ایرنا (خبرگزاری جمهوری اسلامی) و ایتارتاس (خبرگزاری روسیه) تفاهم نامه همکاری امضا کردند

ایرنا (خبرگزاری جمهوری اسلامی)  و ایتارتاس (خبرگزاری روسیه)

  تفاهم نامه همکاری امضا کردند

تفاهم نامه جدید همکاری میان خبرگزاری جمهوری اسلامی و خبرگزاری ایتارتاس روز چهارشنبه با حضور محمد جعفر بهداد و ویتالی ایگناتنکو مدیران این دو خبرگزاری در محل خبرگزاری ایتارتاس امضا شد.

به گزارش ایرنا از مسکو، این تفاهم نامه همکاری دارای ‪ ۱۴‬ماده است که بر اساس آن دو طرف همکاری‌های خود را در زمینه مبادله اخبار و تجربیات و نیز ارائه تسهیلات فنی برای دفاتر یکدیگر در تهران و مسکو گسترش می‌دهند.

مدیران عامل دو خبرگزاری در جریان امضای این تفاهم نامه که با حضور سید محمود رضا سجادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و نیز جمعی از مدیران و معاونین ایتارتاس صورت گرفت، ابراز امیدواری کردند با امضای این تفاهم نامه همکاری‌های دو کشور بیش از پیش گسترش یافته و زمینه را برای افزایش همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی میان ایران و روسیه فراهم آورد.

بر اساس این تفاهم نامه همکاری ، ایتارتاس موافقت می‌کند که سرویس خبری ملی خود به زبانهای انگلیسی و روسی را در اختیار دفتر ایرنا در مسکو و دفتر مرکزی در تهران قرار دهد و ایرنا نیز موافقت می‌کند که سرویس خبری ملی خود به زبانهای انگلیسی و روسی را در اختیار دفتر ایتارتاس در تهران و دفتر مرکزی مسکو قرار دهد.

طبق ماده دیگر این تفاهم نامه، ایرنا و ایتارتاس به منظور دستیابی به خدمات یکدیگر از طریق شبکه اینترنتی رمز عبور و کاربر مبادله خواهند کرد.

مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) که از روز دوشنبه در مسکو بسر می‌برد با آلکساندر آودییف وزیر فرهنگ روسیه دیدار و درباره بسط و توسعه همکاری‌های دوجانبه با وی گفتگو کرد.

محمد جعفر بهداد با اشاره به اهمیت روابط فرهنگی دو کشور، سلام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به همتای روس وی ابلاغ و ابراز امیدواری کرد که توافقات دوجانبه فرهنگی، میان دو کشور بخوبی تحقق یابد.

وی با اشاره به گسترش همکاری‌های دو خبرگزاری رسمی و با سابقه ایران و روسیه خاطرنشان کرد ایرنا و ایتارتاس همواره دغدغه حفظ فرهنگ بومی و ملی کشورهایشان را داشته اند.

بهداد اضافه کرد: فرهنگ بومی و ملی که پایه تمدن ما محسوب می‌شود همواره دشمنان زیادی داشته است و آنها اگر بتوانند ما را از سرمایه‌های تمدنی مان دور کنند، راه خود را برای پیشرفت و تسلط در سایر حوزه‌ها باز می بینند.

مدیر عامل ایرنا یکی از ماموریت‌های مهم رسانه ملی را محافظت از فرهنگ و تمدن عنوان کرد و گفت: نخبگان ایران و روسیه نگران آن هستند که نسل جوان از تاریخ و تمدنش فاصله بگیرد.

وی همچنین در چارچوب برنامه‌های سفر خود به روسیه با آلکسی بورودافکین معاون وزیر خارجه روسیه در امورآسیا و اقیانوسیه دیدار و بر ضرورت تشکیل شبکه سیاسی- رسانه‌ای برای حفاظت از فرهنگ بومی تاکید کرد.

محمد جعفر بهداد با بیان اینکه ایران و روسیه به عنوان دو متحد استراتژیک در منطقه و جهان شناخته می‌شوند تصریح کرد باید مراقب بود که بعضی قدرتهای زورگو در دنیا این روابط خوب را مخدوش نکنند.

بهداد با اشاره به توصیه‌های رییس جمهوری اسلامی ایران در این زمینه گفت : دکتر احمدی نژاد همواره تاکید دارند مراقب باشید برخی شیطنت‌های سیاسی و رسانه‌ای به روابط دو کشور لطمه وارد نکند لذا ما همواره در مقابل این تحرکات هشیار و مراقبیم تا بدخواهان ایران و روسیه، اختلافات تاریخی دو کشور را احیاء نکنند
مدیر عامل ایرنا سپس به نقش رسانه‌ها در مناسبات دو کشور اشاره و تصریح کرد: بین سیاست، فرهنگ، اقتصاد و رسانه هیچ فاصله‌ای نیست و تشکیل شبکه های سیاسی- رسانه‌ای برای حفاظت از فرهنگ بومی ضروری است.

