ایرنا:علت سانحه ‌مشهد، سرعت زیاد همراه با دعوا در کابین‌ خلبان

ایرنا:علت سانحه ‌مشهد، سرعت زیاد همراه با دعوا در کابین‌ خلبان

تابناک : رییس سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام نتایج بررسیهای فنی و کارشناسی در باره وقوع سانحه برای یک فروند هواپیمای مسافری ایلیوشن که روز جمعه هنگام فرود 16 کشته و 30 مجروح در مشهد به جا گذاشت، "سرعت زیاد" ناشی از دعوا در کابین خلبان هوپیما را علت خروج آن از باند فرودگاه اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، "محمدعلی ایلخانی" شنبه شب در بخش گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما توضیح داد: با بررسیهای انجام شده از اطلاعات رادار فرودگاه مشهد، تحقیقات همکاران اعزامی ما در آن فرودگاه و نیز بازخوانی سی وی آر (جعبه سیاه) هواپیما که به تهران منتقل شده است، مشخص شد هواپیما به علت سرعت بیش از حد مجاز، هنگام نشستن روی باند از مسیر خارج شده و بیش از 1100 متر هم از انتهای باند عبور کرده است که این امر بروز سانحه را به همراه آورد.

وی گفت: با بررسیهای انجام شده متوجه شدیم که یک نوع بی نظمی در کابین خلبان وجود داشته و خلبان مذکور تمرکز لازم را برای فرماندهی کامل این هواپیما نداشته است.

ایلخانی افزود: با توجه به اینکه رییس هیات مدیره شرکت آریا قشم که هواپیما را اجاره داشت نیز در هواپیما بوده، به نظر می رسد کابین خلبان، فضای آرامی برای هدایت هواپیما نبوده است .

معاون وزیر راه در باره دلیل دستیابی سریع کارشناسان به علت بروز سانحه هوایی مشهد اظهارداشت: هر هواپیمایی کتاب عملکرد مخصوص به خود را دارد و به همین علت، ما توانستیم سریعا در مورد علت این حادثه اظهار نظر کنیم.

وی افزود: با بررسی کتاب راهنمای هواپیما دریافتیم که این کتاب به خلبان می گوید هنگام نشستن روی باند باید حداقل 145 مایل و حداکثر 165 مایل سرعت داشته باشد، حال آنکه بررسی همکاران ما از رادار فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد مقدس و دیگر تجهیزات و شرایط محل موید آن است که سرعت این هواپیما موقع نشستن روی باند 197 مایل بوده است.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: این نتیجه برای ما هیچ شبهه ای باقی نمی گذارد که خلبان هنگام نشستن هواپیما از سرعت زیادی برخوردار بوده و مسیر تهران تا مشهد را که معمولا یک ساعت و 10دقیقه به طول می انجامد پنج دقیقه زودتر پیموده است.

به گفته ایلخانی، آف دی آر هواپیما هم سالم است و کار بازخوانی آن انجام خواهد شد اگرچه از نظر ما کاملا شفاف و روشن است که علت سانحه چه بوده است .

مهندس فرامرز سروی معاون استاندارد سازمان هواپیمایی کشوری نیز در این برنامه گفت: صنعت هواپیمایی ایران از قوانین و مقررات بین المللی و استانداردهای جهانی تبعیت می کند و تمام کشورهای عضو پیمان شیکاگو ملزم هستند استانداردهایی که سازمان بین المللی هواپیمایی تعیین می کند را برای یک ناوبری بین المللی اجرا کنند .

وی افزود: هواپیمای موردنظر متعلق به "دتو " بود که یک شرکت قزاقستانی است و طی قراردادی چارتری، در اختیار شرکت آریا قشم از ایران قرار گرفته بود.

معاون سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: این هواپیما چهار ماه پیش وارد ایران شده و دو ماه و ده روز از فعالیت پروازی آن می گذرد.

وی گفت: علت اینکه این هواپیما حدود دو ماه است وارد پرواز شده، این بود که نیاز داشت به سطح مطلوب استاندارد ملی برسد .

معاون استاندارد سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد: هر هواپیمایی در شرایط مختلف آب و هوایی و مختصات جغرافیایی باید ویژگیهای خاصی داشته باشد تا بتواند در آن منطقه پرواز کند.

