ها خودتو لختو عور کن تو رو چه به این حرفا
دوشنبه 12 مرداد 1388

victorsiamak - بلژیک - بروکسل
اسید مهدی شما مواظب .....باش که خودشون را جلوی اخوندها ...نکنند حالا به فرض اینکه خانم عبادی ین کار را کرد یه جایزه بهش دادند مال شما را به جای جایزه دادن..... الحق که لیاقتت همان محمود بوزینه هست. حیف بوزینه که با محمود مقایسه می شود.
دوشنبه 12 مرداد 1388

sascha - امریکا - سن هوزه
سلام شاندل - ایران - تهران عزیز راستش اگه تاریخ نویسهای 1400 سال پیش هم مثل الان بوده باشن من فکر میکنم ابوذر و ......هم مثل اخوندای امروز خون مردم را ریخته باشن تو شیشه خمینی این همه ظلم کرد اخرش هم شد ایت الله و زیارتگاه و تشکیلات داره
دوشنبه 12 مرداد 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.