آیت الله منتظری: آیا تجربه حکومت شاه را از یاد برده اید؟

آیت الله منتظری: آیا تجربه حکومت شاه را از یاد برده اید؟

آیت الله حسینعلی منتظری، یکی از مراجع تقلید شیعه در ایران، به سران جمهوری اسلامی هشدار داده است که از سرنوشت محمدرضا پهلوی، آخرین پادشاه ایران درس عبرت بگیرند.

او در پاسخ به نامه اخیر حدود هفتاد نفر از شخصیت های سیاسی و دانشگاهی ایران، از جمله میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی، که از مراجع تقلید در مقابل "سرکوب" و "شکنجه" معترضان یاری خواسته بودند، نوشته است که مقامات جمهوری اسلامی با بستن تنها یک بازداشتگاه نمی توانند مردم را "اغفال" کنند.

امضاکنندگان نامه استمداد از مراجع تقلید در نامه خود که روز سوم مرداد منتشر شد، نوشته بودند که بازداشت های پس از انتخابات ریاست جمهوری با "استفاده از شیوه های بازجویی" همراه بوده که "یادآور دوران سیاه ستمشاهی" است.

همچنین در نامه ای که آقایان موسوی، کروبی و خاتمی از امضاکنندگانش بودند، آمده بود: "از شما مراجع عظام تقلید به عنوان مرجع و ملجأ ملت شریف ایران می خواهیم که پیامدهای زیانبار اتخاذ شیوه های قانون گریزانه را به دستگاه های ذیربط خاطرنشان ساخته و آنان را نسبت به اشاعه بیدادگری در نظام جمهوری اسلامی برحذر دارید".

حالا آیت الله منتظری جواب داده است: " ‏تصمیم گیرندگان حوادث و فجایع اخیر آیا تجربه حکومت شاه و سایر رژیم هاى استبدادى را از یاد برده اند؟ مگر رژیم‏ ‏شاه با ایجاد خفقان و رعب و سرکوب آزادى خواهان و سانسور رسانه ها و زندانى و شکنجه نمودن فعالان سیاسى و‏ ‏معترضین و اعتراف گیرى از آنان و پرونده سازى و تبلیغات دروغ توانست در مقابل موج اعتراضات و نارضایتى هاى‏ ‏مردم مقاومت کند؟"

امضا کنندگان نامه استمداد از مراجع در مورد تلاش دستگاه های امنیتی برای "اعتراف گیری" با "شیوه های غیرقانونی، غیراخلاقی و غیرشرعی" از بازداشت شدگان هشدار داده بودند.

این در حالی است که مسئولان جمهوری اسلامی می گویند کسانی که اکنون در بازداشت هستند، از عوامل اغتشاشات بوده اند و بزودی محاکمه خواهند شد.

اما آیت الله منتظری نوشته است: "عزیزانى که اکنون در زندان ها اسیر هستند و از آنان با زور و شکنجه اعتراف و مصاحبه مى‎گیرند و هر روز جنازه یکى از‏ ‏آن عزیزان را به خانواده ها تحویل مى‎دهند چه گناهى کرده اند؟ جز این که به تخلفات عدیده و تقلب در انتخابات به طور‏ ‏مسالمت آمیز و آرام اعتراض داشتند و خواستار احقاق حقوق از دست رفته خود بودند؟"

آقای منتظری همچنین با انتقاد از شیوه های دستگاه های اطلاعاتی برای گرفتن اعتراف از بازداشت شدگان، به فرمان رهبر جمهوری اسلامی برای تعطیلی اخیر بازداشتگاه کهریزک اشاره کرده و نوشته است: "این گونه اعترافات هیچ مبناى شرعى و قانونى ندارد و آمرین و عاملین آن مرتکب جرمى بزرگ شده اند و باید در دادگاهى‏ ‏عادل و بى طرف و علنى محاکمه شوند تا مردم واقعا احساس کنند به حقوقشان توجه شده است و به آینده امیدوار شوند،‏ ‏نه این که در صدد اغفال مردم باشند و مثلا با تعطیلى یک بازداشتگاه تمام گناه را به گردن یک ساختمان بیندازند."

عزیزانى که اکنون در زندان ها اسیر هستند و از آنان با زور و شکنجه اعتراف و مصاحبه مى‎گیرند و هر روز جنازه یکى از‏ ‏آن عزیزان را به خانواده ها تحویل مى‎دهند چه گناهى کرده اند؟

آیت الله منتظری

پیشتر پایگاه اینترنتی آیت الله حسینعلی منتظری گزارش داده بود که او در روزهای اخیر برای بحث درباره "مسائل فقهی و سیاسی روز" با آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی و آیت الله شبیری زنجانی، دیدار کرده است.