به گفته سروی، از آنجا که این هواپیما از الزامات هوانوردی برخوردار بوده،کارشناسان ایرانی آن را در قزاقستان بطور دقیق بررسی کرده بودند و هواپیما گواهینامه های بین المللی برای پرواز را در خطوط جهانی داشت، از استانداردها و شرایط لازم برای پرواز برخوردار بود.

وی افزود: خلبان این هواپیما نیز استاد پرواز خلبانی و دارای 14 هزار ساعت پرواز بود که در نوع خودش بی نظیر است.

معاون سازمان هواپیمایی کشوری به همین دلیل نتیجه گرفت که هم هواپیما، هم گروه پروازی و هم شرکت هواپیمایی مربوطه از استانداردهای بین المللی برخوردار بوده اند .

رییس سازمان هواپیمایی کشوری هم تاکید کرد که ایران به سازمان هواپیمایی کشوری قزاقستان به عنوان عضو ایکائو و مطابق قوانین بین المللی اعتماد دارد.
msforugh - ایران - تهران
دعوا در کابین خلبان ؟. مگه گروگان گیری بوده ؟ هی میخواند ماله بکشند روی گندکاری هاشون بدتر ت.. میزنند. فقط تحریم و بس
یکشنبه 4 مرداد 1388

mohabbat2009 - بحرین - منامه
مسافتی که 1ساعت و 10 دقیقه باشه 5 دقیقه برسه بهتر از این نمیشه .متاسفم.همش تحریم تحریم.
یکشنبه 4 مرداد 1388

hamid100 - یونان - اتن
سلام دوستان . موافقم تحریم و تحریم و بس . نوکیا و زیمنس و پرواز با هواپیمای روسی / وسایل جینی باید بایکوت شوند تا . خائنین و مزدوران کودتاجی به هدف نرسند. درود بر ایران ازاد بدون رهبر
یکشنبه 4 مرداد 1388

zorro.ir - ایران - تهران
لباس شخصی ها به کابین خلبان حمله کردنند آخه عقل درست و حسابی که ندارن و مثل یابو از کنترل خارج میشن این خبر موثق است.محمود رو خودم کفن کنم راست میگم.
یکشنبه 4 مرداد 1388

hamesheh bahar - انگلستان - لندن
دعوا در کابین خلبان واقعن که. نکنه سر انتری نژاد و مشائی بوده.
یکشنبه 4 مرداد 1388

ali rezaei - سوئد - گوتنبرگ
خر خودتونین مگه مینی بوسهای سید عباس اهوازه که با هر سرعتی که دلشون خواست هواپیما رو پرواز بدند . پس کار برجهای مراقبت در طول مسیر چی هست .
یکشنبه 4 مرداد 1388

Rahsaba - اتریش - کلاگنفورت
اون خدا بیامرز که تا آخر پرواز پشت صندلی نشسته بوده! اوّل از همه هم خودش کشته شده ، حالا شما ...کشا میگید از اوّل هم این هواپیما استاندارد های لازم رو نداشته؟ ای بر نآموستون لعنت . بیچاره کسانی که مجبورن سواره این ارّابه های مرگ بشن .
یکشنبه 4 مرداد 1388

CTI_NIMA - ایران - تهران
قزاقستان سال پیش یک هواپیما قزاقستان در کشور خودش افتاد که داشت می امد ایران
یکشنبه 4 مرداد 1388

IranBozorgMehr - ایران - اهواز
هرچه بگندد نمکش میزنند ،،،،،،،،، . اینها فراموش کردند که خودشون گندیده شدند. بایکوت، تحریم، پرهیز از سوار شدن به هواپیماهای روسی. مردم تا جایی که در توان داریم، باید هرچیزی که روسی و چینی است بایکوت کنیم. از همه مهمتر اسلام را بایکوت کنیم که بزرگترین دشمن ایران و جهان است
یکشنبه 4 مرداد 1388

IranBozorgMehr - ایران - اهواز
هرچه بگندد نمکش میزنند ،،،،،،،،، . اینها فراموش کردند که خودشون گندیده شدند
یکشنبه 4 مرداد 1388

haghju2009 - انگلیس - لندن
هر بار یک...ری میزنن همان ساعات اولیه شبکه خبر گفت نقص فنی!!!!!!!!!!
یکشنبه 4 مرداد 1388

