خطر تخریب غار اسپهبد خورشید , بلندترین طاق طبیعی دنیا‌

خطر تخریب غار اسپهبد خورشید , بلندترین طاق طبیعی دنیا‌

عصر ایران : اسپهبد خورشید، بلندترین طاق طبیعی دنیا که در دل کوه‌های منطقه سوادکوه واقع است با بی‌توجهی‌هایی نسبت به این غار و تعلل در صیانت از این نمونه با ارزش خلقت در معرض نابودی و تخریب قرار دارد.‌

به گزارش فارس ، غار اسپهبد خورشید واقع در شهرستان سوادکوه که ‌مورخان و محققان این اثر زیبایی طبیعی را با نام دژ افسانه‌ای می‌شناسند یکی از شاهکارهای طبیعی خلقت پروردگار است که می‌توان اوج خلقت و آفرینش خداوند را در آن دید.

این غار به عنوان بلندترین طاق طبیعی جهان، علاوه بر زیبایی‌‌های طبیعی از جاذبه‌های تاریخی شهرستان سوادکوه نیز به شمار می‌رود.

غار اسپهبد خورشید از نظر موقعیت مکانی در ارتفاعات حاشیه شرقی جاده سراسری سوادکوه و تنگه دوآب قرار دارد ‌و در سال 1335 توسط غارشناسان کشف شد.

آثار باستانی مکشوفه دراین محل بیانگر این امر است که اینجا احتمالا از مراکز مهم دفاعی و پناهگاه اسپهبدان مازندران بوده است.


داخل غار به صورت تالار ساده و تقریبا دایره شکلی است که 75/19 متر طول و 25/14 متر عرض داشته و فاصله بین کف و سقف آن به 15 متر بالغ می‌‌شود و از جمله طاق‌های مشهور جهان است.

جالب‌ترین قسمت غار اسپهبد خورشید بنا و جانب چپ آن است که تقریبا سالم بوده و با دقت در آنها می‌توان به وضعیت معماری این دژ قدیمی دست یافت.

ولی آنچه بیشتر این غار را در نظر همگان مورد توجه قرار داده است سرگذشت پرفراز و نشیب کسانی است که در دوران گذشته چند زمانی در این غار پناه داشته‌اند.

در تاریخ آمده است بعد از سال 142 هجری شمسی وقتی عرب‌ها برای فتح مازندران وارد آن شدند به پای این غار رسیدند.

اسپهبد خورشید فرمانروای مازندران در جبهه‌ای دیگر خارج از این غار در دیلمستان با عرب‌ها مشغول نبرد بود.

عرب‌هایی که در پایین غار اردو زده بودند به هیچ وجه قادر نبودند وارد این غار شوند، به مدت سه ماه در پایین غار بودند و به فکر چاره برای نفوذ به این غار بودند، بانو نی‌کلا‌، همسر اسپهبد خورشید در نبود همسرش فرمانروای این دژ بود.

سپاه عرب به سرچشمه آب که در بالادست غار قرار داشت رفتند، به گفته اهالی در آب زهر ریختند اما به گفته تاریخ آب را آلوده به میکروب طاعون کردند، با آلوده شدن آب حدود 400 نفر از ساکنان غار به بیماری طاعون دچار شدند و کسی جرات خاکسپاری آن‌ها را نداشت.

بانو نی کلا که مردگان را به خاک می‌سپرد خود به طاعون دچار شد.

نی‌کلا که خود را هلاک شده می‌دید و دختران خود را اسیر شده هنگامی که ماه در شب 14 به بالا برآمد به بالای برج آتشکده رفت و با تمام توانش اسپهبد را سه بار صدا زد.
از این غار در متون تاریخی چون تاریخ طبرستان به نام طاق عایشه گرگیلی دژ نام برده شده است.

بعدها در دوره اسلامی زنی به نام عایشه در این دژ متحصن شده بود و جمعی از دزدان و راهزنان را به دور خود جمع کرده بود و کرکیل (غارت) می‌کردند از این جهت آن را عایشه کرکیل دژ گفته‌اند.

چنان که در نزدیکی این غار بقایای قلعه‌ای قرار دارد که به قلعه باجیگران معروف است.

اکنون پس از سال‌ها گذشت زمان و سپری شدن سرگذشت تاریخی بی‌شمار بر غار اسپهبد خورشید این غار استوار در دامنه کوه به نظاره ‌ایستاده است و تاریخی که بر او گذشته را مرور می‌کند.

ولی آنچه بیشتر از همه دل هر انسان طالب زیبایی را به رنج می‌آورد خطر نابودی این اثر باارزش طبیعی به‌ ‌دست دخالت‌ها و کارهای انسان‌ها طی سال‌هاست‌.

از جمله مواردی که منجر به آن شده تا این دژ مستحکم در مقابل قهر انسانی کمر خم کند استقرار بخش‌هایی از کارخانه شن و ماسه در فاصله بسیار کمی از غار اسپهبد خورشید است که منجر به تخریب و ریزش دیواره‌ها و سقف این غار تاریخی دو هزار ساله شده است. برگزاری دوره های نظامی و آموزشی در منطقه دوآب مازندران و وجود میدان تیر در فاصله چهار کیلومتری غار تاریخی اسپهبد، این غار تاریخی را در معرض تهدید جدی قرار داده است.