جزئیات این دیدار در دهکده خاوه، در اطراف قم که اقامتگاه تابستانی آیت الله منتظری است، فاش نشده است.

پیش از انتشار بیانیه تازه آقای منتظری، آیت الله موسوی اردبیلی و آیت الله یوسف صانعی، دو تن دیگر از مراجع تقلید، شیوه های برخورد با معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری را محکوم کرده بودند.

آیت الله یوسف صانعی بیانیه ای صادر کرد که در آن خطاب به کسانی که آمر و عامل "ضرب و جرح و قتل و زندانی کردن افراد بوده و به آزار زندانیان می پردازند" هشدار داده شده بود که "اینگونه ظلم ها به کسانی که هیچ پناهگاهی جز خداوند ندارند از گناهان کبیره به شمار می رود."

آیت الله صانعی خواستار آزادی فوری تمامی زندانیان و صدور "اجازه برگزاری مراسم به خانواده شهدای حوادث اخیر" شد و گفت که آمرین، عاملین و محرکین این حوادث نیز باید توبه کنند و رضایت مضروبین و آسیب دیدگان را به دست آورند.

آیت الله عبدالکریم موسوی اردبیلی هم هشدار داد که ادامه روند کنونی می تواند باعث تضعیف نظام و اعتماد عمومی به آن شود و افزود که "حرمت شکنی و ایراد اتهاماتی که در دادگاه های صالحه ثابت نشده اند به بزرگان و شخصیت های ملی و دینی نه تنها جامعه را آرام نمی سازد بلکه آتش فتنه را شعله ور تر می کند."

bluestar - ایران - تهران
الَّذِینَ آمَنُوا یقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَالَّذِینَ کَفَرُوا یقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ الطَّاغُوتِ فَقَاتِلُوا أَوْلِیاءَ الشَّیطَانِ إِنَّ کَیدَ الشَّیطَانِ کَانَ ضَعِیفًا. کسانی که ایمان دارند، در راه خدا پیکار می‌کنند؛ و آنها که کافرند، در راه طاغوت پس شما با یاران شیطان، پیکار کنید! زیرا که نقشه شیطان، ضعیف است. «النساء/76» . ما اهل کوفه نیستیم - حسین تنها بماند.
پنج‌شنبه 8 مرداد 1388

Goşa Çay - ایران - قوشاچای
اونروز نزدیکه آقایون سوارهولپیمای ریاست جمهوری شده عازم ونزویلا یا بولیوی هستند بازماندگانشان هم پای چوبه دار مخصوصا مرتضوی و حسین بازجو
پنج‌شنبه 8 مرداد 1388

vezveznazi - ایران - ایران
دیکتاتورها یکی پس از دیگری به دست مردم ایران نابود میشوند.زنده باد ایران زنده باد دمکراسی.این ملتها هستند که جاودان می مانند.ازادی حق مسلم ماست
پنج‌شنبه 8 مرداد 1388

bigmoeshah - امریکا - ویرجینیا
تمام این اخوندها توی اصطبل بدنیا امدن وهیچ فرقی با همدیگر ندارن از یدست میده از یدست میگیره. یک مشت حیوان وحشی دارن مردمرا میکشن مملکت داره نابود میشه انوقت یک بوزینه میاد چرتوپرت میگه تاملت بگن دیدی این ایت الله باماست بخدا هیچکدامشان بفکر مردم و ملت نیستن.بامید ازادی ایران و ایرانی ازاده..
پنج‌شنبه 8 مرداد 1388

artimis - ایران - بوشهر
درود. هموطنان خارج از کشور که گویا اغلب به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند ( سرعتی که وقتی من خودم 2 مگابایت را تجربه کردم برایم مثل رویا بود ) .چرا در زمینه اینترنت به فکر ما داخلی ها نیستین و خیلی عقبین ! من قصد توهین ندارم . به نظر خودم یه انتقاد و گله معقول از شماهاست . اگه به این پیشنهاد که می گم عمل کنید ( جدیداْ مثل این که به فکر بعضی ها رسیده مثل این نمونه : https://www.iranukyellowpages.com/article.php?id=39990 ) چون در ایران اغلب سرعت پاپین داریم و youtube هم که اغلب کلیپ های ویدپوپی روی آن قرار دارد مسدود است . شما یه زحمت بکشین :.
پنج‌شنبه 8 مرداد 1388