Mahnaz30 - سوئیس - ‌‌برن
اگر از وسایل عمومی استفاده نکنید رژیم هم نمیتواند حوادث ساختگی درست کند مترو هم سوار نشید از ما گفتن
یکشنبه 4 مرداد 1388

Kaweh - آلمان - فرانکفورت
دیدن خلبانا مردن علت سانحه را گردن اون مرده های بیچاره انداختن که از دیدگاه اسلام پوشالی خودشون این کار گناه کبیره است ولی روشون نشد بگن که علت سانحه کهنگی و غیر استاندارد بودن هواپیما است.در ضمن ایران از پیمان شیکاگو پیروی نمیکند جون همانطور که خواندید چندی پیش یکی از ملا ها به خاطر این که به پرواز دیر رسیده بود جلوی پرواز هواپیما را گرفت تا بتواند سوار شود و این مخالف پیمان شیکاگو است. آنوقت دولت هی تو سر بزند و بگوید که تحریمها کارساز نخواهد بود.
یکشنبه 4 مرداد 1388

سیاوش ایرانی - ایران - ایران
لغو مراسم ترحیم، پیگیری قانونی تمامی ابعاد حادثه. بدینوسیله از محبتها و الطاف صمیمانه مردم فهیم و دلسوزو. در اظهار همدردی و مشارکت در مصیبت فرزند دلبندمان زنده یاد محسن روح الامینی نجف آبادی تشکر و قدردانی می نماییم و با توجه به برخی اطلاعات واصله مبنی بر احتمال بروز التهاب و ناآرامی در مجلس بزرگداشت امروز یکشنبه 4/5/88 و فقط به دلیل حفظ امنیت و آرامش مردم و پرهیز از هرگونه خشونت از برگزاری این مراسم صرف نظر می کنیم.
یکشنبه 4 مرداد 1388

zorba - استرالیا - سیدنی
دوست من. young_boy - ایران - تهران . لینک فایلها رو در آخر میگذارم میتونی بگیریشون هر کدوم از ویدیوهایی رو که خواستی بگو تا برات آپلود کنم. امیدوارم بتونی بگیری و ببینی. در ضمن برای دیدنشون از برنامه QuickTime Player باید استفاده کنی که میدونم در دسترستون هست چون برای مدیا پلیر حجمش خیلی خیلی زیاد میشد. برام بگو که آیا تونستی بگیریشون و آیا اجرا شد یا نه. مخلص همه بچه های بامرام ایران هستم. (همه لینکها و ویدیوها را قبلا چک کردم کار میکنن خیالت راحت باشه فقط اسکرول داون وکلیک روی Download Link). https://www.sendspace.com/file/sl91r2. https://www.sendspace.com/file/5l8xxj
یکشنبه 4 مرداد 1388

niloochi - آلمان - دوسلدورف
. پروژه وصل "اتو" ساعت ۹ شب و نگرانی سپاه. سه ساعت پیش. پروژه "اتو"ی سه شنبه شب پیش ظاهراً آنقدر موفق بوده که معترضین قرار شده از این پس هر شب راس ساعت 9 و همزمان با دینگ دانگ اخبار تلویزیون وسایل برقى پرمصرف نظیر "اتو" را به برق بزنند تا موجب قطع برق و اخبار صدا و سیما شوند. شیرین عبادی در مراسم 25 ژوئیه همبستگی با ایرانیان این را مطرح کرد تا مردم آگاهی پیدا کنند. ظاهراً این مساله آنقدر مهم بوده که سردار سیدمحمد حجازی، جانشین فرمانده کل سپاه پروژه "اتو" را اغتشاشگرانه خواند و بطور غیر مستقیم آن را تهدیدی برای نظام دانست.
یکشنبه 4 مرداد 1388