معاون وزیر امور خارجه روسیه در امور آسیا و اقیانوسیه نیز در این دیدار تصریح کرد رسانه‌های غربی می‌خواهند بین ایران و روسیه شکاف و فاصله ایجاد کنند.

آلکسی بورودافکین فعالیت‌های سیاسی و رسانه‌ای را نوعی مبارزه دانست و گفت: ایرنا و ایتارتاس به عنوان خبرگزاری‌های رسمی دو کشور باید در این مبارزه با انتشار واقعیات نگذارند که رسانه‌های غربی بین دو کشور فاصله ایجاد کنند.

وی همکاری ایرنا و ایتارتاس را در این جهت مهم توصیف کرد و اظهار داشت:
این دو خبرگزاری باید دستاوردهای روابط ایران و روسیه را منعکس کنند.

خبرگزاری رسمی ایتارتاس بزرگترین خبرگزاری روسیه است که با سابقه ‪ ۱۰۵‬سال فعالیت در ‪ ۱۶۵‬کشور جهان دفتر یا رابط خبری دارد.

ashoor - ایران - تهران
باید از این به بعد بدونیم که دشمن کیه . روسیه تزاری / پوتینی / مهمترین دشمن آزادی و دمکراسی در جهان. باج بگیر سر گردنه - که هم اکنون برای اینکه با دنیای دمکراسی در مورد ایران همراهی کنه تا جای ممکن باج میگیره . کاش یک بار گردهم آیی اعتراض در مقابل سفارت روسیه شکل بگیره.
پنج‌شنبه 1 مرداد 1388

punisher - ایران - شیراز
به سلامتی و میمنت //// پای هم پیر شید .
پنج‌شنبه 1 مرداد 1388

abdi1 - ایران - تهران
مبارکه ؛ به شاه داماد جناب پوتین تبریک می گویم که بالاخره این زن صیغه ای(ایران) را شرعاً به عقد دائم خود درآورد.
وطن فروشان بدانند تمام این حرکاتشان بی پاسخ نخواهد ماند .مردم شریف تنها و تنها کاری که هر ایرانی در این موقعیت باید انجام بدهد روشنگری موضوع برای تمام هموطنان است چون اینها از تنها چیزی که هراس دارند آگاهی مردم است .هر خبر،عکس ،مطلب و حتی کلمه ای که هر نفر نشر بدهد در جهت آگاه سازی دیگران از هر جهادی واجب تر پس در اطلاع رسانی به دیگران و روشن نمودن افراد ناآگاه بکوشید و از پا ننشینید
پاینده ایران
پنج‌شنبه 1 مرداد 1388

TAAT - ایران - اردبیل
خبرگزاری ایتارتاس روسیه در دوران کمونیستی جزو بزرگترین ها بود و عملاً بازوی تبلیغاتی و تدارکات فرهنگی سران کرملین به شمار میرفت.امروز دیگر نقش گذشته را ندارد ولی به هر حال تنها منبع خبری رسمی در کرانه های ولگا و دشتهای سیبری به شمار میرود.دشتهایی که حوادث آن و اخبار مردمانش همواره برای ما ایرانیها مهم بوده است.
پنج‌شنبه 1 مرداد 1388

Nedaye Melate Mazlum Iran - آلمان - دوسلدورف
مرگ و ننگ بر رو روسیهء روسیاه. بالاخره روز رسوایی پوتین و تبدیل شدنش به دمپایی پلاستیکی هم میرسه ! خیلی خوشحال نباشن !!
پنج‌شنبه 1 مرداد 1388

بابک - ایران - سبزوار
شرمشان باد بی شرف ها
مرگ براحمدی نژاد و خامنه ای و روسیه روسیاه
پنج‌شنبه 1 مرداد 1388

Aryan33 - انگلیس - لندن
ماایرونیهااکثراوقات تحت تاثیراحساسات عمل میکنیم.تادیروزمیگفتندهمه چئ زیرسرانگلیسه و حالا میگن روسیه. نمیدانم کئ قبول میکنیم از زمانئ که اسلام وحشئ به ایران تجاوز کرداعتماد به نفسمان رخت بربست وتقصیر را بر گردن روسیه انگلیس و بقیه میندازیم و ریشه ائ فکر نمیکنیم.
پنج‌شنبه 1 مرداد 1388

IranBozorgMehr - ایران - اهواز
مرگ بر اسلام، چه فاشیسم چه غلام
مرگ بر مسلمان، چه کنیز چه امام
پنج‌شنبه 1 مرداد 1388

+0
رأی دهید
-0

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.