artimis - ایران - بوشهر
1- کلیپ های ویدپوپی را علاوه بر youtube به طور هم زمان روی یک میزبان فایل های ویدپوپی دیگر قرار دهید . اگه از نظر قانون کپی رایت سایت youtube ایراد می گیرد با اونا شرایط ایران رو در میان بذارین فکر نکنم مخالفت کنن . 2- لینک دانلود مستقیم ویدپوها را برای ما قرار بدین . این طوری دانلود مستقیم آنها هم راحت تره . لینک ها رو روی Mediafire.com آپلودکنین . هم برای مدت زمان زیادی لینک ها رو نگه می داره ، هم سرعت بالائی داره ، هم مجانیه ، و از همه مهمتر حالت Resume داره !!. آخه ما با این راپیدشیر لعنتی و 4shared.com و امثالهم مشکل داریم . دهن مبارکمون رو …
پنج‌شنبه 8 مرداد 1388

nazanin 2009 - ایران - ارومیه
افشای هویت یکی دیگر از جانباختگان جنبش سبز: امیرحسین طوفان‌پور. امیرحسین طوفان پور، متولد 1356 و دارای یک دختر هفت ساله، روز دوشنبه 25 خرداد همراه با برادر دیگرش به حوالی میدان آزادی رفته بودند. حدود ساعت بیست و سی دقیقه شب به بعد با دیدن درگیری و شلوغی در بخشی از خیابان، از برادرش که سوار بر موتور بوده جدا می شود تا به تجمع نزدیک شود و خبری به دست بیاورد، ولی دیگر برنمی‌گردد.
پنج‌شنبه 8 مرداد 1388

Emam Zaman - ایران - قم
bluestar - ایران - تهران . ما اهل قمیم اهل کوفه نیستیم برادر.کاری هم با حسین و دارودسته اش نداریم.ما منتظر اقا امام زمانیم که بالاخره از چاه جمکران بیرون بیادو جوانای مردم رو از بازداشگاه ها ازاد کنه.
پنج‌شنبه 8 مرداد 1388

mehranbeigi - کانادا - تورونتو
اخه چرا این رژیم رو با شاه مقایسه مکنید اینها جنایت کارن تا 5 میلیون نفر و نکشن از جاشون تکون نمیخورن
پنج‌شنبه 8 مرداد 1388

zolfaghar.ghar.ghar - ایران - تهران
ایت اللات منتظری ثمره مذهب جاهلیه. اخرشه. هی میگه جمهوری اسلامی.به نظر من؛ دشمن شماره یک انسانیت مذهب است، بدترین و ظالمترین جنایتکاران تاریخ معمولاً مذهبیترین بوده‌اند، بدترین نوع حکومت؛ حکومت مذهبی است، به نظر من جاهلانه‌ترین مذهبی که انسان تا به امروز ساخته اسلام است، بدترین و جاهلانه‌ترین حکومت روی زمین را امروز ما داریم،با جاهلانه‌ترین نام؛ «جمهوری اسلامی»؟؟! مگر حکومت اسلامی جمهوری میشود؟ مگر حکومت علی یا محمد جمهوری بود؟
پنج‌شنبه 8 مرداد 1388

zolfaghar.ghar.ghar - ایران - تهران
اینم تقدیم به دوستمان که گویا تشنه قتل و خونریزیه و ایات شیطانی از تازی نامه محمد در باب مجاهله قتل و کشتار میاره. سوره مائده 33: سزاى کسانى که با خدا و پیامبر او مى‏جنگند و در زمین به فساد مى‏کوشند جز این نیست که کشته شوند یا بر دار آویخته گردند یا دست و پایشان در خلاف جهت‏ یکدیگر بریده شود (پای چپ با دست راست و پای راست ایشان با دست چپشان بریده شود) یا از آن سرزمین تبعید گردند این رسوایى آنان در دنیاست و در آخرت عذابى بزرگ خواهند داشت.
پنج‌شنبه 8 مرداد 1388

zolfaghar.ghar.ghar - ایران - تهران
البته از حق نمیگذرم.باز هم خدا رفتگان خامنه‌ای این کفتار پیر را بیامرزد که به شرارت علی با ذوالفقارش نیست،چون میتونه مطابق اسلام جاهلیه تعدادی از کافران(مثل من) را همچون علی در بنی‌قریظه دست بسته با دستان مبارکش، شخصاً سر ببره تا دیگران بترسند.
پنج‌شنبه 8 مرداد 1388