niloochi - آلمان - دوسلدورف
. وزیر نیرو قبلاً این حرکات را بی ثمر خوانده و گفته بود "ما همیشه چند هزار مگاوات برق رزرو در شبکه داریم" اما به گزارش "اعتماد" منطقه 3 شهرداری تهران، منطقه رسالت، شریعتی، مطهری، وردآورد و بسیاری از شهرهای ایران در شمال، جنوب، شرق و غرب با قطع طولانی برق (بیشتر از چهار ساعت) مواجه بودند که توجیه علت آن برای کارکنان وزارت نیرو دشوار بوده است.
یکشنبه 4 مرداد 1388

ehsasoeshgh - سو ئد - گوتنبرک
بحق چیزهای نشنیده انگار می خواهند بچه گول بزنند. بابا تو دیگر کی هستی
یکشنبه 4 مرداد 1388

zorro.ir - ایران - تهران
محمود آرزو میکنم پاره بشی چقدر نحس و شومی .
یکشنبه 4 مرداد 1388

nazanin 2009 - ایران - ارومیه
اینم از اون حرفابودا..اااااااااا!
یکشنبه 4 مرداد 1388

ali_esf - ایران - اصفهان
نمیدونن چطوری اشتباهاتشونو مخفی کنن. واقعا دلایل مسخره ای میارن انگار دارن برا چند تا بچه کلاس الی توضیح میدن. مرگ بر دیکتاتور. همگی سبز باشید پیروزی با ماست
یکشنبه 4 مرداد 1388

aidin_karaj - ایران - کرج
چرا چرت و پرت میگین دعوا یعنی چی ؟. این هواپیماهای تخ..ی روسی همین جوری اند . مرگ بر روسیه
یکشنبه 4 مرداد 1388

montaghed - آلمان - کلن
خلبان به کمک : 100 بار گفتم از دستمال دماغ من استفاده نکن . کمک خ : اسکل کم کم پیر میشی کورنگی هم میگیری دستمال تو قرمز بود این دستمال صورتیه و مال خانم مهمانداره. خلبان : الاغ مال منم نلاشه مال تو هم نیست بدش من. کمک : خیله خوب بابا شلوغش نکن بزار فین آخرمم بکنم. خ : بدش من داریم میشینیم رو اعصاب من رژه نرو. کمک :نمیدم . و........زززززززززززززززززززززززررر. خودشونو هواپیما و مسافرا ... صلواتت
یکشنبه 4 مرداد 1388

EBI UAE - امارات - ا
خیلی عجیبه چرا این سانحه را بوشش خبری ندادند فکر کنم ترسیدن تو یه هفته این سومین هوایاست که افتاده خدا لعنتتون کنه اخوندهای به قول علی گدا خبیث که دارین به ندرت جون مردم را میگیرن
یکشنبه 4 مرداد 1388

irooni2009 - ایران - تهران
lt;<خلبان این هواپیما نیز استاد پرواز خلبانی و دارای 14 هزار ساعت پرواز بود که در نوع خودش بی نظیر استgt;> . lt;<برای ما هیچ شبهه ای باقی نمی گذارد که خلبان هنگام نشستن هواپیما از سرعت زیادی برخوردار بودهgt;>. بابا خـــــــــــــــــــــــــــــــر خــــــــــــــــــــــــــــودتـــــــــــــــــــــــونیــــــــــــــــــــد .
یکشنبه 4 مرداد 1388

aidin1978 - ایران - تبریز
میگن خلبان در اثر کله ای که از کمک خلبان خورده اصلا قبل از اینکه به زمین برسه مرده . کارشناسهای جمهوری اسلامی میگن سرعت کله تقریبا 1500 پا در ثانیه بوده...........خاک بر اون سرتون نمی دونن چه جوری ماست مالیش بدن.
یکشنبه 4 مرداد 1388

bandarabbas_pune - هند - پونا
پرواز تهران - مشهد دوباره فرود اضطراری کرد. به گزارش "فردا"یک هواپیما که قرار بود ساعت 9 صبح امروز 4 مرداد تهران را به مقصد مشهد ترک کند درحالیکه با تاخیر 3 ساعته پرواز کرد بعد از چند دقیقه فرود اضطراری کرد به گفته شاهدان عینی مسافران این پرواز در فرودگاه سرگردان هستند. این پرواز متعلق به شرکت کیش ایر بود.
یکشنبه 4 مرداد 1388

