دیدار سه نفر از مراجع قم از جمله برای بحث درباره مسائل سیاسی روز

دیدار سه نفر از مراجع قم از جمله برای بحث درباره مسائل سیاسی روز

این دیدار در اقامتگاه تابستانی آیت الله منتظری انجام شد

به گزارش پایگاه اینترنتی آیت الله حسینعلی منتظری، او در روزهای اخیر برای بحث درباره "مسائل فقهی و سیاسی روز" با آیت الله موسوی اردبیلی و آیت الله شبیری زنجانی، دیدار کرده است.

جزئیات این دیدار در دهکده خاوه، در اطراف قم که اقامتگاه تابستانی آیت الله منتظری است، فاش نشده است.

چند روز پیش حدود هفتاد چهره سیاسی و دانشگاهی از جمله میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی در نامه ای سرگشاده به مراجع تقلید شیعه، از اعمال "شکنجه های مکرر" علیه بازداشت شدگان حوادث اخیر اظهار نگرانی کرده و از آنها کمک خواستند.

آقای موسوی و برخی دیگر از مخالفان از زمان انتخابات جنجالی 22 خرداد که تظاهرات گسترده و سرکوب آن توسط نیروهای امنیتی را به دنبال داشت، در موارد متعدد از علمای مذهبی شیعه خواسته اند رفتار حکومت را محکوم کنند.

حسن شریعتمداری، پژوهشگر مسائل دینی در آلمان، در گفتگو با بی بی سی فارسی گفت با توجه به سفر آیت الله موسوی اردبیلی و آیت الله شبیری زنجانی به اقامتگاه تابستانی آقای منتظری در خارج از قم او حدس می زند که موضوع بحث "عاجل" بوده است چرا که چنین سفرهایی معمولا برای مباحث فقهی انجام نمی شود.

او گفت: "این بحث عاجل باید نسبت به فتاوی ای و استفتاهایی باشد که آقای منتظری جواب داده و حکومت را جائر دانسته اند. با توجه به اینکه آقای شبیری زنجانی رفاقت دیرینه ای هم با رهبر انقلاب آقای خامنه ای دارد، شاید پیام هایی هست که چگونه می توان راه حلی برای برون رفت از این بحران پیدا کرد."

وی البته تاکید که اینها فقط حدسیات است اما افزود "من مطمئن هستم که خروج از این بحران با چند رایزنی ساده به هیچ وجه ممکن نیست."

آیت الله منتظری و آیت الله موسوی اردبیلی قبلا در بیانیه هایی به رفتار حکومت در برخورد با معترضان اعتراض کرده اند.

آیت الله منتظری اخیرا در پاسخ به سوالات محسن کدیور، روحانی مخالف ایرانی، گفته بود که "[اگر مسئولانی] به زور یا فریب و تقلب بر آن منصب بمانند مردم باید عدم مشروعیت و مقبولیت آنها را در نزد خود و برکناری آنان از منصب را با رعایت مراتب امر به معروف و نهی از منکر... و انتخاب مفیدترین و کم هزینه ترین راه ممکن ابراز داشته و بخواهند".

به نوشته آقای کدیور، آیت الله منتظری در بخشی از پاسخ هایش، حکومت جمهوری اسلامی ایران را تلویحا متهم کرده است که "بر اساس چماق و ظلم و تجاوز به حقوق دیگران و تصرف غاصبانه و تغییر در آراء مردم و کشتن و بستن و بازداشت و شکنجه های قرون وسطایی و استالینی و ایجاد خفقان و سانسور روزنامه ها... و زندانی کردن عقلا و نخبگان جامعه به بهانه های واهی و تحمیل اعترافات به امور خلاف واقع" عمل می کند.

آیت الله منتظری در دوران رهبری آیت الله خمینی قائم مقام رهبر جمهوری اسلامی بود، اما در سال ۱۳۶۸ و در پی اختلافاتی که با آیت الله خمینی پیدا کرد، از این مقام عزل شد.

آقای منتظری که مرجعیت آیت الله خامنه ای رهبر ایران را زیر سوال برده در دوران حکومت وی سال ها تحت حصر خانگی بوده است.

shahram khosh maram - ایران - تهران
در حال حاضر بزرگترین مجتهدان شیعه ایت ا.. منتظری و ایت ا.. سیستانی هستند. من به کسانی که اعتقاد دارند حتما باید مقلد یک مجتهد باشند٬ و نمیخواهند خیلی درگیر مسائل سیاسی باشند٬ ایت ا.. سیستانی را توصیه میکنم. من البته در این زمینه تخصص ندارم ولی این خانواده نسل اندر نسل از زمان شاه سلطان حسین صفوی اخوند هستند یعنی 400 سال در سیستان و خراسان مجتهد بوده اند. ایت ا.. سیستانی در تمام مدت زندگیش از مسائل سیاسی پرهیز کرده حتی در زمانی که در مشهد بود.
سه‌شنبه 6 مرداد 1388