فرزانه_کویت - کویت - کویت
فرزانه کویت/من ازتمام هموطنان عزیزایران خواستارم بایکدیگرمتحدشویدتابه پیروزی عن غریب بریسید جان جوانهایمان هرروزتهدیدمیشودجانشان رونجات دهیداینها امیدفردای ماهاهستند/به امیدسربلندی ایران وایرانیان
پنج‌شنبه 8 مرداد 1388

tabeshesahar - ایران - تهران
هر چند کل روحانیت را مرتجع میدانم ولی بعضی از آنها خوب از جنبش سبز حمایت کردند.به امید روزی که حکومت دمکراتیک غیر دینی داشته باشیم.یادمان باشد بعضی از این روحانیون برای جدایی دین از سیاست هم اینک در زندان و تبعید به سر میبرند.به امید آزادی سرزمین عزیزمان ایران سبز.
پنج‌شنبه 8 مرداد 1388

garfild - ایران - تهران
Emam Zaman - ایران - قم عزیزم با تمام احترامی که برای عقاید شما قائل هستم فقط 1 سوال دارم واقعا شما معتقدی که امام زمان از تو چاه می یاد بیرون؟ من که فکر می کنم شاید از آسمان فرود بیان طبق چیزی که تو مغزمون کردن این معقول تره ولی از چاه بعید می دونم ماها برای دعا کردن هم رو به آسمون می کنیم نه به زمین و چاه
پنج‌شنبه 8 مرداد 1388

hezar - ایران - بندرعباس
آقای منتظری خودش نظریه پرداز ولایت فقیه بوده و هرچی بدبدختی می مشیم از دست اونه. معلوم نبود اگه منتظری رهبر بود الان وضعمون بهتر از این می شد...
پنج‌شنبه 8 مرداد 1388

aria-aria-nl - هلند - روتردام
بابا دست از سر شاه بردارید سگ شاه شرف داره به این رژیم خدا بیامرزه شاه را
پنج‌شنبه 8 مرداد 1388

spdrahimi - ایران - ز
bluestar - ایران - تهران. تا وقتی که ....های مثل تو در این کشور هستند که معلوم نیست از ...کدوم تازی گدا گشنه هستند معلومه که خون جوونها رو تو شیشه می کنند. اماپیروزی نزدیکه و اون روز که خودمون با دستامون خفت می کنیم البته قبلش تمام اون بلاهاپی رو که سر جوونهای مردم آوردین سرتون می آریم. ما نمیگذاریم این هتک حرمت به ناموس این مرز و بوم و بعد کشتن آنچنانی خانم .... موسوی بی جواب بمونه و مطمپن باش تلافیشو سر ... در میاریم اون هم جلوی چشم خودت منتظر باش تا ببینی!!!!!!!!!!!!!!
پنج‌شنبه 8 مرداد 1388

IRAN ZAMEN - نروژ - روگنان
bluestar - ایران - تهران . ما اهل کوفه نیستیم - حسین تنها بماند.اول از همه اهل کوفه هستی.و حسبن در همان روزهای اول تنها شد.هنوز در دوران خرافات داری سیر و سیاحت می کنی.اگر حسین می توانست بر می گشت.گدام ادم عاقل با 75 نفر می رود در مقابل 4000 نفر و ان هم بیشتر زن بچه بوده اند.بالا تر از حسینها را و فاطمه ها را دارند اعدام می کنند.حسین کیلوی چند است.
پنج‌شنبه 8 مرداد 1388

Anti_diktator - ایران - گرگان
Emam Zaman - ایران - قم .. شما دم همون چاه منتظر امام زمان باش... ولی تا اونجاییکه ما یادمونه از قدیم به ما گفتن از تو حرکت از خدا برکت... اینجوری دست رو دست بزاری و منتظر مهدی قائم بمانی؟؟؟. لازم به ذکره شماهایی که دم از مسلمونی میزنید باید بدونید یکی از اقدامات مهم در دوران غیبت امام زمان این نیست که دعا و زاری کنید اینه که در صحنه حق و باطل حضور پیدا کنی که وقتی امام زمان اومد و جنگ شروع شد نگی شما برو بجنگ ما اینجا میشینیم... این راه که تو میروی به ترکستان است
پنج‌شنبه 8 مرداد 1388

khorzookhan - ایران - تهران
bluestar - ایران - تهران . تو که خداحافظی کردی و گفتی دیگه نمی نویسی تازه یک شعر بلند بالا هم . گفتی و رفتی. باز چرا پیدات شد؟ .خودت هم به حرفهای خودت پایبند نیستی!!باشه حالا چون سبز هستی اندفعه میبخشیمت.
پنج‌شنبه 8 مرداد 1388