گزنه - انگلستان - لندن
درگیری در کابین خلبان بعلت این بوده که کمک خلبان با سر مهماندار ریخته بوده روهم .در نتیجه چون قبلا با خود خلبان بوده .باهم درگیر شدند .کمک خلبان میزنه تو چشم خلبان .اونهم میگه آخ چشم کور شد تا بجنبه میره ته باند
یکشنبه 4 مرداد 1388

youme - ایران - اصفهان
mohabbat2009 - بحرین - منامه
مسافتی که 1ساعت و 10 دقیقه باشه 5 دقیقه برسه بهتر ازاین نمیشه .متاسفم.همش تحریم تحریم. قربان. منظور متن این بوده که پرواز یک ساعت و 5 دقیقه ای رسیده نه اینکه 5 دقیقه ای رسیده باشه.
یکشنبه 4 مرداد 1388

saeed1644 - ایران - تهران
zorro.ir - ایران - تهران. ایول گلگفتی به خدا بهترین و خوشگلترین دوست دخترمو 23 خرداد از دست دادم واقعا این ادم نحس
یکشنبه 4 مرداد 1388

ayapir - اتریش - وین
zorba - استرالیا - سیدنی . . دمت گرم.مرسی. با وجود وطن پرستهایی مثل شما به زودی ایران را ازاد و اباد خواهیم کرد.به امید انروز
یکشنبه 4 مرداد 1388

آسید مهدی - ایران - تهران
این خلبانان روسی رو هم باید یشب بیارند باهاشون یه مهرورزی بکنیم تا دیگه موقع پرواز توپ نکنند
دوشنبه 5 مرداد 1388

shirin** - کانادا - اتاوا
zorro.ir - ایران - تهران. مرسی از کامنتتون. خیلی خندیدم مخصوصا قسمت آخرش. موفق باشید دوست عزیز
دوشنبه 5 مرداد 1388

punisher - ایران - شیراز
دوستان دقت کنید :. چندین حادثه ی سقوط رو داشتیم و همیشه تقصیر کسی بوده که زنده نمونده...........!!!!. تو قتل ندا آقا سلطان هم همین رو گفتن........!!!. در مورد ضزب و شتم مردم توسط لباس شخصی ها هم همینو میگن / که نمیدونیم مربوط به کجان.....!!!!
دوشنبه 5 مرداد 1388

man iraniam1 - هندوستان - بنگلور
احتمالا سنگ پای خلبان گم شده بوده . همچین میگه دعوا درکابین انگار مینی بوس سید عباس بوده راننده و شاگردش دعواشون شده راننده عصبانی شده از لج پاشو گذاشته رو گاز خواسته یه سیگار اتیش کنه تصادف شده .(نوار حمیرا هم فراموش نشه ) جمعش کنید بابا.
دوشنبه 5 مرداد 1388

haghighatgo - آلمان - برلین
هواپیمای سقوط کرده چهارموتور دارد در انتهای و یا در آخر هر موتور دو کلاهک هوا برگردان وجود دارد که بمحض نشستن هواپیما به کمک فشار روغن در سیستم هیدرلیک کلاهکها از روی بدنه موتور به سمت عقب رانده شده و گازهای خروجی از عقب موتور هواپیما را بطرف جلوی هواپیما هدایت میکنند و با این عمل سبب کاهش بسیار سریع سرعت زیاد هواپیما میشوند بطوریکه هواپیما بتواند با سرعتی معادل بیست کلیومتر در ساعت و یا کمتر خود را به ترمینال برساند و با ترمز کردن چرخ ها بایستد - همانطور که در عکس قبل ملاحظه میباشد کلاهک هوا برگردان روی موتورها بازنشده است
سه‌شنبه 6 مرداد 1388

dokhtarakeiran - مالزی - کوالالامپور
حالا دعوا سر چی بود?پفک یا چیپس ?بادبادک یا شکلا ت?. یا قضیه نا مو سی بوده?شا ید هم مهماندا ر حجابش کامل نبود,با خلبان در گیر شدن!.
سه‌شنبه 6 مرداد 1388

IRAN ZAMEN - نروژ - روگنان
این خلبان هواپیما را به زمین می زد.مقداری سرعتش را بیشتر می کرد میزد.به حرم رضا کفتر باز.دعای خیلی ها پشت سرش بود
سه‌شنبه 6 مرداد 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.