shahram khosh maram - ایران - تهران
قسمت دوم:. در حالیکه خیلی از افرادی که رسما عراقی بودند و از نظر فقهی بسیار پایینتر از ایت ا.. سیستانی بودند مثل ایت ا.. شاهرودی به راحتی بعد از انقلاب مقامهای بالایی را بدست اورده اند. میگویند ثروتمندترین روحانی جهان هست ولی حداقل یک اخوند واقعی هست و بر کار و تخصصشش اشراف کامل دارد. در مسائلی مثل اشغال عراق هم بسیار مدبرانه موضع گیری کرد و طرفدارانش هم بیشتر شده اند.
سه‌شنبه 6 مرداد 1388

mahnadi - هلند - هارلم
ظنام ججمهری جهل وجوروظلم وفسادباولایت وقیه ::::::::::::::::::::::. "بر اساس چماق و ظلم و تجاوز به حقوق دیگران و تصرف غاصبانه و تغییر در آراء مردم و کشتن و بستن و بازداشت و شکنجه های قرون وسطایی و استالینی و ایجاد خفقان و سانسور روزنامه ها.. و زندانی کردن عقلا و نخبگان جامعه به بهانه های واهی و تحمیل اعترافات به امور خلاف واقع" عمل می کند. پس باید بروند وراه آن حرکت سیل آساست 8مرداد و14مردادرا فراموش نکنیم. زندانیان سیاسی وجان باختگان را فراموش نکنیم . حرکت ازاین بیش شتابان کنیم زنده بادملت شریف ومبارزایران
سه‌شنبه 6 مرداد 1388

koya dolphy - فلیبین - دافاو سیتی
خدا کنه زودتر تصمیم بگیرند چرا که احمدینزاد شده ریس ساواما و فیغاک خدا رحم کنه انتری ریس اطلاعات.
سه‌شنبه 6 مرداد 1388

koya dolphy - فلیبین - دافاو سیتی
خدا کنه زودتر تصمیم بگیرند چرا که احمدینزاد شده ریس ساواما و فیغاک خدا رحم کنه انتری ریس اطلاعات.
سه‌شنبه 6 مرداد 1388

پسر کرد ایران زمین - ایران - تهران
یادش بخیر آقای منتظری. از لحاظ علم سیاسی از لحاظ بینش سیاسی چیزی بالاتر از بچه دبیرستانی ها نیست. دوران جنگ سخنانش را که گوش می کردم با این که سن و سال کمی داشتم ولی از طرز صحبت کردن او به عنوان جانشین رهبری خیلی تعجب می کردم.
سه‌شنبه 6 مرداد 1388

پسر کرد ایران زمین - ایران - تهران
یادمه یه بار در مورد اسراپیل گفت مگه این اسرایل کیه که ما مسمانا انقدر در برابرش ذلیل هستیم. اگه یک میلیارد مسلمان فقط یک راهپیمایی ساده به سمت اسراییل داشته باشند و آونها با تمام ابزارهای جنگی که دارند کشت و کشتار کنند مگه بیش از 5 میلیون نفر را می توانند بکشند. فکر نمی کرد که 50 میلیون نفر کشته شوند تا فقط 4 میلیون نفر نجات پیدا کنند!!!!. حالا امید این بدبختا شده فتواوی ایشان
سه‌شنبه 6 مرداد 1388

آسید مهدی - ایران - تهران
این بنده خدا هم باند مهدی هاشمی هنوز دارند ادارش میکنند ادم ساده لوح دست هم بر نمیداره
سه‌شنبه 6 مرداد 1388

zolfaghar.ghar.ghar - ایران - تهران
ولایت فقیه نظریه‌ای در فقه شیعه است که نظام سیاسی مشروع در دوران غیبت امام معصوم را بیان می‌کند. نظام جمهوری اسلامی ایران بر مبنای این نظریه تأسیس شده‌است. این نظریه که بیش و پیش از همه توسط روح‌الله خمینی و حسینعلی منتظری مطرح و تشریح شده، در زمان غیبت امام معصوم فقها نایبان امامان معصوم هستند و ولایت بر تمام امور مربوط به امام معصوم (به جز جهاد ابتدایی) دارند. روح‌الله خمینی(شتر سواری که سالها رو گرده بسیاری از ایرانیان سوار شد)، «شوون و اختیارات ولایت فقیه‏»، ترجمه «مبحث ولایت فقیه از کتاب بیع، ص ۳۵ منتظری(شتر سواری که هنوز امیدواره) . گناش گردن اونای که سواری میدن و دادند. ویکیپدیا
سه‌شنبه 6 مرداد 1388