این در حالی است که کارخانه شن و ماسه خطیر کوه نیز که هر روزه اقدام به بارگیری مقادیر متنابهی شن و ماسه از معادن وجود در حاشیه غار اسپهبد می‌کند، خطر رانش زمین را این منطقه را شدت داده است.
‌به دلیل آهکی بودن غار اسپهبد امکان ریزش دیواره‌ها و طاق این غار بسیار فراوان است و انجام هرگونه عملیات تیراندازی در فاصله بسیار اندکی از غار به ایجاد آلودگی‌ها و ارتعاشات صوتی در این محوطه و ریزش دیواره‌های آهکی غار منجر شده است.

هر چند در سال‌های گذشته سخنانی پیرامون رایزنی برای تغییر مکان این پایگاه آموزشی دوآب از اطراف این غار شد، می‌طلبد تا مسئولان استانی دست اندرکار حفظ آثار باستانی، نسبت به صیانت از این اثر طبیعی باارزش جهانی همتی والا را به کار ببندند.

sare galin - انگلیس - لندن
اینها به ارمگاه حضرت کوروش رحم نکردن چه برسه به این غار.
دوشنبه 5 مرداد 1388

shayan2uk - انگلیس - هال
مرگ بر تازیان و پیامبرشان
دوشنبه 5 مرداد 1388

ehsan_2nd_time - یوکی - لندن
اینا به فکر پول زدن از نماز و عبادات قرض مونده مرده ها هستن ، بیان به منابع طبیعی فکر کنن ؟!
دوشنبه 5 مرداد 1388

ARTEMIS-SW - سوئد - مالمو
کافی است بگوئید امام زمان یک شب توریستی اینجاتوقف کرده!!! دیگر تخریبی نخواهد بود در طی قرنها ملت فکر می کرد پاسارگاد مقبره ی کورش یک امامزاده است وگرنه در دوره ی قاحاریه تخریب می شد.
دوشنبه 5 مرداد 1388

barbud_daneshmand - بلزیک - گنت
مرگ برملایان که فقط بفکر بقای خودشانن و همانطور که مطالعه کردین محمد دجال هم حتی با زهر به جنگ یک بانوی شجاع ایرانی رفت ... دوستان اگر حکومتهای نالایق سابق بجای فیلمهای فارسی سخیف داستانهایی مانند دفاع جانانه این بانو و هزاران شجاعت وفداکاری ایرانیان را بتصویر میکشیدند امروز ما بدین بلا مبتلا نبودیم که کاسه چکنم جکنم دستمان گرفته باشیم؟!!! افسوس10000000000000000000000
دوشنبه 5 مرداد 1388

arashekamanghir - المان - کاسل
این غار مظهر مقاومت و ایستادگی ایرانیان مقابل اعراب و انهم بفرماندگی یک. بانوی شجاع ایرانی است.واقعا فکر مکنید این مزدوران عرب دوست بفکر نگاهداری از ان باشند؟
دوشنبه 5 مرداد 1388

IranBozorgMehr - ایران - اهواز
مرگ بر تازی و تازی پرست. سرنگون باد حکومت و فرهنگ مردم ستیز تازی. مرگ بر ...و ا..ام چرکینش. مرگبر م... خشک مغز
دوشنبه 5 مرداد 1388

ARIYA_TEHRAN - ایران - تهران
مــــرگ بــــــرا....م
دوشنبه 5 مرداد 1388

mrm2020 - ایران - تهران
مرگ بر تازیان و پیامبرشان
دوشنبه 5 مرداد 1388

IRAN ZAMEN - نروژ - روگنان
خراب کنید.نابود کنید.ولی تاریخ ایران را از دل مردم نمی توانید نابود کنید.ای تازی پرستان زمان ان خواهد رسید که اسلام تازیتان نابود خواهد شد.و یک تازی در ایران زنده نخواهد ماند.
دوشنبه 5 مرداد 1388

SOHRAB-IRANZAMIN - ‌‌‌‌‌‌‌‌دبی - ‌‌‌‌‌‌‌‌دبی
این تازیان بیابانی را از ریشه نابود می کنیم.اسلا م دین تنفر و جنایت است و در دل ایرانیان پاک سرشت جایی ندارد.
دوشنبه 5 مرداد 1388

all_alone313 - المان - ه
خدایا شر الله را از ایران زمین کم کن
دوشنبه 5 مرداد 1388

bahram55 - نروژ - ریوان
اهای مردم بدانید و اگاه باشید من دیشب خوابنما شدم. در خواب دیدم اسب سفید پرنده ائی که یک نور بر ان سوار بود به داخل غار رفت وکوه نورانی شد .بعد صدائی فضای انجا را پر کرد که میگفت اینجا بهتر از چاه جمکران است و هوای بهتری دارد.از این پس برای خلوت کردن اینجا استراحت خواهیم کرد . حالا دیگه خودتون میدونید اگر می خواهید استراحتگاه ......صدمه نخورد ان را ترمیم کنید و کارخانه های نزدیک ان را انقلابی تعطیل کنید.البته با یک تیر دو نشان میزنید اثار باستانی هم حفظ میشه .اجرتون با امام......و اسپهبد خورشید .
دوشنبه 5 مرداد 1388

pouriya - ایران - رودسر
ننگ و نفرت بر این دین تازی
دوشنبه 5 مرداد 1388

mehrab_alborzi - ایران - تهران
این غار در دو اب سوادکوه واقع است . میدان تیر پادگان ژاندارمری شهید شفیع خانی رست در دامنه این کوه قرار دارد . سال 1363 زمانی که من در انجا سرباز بودم سربازها به جای تیراندازی به سیبل به طرف غار نشانه گیری میکردند و تیر اندازی میکردند . این گوشه ای از خاطرات من در ان منطقه بود.
دوشنبه 5 مرداد 1388

ironwill - ایران - تهران
طاعون واقعی خود عربها بودند.
چهار‌شنبه 7 مرداد 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.