hirowa - ایران - هیرو
IRAN ZAMEN - نروژ - روگنان. آره اگه معیار عقل و منطق تو باشی ما عاشقان حسین همه بی عقلیم .. حسین و حسین ها در دوران ما زندگی نمی کنن که خونشون خون ملتها رو به جوش بیاره . همینه که بت پرستان طرفدار حکومت و حکومتگران قدرت پرست به ما مسلط شدن .. در این زمان کربلایی زیاد شده .. خیلی خیلی زیاد اما به همن نسبت حسینی ها کمتر و کمتر می شن. این الطالب بدم المقتول کربلا
پنج‌شنبه 8 مرداد 1388

hirowa - ایران - هیرو
. Anti_diktator - ایران - گرگان . از ضرب المثلت خوشم نیومد
پنج‌شنبه 8 مرداد 1388

hirowa - ایران - هیرو
IRAN ZAMEN - نروژ - روگنان. آره اگه معیار عقل و منطق تو باشی ما عاشقان حسین همه بی عقلیم .. حسین و حسین ها در دوران ما زندگی نمی کنن که خونشون خون ملتها رو به جوش بیاره . همینه که بت پرستان طرفدار حکومت و حکومتگران قدرت پرست به ما مسلط شدن .. در این زمان کربلایی زیاد شده .. خیلی خیلی زیاد اما به همن نسبت حسینی ها کمتر و کمتر می شن. این الطالب بدم المقتول کربلا
پنج‌شنبه 8 مرداد 1388

bluestar - ایران - تهران
IRAN ZAMEN - نروژ - روگنان . حسین یک آرمان است. یک مکتب. که به ما درس مبارزه داد و اینکه از خشونت و وحشیگری دشمن وحشت نکنیم. امام صادق(ع) فرمود هر روز عاشورا و همه جا کربلاست. آیا حسین و پیروانش را در زمان ما نمیبینی ؟ میرحسین موسوی حسین دوران ماست . راهش راه حسین پیروانش اصحاب حسین و شهدای ما به منزله شهدای کربلا هستند.
پنج‌شنبه 8 مرداد 1388

bluestar - ایران - تهران
khorzookhan - ایران - تهران . تصمیم داشتم دیگه ننویسم ولی دلم نیومد تنهات بگذارم
پنج‌شنبه 8 مرداد 1388

bluestar - ایران - تهران
spdrahimi - ایران - ز . از بی ادبی و طرز کامنت نوشتنت معلومه که جزو چماقدارهای بسیجی دولتی هستی. به هر حال متاسفم که انقدر فرهنگت پایینه. ترانه موسوی هم یک مسلمان بود. سیدی از نسل پیامبر اسلام.
پنج‌شنبه 8 مرداد 1388

Anti_diktator - ایران - گرگان
من خیل وقته تو این سایت میام اما یه سوال تو ذهنمه که چرا با bluestar - ایران - تهران اینطوری برخورد میشه؟؟؟. من فکر میکنم که هم نظراتی که میده قرآنی و اسلامیه هم به جنبش ما ضربه ای نمیزنه... کساییکه خدا و قرآن رو قبول ندارند خواهشا بی احترامی نکنن به کساییکه ایمان دارن به این کتاب
پنج‌شنبه 8 مرداد 1388

bluestar - ایران - تهران
Anti_diktator - ایران - گرگان . دوست عزیز. تعداد زیادی از این دوستان مزدور بسیجی و اطلاعاتی هستند و از اینکه با سلاح مذهب با کودتاچی ها برخورد شود و مشروعیتشان را از دست بدهند به شدت میترسند. چون عمریست پوستین وارونه اسلام را پوشیده اند و دارند با آن ارتزاق میکنند و امثال من داریم این پوستین را از تنشان جدا میکنیم. عده دیگر هم عقیده واقعیشان اینست
جمعه 9 مرداد 1388

alberto1330 - انگلستان - لندن
این رژیم ستمگر و جنایتکار حدود سی سال است خون مردم را در شیشه کرده اند. سؤال من این است که چرا تا قبل از انتخابات اخیر هیچکدام از این مراجع تقلید و همپالکیهایشان که به اصطلاح طرفدار حقوق بشر، بخصوص مردم ایران هستند، ساکت نشستند و از بذل و بخشش و زندگی رفاهی سردمداران رژیم استفاده کردند و صدایشان درنیآمد. ای مردم گول اینها را نخورید. این آدمهای فرصت طلب فقط منتظر باد هستند. برگردید به سی سال پیش که ناگهان مثل مور و ملخ از زمین سر در آوردند و مردم را به خاک سیاه نشاندند. لعنت بر این حقه بازان کثیف.
شنبه 10 مرداد 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.