zolfaghar.ghar.ghar - ایران - تهران
به گفته سید علی خامنه‌ای ، ولی فقیه تمام اختیارات پیامبر اسلام (حتی اختیار بر نفس و جان مسلمانان) را داراست و رای او بر نظر همه مردم و حتی سایر فقها برتری و رجحان دارد:فتاوای خامنه‌ای پیرامون ولایت فقیه. سایت علی خامنه‌ای. ویکیپدیا. خدایا! شر این علمای مذهبی خدانشناس فرصت طلب جانی جاهل را که دستشون تو خون ماست با اسلام جاهلیشون از سر ما کوتاه کن. یا امام حسین قربون فرق شکافتت کی ظهور میکنی. و من اللات الجاهل توقیف.قیف.قیف
سه‌شنبه 6 مرداد 1388

garfild - ایران - تهران
ایشان که کلی سال تو خونه بودن بعد این باشن در همون تفرجگاه خدا جون ما ملا نخواهیم چه کسی را باید ببینمممممممممممم؟ ایشون هم داغ رهبری خورده بهش الان تازه صداش در اومده
سه‌شنبه 6 مرداد 1388

sam116 - انگلیس - لندن
عراق به اشرف حمله کرد تا این لحظه یک کشته 40 زخمی 2 نفر کما تعداد زیادی گروگان
سه‌شنبه 6 مرداد 1388

elektris - فرانسه - پا ر یس
به کدامین گنا ه کشته شد؟؟؟؟. داستان شهادت (حسین اختر زند) همراه با عکس. https://koodetanews88.wordpress.com/2009/07/28
سه‌شنبه 6 مرداد 1388

anikalak - ایران - تهران
پسر کرد بیوجدان فکر کنم تو باید اون موقع توی غنداق بودی .
سه‌شنبه 6 مرداد 1388

mehditm - ایران - تهران
دو تا مرجع در شیعه در حال حاضر رسمیت دارند. 1 ایت الله منتظری. 2 ایت الله سیستانی . والسلام. یک مرجع هم برای بی .....درهای روی زمین وجود دارد واو کسی نیست جز: حجت الاسلام خامنه ای که ننگ و مرگ بر او و دست نشانده هایش
سه‌شنبه 6 مرداد 1388

Prince_Of_Persia - ایران - تهران
پسر کرد ایران زمین - ایران - تهران . این آقای منتظری که جنابعالی بینش سیاسی اون رو زیر سوال میبری سال 77 به وزیر اطلاعات وقت دری نجف آبادی در مورد باند خودسر و مخوف وزارت اطلاعات هشدار داد ولی رهبر خمارت با بینش سیاسی بالا نفهمید.
چهار‌شنبه 7 مرداد 1388

mm1_dk - ایران - تهران
ساده لوح بودن بهتر از جنایتکار بود و متقلب که یه شبه ایت الله شد مرگ بر خامنه ای جلاد حداقل منتظری دنبال قدرت نبود و با اشاره خمینی خانه نشین شد
چهار‌شنبه 7 مرداد 1388

abtin_beo - ایران - اصفهان
پسر به اصطلاح کرد ایران زمین!. مراجع واقعی کسانی هستند که در طول تاریخ اسلام با دوری از حکومت وپشت و پناه مردم بودند و بنا به دلایل دینی درست یا غلط ملجا مردم بودند. آقای منتظری نیز در سالهای اولین انقلاب پس از مشاهده اعدامها و ظلم و ستمها با افشاگری از اینان برید و راهش را جدا کرد. در این سالها هم هر کجا ظلمی دید اعتراض به قدر مقدور نمود.ایشان اگر تنها 3 ماه سکوت کرده بود الان جای خامنه ای بود. پس ایشان قدرت طلب نیست.البته هیچ کسی هم بی اشتباه نیست.ولی ملاک حال افراد است.
چهار‌شنبه 7 مرداد 1388

peymaneazad - ایران - تهران
درود بر آقای منتظری : کسی که در اوج قدرت به خاطر انسانیت کنار رفت و هر جا که سخن از حقوق مردم بود نه تنها سکوت نکرد بلکه اولین واکنش رو نشون داد. تنها دلیل برای اینکه هنوزم بعد از این جنایتها دلم نمی آد به دین کسی توهین کنم همین آزادگی بعضی از روحانیونه. متاسفانه بعضی از ما آنقدر بی انصافیم که اگر قدرت رو در دست بگیریم با یه شکل دیگه تبدیل به همین استبداد می شیم. ای کاش قبول داشتند که جنبش سبز متعلق به همه هست از مسلمون گرفته تا غیر مسلمان.من در همه روزهای سخت جنبش سبز حضور فعال داشتم.زندانم رفتم.کتکم خوردم. شغلمو از دست دادم.ولی بچه مسلمونم.
چهار‌شنبه 7 مرداد 1388

omid1357 - اطریش - وین
پسرک کرد ایران زمین. پسرک خوب. من هم ب.... هایت یادمه .خداوند ما را بخشد
چهار‌شنبه 7 مرداد 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.