طرز تهیه چلوکباب ترخونی

چلوکباب ترخونی

اگر از شما بخواهند چند نمونه از اصیل‌ترین غذاهای ایرانی را نام ببرید، حتما در فهرست شما چلوکباب نیز وجود خواهد داشت.

فرقی نمی‌کند این کباب، کوبیده، برگ یا حتی کباب تابه ای باشد، اگرچه طعم هر کدام با دیگری متفاوت است، ولی به هر حال همه آنها کباب است.

ما نیز این هفته می‌خواهیم یکی از انواع کباب‌های دیگر را به شما آموزش دهیم که طعم‌دهنده اصلی آن به جای زعفران، سبزی ترخون است.

ترخون به‌خاطر طعم تند و تیزی که دارد، به کباب شما عطر و مزه خاصی می‌بخشد. پس برای ناهار پایان هفته، خودتان را آماده پخت چلوکباب ترخونی کنید.

مواد لازم برای 4 نفر:

- گوشت چرخ کرده  300 گرم

- تخم مرغ  2 عدد

- پیاز    یک عدد متوسط

- زردچوبه   یک قاشق چای‌خوری

- ترخون تازه   300 گرم

- ماست    یک قاشق سوپ‌خوری

- نمک و فلفل   به مقدار کافی

- روغن مخصوص سرخ کردنی     به مقدار لازم

طرز تهیه:

1 - ابتدا ترخون را پاک کرده و برگ‌ها را از ساقه‌ها جدا کنید. سپس برگ‌ها را بشویید و داخل سبدی بریزید تا آب اضافی‌شان خارج شود. سپس آنها را خرد کنید و کنار بگذارید.

2 - پیاز را پوست کنده و با رنده ریز رنده کنید.

3 – گوشت چرخ‌کرده را در یک کاسه متوسط بریزید. سپس پیاز رنده‌شده را همراه نمک و فلفل و زردچوبه به آن اضافه کنید (از هرکدام یک قاشق چای‌خوری سر خالی کافی است).

4- حالا گوشت را با قاشق مخلوط کنید، سپس تخم‌مرغ‌ها را شکسته و به این مخلوط گوشتی اضافه کنید.

در این مرحله بهتر است از دست‌تان استفاده کنید؛ پس ابتدا دست خود را خوب شسته و سپس شروع به ورزدادن گوشت با دست کنید. در این حین، ماست و ترخون خرد شده را نیز اضافه کرده و به ورزدادن ادامه دهید.

5 – بعد از اینکه مواد و گوشت خوب باهم مخلوط شدند، تابه بزرگی آماده کرده و مقداری روغن داخل آن بریزید و روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید تا خوب داغ شود.

6- سپس هربار مقداری از گوشت را برداشته و در کف دست به شکل دایره درآورید و در روغن قرار دهید.

7- بعد از اینکه تمام سطح تابه با کباب‌ها پر شد و یک طرف آنها سرخ شد، آنها را برگردانده و طرف دیگر را سرخ کنید.

مدت زمان لازم برای پخت این کباب، 30 تا 45 دقیقه است. این کباب را با کته یا برنج زعفرانی نوش‌جان کنید.

نکته ها:

1- توجه داشته باشید بعد از اضافه‌کردن تخم‌مرغ‌ها، مایه گوشتی نباید خیلی شل باشد. درصورتی که شل بود، می‌توانید مقداری گوشت به آن اضافه کنید یا اینکه اگر تخم‌مرغ‌های انتخابی خیلی بزرگ بودند، به جای 2 عدد تخم‌مرغ از یک عدد تخم‌مرغ استفاده کنید.

2- اضافه‌کردن ماست برای تردشدن کباب است.

3- برای آنکه نه‌تنها کباب شما، بلکه برنج نیز دارای طعم و عطر متفاوتی باشد، می‌توانید هنگام دم‌کردن برنج، کمی پودر زیره لابه‌لای آن بپاشید و با این کباب ترخونی، میل کنید.

man iraniam1 - هندوستان - بنگلور
بله این کباب خطرناک . یادمه منو دوستم دردوران پشت کنکوری می خواستیم بیایم تهران برای امتحان دانشگاه ازاد . مادرش اصرارداشت که برای توی راهمون کباب ترخونی (کتلت ترخونی ) بده بما . مادر من هم کلی میوه و اجیل داده بود خلاصه ما تمام روز درحال حرف زدن و خوردن بودیم تا اینکه ساعت 8 که اتوبوس وایستاد و همه رفتن برای شام خوردن ما خوابمون
سه‌شنبه 6 مرداد 1388

man iraniam1 - هندوستان - بنگلور
برده بود و فکرکردیم جای دیگه که اتوبوس می ایسته می خوریم غذامونو . ازقضا اتوبوس حرکت کردو راننده گفت دیگه جایی نمی ایسته . حالا ساعت 1 شبه ماهم گشنه . تا دراین ظرف غذا را باز می گردیم چشمتون روز بد نبینه یک بوی ................ (خودتون نقطه چینو پرکنید) خلاصه نزدیکای ساعت 2 زدیم به سیم اخر درظرفو باز کردیم که دیدیم 2 تا خانوم برگشتن به دوتا سرباز پشت سرشون فحش دادن که خچالت بکشید و ... خلاصه ما درظرفو بستیم تا خون بپا نشده بود و صبح ساعت 6 که میدون جمهوری پیاده شدیم همونجا رفیتم اول غذا خوردیم بعد رفتیم دنبال کارو زندگیمون .خلاصه این کبابو توی راه نبرید خطر ناکه .
سه‌شنبه 6 مرداد 1388

Ezhaq - ایران - تهران
آخ .. بقدری غذا خوردم که داره حالم بهم می خوره.
سه‌شنبه 6 مرداد 1388

shiva safaie - ایران - تهران
مهربانم ای خوبم ! یاد قلبت باش ؛یک نفر هست اینجا ...بین آدمهایی که همه سردو غریبن به تو میاندیشد ..دلش از دوری تو غمگین است ..مهربانم‌ای خوبم ! یاد قلبت باش ..یک نفر هست که چشمش به راحت دوخته بر در مانده ...و شبو روز دوایش این است ....زیر این سقف بلند هر کجا که هستی‌ به سلامت باشی‌ ..و دلت همواره محو شادی و تبسم باشد .. ایران تهران
چهار‌شنبه 7 مرداد 1388

shiva safaie - ایران - تهران
من فکر نمیکنم از چلو کباب غذا یی خوشمزه تر وجود داشته باشه ..یادمه وقتی‌ میرفتم خارج از مملکت هم یه جوری سعی‌ می‌کردم یه چیزی شبیه چلو کباب بخورم ..میگشتم تو غذاها و دنبال برنج بودم و گوشت ..یه نفر که همیشه با من بود تو این سفرها به من میگفت آخه دهاتی خارج هم که میائی‌ باید حتما چلو کباب یه جوری برای خودت درست کنی‌ ...خلاصه چلو کباب حرف اولو می‌زنه برای من . ایران تهران
پنج‌شنبه 8 مرداد 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.